Terug naar Mojave, Mac Mail problemen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frenkied
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:38
Graag even meedenken:

Terug naar Mojave: ( Mac Os Catalina nu)heb alleen 1 probleem en dat is dat ik mijn mac mail niet terug krijg. ik backup de mappen maar als ik het terug zet ontbreken er dingen
Is de apple mail applicatie zo geëvolueerd dat het niet meer mogelijk is?

Beste antwoord (via frenkied op 22-02-2020 12:29)

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
frenkied schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 18:44:
Oeps

Goed de concrete vraag
Ik heb het eerder geprobeerd om mijn mail vanuit catalina terug te zetten naar mojave
Ik maak gebruik van een directory structuur in de linker kolom van de mail applicatie mac mail met verschillende namen die via "rules" naar de desbetreffende map gaan
Echter na conversie naar Mojave staat dat dus niet terug
Catalina maakt gebruik van een nieuwere versie mail folder (~/Library/Mail/ en dan wss V6, waar dat onder Mojave nog V5 was) Apple's Mail.app is helaas een draak van een app in het opslaan van de mailboxen; er is geen mooi archiefbestand zoals Outlook dat doet bijvoorbeeld. In de V6 map zitten vele, vaak gehashte, mailboxen.

Wat je kunt proberen is om de mail map uit je backup te halen en te kopieeren naar je systeem, en dan vanuit Mail de verschillende mailboxen in die V6 map gaan importeren. Doe dit wel stapsgewijs, en zelfs per .mbox bestand, en zelfs dan liefst niet alle items in 1 keer. Ook even op letten dat je importeert als Apple Mail formaat, ook al zijn het mbox bestanden.

Een andere optie is om vanuit de Catalina installatie (dus eventueel na het terugzetten van je gehele backup), eerst alles te exporteren of te slepen. Ook hier: doe het in kleine stapjes, nooit alles in 1 keer, zeker niet als je enorme mailboxen hebt, of met veel submappen.

Verder heb ik geen idee om hoeveel mails/mappen het gaat, maar ik laat alles lekker op de mailservers staan, dan heb ik geen geklooi met het overzetten.

En als laatste zou ik nooit aanraden om macOS te downgraden. Zeker met Catalina is er nogal wat in het OS veranderd, en gaat downgraden je veelteveel werk opleveren. OF je moet nog een backup hebben van vlak voor je upgrade.

Wat ik doe, is op een aparte externe schijf, een geheel nieuwe Time Machine backup maken voordat ik een OS upgrade doe, LOS van de bestaande cumulatieve backups op een andere schijf. Dat maakt het leven makkelijker, zeker als een upgrade scheef gaat: dan kan ik a) helemaal terugvallen op het oude OS met mijn data, en b) kan ik eventueel een clean install doen van het nieuwe OS waarbij ik alleen mijn data terugzet vanuit de backup.

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:14
Dat is goed mogelijk. Ervan uitgaande dat het om lokaal opgeslagen mail gaat (omdat er anders geen reden is om wat over te zetten), zou je in de versie van Catalina de berichten uit Mail naar een map op de schijf kunnen slepen. De resulterende bestanden kun je zonder problemen in de oudere versie weer terug slepen. Je bent dan wel de aanvullende informatie kwijt, zoals of een bericht beantwoord is.

[ Voor 3% gewijzigd door Z-Dragon op 07-02-2020 17:03 ]

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:59

Grin

Ride si sapis.

Terug naar Mojave: ( Mac Os Catalina nu)
Oke, prima.
heb alleen 1 probleem en dat is dat ik mijn mac mail niet terug krijg.
Jouw Mac mail niet terug krijg? :?
Jouw e-mail staat niet op een server maar alleen lokaal?
Hoezo: 'niet terug krijg'?
ik backup de mappen maar als ik het terug zet ontbreken er dingen
Is dat een constatering? Is dit een vraag?
Is de apple mail applicatie zo geëvolueerd dat het niet meer mogelijk is?
Nee, waarschijnlijk niet. Doorgaans kan je mail data folders overschrijven.
Maar het verwijswoord: 'het' is mij onduidelijk. Waar verwijs je naar/wat wil je precies doen?

Dus graag je post aanvullen met leestekens en duidelijke vragen.

*knip*

Komop, dat ook wat vriendelijker :)

[ Voor 13% gewijzigd door Hoedje op 08-02-2020 20:56 ]

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frenkied
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:38
Oeps

Goed de concrete vraag
Ik heb het eerder geprobeerd om mijn mail vanuit catalina terug te zetten naar mojave
Ik maak gebruik van een directory structuur in de linker kolom van de mail applicatie mac mail met verschillende namen die via "rules" naar de desbetreffende map gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:06

nelizmastr

Goed wies kapot

Dus die directory structuur bestaat niet in de mail accounts zelf?

Bij IMAP en Exchange heb je de mapstructuur niet op je PC maar op de server, dan is handmatige migratie niet meer nodig.

Als het lokale mailtjes zijn of opgehaald met prehistorische standaarden als POP (het is geen 1992 meer) dan heb je wel een uitdaging.

Doorgaans werken migraties alleen in stijgende versies, dus Mojave naar Catalina maar niet per se ook terug.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
frenkied schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 18:44:
Oeps

Goed de concrete vraag
Catalina maakt gebruik van een nieuwere versie mail folder (~/Library/Mail/ en dan wss V6, waar dat onder Mojave nog V5 was) Apple's Mail.app is helaas een draak van een app in het opslaan van de mailboxen; er is geen mooi archiefbestand zoals Outlook dat doet bijvoorbeeld. In de V6 map zitten vele, vaak gehashte, mailboxen.

Wat je kunt proberen is om de mail map uit je backup te halen en te kopieeren naar je systeem, en dan vanuit Mail de verschillende mailboxen in die V6 map gaan importeren. Doe dit wel stapsgewijs, en zelfs per .mbox bestand, en zelfs dan liefst niet alle items in 1 keer. Ook even op letten dat je importeert als Apple Mail formaat, ook al zijn het mbox bestanden.

Een andere optie is om vanuit de Catalina installatie (dus eventueel na het terugzetten van je gehele backup), eerst alles te exporteren of te slepen. Ook hier: doe het in kleine stapjes, nooit alles in 1 keer, zeker niet als je enorme mailboxen hebt, of met veel submappen.

Verder heb ik geen idee om hoeveel mails/mappen het gaat, maar ik laat alles lekker op de mailservers staan, dan heb ik geen geklooi met het overzetten.

En als laatste zou ik nooit aanraden om macOS te downgraden. Zeker met Catalina is er nogal wat in het OS veranderd, en gaat downgraden je veelteveel werk opleveren. OF je moet nog een backup hebben van vlak voor je upgrade.

Wat ik doe, is op een aparte externe schijf, een geheel nieuwe Time Machine backup maken voordat ik een OS upgrade doe, LOS van de bestaande cumulatieve backups op een andere schijf. Dat maakt het leven makkelijker, zeker als een upgrade scheef gaat: dan kan ik a) helemaal terugvallen op het oude OS met mijn data, en b) kan ik eventueel een clean install doen van het nieuwe OS waarbij ik alleen mijn data terugzet vanuit de backup.

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Pagina: 1