Plex trage verbinding over KPN netwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobvdl
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09-06 08:54
Hallo,

Ik heb een plex server staan op locatie A. Als ik vanaf locatie B probeer content te streamen vanaf de plex word de verbinding gelimiteerd op ~11mbps.

De laagste internet snelheid tussen de locaties is ~65mbps. Als ik andere applicaties gebruik die niet van locatie A naar B communiceren dan kan ik gewoon gebruik maken van de volledige internetsnelheid op beide locaties. Als ik vanaf een andere locatie dan locatie B van de plex gebruik maak ervaar ik geen trage verbinding.
Op locatie A is de internet snelheid 93 mbps down 100+ mbps up en op locatie B is de snelheid 65mbps down en 30mpbs up. Deze nummers komen van speedtest.net/.
Ik heb ook tussen de locaties met het programma Iperf3 de snelheid gemeten en daar kom ik uit op een snelheid van A->B van ~11mbps en op een snelheid van B->A 29mbps.
Het vreemde is dat als ik vanaf locatie A naar B probeer te streamen dan word de snelheid gelimiteerd maar als ik vanaf B naar A stream dan haal ik de volledige snelheid.
Om te controleren dat locatie B niet gelimiteerd is heb ik via iperf3 ook de snelheid gemeten van ouygues.iperf.fr -> B en daar is de snelheid ~65mbps.

Locatie A heeft een Telfort glasvezel verbinding.
Locatie B heeft een KPN DSL internet verbinding.

Zou iemand mij kunnen helpen met het oplossen van de trage verbinding van locatie A naar locatie B?

mvg,
Job

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:05
Zowel plex als iperf van A naar B is dus max 11Mbit, dus daar gaat duidelijk iets fout. Ik ben geen netwerk expert dus gok maar wat: routering die niet helemaal lekker loopt van A naar B? Gebruik je nog een vpn toevallig?

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobvdl
Ik heb met en zonder VPN getest. In beide gevallen het zelfde resultaat van maximaal 11mbps van locatie A naar B. De nummers genoemd boven zijn zonder VPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:05
Ok dan is dat in ieder geval uitgesloten. Wat krijg je als je een trace route doet van A naar B, en andersom?

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcievg
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:46
Zijn alle films/video's die je afspeelt beperkt tot die 11mbps? is het probleem opeens gekomen of is het vanaf het begin al zo?

7800X3D, RTX 4090, 32GB DDR5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobvdl
De trace route in beide richtingen gaan helaas niet verder dan 2-3 hops. De eerste naar de router van het netwerk, de tweede naar de ISP. Daarna krijgen ze beide timeouts voor de max van 30 hops. Heb aan beide kanten de trace route 2 keer gedraaid en kreeg beide keren het zelfde resultaat. Beide machines draaien windows 10.

Ik weet dat reageren op een trace route optioneel is en niet elke router dat doet. Kan ik op een andere manier een trace route testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuskermalt
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-06 16:21
Stream je met je eigen account dus waar je de server mee hebt geinstalleerd of een gedeeld account.
Er zit namelijk als je externe accounts gebruikt een snelheidslimiet in Plex als je geen betaald abonement hebt op Plex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain_koek
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10-06 17:19
Is de netwerk kaart van je server wel “snel”? Bv raspberry pi trekt niet zo gek veel
Gaat het niet toevallig via de plex servers omdat de poorten dicht staan?

[ Voor 13% gewijzigd door Captain_koek op 08-02-2020 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobvdl
Tuskermalt schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 11:04:
Stream je met je eigen account dus waar je de server mee hebt geinstalleerd of een gedeeld account.
Er zit namelijk als je externe accounts gebruikt een snelheidslimiet in Plex als je geen betaald abonement hebt op Plex
Het account waar de plex server aan gekoppeld is, is een premium account i.e. een account met een plex pass. Ik stream ook via dit account, het is geen gedeeld account.
Captain_koek schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 11:08:
Is de netwerk kaart van je server wel “snel”? Bv raspberry pi trekt niet zo gek veel
Gaat het niet toevallig via de plex servers omdat de poorten dicht staan?
Het zou kunnen dat het over de server van plex gaat. Als ik in het dashboard van de plex kijk heb ik een groen slotje en een "direct" verbinding, dus ik gok dat het niet via de plex server gaat.

De plex server beschikt over een 1000 mbps netwerk kaart, intel i5 quad-core 2.9 ghz cpu, 16 GB ram. Mijn vermoede is dat het niet aan de server ligt of aan poorten die dicht staan, omdat op andere locaties dan B wel gewoon de volledige upload van A gebruikt kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belrpr
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-06 08:19
Uw instelling voor remote streamen in Plex op maximum gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobvdl
belrpr schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 11:30:
Uw instelling voor remote streamen in Plex op maximum gezet?
Er is geen upload limit voor de server, en ook de remote streaming heeft geen limit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcievg
Jobvdl schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 11:40:
[...]

Er is geen upload limit voor de server, en ook de remote streaming heeft geen limit.
Plex heeft zelf wel een instelling hiervoor. Daarom vroeg ik ook of het bij andere films ook zo laag is omdat het kan zijn dat je de bitrate ziet die bij dat bestand wort uitgegeven. Iedere plex player heeft bij instellingen de rubriek kwaliteit en bij streamen op afstand staat deze standaard laag. Dit dien je op origineel of maximum te zetten om de volle kwaliteit van het bestand te krijgen. En hiermee zal je upload ook toenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobvdl
Marcievg schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 13:01:
[...]

Plex heeft zelf wel een instelling hiervoor. Daarom vroeg ik ook of het bij andere films ook zo laag is omdat het kan zijn dat je de bitrate ziet die bij dat bestand wort uitgegeven. Iedere plex player heeft bij instellingen de rubriek kwaliteit en bij streamen op afstand staat deze standaard laag. Dit dien je op origineel of maximum te zetten om de volle kwaliteit van het bestand te krijgen. En hiermee zal je upload ook toenemen.
Bij de instellingen van de plex web client staat Internet Streaming Video quality op maximum. Wanneer ik een stream pak met een bitrate van boven de 11mbps, sommige halen de 30mbps, en tijdens het afspelen handmatig de kwaliteit van de stream op origineel zet ( dus ~30mbps) dan word de stream nog steeds maar met 11mbps aangeleverd.

