Linux instal

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DelinQ
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-08 22:54
Mijn vraag
Recentelijk een nieuwe laptop aangeschaft, helaas loop ik vast bij het installeren van linux. Op een of andere manier lijkt de USB niet herkend te worden. Momenteel staat er windows 10 home op.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb twee USB sticks geprobeerd. Beide USB's doen het wel op mijn PC, maar niet op mijn laptop
Secure boot is uitgeschakeld,

Relevante software en hardware die ik gebruik
Laptop: Acer Aspire A111 31 icm InsydeH20 bios
Gebruikte software: Rufus, Etcher en YUMI

Ik ben best lost. Alvast mijn grote dank _/-\o_
Mocht je aanvullende vragen hebben beantwoord ik die graag.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:20

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De laptop lijkt qua specs op een netbook. Die zijn vaak wat beperkter qua mogelijkheden. Weet je zeker dat je USB stick wordt gedetecteerd als opstartbare media in het UEFI? Kan het ding überhaupt van externe media opstarten?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DelinQ
Het is inderdaad een netbook, maar dit zou toch niet moeten uitmaken?
De USB stick wordt in sommige gevallen wel herkend als opstart media (vanuit de explorer), maar pas na het opstarten.
Na jou opmerking ga ik vanmiddag Lubuntu en Manjaro proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:20

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Mijn opmerking mbt beperkt en kunnen starten van andere media heeft echt alles te maken met het opstartsysteem van de netbook. Dat een USB stick in het OS gevonden wordt is niet meer dan logisch. Anders heeft het OS geen drivers voor de stick of de USB controllers. Maar dat zegt niet steeds niets of de netbook überhaupt kan opstarten van externe media. Misschien kan het helemaal niet opstarten van een USB stick en zal je met netwerkbook (PXE) moeten werken. Als het dat wel snapt.

Zolang je geen externe media kan selecteren om van op te starten, maakt het niet uit welke distro je neemt. Als een deur geen sleutelgat heeft, gaat geen enkele sleutel die deur kunnen openen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DelinQ
Vreemd is het wel gelukt met Manjaro en Lubuntu :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michel1000
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 02-03 13:14
Misschien kan deze link je verder helpen:
http://blog.drivethelife....ydeh2o-setup-utility.html
Het kan goed zijn om Secure Boot uit te schakelen voor het installeren van de Linux distros.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Welke linux variant wil je er op installeren?

Het grootste voordeel van UEFI is meteen ook z'n grootste nadeel. Waar een BIOS gewoon kijkt of er een apparaat is met een bepaalde header op een vastgestelde plek, gaat UEFI een stap verder.

De laptop zal alleen starten als het boot-device wat je wilt gebruiken gesigned is met een (door het UEFI herkende) sleutel. Het grote voordeel is dat als een boot-sector virus je machine heeft besmet, je PC niet meer wil booten om de schade beperkt te houden. Het nadeel is meteen dat als het UEFI alleen de Microsoft key kent, je enkel Windows kunt installeren.

Je kunt inderdaad Secure Boot proberen uit te zetten zodat UEFI niet moeilijk doet over unsigned of verkeerd gesignde boot-devices.
Pagina: 1