Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Zonnepaneel orientate verschilt per leverancier

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• rwanrooy
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 28-03 23:31
Ik heb bij een leverancier een offerte voor zonnepanelen opgevraagd. Hij is gisteren langs geweest en gebruikt solarmonkey software om de optimale ligging te berekenen.

De software kwam met een optimaal dak om de panelen op te leggen. Zie groene circel op foto:
https://pasteboard.co/ITz4gds.jpg

Mijn gevoel zegt dat ik het meeste zon heb op een ander dak (rode circel op foto).

Als ik een dakscan doe bij greenchoice dan adviseert de site van greenchoice de daken waarvan ik zelf denk dat er de meeste zon komt:
https://pasteboard.co/ITz5h45.jpg

Hij was ervan overtuigd dat zijn software er nooit naast zat, ook al vonden klanten soms dat de panelen soms anders moesten liggen. Om verwarring te voorkomen: het zijn 2 panden op 1 kavel, dus beide daken kunnen door mij worden gebruikt voor het plaatsen van panelen.

Omdat het om veel geld gaat ben ik benieuwd naar jullie meningen.

Alle reacties

• ciris
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online

ciris

Je suis Ricky Gervais.

Die software kan geen berekening doen op basis van jouw suggestie?

Daarnaast, jouw dak jouw keuze.

• Will_M
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Lijkt er op dat die Software liever een 'Z' configuratie ziet dan een 'O-W' variant .... Óf vice versa (er staat geen noordpijl in de plaatjes en ik heb geen zin om de straatnamen + bedrijven / zaken uit het tweede plaatje op te zoeken in ....?).

:*)

[Voor 3% gewijzigd door Will_M op 07-02-2020 11:57]

Why do subtitles never really tell you what's going on?

• rwanrooy
ciris schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 11:52:
Die software kan geen berekening doen op basis van jouw suggestie?

Daarnaast, jouw dak jouw keuze.
De software geeft net zoals op de site van greenchoice de optimale ligging aan. Bij greenchoice zie je dat het optimale dak in lichtgroen is aangegeven. Ik begrijp dat het mijn keuze is maar ik ga er vanuit dat professionele software er eigenlijk nooit naast zit. Vandaar dat ik het hier vraag

• rwanrooy
wimmel_1 schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 11:56:
Lijkt er op dat die Software liever een 'Z' configuratie ziet dan een 'O-W' variant .... Óf vice versa (er staat geen noordpijl in de plaatjes en ik heb geen zin om de straatnamen + bedrijven / zaken uit het tweede plaatje op te zoeken in ....?).

:*)
Bovenkant van het plaatje is het noorden. Zo laat google maps het ook zien.
https://pasteboard.co/ITzee9M.jpg

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

rwanrooy schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 12:02:
[...]

Bovenkant van het plaatje is het noorden. Zo laat google maps het ook zien.
https://pasteboard.co/ITzee9M.jpg
Dan geldt de 'Vice-Versa' variant dus :9 Die software zal liever een Oost-West oriëntatie zien dan een 100% Zuid opstelling. Voor beide varianten is 'iets' te zeggen qua te behalen rendement.

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 14:56
@rwanrooy
panelen wil je het meeste naar zuid hebben, dat is het beste.

maar ik heb geen zuid dak, dus ik moet oost-west werken:
zie een voorbeeld dag van mijn dak.
http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
doordat oost en west een ander punt hun max behaald, kan ik dus 6430Wp op een 4000W omvormer hangen.
een 4000W omvormer is een stuk goedkoper als een 6000W omvormer.

en als je dan zien dat zuid een 100% opbrengst haalt en een oost-west een toch nog een 85%.
dan kun je ook zien, dat de richting die de panelen kijkend een stuk minder uitmaakt als je zou denken. ;)

belangrijker is:
kun je 2 verschillende richtingen combineren, dan ben je beter af.
of kun je 2 verschillende hoeken combineren, dan ben je beter af.
(2 richtingen zo als oost-west verdeeld over de dag.
2 hoeken verdeeld over de sezoenen, steiler is meer lente/herfst en platter is meer zomer.
ik doe dus beiden, heb hoek en richting zie onderschrift.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• ciris
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online

ciris

Je suis Ricky Gervais.

