Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-07 09:56
Beste Tweakers,

Wij verwachten in juli ons eerste kindje, super tof natuurlijk. Maar... nu wil ik ouderschapsverlof.
Op dit moment heb ik de kinderopvang (2 dagen, dinsdag en vrijdag) al geregeld, want we moeten er snel bij zijn en ze hebben pas vanaf 1 januari plek. Oftewel een paar maandjes overbruggen, maar dat is geen ellende. De kinderopvang zit precies achter ons, gok op een minuut of 5 lopen. Aangezien we in een nieuwbouwwijk (dorpje) wonen, kun je wel raden dat er straks nog véél meer kinderen geboren zullen worden. Dus haast is geboden. Maar nu loop ik ergens tegen aan met mijn baas. Het bedrijf telt een man of 20 en onze afdeling 4. Dus genoeg bezetting op de afdeling.

Situatieschets:
Ik heb 3 bazen, waarvan er 2 op vrijdag vrij zijn. Nu heb ik mijn papadag aangevraagd voor de maandag. Aangezien veel mensen op vrijdag vrij zijn, is er dus juist ruimte bij de kinderopvang op vrijdag. Wat voor mij dan weer heel prettig is.

Mijn baas geeft aan dat ie dat liever niet wilt, aangezien we dan maar 3 productieve dagen met elkaar hebben.
"Er zijn vast meer kinderopvangen in de buurt". Mogen zij mijn verzoek weigeren op deze grond?

Als ik een andere opvang zou moeten zoeken, dan heeft het meer financiële gevolgen, namelijk het kopen van een extra auto en de bijbehorende kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20-07 12:09

GforceNL

Out of memory....

Lijkt mij niet meer dan normaal dat je zoiets doet in overleg met je werkgever. Heeft hij ook aangegeven welke dagen de voorkeur hebben?

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:55
In het kader van het bedrijfsbelang mag dat, als dat gegrond/zwaar genoeg weegt, zo klinkt het wel. Ik denk dat de baas dat wel kan verdedigen.

Waarom er dan direct een 2e auto bij moet is je eigen keuze, daar kan de baas niet zoveel aan doen (net zoals de beschikbaarheid van een kinderopvang).

P.s. als je in een nieuwbouwwijk woont kun je waarschijnlijk ook terecht bij gastouderopvang die de halve buurt op zich nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb geen verstand van de regelingen dus ik reageer op basis van gezond verstand,

volgens mij doe je dit soort dingen in overleg. Jij stelt je nu net zo bot op als je werkgever. Dat jij extra kosten moet maken is natuurlijk niet zijn probleem. Wat jij nu doet is simpelweg stellen, ik moet die dag want anders.......

Hoe flexibel is dat precies? Je hebt geen recht op die specifieke dag lijkt mij. Stel je er dan ook op in dat het weleens een andere dag kan worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-07 16:46

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Dit is wat ik kan vinden:
Ouderschapsverlof en zwaarwegend dienstbelang
De werkgever kan u vanwege een zwaarwegend bedrijfs- of dienstbelang vragen om het verlof anders in te roosteren. Deze regel geldt vanaf 1 januari 2019. Het veranderde rooster geldt voor het hele ouderschapsverlof.
https://www.rijksoverheid...echt-op-ouderschapsverlof

Ik zou het gesprek met de werkgever aangaan, en vragen waarom het een zwaarwegend bedrijfsbelang is. Bedrijsbelang okay, maar zwaar?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjeik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-05 14:39
Question Mark schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 08:38:

[...]

Ik zou het gesprek met de werkgever aangaan, en vragen waarom het een zwaarwegend bedrijfsbelang is. Bedrijsbelang okay, maar zwaar?
Ik had deze gevonden:
Uw werkgever mag uw verzoek om ouderschapsverlof niet weigeren. De werkgever mag alleen de verdeling van uw werkuren weigeren. Hij mag dat alleen als uw verlof het bedrijf ernstig in de problemen brengt. In dat geval overlegt uw werkgever met u over een andere verdeling van de verlofuren.
Welke ernstige problemen zijn er?

