Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroczynski
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Hallo! Ik vrees dat het zo ver is dat ik maar weer eens een nieuwe televisie moet gaan aanschaffen. Omdat de markt nogal verzadigd is en ik toch graag een goede televisie wil, hoop ik dat er hier mensen zijn die graag met mij meedenken :)

Ik zoek een?
Nieuwe 4K HDR 65" TV ter vervanging voor mijn Panasonic Plasma 50" 1080p HDTV. Aangezien plasma tegenwoordig geen optie meer ik verwacht ik uit te komen bij een OLED televisie.

Wat is je budget?
Vrij ruime marge, tevens omdat ik begrepen heb dat er hier en daar nog wat te onderhandelen valt. Indicatie is tussen de 1500 en 2500 euro.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
  • Full HD en 4K films en series te kijken,
  • consoles te gebruiken die voornamelijk op Full HD draaien,
  • sporadisch mijn game PC aan te sluiten,
  • retro consoles aan te sluiten via een OSSC (line-doubler voor 240p/480p content etc.),
  • gebruik te maken van high-FPS content,
  • geen last te hebben van input-lag tijdens het gamen en
  • aan te sluiten op een surround set.
Wat heb je zelf al gevonden?
Mijn huidige televisie is een Panasonic. Die heb ik ongeveer 12 (!) jaar geleden aangeschaft nadat Pioneer uit de plasma-markt was gestapt. Dit was toentertijd de beste keuze voor zowel films, series als games i.v.m. het gebrek aan input-lag.

Zodoende ben ik eerst gaan kijken naar het huidige Panasonic top-model. Vervolgens heb ik ook om mij heen gevraagd welke TV's momenteel populair zijn en is er een tweede TV op de lijst bijgekomen. Omdat expertise van TV's in mijn sociale kringen beperkt is leg ik nu de vraag hier voor.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1TelevisiesLG OLED65C9PLA Zwart€ 1.968,-€ 1.968,-
1TelevisiesPanasonic TX-65GZW954 Zwart€ 2.699,-€ 2.699,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 4.667,-

Welke vragen heb je hier nog over?
  • Ik zie dat de Panasonic met HDMI 2.0b komt i.p.v. 2.1, maar ook weer HDR10+ heeft. Kan je tegenwoordig met HDMI 2.0b 4K content op 120Hz kijken of ben ik gelimiteerd aan 60Hz in dat geval?
  • Als ik de LG zou nemen omdat die HDMI 2.1 heeft, wat mis ik dan aan HDR10+?
  • Is een van deze twee TV's beter geschikt voor (console) gamen?
  • Ben ik een televisie vergeten mee te nemen in mijn vergelijking, die verder wel aan mijn eisen voldoet?
  • Zal ik nu een nieuwe televisie aanschaffen, of kan ik beter een paar maanden wachten tot er weer nieuwe modellen uitkomen?
Bij voorbaat dank aan jullie input!

Steam profiel :: Nintendo Switch FC: SW-5887-5950-9290 :: PSN/XBL: Seroczynski

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:13
De LG C9 is momenteel de beste koop wanneer je naar prijs/ beeldkwaliteit verhouding kijkt.

Wanneer je gevoelig bent voor motion handling dan is de Sony AG9/ AG8 de beste keus gevolgd door Panasonic. Dit geldt ook voor upscaling van HD naar 4K, Sony heeft dit het beste onder de knie gevolgd door Panasonic.

De Panasonic OLED tv's zijn af fabriek het beste gekalibreerd.
Ik zie dat de Panasonic met HDMI 2.0b komt i.p.v. 2.1, maar ook weer HDR10+ heeft. Kan je tegenwoordig met HDMI 2.0b 4K content op 120Hz kijken of ben ik gelimiteerd aan 60Hz in dat geval?
Er zijn een aantal fabrikanten die claimen dat er 4K 120Hz content mogelijk is met een HDMI 2.0b aansluiting, wanneer je er dieper op inzoomt zijn ze aan het cheaten en is 4K 120Hz alleen mogelijk op HDMI 2.0b bij bepaalde chroma subsampling waardes aangezien dit/ deze in de 18Gbs bandbreedte past/ passen.

