LED auto lamp doormeten (zie info!)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htevents
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 22-09-2023
Ik wil graag een schema bouwen, waarmee ik een kapotte LED lamp kan detecteren.

Het project is alsvolgt: Auto is voorzien van een "kapotte lamp" detectie systeem. Naar mijn beste weten doet een Fiat Punto Evo dat doormiddel van het detecteren van afgenomen vermogen per gecontroleerde lamp. Als ik de gloeilampen vervang voor LED, zal er veel minder vermogen af worden genomen, dus zal de auto een waarschuwing geven. Door een weerstand in parallel te plaatsen, zal de auto geen foutmelding meer geven, maar ook niet op het moment dat de LED lamp kapot is. Ik probeer dus een schema te ontwerpen om de stroom over de weerstand af te kappen, op het moment dat de LED lamp kapot is, zodat er geen vermogen meer wordt afgenomen en de auto weer een foutmelding gaat geven.

De vraag die mij dus weerhoudt van het juiste ontwerp is: hoe ga ik een kapotte LED lamp detecteren? In een LED lampje zitten natuurlijk de LED's en een driver (voorschakelweerstand of IC). Ik ga er zelf vanuit dat wanneer een LED lampje kapot gaat, er een verschil in af/opgenomen vermogen, weerstand en/of spanning zal zijn. Er zal dus een schakeling gemaakt moeten worden, welke een relais kan (uit) schakelen, op het moment dat zo'n verschil wordt gedetecteerd. De schakelzijde van het relais zal dan de stroom over de weerstand, welke de auto voor de gek moet houden, af kappen zodat de auto weer een "kapotte lamp" ziet.

Ik zou daarom heel graag jullie input kunnen/willen gebruiken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:33

Bob

Als je led in serie staat met een weerstand lijkt het simpelste om over de weerstand spanning af te takken, waarmee je dan een transistor of relais aanstuurt. De spanning over de weerstand zal nul worden wanneer je led doorgebrand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htevents
Dit idee had ik ook al. Echter is dit alleen in het geval van een doorgebrand lampje, in het lampje zit natuurlijk ook nog de voorschakelweerstand/IC, dus als die nog in takt zijn, zal er waarschijnlijk nog geen "fail" worden gedetecteerd. Er was ook al bedacht dat je een zekering kan gebruiken bij kortsluiting. Dan blijft er nog 1 veel voorkomende "fail" over, namelijk het uitvallen van de LEDjes, tot een punt dat de lamp onbruikbaar wordt, gezien er dan nog te weinig licht af komt. Indien dat het geval is, zal er (aanzienlijk) minder vermogen worden afgenomen. Dat zal ook nog gedetecteerd en dus geschakeld moeten worden op een of andere manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
@htevents wil je dit toepassen voor de (H4) koplampen?

Weet je wel heel zeker dat jouw auto hier detectie op heeft? Mijn Grande Punto had detectie op zo ongeveer alle lampen, behalve beide koplampen en één van de bolletjes in beide achterlichtunits (R5W achterlicht). Volgens mij kreeg ik in de Punto Evo van mijn ouders ook geen melding van een kapotte koplamp.

Controleer dat anders eerst even, voordat je van alles gaat knutselen. ;)

Het voordeel zou wel zijn dat je gewoon LEDs kunt plaatsen zonder foutmeldingen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:31

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Detectie doe je simpel door stroommeeting.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-05 07:30
Een echte tweaker zou fotocellen plaatsen in de koplampunits, zodat hij een melding krijgt als er x-seconden verminderde lichtopbrengst is ;)

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• htevents
Xander schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 20:55:
@htevents wil je dit toepassen voor de (H4) koplampen?

Weet je wel heel zeker dat jouw auto hier detectie op heeft? Mijn Grande Punto had detectie op zo ongeveer alle lampen, behalve beide koplampen en één van de bolletjes in beide achterlichtunits (R5W achterlicht). Volgens mij kreeg ik in de Punto Evo van mijn ouders ook geen melding van een kapotte koplamp.

Controleer dat anders eerst even, voordat je van alles gaat knutselen. ;)

Het voordeel zou wel zijn dat je gewoon LEDs kunt plaatsen zonder foutmeldingen.
Hoi Xander,

Nee dit gaat (op dit moment) enkel om de achterlichten, zoals de richtingaanwijzer en remlicht. De gewone achterlichten zijn fabrieksaf LED en de koplampen, welke ik al LED heb gemaakt, worden inderdaad niet gecontroleerd door de CANbus.
Mogelijk wil ik de DRL en parkeerlichten/stadslichten nog omzetten naar LED, maar die worden wel gecontroleerd.
Pagina: 1