@rwanrooy In ander nieuws, why not both? :> :P

• migjes
@rwanrooy en @ciris

jep maak een combi:
gooi 2x10X300Wp op beide daken. (groene en rode cirkel)
en hang dit op een 16A (3600-4000VA) omvormer die kan gewoon 6000Wp aan.
dit is erg goedkoop te doen, omdat je dan erg goedkope spullen kunt gebruiken.
wekt ongeveer 5500kWh per jaar op.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• rwanrooy
@migjes migjes
Dat is een goeie. Als je op de eerste originele foto kijkt leggen we ook panelen op een plat dak in de zuid richting. Het schuine dak wat de software adviseert staat in de Z/O richting. Op zich is er dan al een redelijke verdeling over de dag. Maar dan nog blijft het vreemd dat bij verschillende software het meest optimale dak verschilt.

• migjes
rwanrooy schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 12:13:
@migjes migjes
Dat is een goeie. Als je op de eerste originele foto kijkt leggen we ook panelen op een plat dak in de zuid richting. Het schuine dak wat de software adviseert staat in de Z/O richting. Op zich is er dan al een redelijke verdeling over de dag. Maar dan nog blijft het vreemd dat bij verschillende software het meest optimale dak verschilt.
die software is voor dombo's die willen verkopen, en voor domme klanten die erg goed gelovig zijn.
daar heb je geen bal aan, behalve een leuk verkoop praatje. ;)

mooiste wat je kunt doen:
gebruik vrij goedkope panelen.
(als het niet uit maakt hoe ze er uit zien, dan poly.
wil je iets mooiers dan mono.
wil je extra efficientie mono half-cell)

"perfectie" op een omvormer met 1fase = 12xmono (of 11xhalf-cell).
omdat dan de Vmpp rond het perfect punt zit.
(met 1fase rond de 350Vmpp, met 3fase rond de 600-700Vmpp.)

omvormers van 16A hebben vrijwel allemaal 2x een mpp.
dus doe je 2x12x???Wp (of 2x11x???Wp) en je bent al aardig het heertje. ;)

edit:
deze spullen zijn tegenwoordig zo goedkoop geworden.
dan je zelfs in overproductie kunt gaan en nog steeds redelijk snel kunt terug verdienen. ;)

[Voor 8% gewijzigd door migjes op 07-02-2020 12:25]

• BlueTooth76
  • Registratie: juli 2006
  • Nu online

BlueTooth76

Let the sun shine!

Je kan streven naar een optimaal rendement.
Je kan ook streven naar een maximale opbrengst en dan zijn bijna alle dakvlakken ineens interessant.

Die panelen liggen er als het goed is minimaal 25 jaar op, dan is 1 of 2 jaar extra terugverdientijd ook niet zo relevant. Na die periode heb je namelijk héél veel "gratis" stroom en de investering ben je na enkele maanden alweer vergeten ;)

Hier liggen er zelfs panelen op het "onrendabele" noord, zelfs dan leveren ze meer op dan welke spaarrekening ook.

[Voor 12% gewijzigd door BlueTooth76 op 07-02-2020 12:34]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• migjes
@rwanrooy en @BlueTooth76
jep, hang 3000Wp op zuid en hang 3000Wp op noord.
dit op 1 4000W omvormer (+/-16A)
dan kost het je 100€ extra voor de zwaarder omvormer + 3000Wp*0,50€=1500€
1600€ extra.
je doet nu geen 3000kWh per jaar maar met gemak 5000kWh.
2000kWh is een markt waarde van 2000x0,22=440€

1600/440 = (mag je zelf berekenen, lol het is echt goedkoop aan het worden.)

het leuke is gewoon 3000Wp levert in de lente wel 3000W, maar in de zomer is dit maar 2200W van wegen de warmte.
maar in de zomer komt net de noord set er bij, laten we schatten 1500W op de top.
2200 + 1500W = leuk op een 4000W omvormer.

en als het dan bewolkt is, dan maakt de richting niet veel uit die de panelen op kijken.
zonlicht word gereflecteerd door bewolking, dus dan heb je 6000Wp / 5 = 1200W nog steeds uit de omvormer.

het kan tegenwoordig allemaal, prijzen zijn best goedkoop geworden.
gewoon veel Wp op een omvormer en het komt goed. >:)

(een beetje grove berekening, maar prijzen van 0,30€/Wp ex BTW voor panelen zijn al goed te krijgen.
nog 0,10€/Wp er bij voor bevestiging klemmen en wat kabel werk en dan nog 0,10€/Wp installatie kosten.
dan ben je er wel als het moet, jammer genoeg heb ik geen dak ruimte meer. ;) )

• rwanrooy
Ik ben blij dat ik deze vraag toch even hier gesteld heb. Ik denk dat ik gewoon de panelen neem zoals de leverancier ze adviseert, dus zoals op het eerste plaatje.