Als ik dit doe bij een stream van 30mbps moet de stream elke X seconde bufferen. Dit doet mij vermoeden dat de server wel een stream van 30mbps naar de client probeert te sturen maar helaas niet kan omdat ergens in de verbinding de bandbreede gelimiteerd word op 11mbps.
Als ik in het admin paneel kijk dan zit ik daar ook dat de stream met 11mbps verzonden word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcievg
Heb je misschien meer informatie over de apparaten die je gebruikt. Waar draait bijvoorbeeld de plex server op en heb je buiten de webclient ook al de plex media player geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobvdl
Marcievg schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 13:32:
Heb je misschien meer informatie over de apparaten die je gebruikt. Waar draait bijvoorbeeld de plex server op en heb je buiten de webclient ook al de plex media player geprobeerd?
Op locatie A staat een plex server
  • Windows 10
  • Cpu Intel i5-4570s - Quad core 2.9Ghz
  • 16GB ram
  • netwerk kaart van 1000mbps
  • bekabeld met internet verbonden dus niet via wifi
  • glasvezel internet ~100mbps up/down
Op locatie B gebruik ik
  • PC
    • Windows 10
    • Cpu Ryzen 7 3700x - 8 core 3.59Ghz
    • 32GB ram
    • DSL 70mbps down en 30mbps up
    • Getest met Web client op Chrome, firefox, edge, en plex media player
  • TV
    • samsung smart tv
    • DSL 70mbps down en 30mbps up
    • Getest met plex media player
  • Iphone X
    • Verbonden met wifi, internet snelheid gecontroleerd en 70mbps down haalbaar
    • Getest met plex media player
Ook nog op locatie C getest met
  • Windows 10
  • Cpu Intel i7-6700hq - 8 core 2.6Ghz
  • 16GB ram
  • internet ~1Gbps up/down
  • Getest met Web client op Chrome, firefox, edge, en plex media player
  • Aan sluiting van het internet weet ik niet maar het was op de Technische uni in Eindhoven
Van A naar A intern streamen geen problemen pieken van +500mbps
Van A naar C remote streamen geen problemen 100mbps
Van A naar B remote streamen gelimiteerd op 11mbps ( bij alle 3 de cliënten, PC, TV, en Iphone)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcievg
Als ik het zo zie dan ligt het probleem bij locatie B,. Niet bij de apparatuur die je noemde maar bij de router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobvdl
Marcievg schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 18:31:
Als ik het zo zie dan ligt het probleem bij locatie B,. Niet bij de apparatuur die je noemde maar bij de router.
Op locatie B beschikken wij over 2 internet verbindingen, een zakelijk, en een prive. Op beide netwerken is maar een router aanwezig en dat is de standaard router van KPN. Beide netwerken hebben wel een eigen router en staan compleet los van elkaar. Echter zijn het wel twee verschillende modellen de experiabox v10 en de experiabox v10a. Het is helaas zo dat op beide netwerken hetzelfde probleem word ervaren van een imitatie van 11mbps. Beide netwerken zijn van KPN. Door pair-wise alles te testen met een tweede of zelfs een derde pc, netwerk, clienten, etc. en alles altijd goed werkt tot ik op een van de twee netwerken van KPN zit, doet mij vermoeden dat het probleem bij KPN zit. Ik heb gister met een medewerker van KPN gebeld (voor 50 min) maar deze kon mij helaas ook niet verder helpen. Volgens de kpn medewerker limiteert KPN geen enkele vorm van internet verkeer zoals VPN, p2p, of zelfs bit-torrent.

[ Voor 3% gewijzigd door Jobvdl op 08-02-2020 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAn52
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 22:07

xAn52

Whatever...

OK, even een complete shot-in-the-dark: IPv6. Kan je dat eens uitzetten op een Experia?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobvdl
xAn52 schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 19:12:
OK, even een complete shot-in-the-dark: IPv6. Kan je dat eens uitzetten op een Experia?
Alle ideeën zijn welkom op dit moment. Ik zou echt niet aan weten waar het aan zou kunnen liggen.

Net de ipv6 uit gezet en de Experia opnieuw opgestart en dit heeft helaas niet geholpen. Het blijft op 11mbps hangen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05:03
Dus maar 1 router van kpn voor beide netwerken?
En 2 kpn modems prive/zakelijk dus op die ene router?
Dan lijkt het in die router te zitten...

[ Voor 5% gewijzigd door Mel33 op 08-02-2020 19:19 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobvdl
Mel33 schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 19:18:
Dus maar 1 router van kpn voor beide netwerken?
En 2 kpn modems dus op die ene router?
Dan lijkt het in die router te zitten...
Sorry voor de onduidelijkheid. Beide KPN netwerken zijn compleet geïsoleerd van elkaar. Ze beschikken over een eigen modem en router. Dus twee modems en 2 routers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
En buiten plex om? Krijg je dan wel de volle upload op (of is het van) lokatie B

En hoe is de download?

[ Voor 8% gewijzigd door Mel33 op 08-02-2020 19:28 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobvdl
Mel33 schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 19:28:
En buiten plex om? Krijg je dan wel de volle upload op (of is het van) lokatie B

En hoe is de download?
Buiten plex om krijg ik normaal wel de volledige upload en download. 70mpbs down en 30 mbps up. Ik heb wel een andere applicatie gevonden die dit probleem ook heeft, namelijk iperf3. Iperf3 word ook op 11mbps gelimiteerd. Iperf3 heb ik gebruikt om de internet snelheid van A naar B te meten, van host to host.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-06 21:30
Volgende poorten op locatie B open zetten... (experiabox)

TCP port 32400 for the Plex Media Server.
UDP port 1900 for the Plex DLNA Server.
TCP port 3005 for Plex Companion.
UDP port 5353 for network discovery.

Ik zou dat ook op locate A ff controleren.

[ Voor 12% gewijzigd door roches op 08-02-2020 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobvdl
roches schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 19:39:

Op locatie A staat de plex server. Op locatie B staan de plex cliënten. Als ik een port wil foreworden dan moet ik deze naar een IP door sturen. Naar welke IP zou ik de porten moeten doorsturen op locatie B?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-06 21:30
Naar de IP van je computer, TV of IPhone... Locatie B

Dus ff testen met je PC zou het makkelijkste zijn...

Op locatie A gaat het natuurlijk naar de IP van de plex-server...

[ Voor 28% gewijzigd door roches op 08-02-2020 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Kan je eens een Iperf3 scan naar de localhost doen op lokatie B
Dus van b naar b testen
komt het dan wel boven de 11mbps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobvdl
Mel33 schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 19:53:
Kan je eens een Iperf3 scan naar de localhost doen op lokatie B
Dus van b naar b testen
komt het dan wel boven de 11mbps?
Als ik met iperf van-naar de zelfde machine test dan haalt hij 15.2 Gbps.
Als ik met iperf van-naar twee aparte machines op locatie B test dan komt hij wel boven de 11mbps, hij haalt 35mbps over sub-optimale wifi en 815mbps bekabeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobvdl
roches schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 19:48:
Naar de IP van je computer, TV of IPhone... Locatie B

Dus ff testen met je PC zou het makkelijkste zijn...

Op locatie A gaat het natuurlijk naar de IP van de plex-server...
Porten op beide locaties opengezet maar dit heeft helaas niet geholpen. Hij blijft steken op 11mbps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Begint een kleine raadsel te worden haha

is het niet een autosensing fout op de lan (modem) die ergens maar 11mbps levert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobvdl
Als ik naar de netwerk kaart van mijn computer op locatie B kijk dan geeft hij aan dat hij 1000mbps verbinding heeft met de router, zo als ik zou verwachten. Is dat wat je bedoelt met autosensing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Ja dat bedoel ik.
Oke dus dat zit ook goed.