Was ik maar rijk en niet zo knap...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:56
Je kan net zo goed aanvoeren dat het goed is om op vrijdag nog iemand extra op kantoor te hebben om de productiviteit op vrijdag nog enigszins op peil te houden.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Gelijk hebben en gelijk krijgen.. Probeer in overleg te blijven. Alle info die je erbij "verzint" is niet relevant voor de baas en is alleen maar ruis op de lijn..

Overigens is papadag een verschrikkelijk woord.

Verder doe je nu heel opgefokt over haast hebben bij de opvang en een nieuwbouwwijk waarbij er (blijkbaar?) ineens 100 kinderen geboren gaan worden.. Chill even en neem wat afstand.. Vertel aan de kinderopvang dat je kind op maandag komt ipv dinsdag en doe je papadag op dinsdag. Dat is geen enkel probleem, we hebben het over fucking januari 2021.. De werkroosters in de kinderopvang worden meestal een maand vantevoren gemaakt omdat er genoeg ouders zijn die niet met vaste dagen werken (wij ook niet) maar een maand vantevoren opgeven op welke dagen hun kind komt...

Welke overigens in de wereld van ouderschap.. Veel regelwerk en zorgen ;)

[ Voor 6% gewijzigd door FreakNL op 07-02-2020 08:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-07 01:08
FreakNL schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 08:52:
Waarom? Wil je zeggen dat je de rest van de week ook papa bent? Misschien zijn er mensen die maar 1 dag per week papa zijn en die dat vieren door het papadag te noemen.
spoiler:
Ik vind het ook een achterlijke term, ik werk gewoon vier dagen en ben drie dagen "vrij", bij elkaar zeven dagen vader.

Memento mori

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

/offtopic:
Nou, dat dus inderdaad. Ik ben 7 dagen in de week vader, niet 1..

[ Voor 8% gewijzigd door FreakNL op 07-02-2020 09:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@Bob-B190 & @FreakNL wat een gezever .. over papa/vrije-dag

Het is hetzelfde als met je pasgeboren koter naar de efteling toe gaan .. kind heeft er niks aan ..

O wacht je bedoelt omgang met die andere baby,peuters, kinderen in de buurt erhmm troost je ze zitten allemaal thuis achter het scherm, opvang en/of met de ouders die ook graag "sociale activiteiten" doen ..

Kortom je kan beter van je kids genieten wanneer ze geen "last" zijn (lees uit de luiers/kinderwagen) .. en met je praten.. maar ja dan hebben ze schoolplicht ..

Ik zou zelf veel liever zodanig flexibel zijn met werk dat ik thuis ben en aandacht aan de kids kan besteden tussen school & bedtijd .. de rest BOEIEND ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Question Mark schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 08:38:

[...]

Ik vraag me inderdaad ook af of je als werkgever echt hard kan maken dat die maandag op kantoor zijn cruciaal is voor het bedrijfsbelang als je zelf de persoon bent die er op vrijdag geen enkele moeite mee heeft.

Alleen als je er onderling niet uit komt moet je toch richting de rechter stappen, dat zal de arbeidsrelatie enorm verstoren. En dat maakt deze situatie wel lastig, hoe ver ga je om je "recht" te krijgen? Ik zou nogmaals met de werkgever in overleg gaan en eventueel kijken naar andere oplossingen. Kan je een paar uur van huis werken en eventueel inbellen bij vergaderingen op maandag?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Folke
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-07 07:59
tiswat schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 08:30:
Mijn baas geeft aan dat ie dat liever niet wilt, aangezien we dan maar 3 productieve dagen met elkaar hebben.
"Er zijn vast meer kinderopvangen in de buurt". Mogen zij mijn verzoek weigeren op deze grond?
Als dat zo makkelijk is dan neemt hij toch ook de maandag vrij, probleem opgelost!

Maar zonder gein: Een bedrijf kan pas de bedrijfsbelang kaart trekken als jou gewenste dag er voor zorgt dat dat de ondergang van het bedrijf zou zijn. Onhandig of dat het geld kost is nooit een argument.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Dus omdat meneer op vrijdag vrij is, mag jij ook alleen maar op vrijdag. Want als je dinsdag, woensdag of donderdag zou kiezen, zit je in dezelfde situatie.