Hij heeft een offerte gemaakt voor:
- 19 x Canadian Solar KuBlack CS3K 305MS panelen (305wp)
- SolarEdge SE 5000H HD-WAVE
- installatie en 12 jaar garantie
totaal bedrag is €8507,-

Ik lees overal goeie recenties over LG NEon2 panelen (330wp). Wat vinden jullie hier van? Zouden jullie voor canedian solar of lg panelen gaan?

• migjes
rwanrooy schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 13:29:
Ik ben blij dat ik deze vraag toch even hier gesteld heb. Ik denk dat ik gewoon de panelen neem zoals de leverancier ze adviseert, dus zoals op het eerste plaatje.

Hij heeft een offerte gemaakt voor:
- 19 x Canadian Solar KuBlack CS3K 305MS panelen (305wp)
- SolarEdge SE 5000H HD-WAVE
- installatie en 12 jaar garantie
totaal bedrag is €8507,-

Ik lees overal goeie recenties over LG NEon2 panelen (330wp). Wat vinden jullie hier van? Zouden jullie voor canedian solar of lg panelen gaan?
pff dat is duur, dus ik hoop dat het inc BTW is. ;)
(hier word ex BTW gerekend, omdat als je een kleinbeetje handig bent de BTW grotendeels terug krijgt.
https://www.belastingdien...igenaren_van_zonnepanelen )

beste is ook de aanschaf prijs te delen door het aantal Wp van de offerte. ;)
€8507 / 5795 = 1,47€/Wp (inc of ex BTW)
dat is gewoon weg best duur zelfs inc BTW. ;)

een gedeelte is wel te verklaren door gebruik van solaredge, dat is duur spul.
(ik zie niet in waarvoor je dat zou willen gebruiken, nergens echt last van schaduw als je goed plant.
dus kan goed zonder voor een beter prijs.)

eigenlijk zou je ex BTW wel onder de 1€/Wp uit moeten kunnen komen?
(ik denk dat deze setup ook wel kan voor +/-5k€ ;) )

canadian of lg.
dat maakt niks uit, allen de lG heeft 330Wp en canadian 305Wp, dus 25Wp verschil.
(zelf gebruik ik wel lg, maar dat maakt niet uit.
ik heb ook panasonic, en dat levert wel per Wp iets meer op, maar daar betaal je dan ook goed voor.
panasonic moet je doen als je niet veel ruimte hebt op dak, niks voor jouw dus, dak ruimte genoeg.)

[Voor 4% gewijzigd door migjes op 07-02-2020 13:46]

• rwanrooy
@migjes
Ik wil graag solaredge om wat beter inzicht te krijgen in het rendement van individuele panelen. Ook al heb ik bijna geen schaduw, het inzicht vind ik van meerwaarde. Ook omdat panelen 25 jaar mee gaan en er tussentijds panelen kapot kunnen gaan. Die kun je dan eenvoudig in kaart brengen en vervangen.

De prijs is inderdaad inclusief btw. €7031 ex btw.
€7035 / 5795 = €0,82 /WP

Dat is dan voor de canedian solar optie. Ik heb gevraagd voor een offerte op basis van LG. Ik vind het iets hogere rendement ook wel fijn, anders moet ik weer een nieuw dak gaan gebruiken ;)

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik denk wel dat je er nú bij een volledig nieuwe installatie, al rekening mee moet gaan houden dat je over iets minder dan 2 jaar niet meer kunt 'salderen' en dat een overschot aan opgewekte energie je daarna dus eigenlijk gewoon geld kost?

Ik heb hier overigens 'zwarte' Kioto panelen liggen welke 't ook érg goed doen.