Doe het testen eens in veilige modus
Of iig met zo min mogelijk andere programma’s zodat je echt zeker weet dat het in plex zit en niet dat je ergens dubbel upload oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobvdl
Net in veilige modus getest, helaas het zelfde resultaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Ik ben de draad even kwijt maar hoe die je de test?
Het is de upload toch van lokatie B
Of is het de upload vd plex naar download op B?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobvdl
Mel33 schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 20:41:
Ik ben de draad even kwijt maar hoe die je de test?
Het is de upload toch van lokatie B
Of is het de upload vd plex naar download op B?
Het is de download van B dat gelimiteerd word. De upload van A (de plex server) werkt prima.
het is idd de upload vd plex naar de download op B.
Ik heb wel internet aangezet in veilige modus, rede zal wel duidelijk zijn denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Ja das duidelijk ;)

Maar alleen de download van de plex(ip) van A naar B is 11mbps
Of geeft een willekeurige speedtest ook maar een download van 11mbps op lokatie B

[ Voor 18% gewijzigd door Mel33 op 08-02-2020 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobvdl
De download is allen 11mbps als hij met de pc van locatie A communiceert. Bij een speed test haalt hij wel de volledige 70mbps op locatie B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Ook met een gedeelde map van a naar b?
of andere manier van download van a naar b?

Het lijkt me zo raar nu dat plex het nu nog is, of je haalt 2 Streams van a naar b binnen ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobvdl
Mel33 schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 21:00:
Ook met een gedeelde map van a naar b?
of andere manier van download van a naar b?

Het lijkt me zo raar nu dat plex het nu nog is, of je haalt 2 Streams van a naar b binnen ofzo
Ik heb ook met remote desktop van A naar B bestanden over proberen te zetten maar idd ook deze blijft hangen op 11mbps. Ik heb net twee streams op de plex geopend en elke stream op zich werd gelimiteerd op 11mbps maar gezamelijk hadden ze 22 mbps aan data.

Ik vermoed idd dat het niet de plex zelf is maar meer de verbinding van A naar B. Specifieker nog zelfs het KPN deel van het netwerk van B.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Jobvdl schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 10:56:
De trace route in beide richtingen gaan helaas niet verder dan 2-3 hops. De eerste naar de router van het netwerk, de tweede naar de ISP. Daarna krijgen ze beide timeouts voor de max van 30 hops. Heb aan beide kanten de trace route 2 keer gedraaid en kreeg beide keren het zelfde resultaat. Beide machines draaien windows 10.

Ik weet dat reageren op een trace route optioneel is en niet elke router dat doet. Kan ik op een andere manier een trace route testen?
Als je na 2 á 3 hops al time-outs krijgt én je pakketje vervolgens alsnog wél aan komt..... Mag ik dan benieuwd zijn naar de route welke je dénkt te moeten (kunnen) volgen?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Even recapituleren:
Dus Je gaat vanuit B met een remote, naar A, en dan weer naar B toch? Is dat het niet dan?

En is Lokatie B met alle 3 apparaten (niet tegelijk) 11mbps aan download, maar het kan dus met 2 streams wel 22mbps downloaden op lokatie B
en met speedtest de volle snelheid downloaden op B

Is de wifi maar 11mbps (Dus wifi b/g) download?
(Of doe je dit allemaal bekabeld)

Ja het lijkt er op dat op lokatie B er toch iets niet goed zit met zakelijk en prive en ze de download delen.

Ps maakt het nog verschil of je op 1 vd 2 zit?
En zijn het wel 2 verschillende ip adressen(zakelijk en privé) op lokatie B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Mel33 schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 21:50:
Even recapituleren:
Dus Je gaat vanuit B met een remote, naar A, en dan weer naar B toch? Is dat het niet dan?

En is Lokatie B met alle 3 apparaten (niet tegelijk) 11mbps aan download, maar het kan dus met 2 streams wel 22mbps downloaden op lokatie B

Ja het lijkt er op dat op lokatie B er toch iets niet goed zit met zakelijk en prive en ze de download delen.

toon volledige bericht
Waarschijnlijk staan er ergens 'hobby-routers' tussen welke in het geheel niets snappen van OSPF (Open Shortest Path First).

>:)

Telfort / KPN => één BGP netwerk :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobvdl
Ik ga via RDP vanuit B naar de pc op A en probeer dan via RPD bestanden over te zetten. van A naar B.
Helemaal correct
Pc, Laptop, Tv allemaal bedraad en Iphone op de wifi. De wifi is ac. Wanneer getest word met de wifi ga ik voor de router staan zodat ik het volledige internet kan gebruiken. Dit heb ik ook getest met een snelheidstest.
Het zijn twee aparte leidingen die bij twee verschillende huizen naar binnen gaan. Het is een bedrijf aan huis maar met een apart gebouw. en een apart huisnummer en abandonment.

Ik denk niet dat ze download delen maar eerder dat ze met het zelfde KPN netwerk verbinden.
Ja de twee netwerken hebben elk een eigen uniek ip address. Helaas maakt het niet uit op welke van de twee ik zit ivm snelheid, op beide netwerken is het buiten plex om 70mbps en met plex 11mbps
Will_M schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 21:53:
[...]

Waarschijnlijk staan er ergens 'hobby-routers' tussen welke in het geheel niets snappen van OSPF (Open Shortest Path First).

>:)

Telfort / KPN => één BGP netwerk :9
De enige routers op de twee netwerken op locatie B zijn de standard routers van KPN zelf. (1 per netwerk 2 routers in totaal, en de routers staan niet in verbinding met elkaar. dus niet de een achter de ander). Geen 'hobby-routers' betrokken helaas. (of KPN moet hobby-routers hebben) Op locatie A levert telfort het internet. mocht dat relevant zijn.
Als je na 2 á 3 hops al time-outs krijgt én je pakketje vervolgens alsnog wél aan komt..... Mag ik dan benieuwd zijn naar de route welke je dénkt te moeten (kunnen) volgen?
Ik ben na 2-3 hops in het netwerk van KPN.

[ Voor 5% gewijzigd door Jobvdl op 08-02-2020 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Jobvdl schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 22:35:

[...]

De enige routers op de twee netwerken op locatie B zijn de standard routers van KPN zelf. (1 per netwerk 2 routers in totaal, en de routers staan niet in verbinding met elkaar. dus niet de een achter de ander). Geen 'hobby-routers' betrokken helaas. (of KPN moet hobby-routers hebben) Op locatie A levert telfort het internet. mocht dat relevant zijn.

[...]

Ik ben na 2-3 hops in het netwerk van KPN.
Wait eens 'ff' ;)

Zitten er op locatie 'B' twee KPN routers op één ISRA?

[ Voor 42% gewijzigd door Will_M op 08-02-2020 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Nee het zijn 2 isra’s begrijp ik

Het is echt heel vreemd
Plex is het ook niet want de andere locaties doen het goed
Of er is op ip niveau iets wat beperkt, en dan in plex of in router op het externe ip van locatie B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAn52
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 22:07

xAn52

Whatever...