Dacht het even niet dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:23
Laat je niet gek maken.....

Ouderschapsverlof en zwaarwegend dienstbelang
De werkgever kan u vanwege een zwaarwegend bedrijfs- of dienstbelang vragen om het verlof anders in te roosteren. Deze regel geldt vanaf 1 januari 2019. Het veranderde rooster geldt voor het hele ouderschapsverlof.

Ik ben bijna onmisbaar in mijn functie, (geen back-up of vervanger) en kon mijn werkgever het ook niet weigeren. Alleen in extreme gevallen kunnen ze dit weigeren. Het is alsof je zelfs niet op vakantie kan zonder dat het bedrijf falliet gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:42

Blokker_1999

Full steam ahead

Divak schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 08:37:
In het kader van het bedrijfsbelang mag dat, als dat gegrond/zwaar genoeg weegt, zo klinkt het wel. Ik denk dat de baas dat wel kan verdedigen.

Waarom er dan direct een 2e auto bij moet is je eigen keuze, daar kan de baas niet zoveel aan doen (net zoals de beschikbaarheid van een kinderopvang).

P.s. als je in een nieuwbouwwijk woont kun je waarschijnlijk ook terecht bij gastouderopvang die de halve buurt op zich nemen.
zo klinkt het bij mij niet. Wat gaat het volgende zijn? Iedereen mag alleen op vakantie wanneer die manager ook op vakantie is? Zijn afwezigheid, als manager, us niet zwaarwegende. Dat zou het wel zijn als TS zijn backup was en er altijd minstens 1 van de 2 beschikbaar moet zijn.

Waarom er een tweede auto bij moet is natuurlijk enkel maar een eigen keuze omdat het alternatief zou zijn ander werk zoeken. Als de wederhelft de auto nodig heeft om te gaan werken en TS wil kleine naar opvang doen die niet te voet te bereiken is, dan kom je al snel op een tweede wagen uit. Fiets en OV zijn niet altijd haalbaar.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:09

_Apache_

For life.

"liever niet willen" is niet gelijk aan weigeren.

Ik zou het op subtiele wijze doorzetten.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:52

Jebus4life

BE User

Verwijderd schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 09:21:
Dus omdat meneer op vrijdag vrij is, mag jij ook alleen maar op vrijdag. Want als je dinsdag, woensdag of donderdag zou kiezen, zit je in dezelfde situatie.

Dacht het even niet dus.
Ik sluit me exact bij deze aan. Dat een bepaalde dag om de 1 of andere reden niet uitkomt kan ik perfect aannemen. Maar gezien de uitleg is het gewoon onzin.

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-07 17:51

MJV

Eventueel kun je aanvoeren dat mochten er op maandag hele urgente belangrijke zaken zijn je, in geval van nood, altijd bereikbaar bent.

Is tegelijk een risico want vrij=vrij, maar als het helpt om je baas gerust te stellen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:47

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Het was dan ook handigere geweest om eerst even met je werkgever te overleggen, want volgens mij deed je nu de aanname dat het geen probleem zou zijn.

Kort antwoord, ja dit mag de werkgever altijd als eerste antwoord geven.. aan jou de taak om hem te overtuigen dat de andere dag beter is.

Parallel eraan bekijk je de opties bij de opvang zelf, eventueel kan je nog bekijken of er een gastouder start in jullie nieuwbouwwijk.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-07 11:20
Heb je in een vriendelijk overleg uitgelegd dat de maandag bij de KDV niet beschikbaar is? Dat is namelijk de reden waarom je vrijdag vrij wil, niet voor de lol.

Bij ons is het ook zo dat er voor sommige dagen wachtlijsten zijn van meer dan een jaar, dan is dat dus voor jou geen optie.

En zijn jullie alleen productief als jullie er allebei zijn? Wat doen jullie nu dan op vrijdag (als de kat van huis... ofzo)?

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• TutanRamon
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-07 16:47
Het voegt niets toe aan deze discussie, maar het woord "papadag" zou echt verboden moeten worden. Kriebels. Jeuk.