Wanneer je gebruik wilt maken van ongecomprimeerde volledige chroma subsampling (4:4:4) ben je met een HDMI 2.0b aansluiting gelimiteerd aan 4K 60Hz.
Als ik de LG zou nemen omdat die HDMI 2.1 heeft, wat mis ik dan aan HDR10+?
Dolby Vision is momenteel (waarschijnlijk ook in de toekomst) de meest populaire HDR format met dynamische metadata, het enige wat je zou kunnen missen is een aantal titels die enkel in HDR10+ worden uitgebracht. Wanneer je bijv. een HDR10+ film wilt kijken op een tv dat alleen HDR10 ondersteunt valt te tv automatisch terug naar HDR10.
Is een van deze twee TV's beter geschikt voor (console) gamen?
De LG C9 heeft een input lag van ongeveer 15ms op zowel 1080p 60Hz als op 4k 60Hz.
De Panasonic GZW954 heeft een input lag van ongeveer 20ms op zowel 1080p 60Hz als op 4k 60Hz.

Het verschil van 5 ms is in de praktijk te verwaarlozen.
Ben ik een televisie vergeten mee te nemen in mijn vergelijking, die verder wel aan mijn eisen voldoet?
Je zou eventueel de Sony AG9 of AG8 kunnen overwegen.
Zal ik nu een nieuwe televisie aanschaffen, of kan ik beter een paar maanden wachten tot er weer nieuwe modellen uitkomen?
Je kan beter binnen nu en een paar maanden een nieuwe tv aanschaffen, wachten op de nieuwe modellen heeft weinig zin aangezien deze ten eerste een stuk duurder zullen zijn in de eerste paar maanden van de release en ten tweede zijn er nauwelijks bijzondere features die het wachten/ de meerprijs waard zullen zijn. De 2020 OLED tv's van Panasonic en Sony hebben ook geen HDMI 2.1 aan boord, beide fabrikanten geven als reden aan dat ze zich focussen op het cinematografische aspect en hierdoor HDMI 2.1 nog niet van belang achten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:39

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
De C9 is inderdaad de beste prijs/prestatie en daarom ook automatisch het startpunt van de zoektocht naar een nieuwe televisie. Relevante vragen daarbij zijn:
  • Is Ambilight een dingetje voor je? Dat kan een argument zijn om Philips te kiezen.
  • Wil je Android in plaats van WebOS? Dat kan een argument zijn om voor Philips of Sony te kiezen.
  • FirefoxOS is het slechtst ondersteunde besturingssysteem en een argument tegen Panasonic.
  • Panasonic haalt daarentegen de hoogste helderheid uit een paneel.
  • Wil je beter geluid? Sommige van de duurdere OLED-televisies (bij LG of de overige fabrikanten) hebben een beter geluidsysteem.
  • Wil je HDMI 2.1? Zo ja is dat een argument om bij LG te blijven.
  • Als spelfanaat is de superlage latentie in spelmodus een sterk argument om voor LG te kiezen.
Als het beantwoorden van geen van deze vragen een argument geeft om ergens anders voor te kiezen, ga dan gewoon voor de C9, het is een smerig goede televisie.

Wat betreft hoge fps: Alle OLED-televisies kunnen met 120Hz overweg, je gaat niet terug naar 60 Hz. Niet alle televisies kunnen met 4K op 120Hz overweg. Als dat een eis is, heb je de HDMI 2.1 van LG nodig. Mijn inziens is HDMI 2.1 niet onbelangrijk om toekomstbestendig te zijn, wordt het belang ervan aan de andere kant wel erg overdreven, omdat je er uitsluitend wat aan hebt als spelfanaat en dan nog heb je een videokaart nodig die HDMI 2.1 aan kan, waarvan ik niet weet of ze er inmiddels zijn.

Schaf NU je televisie aan. De reden is dat de prijs van de 2019-modellen nu laag liggen en de nieuwe 2020-modellen aanvankelijk aanzienlijk prijziger zijn. De 2020-modellen hebben geen spectaculaire nieuwe functionaliteit, dus pak de 2019-modellen zolang ze nog beschikbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroczynski
  • Niet online
Bedankt voor jullie reacties, ik heb erg veel gehad aan beiden.

Hiermee is voor mij bevestigd dat ik voor de C9 kan gaan. Misschien dat ik morgen direct even ga kijken in Barneveld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:41

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seroczynski
  • Niet online
Thanks, ik ben daar bekend mee. Ben vanmiddag bij Plasmavisie geweest en ik denk niet dat daar nog veel van af te halen valt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Seroczynski dan ben ik heel benieuwd naar de prijs die ze daar aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroczynski
  • Niet online
Jorgen schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 14:12:
@Seroczynski dan ben ik heel benieuwd naar de prijs die ze daar aanbieden.
Die €1970 die ook in de Pricewatch staat vermeld. Ik ben niet zo'n held met afdingen maar het was ook een beetje een stugge verkoper had ik het idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Seroczynski schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 14:17:
[...]