[Voor 26% gewijzigd door Will_M op 07-02-2020 13:52]

• migjes
rwanrooy schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 13:47:
@migjes
Ik wil graag solaredge om wat beter inzicht te krijgen in het rendement van individuele panelen. Ook al heb ik bijna geen schaduw, het inzicht vind ik van meerwaarde. Ook omdat panelen 25 jaar mee gaan en er tussentijds panelen kapot kunnen gaan. Die kun je dan eenvoudig in kaart brengen en vervangen.

€7035 / 5795 = €0,82 /WP

Dat is dan voor de canedian solar optie. Ik heb gevraagd voor een offerte op basis van LG. Ik vind het iets hogere rendement ook wel fijn, anders moet ik weer een nieuw dak gaan gebruiken ;)
als jij die logging wil, dan moet je dat doen.
no prob, vind het wel duur (en zo een mooie logging is het nu ook weer niet. verder een hoop verkoop praatjes die inspelen op angst terwijl dat geheel niet nodig is. het spul werk ook zonder die logging)

ik stel even de set samen zoals je hier aan geeft bij andere leverancier. (hier kan nog wel een paar 100€ af, is een beetje snel samen gesteld omdat ik ook niet alle gegevens heb.)
19x Canadian Solar CS1H-330MS-BF HiDM High Density MONO PERC Black Frame 330Wp
3.344,00
1x SMA Sunny Boy SB3.6-1AV-41 inclusief Webconnect + Wifi
953,00
2x Clickfit EVO complete set rij van 10 panelen portret pannendak met zilver klemmen
470,20
1x Complete installatie 19 Panelen inclusief meterkast aanpassing en bekabeling
1.609,00

dit maakt een 5300€ ex BTW(komt nog een 100€ bij denk ik voor een extra lange kabel.)
5400 / (19x330Wp) = 0,80€/Wp

maar rekenen niet je sterkste kant? lol.
€7035 / 5795 = €0,82 /WP ????
€7035 / 5795 = €1,21 /WP is beter denk ik dan. >:)

(dat je liever voor een 330Wp wil gaan snap ik, dat zou ik ook doen.
maar canadian heeft ook 330Wp panelen. ;)
https://www.winkelman-zon...les&merk=Canadian%20Solar
maar LG heeft dan weer 370Wp panelen:
https://www.winkelman-zon...35/?display=tiles&merk=LG
hellaas wel prijzig, dat wel. ;) )
wimmel_1 schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 13:47:
Ik denk wel dat je er nú bij een volledig nieuwe installatie, al rekening mee moet gaan houden dat je over iets minder dan 2 jaar niet meer kunt 'salderen' en dat een overschot aan opgewekte energie je daarna dus eigenlijk gewoon geld kost?
je moet zeker rekening houden met het einde van salderen.
maar zo als je het nu zegt is wel heel erg fout. :-(
zelfs zonder salderen veranderd er vrij weinig, pas in 2030 is dat echt helemaal afgeschaft.
het is een langzame schaal, geen harde knal. ;)
en over productie blijft ook na 2030 gewoon geld opleveren, hoeveel dat is kan ik ook niet schatten.
(en dan hebben we al weer veel regeringen gehad en wie weet wat er dan allemaal veranderd is.)

[Voor 26% gewijzigd door migjes op 07-02-2020 14:27]

• rwanrooy
Ik kan niet rekenen maar jij kunt het ook niet echt ;)
Ik kom bij jouw plaatje op 6376 ipv 5400. Dan heb je de installatie er nog niet bij.
Dus voor een kleine 1000 extra is het geïnstalleerd en heb ik solaredge. Op zich lukt het installeren mij ook wel zelf maar vind het toch wel fijn als het door een erkende installateur wordt gedaan waar ik ook garantie kan claimen. Natuurlijk kan het ook allemaal op een SMA maargoed, dat zijn persoonlijke voorkeuren.

Dan valt het op zich nog wel mee volgens mij?

Nog een vraag: als ik 19 x LG 330WP panelen neem. Dan kom ik op een totale max piek van 6270W. Kan een solaredge SE 5000H HD-WAVE dat nog trekken? Ik lees in hun datasheet dat een 1 fase inverter ruimte heeft voor 155% overcapaciteit. "For single phase inverters with HD-Wave technology DC/AC oversizing of up to 155% is allowed. Oversizing SolarEdge inverters will not harm the power optimizers or the inverters."
https://www.solaredge.com...r_dc_oversizing_guide.pdf

Wil dit zeggen dat de inverter de maximale wp gewoon aan kan of topt hij af vanaf 5000WP?