We see things as we are, not as they are

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Het is natuurlijk wel zo dat maandag, dinsdag en donderdag de meest productieve dagen in een bedrijf zijn, zeker voor meetings en andere dingen waar je collega's bij nodig hebt. De woensdag en vrijdag zijn sowieso al de standaard deeltijddagen. Dat je baas het dan ook liever op een van die dagen heeft, is een logisch verzoek.

Maar liever willen is nog geen weigeren. Ik mis hier nog het in overleg gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Mijn baas geeft aan dat ie dat liever niet wilt
“Liever niet” klinkt alsof jouw baas gewoon een andere voorkeur aangeeft maar het niet ronduit geweigerd heeft. Waarom beschouw jij het dan als een weigering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micio Nero
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
vso schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 09:03:

Kortom je kan beter van je kids genieten wanneer ze geen "last" zijn (lees uit de luiers/kinderwagen) .. en met je praten.. maar ja dan hebben ze schoolplicht ..
Je klinkt als één van die kerels die op zondag langs komen om het vlees te snijden... :P

De papadag is er niet om ervoor te zorgen dat jij ervan geniet... die is er zodat er een betere emotionele band tussen jou en het kind ontstaat, waar het kind zelf heel veel baat bij heeft in zijn/haar emotionele ontwikkeling.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:28

Ik zou zelf veel liever zodanig flexibel zijn met werk dat ik thuis ben en aandacht aan de kids kan besteden tussen school & bedtijd .. de rest BOEIEND ..
Dan zou ik toch eens heel snel Wikipedia: Hechting (psychologie) en de Wikipedia: John Bowlby en Wikipedia: Hechtingsstoornistheorie lezen. Ik reageer hier even net zo bot als jij met je stelling "BOEIEND".

Of vind je het ook zo'n schattig gezicht om ontheemde kleine kinderen wildvreemden in de armen te zien vliegen terwijl hun ouders er naast staan?!?

[ Voor 7% gewijzigd door CurlyMo op 07-02-2020 09:47 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Amras
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-07 13:36
TutanRamon schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 09:39:
Het voegt niets toe aan deze discussie, maar het woord "papadag" zou echt verboden moeten worden. Kriebels. Jeuk.
Ik snap de weerzin niet zo goed, het beschrijft toch redelijk wat de dag inhoudt: een dag met papa (i.p.v. mama of papa en mama). Hoe wil je de dag dan noemen, part-time-dag-waarop-ik-op-de-kinderen-pas? Dat bekt toch minder lekker.

Ik vind de opmerking "ik ben toch de hele week papa" juist een beetje sneu en kleinzerig, alsof je erkenning mist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-07 13:21
FreakNL schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 08:52:
Gelijk hebben en gelijk krijgen.. Probeer in overleg te blijven. Alle info die je erbij "verzint" is niet relevant voor de baas en is alleen maar ruis op de lijn..

Verder doe je nu heel opgefokt over haast hebben bij de opvang en een nieuwbouwwijk waarbij er (blijkbaar?) ineens 100 kinderen geboren gaan worden.. Chill even en neem wat afstand.. Vertel aan de kinderopvang dat je kind op maandag komt ipv dinsdag en doe je papadag op dinsdag. Dat is geen enkel probleem, we hebben het over fucking januari 2021.. De werkroosters in de kinderopvang worden meestal een maand vantevoren gemaakt omdat er genoeg ouders zijn die niet met vaste dagen werken (wij ook niet) maar een maand vantevoren opgeven op welke dagen hun kind komt...

Welke overigens in de wereld van ouderschap.. Veel regelwerk en zorgen ;)
Mijn ervaring met kinderdagverblijf is dat ze over het algemeen super flexibel zijn en je binnen no-time dagen kunt wisselen. Dus ik zou TS zeker willen adviseren dit even uit te zoeken.

Overigens vraag ik me wel heel sterk af of de redenen van werkgever zouden vallen onder zwaarwegend belang. Alsof je alleen productief kunt zijn als je met z'n allen tegelijk op kantoor bent.... dan zou je dus ook nooit thuis kunnen werken en zou je met z'n allen tegelijk vakantie moeten nemen o.i.d.? Slaat nergens op.
TutanRamon schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 09:39:
Waarom? Ik heb echt totaal geen problemen met dat woord. Natuurlijk ben ik elke dag papa, maar de term papadag slaat ook meer op mijn kinderen dan op mij. Het is voor mijn kinderen de enige dag in de week dat alleen papa thuis is, want in het weekend is m'n vrouw ook thuis.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
Tsurany schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 09:09:
[...]

