Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glamdring
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:24
Mijn probleem dat ik graag wil oplossen:

Zodra mijn zoon boven op zijn slaapkamer een flinke download start (bijvoorbeeld via Steam op Windows 10) en de verbinding vol trekt (XS4ALL FTTH 200 Mbit up/down) begint beneden na een paar minuten als de download bezig is XS4ALL IPTV via de STB te haperen. Ik moet dan van zender wisselen.

Mijn setup:

Fritz!Box 7490 met nieuwste firmware(XS4ALL FTTH 200 Mbit up/down)
IP: 192.168.178.1

Op de Fritz!Box is alleen een Netgear GS108Ev3 managed switch aangesloten (met vast IP, DHCP client uit)
IP: 192.168.178.2 (verder standaard instellingen, IGMP snooping aan)

Op deze Netgear switch zijn in totaal 3 STB’s (IPTV) aangesloten (Linked speed: 100M, poort 2, 3 en 4).
Verder op deze switch 2 PC’s (Linked speed: 1000M, poort 5 en 6).

Op 1 PC draait Debian Stable, de ander is zoals boven omschreven van mijn zoon en draait Windows 10.

Alles is bedraad aangesloten met CAT 5E kabels.

Wat ik al heb geprobeerd:

1. Firmware Netgear switch geupdate naar nieuwste versie.
2. Fabrieksinstellingen teruggezet op de Netgear switch.
2. Op de Netgear switch DHCP client uitgezet en vast IP gegeven.
3. Geprobeerd optie in Netgear switch ‘Validate IGMPv3 IP Header’ aan zetten: zelfde resultaat.

Ik heb ook via Google gezocht op diverse termen, maar niks relevants kunnen vinden.

Wat kan ik nog meer proberen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 10-09 22:15
Glamdring,

Kijk eens of je QoS op je router hebt of dat de pc een limiet kan geven van max download snelheid.
Ik ga vanuit dat Fritzbox wel QoS of device limiter heeft.

[ Voor 17% gewijzigd door Arthion-nl op 07-02-2020 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CenturiesEnd
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-07-2024
Ik vermoed dat je 7490 dit qua prestaties niet trekt. 3 STBs plus de hele internetverbinding 'vol trekken'.

Ik heb een eigen router hardware op mijn XS4ALL DSL verbinding en had dezelfde issues met de stabiliteit van IPTV. Zodre de firewall in de router iets zwaarder werd belast, webcontent filtering bijvoorbeeld of een download die de lijn dichttrok, dan is IPTV de eerst die begon te klagen. Kortstondige haperingen in geluid etc etc. Ik heb daarop een andere router aangeschaft en de problemen zijn voorbij (ik heb zelf twee STBs)

Ik moet hierbij opmerken dat ik de STBs ook in een gescheiden LAN heb gezet. Dit omdat IGMP snooping op mijn primaire LAN veel problemen gaf met andere apparaten die voor een goede werking afhankelijk zijn van multicast verkeer. Een gescheiden LAN voor de STBs heeft dat bij bij allemaal opgelost. IGMP snooping gaf allemaal vreemde gedragingen.

Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glamdring
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:24
@Arthion-nl Ik zie in de Fritzbox weinig mogelijkheden om aan IPTV een andere prioriteit mee te geven. De Netgear switch heeft wel meer instellingen qua QOS. Net even gespeeld met poort gebaseerde QOS, maar dat heeft het probleem nog niet verholpen. Ik had namelijk op de poorten waarop de STB's zijn aangesloten hoge prioriteit meegegeven en de rest lage prioriteiten.

@CenturiesEnd Ok, bedankt voor de informatie. Ik ga even kijken wat er gebeurt als ik IGMP helemaal uitschakel op de switch. Ik had deze switch namelijk speciaal gekocht vanwege het ondersteunen van IGMP snooping.

To be continued...

Edit:

Als ik IGMP Snooping uitzet lijkt het probleem opgelost.

Edit 2:

Alles lijkt inderdaad te werken met IGMP Snooping uit op de Netgear en het aanbrengen van een scheiding tussen de STB’s en het overige internetverkeer door middel van poort-gebaseerde VLAN’s.

Zodra ik IGMP Snooping aan zet in welk netwerk of VLAN dan ook begint na een paar minuten het beeld weer te haperen.

Ik zie bij de meest recente firmware update voor de Netgear switch dit staan:

Known Issues:

– The IGMP dynamic router port does not timeout exactly at 300 seconds; it varies from 300 to 600 seconds.
– The IGMP host timeout is not exactly 260 seconds; it varies from 260 to 520 seconds.

Weet iemand hier meer van? Op internet kan ik hierover weinig vinden. Kunnen deze known issues eraan bijdragen dat het beeld na een paar minuten hapert bij volle download?

Edit 3:

Lees net op Duitse fora vele talloze klachten met dit model Netgear switch onder hoge load. Jammer dat ik hier pas achter kom na de switch te hebben aangeschaft.

Ik ga er geen tijd en energie meer insteken en misschien gewoon een betere switch kopen.

[ Voor 50% gewijzigd door Glamdring op 08-02-2020 16:26 ]