Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Nieuwe router gezocht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Rohem
  • Registratie: augustus 2007
  • Nu online

Rohem

Vaak buj te bange

Topicstarter
Ik zit eigenlijk in exact dezelfde situatie als @D4NG3R . Ik woon ook in Caiway gebied en heb dezelfde brief gehad dat m'n internetsnelheid per 1-3 dit jaar omhoog gaat. Reden genoeg voor mij dus om ook eens naar m'n routers en netwerk thuis te kijken.

Ik weet al langer eigenlijk dat m'n beide routers wat achterlopen met updates, dus dat is mede een reden om toch eens goed alles onder de loep te nemen. Ik ben een klein beetje thuis in de materie, maar zo even een router uitkiezen vindt ik toch best lastig. Daarom dit topic.

Ik wil het liefst alles vervangen, maar moet een beetje op de centjes letten na een andere dure aankoop gisteren O-) Dus in eerste instantie gaat het me nu alleen om het vervangen van de WIFI-router die direct achter het glasvezelmodem van Caiway zit (zie tekening). Het bereik is overigens overal prima nu, dus daar is het me niet om te doen. Snelheid en long-term support in de vorm van updates wel.

Ik zoek een?
Router met WIFI. Een uitgebreide interface zou mooi zijn, maar het belangrijkste vindt ik eigenlijk updates. Dit moet long-term support hebben.
Mijn huidige Archer C5 heb ik op de kop af 5 jaar geleden gekocht, maar ontvangt al 4 jaar geen updates meer. Volgens mij ben ik destijds een beetje genaaid met een v1 versie van deze router..
En last-but-not-least. Als we in de toekomst gaan verhuizen wil ik eenvoudig alles mee kunnen nemen ;-)

Wat is je budget?
Tussen de 75 en 100 euro.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb goede ervaringen met TP-Link en NetGear, maar ben niet merkvast :-)

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Dit lijkt me het handigste in een kleine tekening. DIt zijn ook meteen alle vaste apparaten. Er zijn nog een paar telefoons, laptops en een tablet die via WIFI verbinden.
https://i.imgur.com/rAYCcAz.png

Wat heb je zelf al gevonden?
Na wat rondstruinen hier op Tweakers en andere sites ben ik op deze drie uitgekomen. Eigenlijk is dit voornamelijk gebaseerd op dit artikel op hardware.info.

Tot slot: een collega heeft me gewezen op Ubiquiti. Dit ziet er helemaal fancy uit en zou de ultieme oplossing zijn. Alleen vindt ik dat op dit moment te kostbaar. Als iemand een oplossing ziet om langzaam aan alles te vervangen tot alle componenten van Ubiquiti, dan is dit ook een optie. Iets meer hiervoor uitgeven ben ik dan ook toe bereid.

[Voor 1% gewijzigd door Rohem op 07-02-2020 14:38. Reden: thumbnail toegevoegd]

Wat zal ik hier eens neerzetten?

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: januari 2018
  • Nu online
Koop een router met openwrt support, zie https://openwrt.org/toh/start, als de fabrikant stopt met updates dan kun je dit erop zetten. Om die reden heb ik de Pricewatch:TP link Archer C6 gekocht, de v2 versie. Overigens was er direct een update van tplink beschikbaar, ik ben dus nog niet over

[Voor 14% gewijzigd door martyw op 08-02-2020 09:29]

• Balance
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 05-04 10:37
@Rohem Eigenlijk wil je op dit moment wel een router met WPA3 beveiliging, en als het even kan Wi-Fi 6. Op dit moment zijn dat er helaas nog niet heel veel, en ze beginnen ongeveer vanaf €150. Ik verwacht dat tegen het eind van het jaar de prijs van Wi-Fi 6 routers wel onder de €100 is gedaald.

Ik ben zelf voor consumentenrouters wel een Asus-fan, mijn RT-AC68U uit 2013 draait nog steeds als een zonnetje. En hij krijgt nog steeds firmware updates!