Ik vraag me inderdaad ook af of je als werkgever echt hard kan maken dat die maandag op kantoor zijn cruciaal is voor het bedrijfsbelang als je zelf de persoon bent die er op vrijdag geen enkele moeite mee heeft.

Alleen als je er onderling niet uit komt moet je toch richting de rechter stappen, dat zal de arbeidsrelatie enorm verstoren. En dat maakt deze situatie wel lastig, hoe ver ga je om je "recht" te krijgen? Ik zou nogmaals met de werkgever in overleg gaan en eventueel kijken naar andere oplossingen. Kan je een paar uur van huis werken en eventueel inbellen bij vergaderingen op maandag?
Ik ben grafisch ontwerp en mijn baas is de art-director. Hij zit zelf de maandag de helft van de tijd in overleg en ik heb zelden een vergadering. Maandag is hier op kantoor echt een opstartdag, heb in de laatste 4 jaar weinig tot geen meetings gehad op maandag en ook geen deadlines. Deadlines vallen vaak op donderdag of vrijdag.

Bedankt voor jullie antwoorden allemaal trouwens! Waardeer het enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-04 17:17

Het is hetzelfde als met je pasgeboren koter naar de efteling toe gaan .. kind heeft er niks aan ..

O wacht je bedoelt omgang met die andere baby,peuters, kinderen in de buurt erhmm troost je ze zitten allemaal thuis achter het scherm, opvang en/of met de ouders die ook graag "sociale activiteiten" doen ..

Ik hoop dat dit een trolpost is. Anders hoop ik dat je geen kinderen hebt en ze ook nooit krijgt. Hechting is ontzettend belangrijk, juist als ze baby zijn. Hoe meer je als ouders bij je kind kunt zijn, hoe beter. Baby's die onveilig gehecht zijn hebben grote kans op problemen/stoornissen op latere leeftijd (sociale angst, borderline).
Je ontlast ook de moeder door er als vader zo veel mogelijk te zijn.
Daarnaast, waarom begin je überhaupt aan kinderen als je vindt dat ze tot last zijn? Elke leeftijd heeft leuke (en minder leuke) kanten. Je kunt van ze genieten in elke fase.

Wat betreft je ouderschapsverlof. Ik ben van mening dat als het bedrijf jou waardeert en je niet als korte termijn resource ziet, ze je dan gewoon verlof moeten laten opnemen op de dag die jou het beste uitkomt. Desnoods regelen ze maar een vervanger. Jou in de problemen brengen heeft een negatieve invloed op hoe jij je voelt en indirect hoe je presteert. Je verlof weigeren staat voor mij gelijk aan "we hebben geen vertrouwen meer in je" en "je bent ons tot last". Ik hoop van harte dat dit slechts de persoonlijk mening van je manager is, die jaloers is dat hij zelf nooit verlof heeft gehad (dit zie je helaas erg vaak.). Dat je niet productief kan zijn als je manager er niet is zegt meer over het bedrijf dan over de werknemers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

tiswat schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 09:53:
[...]

Ik ben grafisch ontwerp en mijn baas is de art-director. Hij zit zelf de maandag de helft van de tijd in overleg en ik heb zelden een vergadering. Maandag is hier op kantoor echt een opstartdag, heb in de laatste 4 jaar weinig tot geen meetings gehad op maandag en ook geen deadlines. Deadlines vallen vaak op donderdag of vrijdag.

Dan is het een vrij matig argument en kan hij heel lastig hardmaken dat er echt dusdanige bedrijfsbelangen zijn dat die maandag heel kritisch is.

