Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbinNL046
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 10-05 23:28
Goedendag tweakers,

Over een aantal weken ga ik naar Zuid-Afrika om daar een rondreis te maken (waaronder een flink aantal dagen safari). Mijn vriendin en ik willen dit graag vastleggen en zijn op zoek naar een camera die niet meer dan 500 euro kost. Wij willen foto's maken van zowel de landschappen, dieren als ook de dorpen en steden die we onderweg zullen tegenkomen. Graag zouden wij bij terugkomst een aantal mooie foto's afdrukken om in te lijsten en het liefst ook een afdruk op een groot doek o.i.d. willen maken. Verder willen we de camera ook gebruiken voor volgende vakanties / stedentrips.

Kunnen jullie mij adviseren wat de belangrijkste zaken voor mij zijn om op te letten bij aanschaf van een camera. Ik zelf denk dat het van belang is dat landschappen goed en breed op beeld kunnen staan en dat de zoomfunctie ook aanwezig moet zijn maar in iets mindere mate (is 10 / 15x zoom voldoende?). Dit omdat we waarschijnlijk ook geregeld dichtbij dieren zullen komen. De dieren die heel ver weg zitten krijgen we toch niet zo goed er op. (in ieder geval niet binnen ons budget).

Zijn er verder nog dingen waar we echt op moeten letten? Aantal mp? Hoe zit het met stof/waterbestendigheid van de camera's?

Graag horen we ook of mensen ervaring hebben met een camera op safari.

Zelf had ik een aantal opties gezien. Kunnen jullie hier iets over zeggen n.a.v. mijn wensen?
https://tweakers.net/pric...08;436697;1151639;481185/

Alvast bedankt,

Groeten Robbin

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 26-09 20:20
Het nadeel van de gelinkte camera’s is dat het super zooms zijn met kleine sensor. Op de sensor grootte zou ik de eerste 2 al schrappen. Dit gaat naast de lens het belangrijkste zijn voor de kwaliteit van je foto’s, zeker bij groot afdrukken.

Mijn advies? pricewatch: Nikon D3500 + 18-55mm f/3.5-5.6 + 70-300mm f/4.5-6.3 Zwart

Spiegelreflex met grotere sensor en 2 lenzen. Moet je wel willen wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
@RobbinNL046 Hoe compact moet het zijn?
Van de 4 camera's op je lijstje zou ik de TZ200 kiezen.

Algemeen zou ik iets 2e hands nemen. Bijv. een Olympus Om-D 10 mkii of Panasonic GX80. En dan op MP/V&A een aanbod met een paar leuke lensjes erbij afwachten. Dan kan je voor 500€ een leuke set op de kop tikken met wat geduld en mazzel. (ikzelf kocht op die wijze enkele maanden terug een Om-D 10 mkii met 14-150 II lens, Olympus tas, goede filters en SD-kaartje voor slechts 375€. Alles met bon, 2 jaar oud, zelden gebruikt. :) )
Ok, geduld wordt lastig met de reis voor de deur. Beetje te lang gewacht met dit toch wel belangrijke punt vwb de reisvoorbereiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbinNL046
Alvast bedankt voor jullie reacties. Even terugkomend op jullie vragen:
Qua compactheid is het voor ons niet erg om eventueel een tasje te moeten kopen waar de camera in zou moeten. De camera zelf hoeft dus geen broekzak formaat te zijn.

We willen wel niet moeten wisselen tussen lenzen. Dit ben ik vergeten er bij te zetten in de inleiding.

@Vanoverdegrens Zou je misschien kunnen aangeven waarom ik voor de TZ200 dien te gaan.

Deze zag ik ook nog voorbij komen
pricewatch: Panasonic Lumix DMC-FZ1000 Zwart

Wat is wijsheid?

[ Voor 44% gewijzigd door RobbinNL046 op 08-02-2020 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• humi
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-09 16:36
Als je je keuze aflaat hangen van het niet willen wisselen van een lens tijdens safari (vanwege stof of gemak?) bedenk dan dat je met een enkele setup je altijd een compromis maakt tussen performance aan beide extremen van je lens. Ik heb zelf nooit problemen met wisselen, telelens erop voor actie, landschappen lopen over het algemeen niet weg dus je hebt alle tijd.

Daarnaast, hoe groter de sensor, hoe meer licht je opvangt en hoe groter de kans is dat je een fatsoenlijke foto kan maken in de meest interessante tijd van de dag (zonsondergang/zonsopgang). Ik zou zelf voor een DSLR/mirrorless gaan met tenminste een APS-C formaat sensor. De nikon die eerder al genoemd wordt is bijvoorbeeld een interessante optie, bovendien kan je er waarschijnlijk langer mee vooruiit.

Wat voor camera je ook koopt, zorg ervoor dat je hem in ieder geval goed onder de knie hebt (dus niet alleen de auto-stand kunnen vinden) - veel tijd heb je volgens mij niet meer!
Heb tijdens mijn laatste safari ook nog een stelletje op huwelijksreis de basics bij gebracht omdat ze alleen maar bewogen beesten op de foto hadden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbinNL046
Bedankt @humi voor je reactie!

Stel we zouden toch voor de Panasonic FZ1000 gaan, hoeveel GB zouden we dan totaal aan geheugenkaartjes moeten pakken? Kan iemand een goede inschatting geven hoeveel mb een gemiddelde foto (RAW als jpeg) zal zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:08

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

RobbinNL046 schreef op zondag 9 februari 2020 @ 17:05:
Bedankt @humi voor je reactie!

Stel we zouden toch voor de Panasonic FZ1000 gaan, hoeveel GB zouden we dan totaal aan geheugenkaartjes moeten pakken? Kan iemand een goede inschatting geven hoeveel mb een gemiddelde foto (RAW als jpeg) zal zijn.
Bij veel fabrikanten is een raw ongeveer gelijk aan 1MP = 1MB...ofwel een 12megapixel camera levert ongeveer 12MB RAW's op....en 20MP dus ongeveer 20MB.
Voor jpg is dat veelal delen door ruwweg 4 a 5...ik zou rekening houden met 5MB jpgs (op maximale kwaliteit jpg).

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Pagina: 1