Nieuwe installatie via recovery mode macbook lukt niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MERopie
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19-06-2020
Mijn vraag
Nieuwe installatie, Macintosh HD - Gegevens verwijderd en Macintosh HD gewist. Er stond al AFPS, zo gelaten.

Echter nu bij proberen terug zetten vanuit een Time Machine reservekopie krijg ik:
Er heeft zich een fout voorgedaan bij het wissen van de doelschijf (Macintosh HD) voor het terugzetten.
Wis de schijf met Schijfhulpprogramma of kies een andere schijf om de gegevens terug te zetten.

En bij Hulpprogramma’s -> Installeer macOS opnieuw. Sierra als enige optie.
De installatiegegevens op de herstelserver zijn beschadigd.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Macbook Air, catalina voor het wissen. Laptop is jaar of 4 a 5 oud.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik vermoed dat Sierra vraagt om een Mac OS Extended ipv APFS omdat APFS pas met High Sierra kwam.
Maar ik weet niet wat ik nu moet ‘verwijderen’ en welke ik moet ‘wissen’ en welke volgorde bij schijfhulpprogramma om dit voor elkaar te krijgen en een goede installatie te kunnen doen.

Bij schijfhulpprogramma zie ik nl dat er ipv Macintosh HD, intern nu staat:
- AppleAPFSMedia, met daar in: macintosh HD, en grijs: Preboot, Recovery, VM.
- APPLE SSD MEDIA

Nu is mijn vraag: klopt mijn vermoeden dat de foutmeldingen hierdoor komen? Zo ja hoe los ik dit op? Kan ik evt direct Catalina installeren? Hij is verbonden met internet maar zie geen mogelijkheid.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:45
Ik heb er enkele maanden geleden ook dik mee moeten knoeien om een internet recovery te laten werken. Je mag de hdd gewoon volledig wissen en partitioneren als Mac OS Extended. De installer zal de benodigde paritities wel aanmaken (anders kan je vanuit een gecrashte/vervangen hdd nooit starten met installeren).

Ik heb ook vanalles geprobeerd om een USB stick te maken met de nieuwste versie, maar mij is het niet gelukt. Ik zou gewoon alles wissen met schijfhulpprogramma, dan internet recovery, dan van daar upgraden. (Als ik mij goed herinner moest je zelfs nog via een tussenstap upgraden op een Macbook Air 2012)

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MERopie
Dankje voor je reactie. Dus alles wat onder ‘Intern’ staat wissen? En maakt de volgorde dan nog uit? Bij de vorige moest ik namelijk macintosh hd gegevens verwijderen, en daarna macintosh hd wissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:45
Ik weet niet of er in Nederland een nuance verschil is tussen wissen en verwijderen, dus voor de volledigheid:
Gegevens wissen (formatteren) moet je niet doen, de gegevens verwijnen als je de partitie verwijdert.
Dus best gewoon alle partities verwijderen en 1 nieuwe maken als Mac OS Extended.
Dan internet recovery.
Handleiding:
https://support.apple.com...k-utility/dskutl14027/mac

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MERopie
Dank voor je reactie. Maakt de volgorde nog uit voor het verwijderen?

[ Voor 27% gewijzigd door MERopie op 08-02-2020 20:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:31
@MERopie Vreemd dat je naar de Sierra recovery gaat. Hoe start je op? je moet OPTION+CMD+R ingedrukt houden. Wat je ook eens kan proberen is eerst een NVRAM reset te doen voor je naar Internet Recovery boot.

In Internet Recovery kun je vervolgens in Schijfhulpprogramma linksboven een knopje zien Weergave. Zie je dat niet, zit je waarschijnlijk toch weer in de Sierra versie. Zie je het wel, dan kies je voor Toon alle apparaten. Dan zie je Apple SSD Media (of HDD media) verschijnen als hoofdschijf Deze wis je dan naar

naam: 'Macintosh HD'
Structuur: APFS
indeling:" GUID

@Malantur De losse partities verwijderen gaat waarschijnlijk niet lukken, aangezien Catalina er een aantal maakt die je niet kunt verwijderen. Geklooi met partioneren is ook helemaal niet nodig als het goed is. Misschien in een uiterste geval als formatteren niet lukt.

Deze handleiding dekt de lading wel goed, maar gaat er wel van uit dat je in de Catalina recovery zit: https://support.apple.com/nl-nl/HT208496. Daar zou MERopie ook in moeten zitten...

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Pagina: 1