frenkied schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 18:44:
Oeps
Goed de concrete vraag
Ik heb het eerder geprobeerd om mijn mail vanuit catalina terug te zetten naar mojave
Ik maak gebruik van een directory structuur in de linker kolom van de mail applicatie mac mail met verschillende namen die via "rules" naar de desbetreffende map gaan
Echter na conversie naar Mojave staat dat dus niet terug
Catalina maakt gebruik van een nieuwere versie mail folder (~/Library/Mail/ en dan wss V6, waar dat onder Mojave nog V5 was) Apple's Mail.app is helaas een draak van een app in het opslaan van de mailboxen; er is geen mooi archiefbestand zoals Outlook dat doet bijvoorbeeld. In de V6 map zitten vele, vaak gehashte, mailboxen.
Wat je kunt proberen is om de mail map uit je backup te halen en te kopieeren naar je systeem, en dan vanuit Mail de verschillende mailboxen in die V6 map gaan importeren. Doe dit wel stapsgewijs, en zelfs per .mbox bestand, en zelfs dan liefst niet alle items in 1 keer. Ook even op letten dat je importeert als Apple Mail formaat, ook al zijn het mbox bestanden.
Een andere optie is om vanuit de Catalina installatie (dus eventueel na het terugzetten van je gehele backup), eerst alles te exporteren of te slepen. Ook hier: doe het in kleine stapjes, nooit alles in 1 keer, zeker niet als je enorme mailboxen hebt, of met veel submappen.
Verder heb ik geen idee om hoeveel mails/mappen het gaat, maar ik laat alles lekker op de mailservers staan, dan heb ik geen geklooi met het overzetten.
En als laatste zou ik nooit aanraden om macOS te downgraden. Zeker met Catalina is er nogal wat in het OS veranderd, en gaat downgraden je
veelteveel werk opleveren. OF je moet nog een backup hebben van vlak voor je upgrade.
Wat ik doe, is op een aparte externe schijf, een geheel nieuwe Time Machine backup maken voordat ik een OS upgrade doe, LOS van de bestaande cumulatieve backups op een andere schijf. Dat maakt het leven makkelijker, zeker als een upgrade scheef gaat: dan kan ik a) helemaal terugvallen op het oude OS met mijn data, en b) kan ik eventueel een clean install doen van het nieuwe OS waarbij ik alleen mijn data terugzet vanuit de backup.