Wellicht kan je eens wat praktijkvoorbeelden gebruiken waarmee je aangeeft dat de maandag voor jullie ook veel beter werkt? Op basis van workload, agenda of klantcontact? Zou niet de eerste keer zijn dat een manager een beslissing neem zonder dat hij de praktijksituatie kent.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TutanRamon
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-07 16:47
We hebben al wasdag, strijkdag, gehaktdag, kuisdag, visdag, klusjesdag en kerkdag. De dagen van de week zijn al gevuld. Papadag past niet meer. Vaderdag klinkt beter. Wacht, die is al bezet. Maar, alle gekheid op een stokje. Ik vind het behoorlijk kinderachtig en geforceerd klinken. Een karikatuur. Ik heb aan meer woorden een hekel. Heeft niets met missende erkenning of iets dergelijks te maken. Je hebt nu eenmaal mooie woorden in een taal en minder geslaagde woorden. Papadag valt wat mij betreft in de laatste categorie.

We see things as we are, not as they are

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:57
Ik heb het idee dat er hier te veel een juridische kant wordt bekeken.
We hebben het over een klein bedrijf +/- 20 mensen.
Of je juridisch gelijk hebt om een bepaalde dag af te dwingen of weigeren is voor mijn gevoel niet van belang. Zodra dit pad bewandeld wordt is de werkgever/werknemer relatie naar de klote en kan je beter op zoek gaan naar een andere baas.
Ga het gesprek aan, overleg wat de opties zijn en stem het op elkaar af. Geef ook aan dat de gemaakte keuzes vervolgens niet makkelijk te wijzigen zijn ivm bezetting kinderopvang.

Je gaat met zo'n kleine sowieso nog op gekke momenten afwezig zijn omdat je ze weer ziek van de opvang moet halen, dus zorg dat de relatie met je werkgever goed is.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:23
[...]

Kun je dat niet als reden aandragen? Vrijdag past niet goed ivm kinderopvang. En maandag heb je eigenlijk nooit meetings of deadlines, dus zou de best passende dag zijn. Ja, er zijn meer opvangmogelijkheden, maar die moet jij wel willen, en dat gaat jouw baas niet bepalen.

En inderdaad, niet te makkelijk overgeven aan de wensen van je baas. Tuurlijk moet alles in goed overleg. ;) met dat is inderdaad overleg, niet eenzijdig opdragen. Ik snap ook niet zo goed waarom er altijd voor de baas wordt opgekomen. Tuurlijk moet de band goed blijven. Maar dat komt van 2 kanten, niet alleen van de werknemer...

Wat een gezeur over een woord. Papadag geeft gewoon aan dat je dan vaak alleen bent met je kind. Dus mama is er niet. Dat veel vooral niet-ouders zich daar druk over maken heeft meer te maken met meeloop-gedrag IMHO :+ idem met "samen zwanger" of "dames met een kort kapsel". Zelf noem ik het geen papa-dag, vond ik ons niet samen zwanger. Maar ik kan me er echt niet druk om maken of in elk topic lopen klagen als een woord dat duidelijk aangeeft hoe men de dag besteed (tijd voor vader en kind samen zonder moeder) voorbij komt.

[ Voor 8% gewijzigd door Waah op 07-02-2020 10:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Amras
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-07 13:36
TutanRamon schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 10:00:
We hebben al wasdag, strijkdag, gehaktdag, kuisdag, visdag, klusjesdag en kerkdag. De dagen van de week zijn al gevuld. Papadag past niet meer. Vaderdag klinkt beter. Wacht, die is al bezet. Maar, alle gekheid op een stokje. Ik vind het behoorlijk kinderachtig en geforceerd klinken. Een karikatuur. Ik heb aan meer woorden een hekel. Heeft niets met missende erkenning of iets dergelijks te maken. Je hebt nu eenmaal mooie woorden in een taal en minder geslaagde woorden. Papadag valt wat mij betreft in de laatste categorie.
offtopic:
Dat het kinderachtig klinkt is misschien juist een plus, aangezien de dag doorgaans behoorlijk kinderachtig is. Zonder kinderen was het namelijk gewoon een vrije dag, wat mij overigens heerlijk lijkt zo af en toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKay
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Vanuit een formeel standpunt bekeken moet je baas wel heel goed hard kunnen maken dat jij deze dag (en echt specifiek deze dag in de week) compleet onmisbaar bent en dit zodanig zwaarwegend is dat de bedrijfsbelangen (bijv. financieel) hierdoor beschadigd gaan worden. De kans is, als ik het zo lees, zeer klein dat dit hem gaat lukken. Een argument als "een andere opvang zoeken" is niet aan hem om te bepalen en ligt buiten de beïnvloedingssfeer van een werkgever, tenzij hij dit voor je regelt.