• migjes
rwanrooy schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 14:33:
Ik kan niet rekenen maar jij kunt het ook niet echt ;)
Ik kom bij jouw plaatje op 6376 ipv 5400. Dan heb je de installatie er nog niet bij.

Dus voor een kleine 1000 extra is het geïnstalleerd en heb ik solaredge. Op zich lukt het installeren mij ook wel zelf maar vind het toch wel fijn als het door een erkende installateur wordt gedaan waar ik ook garantie kan claimen. Natuurlijk kan het ook allemaal op een SMA maargoed, dat zijn persoonlijke voorkeuren.
nop 5400€ ex BTW 6500€ inc BTW.
en inc 1600€ installatie ex BTW.

reken zelf maar uit op https://www.winkelman-zonnepanelen.nl/
de SMA kun je ook nog vervangen voor en goodwe/omnik/solis etc etc.. maakt het nog wel een paar 100€ goedkoper.
of toch een 5000W omvormer, kies maar.
(ik heb alleen wel voor 20 ipv 19 panelen aan bevestiging spul er tussen gegooid, geen idee wat je precieze plan zou zijn, dus maar iets extra gepakt.)
Dan valt het op zich nog wel mee volgens mij?
ik blijf bij de stelling rekenen niet je sterkste kant.
(jij hebt 5795Wp / €7035 gedaan en geen €7035 / 5795Wp.
niet zo heel moeilijk te zien, lol ;) )
Nog een vraag: als ik 19 x LG 330WP panelen neem. Dan kom ik op een totale max piek van 6270W. Kan een solaredge SE 5000H HD-WAVE dat nog trekken? Ik lees in hun datasheet dat een 1 fase inverter ruimte heeft voor 155% overcapaciteit. "For single phase inverters with HD-Wave technology DC/AC oversizing of up to 155% is allowed. Oversizing SolarEdge inverters will not harm the power optimizers or the inverters."
https://www.solaredge.com...r_dc_oversizing_guide.pdf

Wil dit zeggen dat de inverter de maximale wp gewoon aan kan of topt hij af vanaf 5000WP?
de omvormer kan maximaal 5000VA het net op zetten.
dus leveren de panelen meer, dan topt hij af, maar blijft 5000VA leveren.
maar een 330Wp paneel, levert alleen als het koud is buiten ook echt 330Wp (alleen in de lente).
en dit alleen als de zon er recht op in straalt, dus voor maar een paar uurtje per dag.
zijn de panelen goed warm(zomer), dan leveren dit soort panelen "maar" 250W.
lees ook voor meer uitleg:
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
dus niet alleen kijken naar de STC waarden, maar ook kijken naar de NOCT waarde van het paneel. ;)

jep solaredge is een beetje flauw met zijn spullen, een 155% en dan stopt het al.
(waarschijnlijk is dit marketing taal, ze verkopen liever een duurdere omvormer met meer winst.
maar niet veel mensen die dit durven te negeren dus weinig info te vinden wat nu echt de grens is. :-( )

• rwanrooy
@migjes
Ik krijg net de offerte terug dat het op basis van LG Neon 325WP panelen (19 stuks) €10.500 inclusief btw gaat kosten. Ik kan volgens mij wel uitrekenen dat dat echt veel teveel is ;)

Je bedragen kloppen zie ik nu. 5400 ex btw is nogal een verschil met de offerte die ik heb liggen. dan heb je ook nog eens met Canedian solar 330WP panelen gerekend ipv 305W.

En om terug te komen op de CS 330WP panelen: die zijn €145,- en de LG 370WP zijn €291,-. Het dubbele betalen voor maar 40WP extra is het volgens mij ook niet echt waard.

Wat zijn jouw ervaringen met Winkelman?

• migjes
rwanrooy schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 15:15:
@migjes
Ik krijg net de offerte terug dat het op basis van LG Neon 325WP panelen (19 stuks) €10.500 inclusief btw gaat kosten. Ik kan volgens mij wel uitrekenen dat dat echt veel teveel is ;)

Je bedragen kloppen zie ik nu. 5400 ex btw is nogal een verschil met de offerte die ik heb liggen. dan heb je ook nog eens met Canedian solar 330WP panelen gerekend ipv 305W.