Die €1970 die ook in de Pricewatch staat vermeld. Ik ben niet zo'n held met afdingen maar het was ook een beetje een stugge verkoper had ik het idee.
Heb je gelezen hoe het werkt met het "afdingen"?

Je belt de winkel op die in het prijzentopic genoemd wordt en refereert aan de aanbiedingen in het prijzentopic en zegt dat je ook graag zo'n deal wilt. Het is nog makkelijker dan afdingen en kan je zo een paar honderd euro schelen. Meer werk dan dat is het niet. Ik zou het wel weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroczynski
  • Niet online
Jorgen schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 15:48:
[...]

Heb je gelezen hoe het werkt met het "afdingen"?

Je belt de winkel op die in het prijzentopic genoemd wordt en refereert aan de aanbiedingen in het prijzentopic en zegt dat je ook graag zo'n deal wilt. Het is nog makkelijker dan afdingen en kan je zo een paar honderd euro schelen. Meer werk dan dat is het niet. Ik zou het wel weten.
Ik zal het eens proberen :) Niemand in dat topic die deze TV aanschaft lijkt het, allemaal de 55" variant. Heb geen echte vergelijking met andere acties, waardoor deze winkel sowieso al bijna laagste prijs binnen Nederland biedt.

[ Voor 16% gewijzigd door Seroczynski op 08-02-2020 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Je kunt altijd bellen naar de winkels uit het topic dat je via Tweakers weet dat er veel korting op de 55" gegeven wordt en je graag een goede aanbieding op de 65" wilt.

In Duitsland gaan ze voor onder de 1800 euro, dus er is zeker nog wel wat mogelijk, lijkt me.

Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seroczynski
  • Niet online
Alright, van de week maar eens wat telefoontjes doen dan. Bedankt voor het meedenken.

Ik laat in dat andere topic nog wel even weten wat de uitkomst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Wel jammer dat je er net nu mee komt, de BTW dagen van de MediaMarkt zijn net voorbij :)

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroczynski
  • Niet online
Tsja, heb daar wel mooi een laptop mee gescoord :) Maar van een nieuwe TV aanschaffen was toen nog geen sprake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:50
Freshouttheoven schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 16:10:
De LG C9 is momenteel de beste koop wanneer je naar prijs/ beeldkwaliteit verhouding kijkt.

Wanneer je gevoelig bent voor motion handling dan is de Sony AG9/ AG8 de beste keus gevolgd door Panasonic. Dit geldt ook voor upscaling van HD naar 4K, Sony heeft dit het beste onder de knie gevolgd door Panasonic.

...
Aangezien alle panelen bij LG vandaan komen is de native motion handling van alle OLED TV's gelijk. De motion interpolatie verschilt wel van merk tot merk. Dit kan vooral bij 24p content een verschil maken, echter bij het spelen van games staat dit uit en reageert elke OLED TV hetzelfde.

Wat upscaling betreft geldt min of meer hetzelfde. De aansturing bepaalt de uiteindelijke kwaliteit van het upscalen, niet het paneel. Dit verschilt per merk, maar de verschillen zijn werkelijk alleen waarneembaar met het bekijken van speciale testpatronen en als je heel dicht op het beeld gaat zitten. Neem dit alsjeblieft niet mee in de beslissing voor een nieuwe TV.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:13
Major_ton schreef op zondag 9 februari 2020 @ 23:37:
[...]

Aangezien alle panelen bij LG vandaan komen is de native motion handling van alle OLED TV's gelijk. De motion interpolatie verschilt wel van merk tot merk. Dit kan vooral bij 24p content een verschil maken, echter bij het spelen van games staat dit uit en reageert elke OLED TV hetzelfde.

Wat upscaling betreft geldt min of meer hetzelfde. De aansturing bepaalt de uiteindelijke kwaliteit van het upscalen, niet het paneel. Dit verschilt per merk, maar de verschillen zijn werkelijk alleen waarneembaar met het bekijken van speciale testpatronen en als je heel dicht op het beeld gaat zitten. Neem dit alsjeblieft niet mee in de beslissing voor een nieuwe TV.
Met motion handling bedoelde ik inderdaad motion interpolatie, vergeleken met LCD is een goede motion interpolatie bij OLED van minder belang.

Qua upscaling klopt jouw redenatie niet, verschillende reviews van Vincent Teoh spreken dit namelijk tegen. Het verschil is ook waarneembaar wanneer je bijv. naar een 65'' 4K tv kijkt bij een comfortabele kijkafstand van 2,5 meter (de optimale kijkafstand bedraagt 1,25 meter bij een 65'' tv om 4K content volledig te kunnen benutten).
Pagina: 1