Wat kan je nog doen...
- Als je het mediabestand download vanaf B, gaat dat dan ook met 11 mbit? (open een titel, klik op de ... en kies download).
- Poortnummer aan de server kant eens op een andere poort zetten?
- DLNA uitzetten
- Relay uitschakelen op de server (Instellingen -> Netwerk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ietwat laat, maar toch: ik verplaats je topic nog even van CSA naar de netwerkburen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12-06 19:01
roches schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 19:39:

Dit lijkt mij echt een heel slecht idee. Poort 32400 hoeft alleen op lokatie A open te staan dit is voor Plex server op B draaien alleen clients.
DLNA naar buiten open zetten is niet nodig en niet veilig
3005 lijkt me ook niet nodig voor de buiten wereld en bovendien niet veilig
5353 is mdns ook weer niet nodig voor verkeer tussen lokatie A en lokatie B maar is puur voor intern.

Het is duidelijk dat er iets op lokatie B mis gaat aangezien lokatie C wel goed werkt. Aangezien je op lokatie B 3 verschillende type clients gebruikt is het toch echt het meest voor de hand liggend dat het in de verbinding tussen Telfort en KPN zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Kasper1985 schreef op zondag 9 februari 2020 @ 16:09:
[...]

Dit lijkt mij echt een heel slecht idee. Poort 32400 hoeft alleen op lokatie A open te staan dit is voor Plex server op B draaien alleen clients.
DLNA naar buiten open zetten is niet nodig en niet veilig
3005 lijkt me ook niet nodig voor de buiten wereld en bovendien niet veilig
5353 is mdns ook weer niet nodig voor verkeer tussen lokatie A en lokatie B maar is puur voor intern.

Het is duidelijk dat er iets op lokatie B mis gaat aangezien lokatie C wel goed werkt. Aangezien je op lokatie B 3 verschillende type clients gebruikt is het toch echt het meest voor de hand liggend dat het in de verbinding tussen Telfort en KPN zit.
Ja je mag het niet zeggen, maar denken doe ik het toch wel.. dit wat roches voorstelde te doen lijkt ook een stukje social engineering om later toegang tot zijn netwerk te krijgen :?
Stel men weet het externe ip, heel goed dat je er op wijst @Kasper1985

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12-06 19:01
@Mel33 Dat denk ik niet. Het internet staat vol met adviezen om lukraak poorten open te gooien en andere onveilige adviezen. Als het echt kwaadwillend advies was zijn er 100 andere slimmere wegen die naar Rome leiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jobvdl
De poorten waren al weer dicht gezet na het testen.
- Als je het mediabestand download vanaf B, gaat dat dan ook met 11 mbit? (open een titel, klik op de ... en kies download).
Ook deze verbinding gaat helaas met 11mpbs. All het verkeer van A naar B gaat met 11mbps helaas.

Ik heb de plex van poort gewisseld maar helaas geen effect.

DNLA stond al uit.
Relay uitschakelen op de server (Instellingen -> Netwerk)
Ik kan deze instelling helaas niet vinden op de plex.

Net zo als @Kasper1985 zei, ik denk dat het aan de telfort/kpn verbinding ligt omdat andere communicatie wel gewoon lekker loopt met volledige internet snelheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Jobvdl schreef op maandag 10 februari 2020 @ 19:05:
... ik denk dat het aan de telfort/kpn verbinding ligt ...
Maar je hebt geen bewijs. Bovendien is het niet waarschijnlijk dat KPN cq Telfort moedwillig zo'n verbinding saboteert. 't Zou een bizarre configuratiefout kunnen zijn.
Anyway, als je hier echt iets mee wilt zul je netwerk traces moeten nemen, gelijktijdig aan beide kanten

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaRuBe
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:33
is het een optie om je hardware op locatie B eens op een andere locatie te testen? Dus dan ook echt alle hardware muv de experiabox van KPN? Als het dan nog steeds 11MB is op die andere locatie, zit het dus niet in het netwerk KPN/Telfort maar in de hardware/instellingen die je gebruikt. Heb je op die andere locatie hogere snelheden, heb je een hele goede case richting KPN/Telfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobvdl
Anyway, als je hier echt iets mee wilt zul je netwerk traces moeten nemen, gelijktijdig aan beide kanten
Dit heb ik inderdaad al geprobeerd maar helaas krijg ik geen responses naar 2-3 hops meer aan beide kanten. Ik zie nog net de kpn boarder router en dan niks meer.
is het een optie om je hardware op locatie B eens op een andere locatie te testen?
Ik dit idd ook gedaan. Ik heb met een laptop op locatie B getest en daar 11mbps gekregen via plex en via plex downloaden. Ik ben daarna naar de university in Eindhoven met de zelfde laptop gedaan en daar haal ik gewoon pieken van 70mbps+ makkelijk.

Ik zal vandaag nog wel een keertje met KPN bellen en kijken of ze er nu wel iets van kunnen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Zet ipv6 eens uit op locatie B, puur uit test.

Wat dan wel vreemd is, je hebt het dus ook met een VPN AAN op locatie B, of heb je dat nog niet getest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobvdl
Ik heb al eens met en zonder ipv6 getest op locatie B. Apparatuur tussendoor opnieuw opgestart voor de zekerheid. zelfde resultaat.

Ik heb ook al eens met een vpn getest. Maar dat was een vpn die ook in Nederland zat. Ik ben net even 1-voor-1 alle verbindingspunten langs gegaan die relatief dichtbij Nederland zaten en de zelfde testen gedaan. De vpn in nederland haalt 7.5mpbs. Andere vpns zitten daar vaak onder. Maar er was een vpn in Engeland die 22mpbs haalde. De andere 2 in Engeland ook onder de 7.5mbps maar als nog. Een van de VPN punten had bijna een verdubbeling qua snelheid.

[ Voor 3% gewijzigd door Jobvdl op 11-02-2020 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
En de modem en router op locatie B al eens een volledige reset gegeven ook zeker?(als het niet teveel moete is, en dan liever niet de backup terug zetten, maar alles weer handmatig invullen.)

edit,
je zou kunnen zeggen door dat je andere snelheden met een vpn krijgt, dat het misschien toch op ip niveau geknepen wordt door de plex-locatie, zit er echt geen beperking in plex/router/modem daar op locatie A, en dan op het ip van de B locatie?

[ Voor 39% gewijzigd door Mel33 op 11-02-2020 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobvdl
Mel33 schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 15:18:
En de modem en router op locatie B al eens een volledige reset gegeven ook zeker?(als het niet teveel moete is, en dan liever niet de backup terug zetten, maar alles weer handmatig invullen.)
Dat nog niet, maar op locatie B hebben we twee afzonderlijke internet aansluitingen. i.e. twee kabels die binnen komen in het huis, twee modems, twee routers. Alle twee de netwerken ervaring dit probleem. Routers zijn de standaard routes van KPN maar wel 2 verschillende modellen Experia 10 en 10a.