En om terug te komen op de CS 330WP panelen: die zijn €145,- en de LG 370WP zijn €291,-. Het dubbele betalen voor maar 40WP extra is het volgens mij ook niet echt waard.

Wat zijn jouw ervaringen met Winkelman?
jep, je begint het spelletje door te krijgen.
leuk dat je 370Wp kunt kopen, maar premium spul heeft een premium prijs.
leuk dat je een merk kunt kopen, maar een merk heeft leuk spul en premium spul.
en fijn verkopers met gouden bergen voor een heel schappelijke prijsjes. >:)

ik heb geen ervaring met winkelman (gebruik hun site wel om dingen te vergelijken, de prijzen zijn er vrij netjes, ook als ik dat weer vergelijk met groothandel prijzen, maken ze een nette winst maar niet te veel.)
maar op het forum hoor ik niet veel problemen met die club. (alleen dat is zo een beperkte info, dat je er niks aan hebt.)
ik heb er nog nooit iets gekocht. (ik kan vaak goedkoper krijgen als wat hun aanbieden.)

om een beetje te kunnen vergelijken, reken eens bij winkelman met solaredge omvormer.
geeft je wat meer inzicht in de prijzen. ;)
(dan moet je wel per paneel deze unit bij doen:
https://www.winkelman-zon...zer/50002/?display=detail
dat toch 19x en dat maakt solaredge erg duur, elk paneel heeft een extra kastje.)

• rwanrooy
@migjes
Op een gegeven moment zie je door de bomen het bos niet meer. Wat ik eigenlijk zoek is een partij die de panelen en de omvormer die ik wil installeert. Ik denk dat ik redelijk weet wat ik wil en merk dat sommige installateurs werken met bepaalde merken en daar niet vanaf wijken.

Solaredge is een vrij dure oplossing. 20x €40,- voor de optimizers komt er idd nog bij. Die €800,- heb ik wel over voor het extra inzicht.

Ik denk dat ik ongeveer volgende set nodig heb:
https://pasteboard.co/ITAHKwo.jpg

Daar komt dan nog het installatiemateriaal / aansluiten meterkast en de installatiekosten zelf bij. Ik denk dat dat nog zo'n 2000 tot 2500 euro is voor 20 panelen?

Maar dan heb ik wel wat ik wil :)

• migjes
rwanrooy schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 15:51:
@migjes
Op een gegeven moment zie je door de bomen het bos niet meer. Wat ik eigenlijk zoek is een partij die de panelen en de omvormer die ik wil installeert. Ik denk dat ik redelijk weet wat ik wil en merk dat sommige installateurs werken met bepaalde merken en daar niet vanaf wijken.
het is soms lastig om de juiste installateur te vinden.
die de juiste spullen levert en het ook nog goed doet ook en graag zonder dat hij de premium prijs vraagt.
de onbekendheid daar nog boven op met wat PV is en doet.
het is niet simpel, klopt, je voelt je al snel overgeleverd aan de honden. ;)
(blij dat ik gewoon alles als hobby doe, en zelf even het dak opklim.
even rustig puzzelen, en dan precies bestellen wat nodig is.
maar goed ik heb nu setje nummer 3 nu al op dak liggen, en deze vind ik wel tof dus die blijf ik nog wel even houden.)
Solaredge is een vrij dure oplossing. 20x €40,- voor de optimizers komt er idd nog bij. Die €800,- heb ik wel over voor het extra inzicht.
als jij dat wil, dan moet je dat gewoon doen!
(mijn domme inzichten ook, gewoon negeren, lol
niks mis met solaredge, en ja het mooi om te zien wat elk paneel appart doet.)
Ik denk dat ik ongeveer volgende set nodig heb:
https://pasteboard.co/ITAHKwo.jpg

Daar komt dan nog het installatiemateriaal / aansluiten meterkast en de installatiekosten zelf bij. Ik denk dat dat nog zo'n 2000 tot 2500 euro is voor 20 panelen?
installatie materiaal is helemaal niet zo duur. <450€ waarschijnlijk.
maar hangt wel af of je dat op het schuine dak wil of op het platte dak. (platte daken zijn vaak iets duurder)

na de panelen is de installatie kosten wel de grote klapper op het project.
voor een project als jij wil is een 1500€ geen vreemd bedrag.
daar moeten 2 man voor langs komen, en die zijn wel aardig een dag bezig.
en nog extra kabel's + groep + ALS en dat soort dingen.
en ja die mensen willen ook kaas op hun brood (en dat gun ik ze ook). ;)
Maar dan heb ik wel wat ik wil :)
waar ergens in het land woon je?

