Overkapping tuin

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharpdogster
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 25-10-2024
Hallo allemaal, Ik heb een nieuwbouwhuis gekocht met oprit. De tuin ligt op het westen en is 8,8 meter breed en 11 meter diep. De woonkamer met schuifpui van 3,8 meter breed ligt aan de achterzijde van de woning. De woning zelf is 5,6 meter breed (buitenmaat) en de garage wordt 3,2 meter breed. Huis is nog in aanbouw dus geen foto's van de achterkant.

Ik wil een terras maken over de gehele breedte van ca. 3,5 meter. Omdat ik nogal een zonaanbidder ben wil ik eigenlijk een elektrisch zonnescherm ophangen aan het huis, dus bij het terras. Helemaal achter in de tuin wil ik een houten overkapping maken zodat ik daar kan zitten als het eventueel te warm is. Ook wil ik de overkapping gebruiken om er in het voorjaar en najaar te zitten, echter moet je dan altijd door je tuin heen, ook als het regent. Ik wil het liefste geen grote overkapping aan mijn huis omdat ik zoveel mogelijk zonlicht binnen wil laten in mijn huis.

Aan de andere kant ga je onder een overkapping aan het huis veel eerder zitten en kun je dit eigenlijk het hele jaar door gebruiken, behalve als het echt heet is in de zomer.

Ik twijfel echt tussen een zonnescherm en overkapping achter in de tuin, of een overkapping aan mijn huis met zoveel mogelijk lichtdoorlaat voor mijn huis. Ik heb een foto gepikt van een mede tweaker omdat mijn huis er ongeveer het zelfde uitziet.

Graag jullie advies, alvast bedankt.

https://c1.staticflickr.c...52829515_1e8fc3b5f0_k.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:18

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Laten we dit maar verplaatsen naar Wonen en Verbouwen :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharpdogster
Microkid, graag, ik ben nieuw en heb geen idee of ik het goed heb geplaatst, en hoe dat moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:20

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Een zonaanbidder heeft toch juist geen overkapping nodig? :S

edit: ohw wacht, ik snap.

Het is nogal een persoonlijke keuze, wat ik in iedergeval zou doen is zorgen dat je de zon van de ramen af kan houden, nieuwbouw huizen zijn broeikassen.

[ Voor 62% gewijzigd door twain4me op 07-02-2020 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharpdogster
twain4me schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 20:49:
Een zonaanbidder heeft toch juist geen overkapping nodig? :S
Klopt, ik lig ook het liefste in de zon, maar als het 35 graden is en je gaat BBQen dan wil je wel even in de schaduw eten. Als het regent en je hebt bezoek dan wil je wel droog effe een peukie roken. Vandaar dat ik twijfel waar ik een overkapping het beste kan plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:26
Laat ik beginnen met dat ik niet echt een zonaanbidder ben, maar daglicht in huis wel erg belangrijk vind.

Onze woonkamer bevind zich aan de achterkant van het huis (kant van de tuin). Wij hebben over de gehele breedte van de achterzijde van de woning een schuifpui met de kozijnen tot aan het plafond / verdiepingsvloer. Dus erg veel licht inval.
Wij hebben ook een overkapping laten zetten, met hierin een ruime lichtstraat over de hele breedte van de schuifpui (het glas in de kozijnen in ieder geval). Het verlies van daglicht valt mij daardoor echt mee. Nu hebben onze buren een vergelijkbare situatie, maar dan zonder lichtstraat in de overkapping. Hier is het inderdaad erg donker binnen, dit zou ik zelf nooit willen.

Wij hebben over de gehele breedte van de achterzijde van onze woning een schuifpui zitten .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharpdogster
dewil1990 schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 20:59:
Laat ik beginnen met dat ik niet echt een zonaanbidder ben, maar daglicht in huis wel erg belangrijk vind.

Onze woonkamer bevind zich aan de achterkant van het huis (kant van de tuin). Wij hebben over de gehele breedte van de achterzijde van de woning een schuifpui met de kozijnen tot aan het plafond / verdiepingsvloer. Dus erg veel licht inval.
Wij hebben ook een overkapping laten zetten, met hierin een ruime lichtstraat over de hele breedte van de schuifpui (het glas in de kozijnen in ieder geval). Het verlies van daglicht valt mij daardoor echt mee. Nu hebben onze buren een vergelijkbare situatie, maar dan zonder lichtstraat in de overkapping. Hier is het inderdaad erg donker binnen, dit zou ik zelf nooit willen.

Wij hebben over de gehele breedte van de achterzijde van onze woning een schuifpui zitten .
Daglicht vind ik inderdaad erg belangrijk. Het is zonde van de schuifpui als je weinig tot geen licht binnenkrijgt door je overkapping. Wat voor soort overkapping hebben jullie laten zetten? Is deze helemaal dicht of enkel staanders met een dak? Alle kozijnen in mijn huis zijn van hardhout dus dan lijkt mij een kunststof overkapping minder mooi. Van welk materiaal is jullie overkapping gemaakt? Het dak van glas? Wordt dit niet snel vies? Ben benieuwd hoe het er bij jou uitziet, dus als je een foto hebt.
Heb je last van hitte onder de overkapping in de zomer? En wat vindt je van een houten overkapping helemaal achterin de tuin.

Sorry voor het kruisverhoor en bedankt voor je tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05:33
Je kan toch gewoon een overkapping maken met glasplaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Afhankelijk van je budget kun je ook eens kijken naar een lamellendak. Dit kun je volledig wegschuiven als je in de zon wil zitten, kantelen als je in de schaduw wil, of volledig dicht maken als je in de schaduw wil (of als het regent). Afgelopen jaar laten plaatsen, en ben er erg tevreden mee.
Pagina: 1