Persoonlijk zou ik dan kijken of een Asus RT-AX56U of Asus RT-AX58U toch in het budget valt, of daar nog even op wachten.

TP-Link heeft prima hardware voor een scherpe prijs maar vind ik qua firmware en ondersteuning wat minder.

Voor het echt leuke spul moet je natuurlijk Ubiquiti hebben, maar dan kijk je naar een heel nieuw netwerk (€400-ish voor 3 APs).

• Rohem
  • Registratie: augustus 2007
  • Nu online

Rohem

Vaak buj te bange

Topicstarter
martyw schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 09:25:
Koop een router met openwrt support, zie https://openwrt.org/toh/start, als de fabrikant stopt met updates dan kun je dit erop zetten. Om die reden heb ik de Pricewatch:TP link Archer C6 gekocht, de v2 versie. Overigens was er direct een update van tplink beschikbaar, ik ben dus nog niet over
OpenWRT ziet er wel interessant uit! Daar heb ik afgelopen weekend eens over zitten lezen, maar dat is zeker een goede optie als de updates niet meer gaan komen. Ik heb echter wel besloten dat m'n nieuwe router geen TP-link gaat worden. Ik lees toch wel aardig wat dingen over de update cyclus die niet al te lang is..
Balance schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 18:49:
@Rohem Eigenlijk wil je op dit moment wel een router met WPA3 beveiliging, en als het even kan Wi-Fi 6. Op dit moment zijn dat er helaas nog niet heel veel, en ze beginnen ongeveer vanaf €150. Ik verwacht dat tegen het eind van het jaar de prijs van Wi-Fi 6 routers wel onder de €100 is gedaald.

Ik ben zelf voor consumentenrouters wel een Asus-fan, mijn RT-AC68U uit 2013 draait nog steeds als een zonnetje. En hij krijgt nog steeds firmware updates!

Persoonlijk zou ik dan kijken of een Asus RT-AX56U of Asus RT-AX58U toch in het budget valt, of daar nog even op wachten.

TP-Link heeft prima hardware voor een scherpe prijs maar vind ik qua firmware en ondersteuning wat minder.

Voor het echt leuke spul moet je natuurlijk Ubiquiti hebben, maar dan kijk je naar een heel nieuw netwerk (€400-ish voor 3 APs).
Thnx voor je uitgebreidde reactie! Voor wat betreft WiFi 6. Ik snap je gedachte om dat juist wel te doen, aan de andere kant lees ik ook verhalen van mensen die zeggen dat als je dat nu koopt je eigenlijk aan het beta-testen bent. Al is het waarschijnlijk aan mijzelf om daar een oordeel over te vellen of ik dat ook echt vindt ;-) .

De AX58U die je aanhaalt vindt ik voor een enkele router wel pittig geprijsd, maar ik ga hem toch meenemen in m'n vergelijking.

Dan Ubiquiti... tsjah, het is wel heel erg mooi spul. Ook daar afgelopen weekend eens wat onderzoek naar gedaan en over zitten lezen. Een collega van me heeft het thuis en hij is er helemaal fan van. Nu kom ik daar op onderstaande "boodschappenlijstje" als ik daar allemaal zou kopen zoals ik het voor ogen heb;

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE)€ 111,95€ 111,95
2Access pointsUbiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)€ 78,90€ 157,80
1Modems en routersUbiquiti Unifi Security Gateway (USG)€ 110,-€ 110,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 379,75

Hier ga ik dan nog wel m'n Netgear router behouden voor zolder omdat ik daar m'n pc met een draadje moet kunnen aansluiten.
Vraag die mij nog rest is..hoe goed werkt Ubiquiti samen met andere onderdelen? Ik ben namelijk geneigd alles in delen te vervangen zodat ik de kosten een beetje kan spreiden. En volgens mij heb ik tot slot dan een POE Adapter nodig om te zorgen dat ik vanaf m'n Netgear op zolder het Ubiquiti AC kan aansluiten. Klopt dit?

Wat zal ik hier eens neerzetten?

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True