Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcT_85
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 06-03-2020
Voor het plaatsen van zonnepanelen op mijn dak (inclusief dakkapel) heb ik een legplan gemaakt. Er komen 9 panelen voor het dakkapel te liggen, en 5 panelen op het dakkapel. Als omvormer heb ik een solaredge.

Hiervoor heb ik een legplan gemaakt. Hoe ik de kabels het beste kan plaatsen ben ik nog niet helemaal over uit. Wat zou beter zijn, die eerste of die tweede?

1e legplan: https://imgur.com/X6baU6s

2e legplan: https://imgur.com/2sDKYh9

En klopt het dat de kabels die van de ene groep panelen naar de andere gaat, en vanaf+terug richting de omvormer in een pvc-buis kan plaatsen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06:52

de Peer

under peer review

In beide gevallen heb je nog best een inductielus lijkt me. Kun je dat niet verder minimaliseren?
https://www.zonnefabriek.nl/faq/inductielus-zonnepanelen/

Ja je kunt ze door een pvc buis doen maar bij voorkeur (meeste mensen negeren dit) wel 2 aparte buizen ivm risico van vlamboog.

[ Voor 29% gewijzigd door de Peer op 07-02-2020 19:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-08 16:32
@MarcT_85
ga je panelen gebruiken met ingebouwde optimizer of worden het externe optimizers?
met ingebouwde optimizers (en sommige modellen panelen) heb je maar beperkt kabel.
met externe heb je zoveel kabel, dat je bijna moet oprollen.

voor de 9 panelen:
wil je een normale manier van aansluiten gebruiken (afhankelijk van wat voor kabels je hebt aan de panelen en optimizers)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/kabels%20en%20hoe..jpg
(er zitten een paar fouten in dit schema, ik weet het, moet ik eens een keer goed uit tekenen.)
dan doe je ze kruislinks overslaand, de + en de - komen dan ook bij elkaar uit in 1 hoek.
als het goed is, hebben de panelen er precies genoeg kabel voor, en hangen ze netjes. ;)
maar dit is wel per soort paneel(optimizer) iets anders, dus die gegevens zijn wel nodig voor een goed antwoord.
hier zijn eigenlijk heel veel methodes voor, maar afhankelijk van welk materiaal je gebruikt. ;)
(en inductielus is eigenlijk niet het grootste probleem. ;) )

jep je kunt PVC buis gebruiken, maar pas wel op.
de buis zo leggen dat er geen water in blijft staan.
(door water + verwarming van zonlicht week je de isolatie uit. dat wil je niet. ;) )

edit:
weet je zeker dat je solaredge wil gebruiken. :?
vervang de 5x dakkapel voor panasonic, en de 9x dak voor half-cell.
dan ben je goedkoper uit en heb je zeer waarschijnlijk meer kWh per jaar.
schaduw is vaak een angst van mensen die overdreven word.
harde schaduw helpt solaredge niet tegen, allen zachte schaduw heeft het nut. ;)
de logging van solaredge per paneel is wel leuk, maar zo mooi is die nu ook weer niet.
en het is niet dat solaredge meer kWh uit de panelen haalt (leuke marketing, meer niet).

[ Voor 20% gewijzigd door migjes op 08-02-2020 12:57 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcT_85
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 06-03-2020
Hey @de Peer T-Infinity en @migjes migjes,

bedankt voor de tips! Zo'n inductielus is vooral voor een platdak van toepassing las ik?

@migjes migjes,
Die tekening van jou bestaat uit 2 delen aan de kleuren te zien (blauw en groen).
Voor zover ik weet kan ik maar 1 set aansluiten.

Ik heb de Power Optimizers van solaredge volgens mij. Heb die hele set al, die ga ik ook
weer hergebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06:52

de Peer

under peer review

MarcT_85 schreef op maandag 10 februari 2020 @ 12:18:

bedankt voor de tips! Zo'n inductielus is vooral voor een platdak van toepassing las ik?
euh nee is algemeen. Bij schuin dak kun je ook een flinke inductielus creëren als je die niet bewust voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-08 16:32
MarcT_85 schreef op maandag 10 februari 2020 @ 12:18:

@migjes migjes,
Die tekening van jou bestaat uit 2 delen aan de kleuren te zien (blauw en groen).
Voor zover ik weet kan ik maar 1 set aansluiten.
ik ga er van uit dat jij wel een deel daar uit kunt halen.
wat wel van toepassing is op jouw dak. (dus reduceren tot de 9 panelen, de overige is wat lastig uit tekenen)
Ik heb de Power Optimizers van solaredge volgens mij. Heb die hele set al, die ga ik ook
weer hergebruiken.
alleen solaredge maakt optimizers die met solaredge omvormers werken.
dus ja je hebt solaredge, maar de vraag was eigenlijk, zitten die optimizers ingebouwd in het paneel.
of zijn dat losse optimizers.
(met losse optimizers heb je extra veel kabel, en is het erg makkelijk te doen.)

als je het systeem goed toepast, dan komen de kabels + en - gewoon bij elkaar uit bij de 9 panelen.
en heb je geen verlenging nodig. (hoe je dan de overige panelen doet is dan even puzzelen.)
daar voor doe je dat systeem gebruiken, de inductie lus is een onzinnig verhaal. ;)
wil je geen inductie lus, dan moet je geen PV op dak leggen, en het maakt geen bal uit of je een grote lus af een kleiner lus heb. ;)

even los van dit verhaal.
solaredge omvormer heeft een minimaal aantal gestarte optimizers nodig.
en een optimizer start pas als er iets van vermogen van het paneel komt.
p300/p370 etc.. daar heb je dan meestal 8 optimizers gestart nodig.
(theorie 8 praktijk is iets minder soms ook mogenlijk, maar lastig aan geven hoeveel)
als jouw panelen dus oos-west staan, heb je dan wel genoeg optimizers in beide richtingen die gestart zijn?
is iets wat je wel moet doornemen, anders sta je straks vreemd te kijken. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Pagina: 1