Heeft het dan nog zit om de routers te resetten? of heeft het testen met een andere router al uitgesloten dat het aan de router ligt?
je zou kunnen zeggen door dat je andere snelheden met een vpn krijgt, dat het misschien toch op ip niveau geknepen wordt door de plex-locatie, zit er echt geen beperking in plex/router/modem daar op locatie A, en dan op het ip van de B locatie?
Op locatie A waar de plex staat en de plex zelf zitten geen beperkingen qua snelheden intern noch extern. Op locatie B zitten ook geen beperkingen in de routers. Als er iets beperkt word is dit niet in een van de twee interne netwerken van A of B

[ Voor 25% gewijzigd door Jobvdl op 11-02-2020 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Jobvdl schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 15:24:
[...]

Dat nog niet, maar op locatie B hebben we twee afzonderlijke internet aansluitingen. i.e. twee kabels die binnen komen in het huis, twee modems, twee routers. Alle twee de netwerken ervaring dit probleem. Routers zijn de standaard routes van KPN maar wel 2 verschillende modellen Experia 10 en 10a.

Heeft het dan nog zit om de routers te resetten? of heeft het testen met een andere router al uitgesloten dat het aan de router ligt?
Edit, in mijn vorige bericht

Wat we nog niet hebben bekeken, =Malware in je systeem op locatie B?

Zou het niet kunnen dat er op beide ip's iets heeft getriggert op locatie A, nu gaan we wat ver. maar als je het zeker wil weten moet je dit ook uitsluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jobvdl
Ik zal even voor malware testen. Echter heeft de tv en mijn iphone ook maar een connectie van 11mbps. Ik zal laten weten of er iets qua malware gevonden word

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaRuBe
Check dit draadje even. Zelf nog niet goed kunnen lezen, maar wellicht staat er iets zinvols in?
https://forums.plex.tv/t/...twork-bandwidth/229538/10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobvdl
Dankjewel voor de link. Ik heb het net eventjes door gelezen, het is echter een ander probleem dan waar ik tegenaan loop. Het probleem dat ze daar hebben is dat de hardware van de raspberry pi (theoretisch) niet snel genoeg is om een sustained 12.5MBps te versturen. Het probleem waar ik tegen aanloop is dat wanneer ik van locatie A naar locatie B stream over het internet de stream op 11mbps, kleine b en niet grote B, wordt gelimiteerd zonder (tot nu toe) te vinden reden. Alsnog bedankt voor de link en moeite :)

edit,
@Mel33 De malware scan is net klaar en heeft (helaas) niks gevonden systeem was schoon.

[ Voor 8% gewijzigd door Jobvdl op 11-02-2020 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-06 06:20

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Je hebt wel een directe verbinding met de server, en niet met de Plex server (dus niet je eigen pc) er tussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minaaj
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:26
Heb je wel eens Jumbo frames gecontroleerd/getest op de beide pc's? (MTU)?

YouTube: Network Basics - Maximum Transmission Unit (MTU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Laatst online: 19:37

Zenix

BOE!

Ik zou eens een capture maken met wireshark als ik jou was. Op beiden locaties een capture starten en dan iperf doen. Daarna nog een capture maken met het streamen.

Overigens zou ik ook nog een trace doen met TCP. https://support.opendns.c...-Running-a-TCP-Traceroute

[ Voor 6% gewijzigd door Zenix op 12-02-2020 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaRuBe
Ik neem aan dat je met de iPhone op locatie B via LAN verbind. Wat gebeurd er als je via 4G verbind?

Is het mogelijk om 1 van beide netwerken op locatie B volledig uit te zetten en dan te testen op de nog werkende aansluiting? Die wellicht ook even resetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnnygo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07:58
Een tijdje geleden had ik een soortgelijk probleem. Maar dan tussen XS4ALL fiber en T-Mobile fiber. Van XS4ALL naar Ziggo werkte wel goed. Heb dat opgelost door alles via een VPS te laten lopen waarmee beide een goede stabiele verbinding hebben. Met deze instructies:
https://gist.github.com/M...a9fb61cf7212808692bbef14d
Misschien het proberen waard?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JaRuBe
ben benieuwd of je het euvel gevonden hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jobvdl
Excuses voor de late reactie en bedankt voor alle suggesties,

Ik heb nog wat van de suggesties geprobeerd in de tussentijd maar helaas hebben geen van alle geholpen. Ik heb dit probleem nogmaals neer gelegd bij kpn en ze zijn er momenteel mee bezig, ik wacht op reactie van hun.

Als ik een oplossing voor dit probleem vind val ik het hier ook even laten weten voor degene die geïnteresseerd zijn.

Nogmaals bedankt voor alle hulp maar ik denk momenteel dat het probleem bij de ISPs ligt en nier in de software zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jobvdl
Update,

Na vaak heen en weer chatten en lang wachten eindelijk terug gehoord van KPN. Ze hebben de gehele internet verbinding tussen locatie A en B door gemeten en apparatuur gecontroleerd. (helaas) werkt alles naar behoren en kunnen ze niks vinden wat dit zou kunnen verklaren.

Ik zal dus nog eens een grondige blik werpen op alle apparatuur van locatie A. Alles controleren kan wel even gaan duren.

Als ik weer iets meer weet dan zal ik hier weer een update schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestrial
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-01 22:29
Jobvdl schreef op maandag 6 april 2020 @ 15:14:
Update,

Na vaak heen en weer chatten en lang wachten eindelijk terug gehoord van KPN. Ze hebben de gehele internet verbinding tussen locatie A en B door gemeten en apparatuur gecontroleerd. (helaas) werkt alles naar behoren en kunnen ze niks vinden wat dit zou kunnen verklaren.

Ik zal dus nog eens een grondige blik werpen op alle apparatuur van locatie A. Alles controleren kan wel even gaan duren.

Als ik weer iets meer weet dan zal ik hier weer een update schrijven.
Mijn vermoeden is dat het probleem alleen op locatie A zit in de upload of de verbinding tussen het modem en de plex server. Ik heb geen indicatie dat locatie B het probleem zou kunnen zijn in tegen stelling tot sommige mensen hier en dan kun je er wel van alles bij halen en poorten horen alleen open te staan aan de kant van de server.

Je hebt wel een testje gedaan vanaf een locatie C maar die test zou ik nog maar is een keer uitvoeren en het liefst vanaf verschillende locaties desnoods met behulp van een paar tweakers. Ik zou meerdere malen willen verifiëren dat de upload van locatie A en de verbinding naar die server toe wel degelijk goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobvdl
Mijn vermoeden is dat het probleem alleen op locatie A zit in de upload of de verbinding tussen het modem en de plex server.
Ik heb een tweede plex server op locatie A opgezet en deze heeft geen snelheidsproblemen. Daardoor vermoed ik dat er iets op de (originele) plex-server fout gaat. Ik heb als snelle test al gekeken of een clean install van plex het zou oplossen. Plex verwijderd niet automatisch alle data bij de-instalatie dus ik heb handmatig de plex folder in appdata/local verwijderd en ook de registry entries. Daarna een reboot en toen een herinstallatie van plex. Dit heeft helaas het probleem niet verholpen. Mijn volgende plan is om een VM op de plex server te zetten en kijken of als ik een andere plex instance op de plex server draai (in de vm) of ik ook snelheidsproblemen heb. Ik probeer te bevestigen dat het de plex is (en dat tijdens de clean install van plex toch een config is blijven staan ofzo) en dat het niet aan windows ligt.