• rwanrooy
@migjes
Ik vind het echt niet erg om een goeie installateur ook goed te betalen. Ze moeten ook wat verdienen, het gaat er om dat ze goeie kwaliteit leveren. Ik wil zelf ook best het dak op maar dan zul je altijd zien dat je weer wat klein installatiemateriaal mist. Een installateur loopt dan even naar zijn busje en fixt het even. Dat is ook waar je zo'n partij voor inhuurt.

Ik verwacht dat boven op de panelen, de omvormer en de optimizers nog 2500 euro komt voor het materiaal en de installatie zelf. Achteraf zal het wel voor iets minder kunnen maar dan zit je goed.

Ik woon in Venlo.

• migjes
rwanrooy schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 16:11:
@migjes
Ik vind het echt niet erg om een goeie installateur ook goed te betalen. Ze moeten ook wat verdienen, het gaat er om dat ze goeie kwaliteit leveren. Ik wil zelf ook best het dak op maar dan zul je altijd zien dat je weer wat klein installatiemateriaal mist. Een installateur loopt dan even naar zijn busje en fixt het even. Dat is ook waar je zo'n partij voor inhuurt.
veel partijen die maken setjes klaar en geven dat dan weer aan een zzper met een busje.
die het dan weer installeert op jouw dak.
(je hebt dan een beetje mazzel nodig dat je een goede zzper treft, dat probleem is er altijd.)
maar die setjes, die zijn altijd wel vrij compleet, en kun je ook zelf scoren.
het is maar net wat je wil. ;)
Ik verwacht dat boven op de panelen, de omvormer en de optimizers nog 2500 euro komt voor het materiaal en de installatie zelf. Achteraf zal het wel voor iets minder kunnen maar dan zit je goed.
toch wel opvallend, dat als je 20 panelen scoort je +/- ongeveer het zelfde kwijt bent als de installatie kosten.
zie:
https://www.winkelman-zon...ing/49945/?display=detail
v.s.
20x https://www.winkelman-zon...=detail&sort=price%3Adesc
(bijna dan, maar veel scheelt het niet meer. ;) )

de spullen zijn erg goedkoop geworden de laatste jaren. (ook de BTW aftrek hielp er veel)
Ik woon in Venlo.
probeer eens sun-solar
(losse onderdelen zijn daar erg duur vind ik altijd, maar totaal setjes vallen wel mee.)

maar even je dak:
http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/rwanrooy.jpg
ik vind het mooiste als je de 2 cirkels gewoon op 1 omvormer hangt.
en dan max 12 en min 6 per deel te doen.
hoog is beter als laag, en met de spreiding over de dag kan dit erg leuk gedaan worden.
dit met een simpele omvormer.
dus dat is wat ik je aanraad.
(maar als je wil solaredge noprob maar dan max 25 per omvormer en minimaal 8 per dak.)

maar als je het leuk vind, dan doe je toch 2x een omvormer.
die laat je dan vullen op de daken (en je kijkt af hoe ze het doen.), en je scoort zelf nog een keer wat panelen bij om die op de lage schuurtjes er bij te doen.
(of een 1 of andere creatieve manier die hier een variant van is.
je creativiteit is de grens. ;) )

• rwanrooy
@migjes
Bedankt voor de hulp. Ik ben een stuk wijzer geworden. Ik wil toch voor de solaredge oplossing gaan. Gewoon omdat ik het leuk vind om te zien wat ieder paneel doet. Nu nog een installateur vinden die een mooie prijs heeft en alles levert wat ik wil. Mocht dat niet zo zijn dan hoop ik dat er een installateur is die mijn bestelde omvormer/panelen installeert.