Dit even los van het feit of je het verlof op deze manier wilt afdwingen. In gesprek gaan met elkaar is altijd prettiger om te kijken waar jullie elkaar kunnen vinden in de oplossing. Zeker met het oog op de samenwerking op de lange termijn. Echter juridisch bekeken geef ik je baas weinig grond om het af te wijzen (hoewel er misschien juridisch specialisten hier zijn die er meer over weten, deel graag uw kennis!).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freez
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-07 09:37
Ik heb een paar maanden geleden ongeveer dezelfde situatie gehad:

Bij manager eerst aangegeven dat ik binnenkort ouderschapsverlof wilde gaan opnemen, zijn eerste reactie was: Waarom wil je dat? Ik heb je toch voor fulltime aangenomen, dus een dag afwezig zit ik niet op te wachten...

Na wat gesprekken en overleg met directe collega maar overeen gekomen dat mijn voorkeursdag (donderdag) toch wel de beste was. Het komt vaker voor dat er mensen een vrijdag of een maandag vrij willen nemen, maar dan ben ik er gewoon. Dat was blijkbaar voor mijn werkgever voldoende motivatie om toch maar het verlof toe te kennen.

Misschien kun je een soortgelijke constructie bedenken dat de dag die je hebt gekozen toch echt de beste optie is voor jouw werkgever en om zo toch in gesprek te blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

CurlyMo schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 09:46:
[...]

Dan zou ik toch eens heel snel Wikipedia: Hechting (psychologie) en de Wikipedia: John Bowlby en Wikipedia: Hechtingsstoornistheorie lezen. Ik reageer hier even net zo bot als jij met je stelling "BOEIEND".

Of vind je het ook zo'n schattig gezicht om ontheemde kleine kinderen wildvreemden in de armen te zien vliegen terwijl hun ouders er naast staan?!?
Ik heb een mening, daar mag je best wat van vinden (lees eens/oneens zijn)

Als jij denkt dat je "bot" bent, dan zou ik eerst inhoudelijk reageren.. en op zijn minst zinnige quote's met de links als bronvermelding.Want je laat duidelijk zien dat je bv "efteling" niet eens snapt. (niet gemeen bedoelt)

ps met quote's bedoel ik dat wij/ik teminste snappen waarop je doelt .. ik ga geen lappen tekst lezen omdaaruit een distilaat te trekken anders krijg je erg afwijkende referentie kaders ..

kortom dat je het zo opvat, dat mag .. maar dan snap je niet de insteek :)

[ Voor 13% gewijzigd door vso op 07-02-2020 10:39 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

(spijker met heimachine erinslaan is erg extreem overdadig)
En jij bent bijzonder netjes door mij geen kinderen te wensen, omdat ik een mening zeg .. zo sla je elke discussie plat .. zou gewoon je excuses aanbieden staat je veel beter

De rest zou inhoudelijk een reactie waard zijn maar, voor dit soort reacties negeer ik je liever dan een goeie discussie aangaan.

[ Voor 6% gewijzigd door vso op 07-02-2020 10:41 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:30
Als ik een papa dag zou hebben zou ik ook voorkeur voor een maandag of vrijdag hebben alleen al i.v.m. lange weekendjes weg. Betreft het weigeren van je werkgever ik zou daar gewoon een goed gesprek aangaan. Mogen ze het wettelijk weigeren? Waarschijnlijk niet, maar als je het op dat vlak gaat uitvechten is het waarschijnlijk geen prettig werken meer..

En die bijbehorende kosten omdat jij een auto moet kopen is jouw probleem uiteraard... Jij woont in een dorp met maar 1 kinderdagopvang op 5 minuten loopafstand. Je kan ook een bakfiets kopen, daar mag het kind geloof ik al met 4 weken in ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snmght
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-07 16:57

snmght

imho dan he

[...]