Als ik meet weet dan laat ik weer iets weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
@Jobvdl Er is wel een nieuwe versie, 1.19.1.2645 had jij op beide dezelfde?, of had je een nieuwere op de 2de plex server?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobvdl
@Mel33 Dat is inderdaad een goede vraag.

Versie NAS plex
  • 1.16.5.1552
Versie PC plex
  • 1.18.7.2457*
  • 1.19.3.2764
  • 1.16.0.1226
Wij hebben op locatie A een NAS aan het netwerk hangen. Ik heb daar ooit in een ver verleden een plex op gezet, echter was de nas niet krachtig genoeg voor real-time trans coding en heb ik hem stop gezet, een plex op mijn PC gezet en nooit meer aan de plex op de NAS gedacht, tot nu.

Ik heb de plex op de nas gewoon weer opgestart en hij stond nog goed ingesteld en heb hem niet ge-update naar de nieuwste versie. Even snel getest en ik ervaarde geen upload limit zoals bij de plex op mijn PC.

De versie die ik heb geprobeerd op mijn PC staan ook vermeld. De versie met de * is de versie die ik denk dat er op stond voordat ik de plex had gedeinstaleerd van de PC. De andere twee versies zijn de nieuwste versie een paar dagen geleden, en een versie die ik nog in de appdata folder had staan die de hoogste versie was voor de versie op de NAS. Mijn gedachte om die versie ook te proberen was dat er misschien iets in plex versies zelf mis is gegaan (onwaarschijnlijk maar wilde het toch even testen). Alle drie de versies op mijn PC ervaren het upload limiet naar locatie B. Dus ik heb op de nas een oudere versie van de plex gebruikt, en op de pc, een oudere versie, een versie die nog ouder is dan de versie op de NAS, en ook de nieuwste versie, alle drie de versies hadden een upload limiet.

Misschien ook nog een stukje informatie waar iemand iets aan heeft. Ik heb op locatie B in de tussentijd ook een plex opgezet omdat streamen vanuit locatie A niet gaat helaas. Locatie B heeft wel een upload limiet van 30mbps ten opzichte van locatie A met 100mpbs. Als ik vanuit locatie A op de pc die de plex ook host, media stream van locatie B, dan kan ik de volledige upload van locatie B benutten en wordt niet gelimiteerd op ~10mpbs. Misschien helpt deze informatie maar misschien ook niet, maar ik denk ik zeg het toch maar even voor de volledigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-06 18:44

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Misschien ook nog een stukje informatie waar iemand iets aan heeft. Ik heb op locatie B in de tussentijd ook een plex opgezet omdat streamen vanuit locatie A niet gaat helaas. Locatie B heeft wel een upload limiet van 30mbps ten opzichte van locatie A met 100mpbs. Als ik vanuit locatie A op de pc die de plex ook host, media stream van locatie B, dan kan ik de volledige upload van locatie B benutten en wordt niet gelimiteerd op ~10mpbs.
ik snap em niet: Je zegt dat je niet kunt streamen vanaf locatie A, vervolgens zeg je dat je gaat streamen van locatie A, met content van locatie B.
Bedoel je dan dat je download van B om het via A te kunnen distribueren?

Dan zou je bijna zeggen als je hier geen limiet ondervindt er mogelijk iets is met een of andere (ontbrekende) codec.

Welke kwaliteit streams heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkbuster
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07-06 16:40
Is het een complete direct stream? Of transcode er iets? Hoe groot is de file van de test film?
11mbit klinkt als een 10GB mkv

automation fanboy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jobvdl
Kabouterplop01 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 13:03:
[...]

ik snap em niet: Je zegt dat je niet kunt streamen vanaf locatie A, vervolgens zeg je dat je gaat streamen van locatie A, met content van locatie B.
Bedoel je dan dat je download van B om het via A te kunnen distribueren?

Dan zou je bijna zeggen als je hier geen limiet ondervindt er mogelijk iets is met een of andere (ontbrekende) codec.

Welke kwaliteit streams heb je?
Misschien is er verwarring ontstaan door streamen van. Ik bedoel het volgende, als ik locatie A als source gebruik en locatie B and destination. Dus de media komt van A en gaat naar B dan is er een limit van ongeveer 10mpbs. Als het andersom is, dus als de media van locatie B komt, en naar locatie A gaat dan is er geen limit (afgezien van het upload limiet van de ISP).

Alle media is lokaal beschikbaar op de locatie waar de plex staat. Dus als ik van A naar B stream, dan is de media op locatie A beschikbaar op de computer die daar de plex host. Als ik van B naar A stream, dan is de media op locatie B beschikbaar op de computer die daar de plex host.

Om alles zo gelijk mogelijk te houden, gebruik ik op beide locaties het zelfde bestand dat een bitrate van ongeveer 33mbps heeft. Om de media te streamen gebruik ik op beide locaties de web based plex client met chrome. Het bestand is een .mkv bestand met de H264 codec.

Ik hoop dat dit het verduidelijkt voor je, als er nog iets onduidelijk is, laat het me weten.
Punkbuster schreef op maandag 11 mei 2020 @ 13:06:
Is het een complete direct stream? Of transcode er iets? Hoe groot is de file van de test film?
11mbit klinkt als een 10GB mkv
Voor locatie A:
De 10mpbs is het artificial limiet waar ik geen verklaring voor heb, het eerste limiet zou de upload moeten zijn (100mpbs ) van de ISP.
Het is een 26gb film, de video is direct play en de audio is transcode. Echter is de machine op locatie A krachtig genoeg om realtime video transcoding to doen, en geen van de cpu cores zit op 100% tijdens streamen (ver er onder zelfs).

[ Voor 16% gewijzigd door Jobvdl op 11-05-2020 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkbuster
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07-06 16:40
Vreemd verhaal, ik heb mijn plex open voor een aantal mensen, maar ik zie soms directstreams van 18mbit zonder problemen. (de ontvanger heeft zn android box met Kodi)

automation fanboy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobvdl
Het is inderdaad helaas een vreemd verhaal. Ik heb meer dan 1 jaar zonder problemen media kunnen streamen van A naar B. Ik heb zelfs media van over de 40mbps gestreamd zonder problemen. Rond september/december 2019, is er iets gebeurd, en sinds dien is het streamen gelimiteerd op 10mbps. Vele andere dingen op locatie B die veel internet bandbreedten gebruiken werken wel gewoon naar behoren, youtube op 4k, games downloaden, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01

Kabouterplop01

Gebruik je de driver van je netwerkkaart van Microsoft, of gebruik je de driver van de leverancier?
edit: wat zie je in de logfile van je router?

[ Voor 19% gewijzigd door Kabouterplop01 op 11-05-2020 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaRuBe
Is het mogelijk om de hardware van locatie A en B eens om te wisselen om te kijken wat er dan gebeurd?

