Door pc laten schakkelen

Pagina: 1
Acties:

• Vulpecula
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-08 21:00
Ik wil via mijn pc een aantal apparaten laten schakelen. Ik had in gedachten om dit te doen met een relais. Natuurlijk zal hiervoor ook een weerstand moeten komen.

1. Maar welke aansluitingen op parallele poort moet ik hebben?

2. En is het ook verstandig om een diode ervoor te zetten?

3. Maar als ik één relais gebruik dan kan ik alle apparaten tegenlijk schakelen, maar als ik ze een voor een wil schakelen?

4. In computerIdee heeft een keer iets over vuurwerk afsteken met de pc. Weet iemand nog de link naar dit artikel?

5. Wat voor weerstand kan ik het beste pakken?

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Op vrijdag 03 augustus 2001 14:06 schreef frankschers het volgende:
4. In computerIdee heeft een keer iets over vuurwerk afsteken met de pc. Weet iemand nog de link naar dit artikel?
Daar ben ik ook wel in geinteresseerd. Maar dan voor de serieele poort want mijn parallelle is al in gebruik

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• _Hades_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:55
Hmm er zijn wel van dat soort dingen jah,, mijn vader heeft er 1 gemaakt, en daarmee kan je 8 afzonderlijke apparaten mee schakelen. Ik zal hem eens vragen of hij dat schema nog heeft. (duurt wel tot volgende week, want hij is nu op vakantie..)

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-08 00:09
als je meerdere dingen wilt schakelen heb je meerdere relais nodig
alles op een relais aansluiten is NIET aan te raden, heb zo'n gevoel dat de relais dat niet leuk gaat vinden en best wel eens kan doorbranden!
dat vuurwerk afsteken werkte ook met relais, zo:
code:
1
2
3
4
12V 2Amp---------RELAIS---------Weerstand
              |
              |
              PC

Om de weerstand heen zat het lontje gewikkeld. De 12V 2Amp zorgt ervoor dat de weerstand doorbrand en zo vliegt het zooitje in de hens!

De relais kun je aansluiten op de datapennen en de ground (ik zou er wel een buffer tussen zetten). Je moet er natuurlijk ook wel een programma voor hebben om het hele zooitje aan te sturen, hoewel dit niet moeilijk te programmeren is!

P.S. Voor de serieële poort is het 10000x moeilijker dan voor de parralelle poort. Dus, als je het perse wil maken wordt het of 10000x moeilijker of je koopt gewoon een lpt2 kaartje.

• Vulpecula
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-08 21:00
Op vrijdag 03 augustus 2001 14:13 schreef thedolf het volgende:

[..]

Daar ben ik ook wel in geinteresseerd. Maar dan voor de serieele poort want mijn parallelle is al in gebruik
Na lang zoeken heb ik ut zelf al gevonden.
http://www.computeridee.nl/downloads/schema.html

Verwijderd

Als je apparaten wilt schakelen heb je 220V nodig lijkt me. Moet je dus wel het schema wat aanpassen.
Pagina: 1