• migjes
@rwanrooy
oke solaredge.

even opletten, solaredge heeft een minimum aan panelen nodig in de zon.
pas als het paneel levert start de optimizer.
en pas als er genoeg optimizers zijn gestart kan de omvormer zelf starten.
met de p300-p370 heb je er dus 8 per richting nodig en met de p404 zijn dat er 6.
(niet 100% kloppend verhaal, maar komt aardig in de richting)

solaredge is wat vervelend met het onderdimensioneren, hellaas.
en met verschillende richtingen is dit wel verstandig.
dus plan aardig op de max die solaredge je geeft.
(uit mijn hoofd was dat 150%, maar check dat zelf even.
dit is op de omvormer zelf, de optimizers niet onderdimensioneren.)

dit zal vast lukken, maar denk ook vast aan wat je mischien later wil uitbreiden.
PV is vrij verslavend, je wil al snel meer Wp. ;)
(er is een max optimizers in 1 string, dus let daar ook op.)

• rwanrooy
@migjes
Dat is inderdaad nog iets waar ik nog niet uit ben. Heeft de 5000kw solaredge ruimte voor 2 aparte strings? Begrijp ik dan goed dat ik 1x10 + 1x10 panelen kan aansluiten? Dan zou de p370 misschien net te krap zijn en zou de p404 wat beter passen?

• BlueTooth76
  • Registratie: juli 2006
  • Nu online

BlueTooth76

Let the sun shine!

rwanrooy schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 13:47:
@migjes

€7035 / 5795 = €0,82 /WP

Hou er wel rekening meer dat de meting per paneel door SolarEdge heel onnauwkeurig is en een afwijking kan hebben van zo'n 10% (-5% tot +5%).
Je kan er eigenlijk niet van op aan om te zien of een paneel exemplarisch beter presteert dan een ander, behalve bij grotere verschillen door ligging / schaduw.

En uiteraard kunnen er in 25 jaar panelen stuk gaan maar de kans dat er een SolarEdge optimizer kapot gaat is vele malen groter.

https://www.zonnepanelen....dge-Monitoring-System.pdf

Accuracy of the SolarEdge Monitoring System,
Technical Note

Measurement Accuracy

All measuring devices inside the SolarEdge hardware have a ±2.5% accuracy. This means that each direct measurement (i.e. voltage or current) may have a deviation of up to 2.5% from the actual value.
Values like energy, which aren’t measured directly but calculated from several direct measurements, have a ±5% accuracy.
These accuracies are within the requirements of EU and US regulations for PV monitoring applications which are not used for revenue calculation (equipment used for revenue calculation (i.e. energy meters) typically have a ±2% or ±0.5% accuracy).
If a meter is installed at the site, it records energy with certain accuracy. The difference between the value displayed in the monitoring portal and the value displayed on the meter depends on the SolarEdge accuracy and the meter accuracy, and may be greater than the SolarEdge accuracy.

[Voor 43% gewijzigd door BlueTooth76 op 09-02-2020 22:12]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• migjes
rwanrooy schreef op zondag 9 februari 2020 @ 21:54:
@migjes
Dat is inderdaad nog iets waar ik nog niet uit ben. Heeft de 5000kw solaredge ruimte voor 2 aparte strings? Begrijp ik dan goed dat ik 1x10 + 1x10 panelen kan aansluiten? Dan zou de p370 misschien net te krap zijn en zou de p404 wat beter passen?
minimaal 8 per string met de p370, dus je zit daar wel oke.
geen p404 nodig.

maar solaredge werkt het zelfde als met string omvormers.
probeer wel 10x???Vmpp te doen zodat je in de buurt van 350V uit komt.
een paneel zoals dit:
https://www.sun-solar.nl/...-e-172-incl-btw-sunsolar/
dat levert 10x wel rond de 350V (iets er boven, maar als het warm is als de zon op het paneel schijnt zakt het nog iets)

het is jammer dat solaredge zo moeilijk doet met onderdimensioneren, maar van mij mag het wel op een 4000VA ipv 5000VA omvormer. ;)
dit van wegen de verschillende richtingen die je hebt, en de NOCT die de panelen leveren. ;)

(ik blijf bij het punt, gewoon "normale" sting omvormer en dan iets rond de 4000VA of 16A pakken.
stuk goedkoper, meer kWh.)

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True