Als het probleem dan ook omgedraaid is, kan je met enige zekerheid het netwerk als oorzaak wel uitsluiten en moet het iets met soft- of hardware te maken hebben. Blijft het probleem precies hetzelfde, dan zit de oorzaak vrijwel zeker in het netwerk. Als het lukt, kijk dan ook naar gebruikte kabels en routers/switches op beide locaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobvdl
Kabouterplop01 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 15:08:
Gebruik je de driver van je netwerkkaart van Microsoft, of gebruik je de driver van de leverancier?
edit: wat zie je in de logfile van je router?
Ik heb net even gekeken en de netwerk kaart gebruikt een driver van Microsoft. Windows heeft ook een driver van de leverancies beschikbaar maar deze heb ik nog niet geprobeerd. (Ik log via afstand in op de pc op locatie A en als ik met de netwerk drivers ga vervelen... tjsa) Als ik binnenkort weer op locatie A ben zal ik even de driver van de leverancier installeren en testen.

Voor wat de log van de router, waar moet ik precies naar opzoek gaan? Ik heb er wel eens in gekeken in het begin maar zal toen niks speciaals. Als je mij enige directie kan geven dan kan ik specifieker zoeken naar iets.
JaRuBe schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 09:29:
Is het mogelijk om de hardware van locatie A en B eens om te wisselen om te kijken wat er dan gebeurd?

Als het probleem dan ook omgedraaid is, kan je met enige zekerheid het netwerk als oorzaak wel uitsluiten en moet het iets met soft- of hardware te maken hebben. Blijft het probleem precies hetzelfde, dan zit de oorzaak vrijwel zeker in het netwerk. Als het lukt, kijk dan ook naar gebruikte kabels en routers/switches op beide locaties.
Het korte antwoord, Ja dat is zeker mogelijk. Het langere antwoord, de PC op locatie A is een full tower
en dus niet zo mobiel als een laptop. Daarnaast wordt hij ook nog voor andere dingen gebruikt dus als ik hem zou omwisselen moet ik testen en de zelfde dag nog terug brengen. Daar gaat dus wel een middagje in zitten. Wat ik wel kan doen, mocht dat ook helpen, is de pc op locatie A van het ISP netwerk loskoppelen en via mijn telefoon verbinden. (btw ik heb unlimited mobiel internet dus even een media streamen om te testen is geen probleem). De verbinden met 4G zou ook een upload boven de 10mpbs moeten hebben (laatste keer dat ik dat heb gemeten) dus daarmee zou je ook kunnen testen of je boven de 10mbps komt.

Is het testen van de pc op locatie A verbonden met mobiel internet ook genoeg of moet ik echt de pc van locatie verwisselen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaRuBe
Jobvdl schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 10:15:
[...]

Het korte antwoord, Ja dat is zeker mogelijk. Het langere antwoord, de PC op locatie A is een full tower
en dus niet zo mobiel als een laptop. Daarnaast wordt hij ook nog voor andere dingen gebruikt dus als ik hem zou omwisselen moet ik testen en de zelfde dag nog terug brengen. Daar gaat dus wel een middagje in zitten. Wat ik wel kan doen, mocht dat ook helpen, is de pc op locatie A van het ISP netwerk loskoppelen en via mijn telefoon verbinden. (btw ik heb unlimited mobiel internet dus even een media streamen om te testen is geen probleem). De verbinden met 4G zou ook een upload boven de 10mpbs moeten hebben (laatste keer dat ik dat heb gemeten) dus daarmee zou je ook kunnen testen of je boven de 10mbps komt.

Is het testen van de pc op locatie A verbonden met mobiel internet ook genoeg of moet ik echt de pc van locatie verwisselen?
Zeker een prima 1e test. Check vooraf wel even wat je 4G snelheid daadwerkelijk is en dat deze flink hoger is dan 10mbps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01

Kabouterplop01

@Jobvdl Ik ben benieuwd of je errors in je logfile tegenkomt. porterrors interface errors ip errors (eigenlijk *errors)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
@Jobvdl Hou je er wel rekening mee dat remote verbinden ook bandbreedte snoept?
1 andere vraag, las ik nou goed dat je met een compleet andere ingerichte plex wel meer snelheid hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobvdl
Kabouterplop01 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 15:08:
De drivers van Microsoft werden gebruikt dit is veranderd naar de drivers van de leverancier maar heeft helaas niet geholpen.
JaRuBe schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 10:26:
Zeker een prima 1e test. Check vooraf wel even wat je 4G snelheid daadwerkelijk is en dat deze flink hoger is dan 10mbps.
Okay, ik heb van het weekend even de pc aan mijn telefoon gehangen echter kreeg ik remote access niet aan de gang omdat daarvoor een (open) poort nodig was en ik deze niet bemachtigt kreeg over de 4g verbinding. Ik heb het dus helaas niet kunnen testen. Wat ik wel heb kunnen testen is vanaf mijn mobiel over 4g media streamen van locatie A. Dus de plex host op locatie A (de gene die (soms?) tot 10mbps gelimiteerd is) en dan de plex app op een Iphone X verbonden via 4G. Als ik via 4G verbind dan komt de snelheid ver boven de 10mbps uit, zelfs boven de 30mbps. Hier op volgend heb ik een andere test gedaan. Ik heb eerst de telefoon verbonden met de wifi van locatie B en toen een stream geopend naar locatie A. Deze stream werd (helaas) zoals verwacht gelimiteerd tot 10mbps. Toen de stream eenmaal op gang was en even bezig, ben ik naar buiten gedaan en de wifi uitgezet zodat hij op 4G verder zou gaan streamen. Zodra de telefoon van wifi naar 4G wisselde werd de stream niet meer tot 10mbps gelimiteerd maar kwam de snelheid boven de 30mbps uit. Ik heb deze test ook in omgekeerde volgorde gedaan, eerst 4G en dan wisselen naar wifi. Toen ik op 4G zat, kwam de snelheid boven 30mpbs uit, en zodra ik naar wifi wisselde werd de stream gelimiteerd tot 10mbps. Ik heb natuurlijk bij elke test de snelheid van de stream in de gaten gehouden en de stream laten draaien voor een periode van tijd om zeker te zijn dat dat de snelheid was van die verbinding.

Dit is niet de test die je had gewild maar misschien helpt het ook met het uitsluiten dar het probleem (alleen) bij de pc op locatie A zit.
Kabouterplop01 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 11:59:
@Jobvdl Ik ben benieuwd of je errors in je logfile tegenkomt. porterrors interface errors ip errors (eigenlijk *errors)
Ik heb in de logs van de router proberen te kijken alleen heeft de routen geen gedetailleerde logs maar in de gebrekkige logs stonden geen errors.
Mel33 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 16:28:
@Jobvdl Hou je er wel rekening mee dat remote verbinden ook bandbreedte snoept?
1 andere vraag, las ik nou goed dat je met een compleet andere ingerichte plex wel meer snelheid hebt?
Dat is inderdaad een goed punt, en ik houd hier zeker rekening mee. De upload van locatie A is over 100mbps en remote verbinden gebruikt maximal 16mbps (uit taakbeheer uitgelezen) dus dit zou genoeg ruimte moeten overlaten voor de plex. Echter, komt dit probleem ook voor als er geen remote verbinding naar de pc op locatie A is.

Ja dat las je inderdaad goed. Als ik een andere machine op locatie A gebruik, een NAS, dan word de stream niet tot 10mbps gelimiteerd. Omdat de NAS niet krachtig genoeg is om media te kunnen transcoden heb ik nog een andere pc met daarop alleen een plex neer gezet op locatie A en deze heeft ook geen snelheids-problemen.

Om dit nog vreemder te maken, Ik kan een VPN verbinding openen naar locatie C ( de technische uni in eindhoven) vanaf een computer op locatie B. Als ik op locatie B met een VPN verbind naar locatie C en dan van plex op locatie A stream is er geen limiet van 10mbps. Het probleem van snelheidsbeperking komt dus alleen voor als ik vanaf locatie B de media stream van één plex op locatie A. Alleen het direct streamen van een specifieke plex op locatie A naar locatie B is gelimiteerd tot 10mbps.

Als ik vergeten ben om iets te testen of op iemand te reageren laat het even weten.

Een semi-gerelateerde vraag. Ik merk dat ook het (direct) internet verkeer tussen locatie A en B niet gelimiteerd wordt, maar niet de volledige bandbreedte gebruikt, erg instabiel is en veel schommelt. Het varieert tussen de 15mpbs en de 60mbps, met gemiddeld 25mpbs. Op "drukken" momenten zoals rond 18 uur, ligt het gemiddelde ook lager. Als ik op locatie B een VPN gebruik naar locatie C en dan naar locatie A ga, word wel (bijna) de volledige bandbreedte gebruikt en ligt het gemiddelde, ook op drukke momenten, een stuk hoger. Heeft iemand hier voor een verklaring? De ISP op locatie A is telfort en de ISP op locatie B is KPN. Beide maken gebruik van het KPN netwerk. Ik heb ook al contact opgenomen met KPN (zie een vorige reactie) en KPN heeft de internet verbinding tussen beide locaties doorgemeten en alles zou moeten werken naar behoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erazher
  • Laatst online: 01-06 23:02
Denk dat we dingen eerste even moeten uitsluiten (extra) om een betere zicht te krijgen op het probleem.

Je providers lijken niet het probleem te vormen, laten die we even links liggen.

Op locatie A heb je de PC en NAS.
Daarbij werkt de NAS met gehele snelheid terwijl de PC op de 11mbps zit.
Je focus zit nu op de PC, maar voor de zekerheid dat we het netwerk echt kunnen uitsluiten.
Heb je dezelfde netwerk kabel gebruiks die in de PC zit bij het testen van de NAS?

Om de hardware en OS te splitten, kan je een aparte HDD/SSD pakken windows installeren met plex server en dan de verbinding testen. Is het probleem nog aanwezig met nieuwe installatie kan het de hardware zijn, niet aanwezig dan is het OS niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobvdl
Erazher schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 12:08:
Denk dat we dingen eerste even moeten uitsluiten (extra) om een betere zicht te krijgen op het probleem.

Je providers lijken niet het probleem te vormen, laten die we even links liggen.

Op locatie A heb je de PC en NAS.
Daarbij werkt de NAS met gehele snelheid terwijl de PC op de 11mbps zit.
Je focus zit nu op de PC, maar voor de zekerheid dat we het netwerk echt kunnen uitsluiten.
Heb je dezelfde netwerk kabel gebruiks die in de PC zit bij het testen van de NAS?

Om de hardware en OS te splitten, kan je een aparte HDD/SSD pakken windows installeren met plex server en dan de verbinding testen. Is het probleem nog aanwezig met nieuwe installatie kan het de hardware zijn, niet aanwezig dan is het OS niveau.
Ik heb niet de netwerk kabel van de nas in de pc gestopt of andersom. Ik kan dit wel doen/proberen als ik weer op locatie A ben eind deze week.

Het testen met een andere windows installation is ook zeker mogelijk. Maar als ik even eerlijk ben, kan ik je nu niet vertellen wanneer ik daar tijd voor heb om dat te doen. Daar gaat snel (veel) tijd in zitten dus dat kan ik moeilijker even snel tussen door doen. Dus ik ga dat zeker proberen alleen kan ik nog niet zegger wanneer precies. Als ik het heb gedaan dan zal ik je dat zeker laten weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazher
  • Laatst online: 01-06 23:02
Jobvdl schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 12:18:
[...]

Ik heb niet de netwerk kabel van de nas in de pc gestopt of andersom. Ik kan dit wel doen/proberen als ik weer op locatie A ben eind deze week.

Het testen met een andere windows installation is ook zeker mogelijk. Maar als ik even eerlijk ben, kan ik je nu niet vertellen wanneer ik daar tijd voor heb om dat te doen. Daar gaat snel (veel) tijd in zitten dus dat kan ik moeilijker even snel tussen door doen. Dus ik ga dat zeker proberen alleen kan ik nog niet zegger wanneer precies. Als ik het heb gedaan dan zal ik je dat zeker laten weten.
Neem je tijd, overhaasten schiet je niks mee op.
Maar een windows installatie via USB duurt 10min, alles instellen is 30 minuten max. ( kan ook veel tijd zijn, hangt per persoon af)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
@Jobvdl Ik ga haast denken dat je ip gelimiteerd is in plex. (ik lees niet alles terug en weet niet meer wat je wel en niet gedaan hebt haha, dus kweet niet of je dat al nagekeken hebt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobvdl
@Mel33 Als je met gelimiteerd in de plex bedoelt dat ik ergens heb aangegeven dat een specifiek ip maar max 10mbps mag hebben dan niet zo ver ik weet. Ik heb alles op maximaal staan en op locatie B hebben wij twee apparte internet aansluitingen met elk een eigen public ipv4, beide werden gelimiteerd. Ik heb ook een vm op de pc op locatie A gezet en ook deze werd gelimiteerd tot op 10 mbps maar de vm plex was een clean install van beide windows en plex. Ik denk niet dat het in de plex gelimiteerd staat in een van de instellingen die ik kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
En ook als je ipv6 uitzet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobvdl
IPv6 staat uit op locatie B, Ik heb het ook al eens getest met IPv6 uit op locatie A, maar voor de zekerheid zal ik dat nog een keer testen zonder IPv6 op locatie A om alles uit te sluiten. Ik zal je laten weten als ik het getest heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supayoshi
  • Laatst online: 10:46
waarom doe je niet gewoon een x een bestandstransfer van 10 gb bestand van A naar B? of B naar A.
Dan weet je direct of het aan software ligt, of aan de verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
supayoshi schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 15:22:
waarom doe je niet gewoon een x een bestandstransfer van 10 gb bestand van A naar B? of B naar A.
Dan weet je direct of het aan software ligt, of aan de verbinding.
heeft hij al gedaan, lees even terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaRuBe
is er nog een oorzaak gevonden? Ben wel benieuwd.
Pagina: 1