Dan heb je op zich een goed verhaal en is het zwaarwegend bedrijfsbelang waarschijnlijk niet hard te maken door je werkgever. Maar wat @Cyriel85 zegt is ook waar: als je het hard moet gaan spelen komt dat de verdere werkrelatie natuurlijk niet ten goede. Ik zou gewoon nog een keer in gesprek gaan met de argumenten die je hier noemt. Wellicht kun je (voor zo ver binnen je mogelijkheden) afspraken maken om eens per maand wel op maandag te overleggen (als je een oppas-opa of oma kunt charteren)? Of afspraken maken over telefonische bereikbaarheid / skypen op die maandag.

Allicht is het allemaal opgelost als je manager er even wat langer over na denkt. :)

Well ain't that just fucking fairies and dancing dildos, eh?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s138
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-02 19:07
Ik heb op mijn werk hetzelfde probleem. De drukke dagen zijn maandag, dinsdag en donderdag. Woensdag en met name vrijdag zijn een stuk rustiger. Ik heb momenteel ouderschapsverlof op donderdag en ga binnenkort schuiven naar dinsdag. Ook vanuit mijn leidinggevende de vraag waarom het ouderschapsverlof niet op een vrijdag kon en dat het lastig is.

Voor mij is het echter niet mogelijk om een andere dag verlof te nemen door het werk van mijn vrouw en de beschikbaarheid van onze gastouder.

Wat mij dan vooral steekt is dat werkgevers het gevoel hebben dat ze je een enorme gunst verlenen door ouderschapsverlof toe te staan. Niet beseffende dat je er als werknemer gewoon recht op hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:59
s138 schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 11:38:
Wat mij dan vooral steekt is dat werkgevers het gevoel hebben dat ze je een enorme gunst verlenen door ouderschapsverlof toe te staan. Niet beseffende dat je er als werknemer gewoon recht op hebt.
Als kleine werkgever kan in mij er wel iets bij voorstellen als iedere medewerker ouderschapsverlof gaat opnemen. Maar aan andere kant, het is wettelijk geregeld dus heb je ermee te dealen.

In overleg is het beste wat je kunt doen. Kom je er niet uit dan moet je voor jezelf keuzes maken. Wil je de relatie op het spel zetten of wellicht zwichten. Natuurlijk niet zonder gedegen overleg en argumenten vanuit de werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:04
Het bedrijf telt een man of 20 en onze afdeling 4. Dus genoeg bezetting op de afdeling.

Situatieschets:
Ik heb 3 bazen, waarvan er 2 op vrijdag vrij zijn. Nu heb ik mijn papadag aangevraagd voor de maandag. Aangezien veel mensen op vrijdag vrij zijn, is er dus juist ruimte bij de kinderopvang op vrijdag. Wat voor mij dan weer heel prettig is.
4 man op een afdeling; als jij er niet bent zijn er dus nog 3. In vakantietijd waarschijnlijk nog minder. Hetzelfde geldt gedurende vakanties etc. 3 bazen - zijn de andere 3 in het team "de bazen"? Sowieso, 3 bazen op een team van 4 in een bedrijf van 20 - of zelfs 3 bazen en vast nog een directeur op 20 man........

Maar goed: Je baas (1 vd drie?) is "art director". Ik ben niet thuis in die wereld maar ik veronderstel dat hij je de opdrachten geeft en jij er zit om produktie te draaien. Als dat werk is dat je vooral alleen uitvoert dan zal elke afwezige dag dezelfde impact hebben en zou de keuze voor de dag voor je baas niks uit mogen maken.

Ik zou eerlijk en open het gesprek aangaan. Voor het bedrijf ben je 1 dag in de week weg, ongeacht de feitelijke dag. Je hebt niet aangegeven (of ik heb het gemist) waarom "maandag" moeilijk ligt bij de baas en waarom voor jou woensdag en donderdag niet kunnen. Vrijdag is meestal een rustige dag in bedrijven, een goeie dag om veel produktie te draaien (= gunstig voor de baas). Maandag beginnen mensen met bijpraten over het weekend etc.

Kunnen jullie het niet eens worden dan wordt het tijd om ander werk te zoeken. Bij de sollicitatie geef je dan meteen je maandagse onbeschikbaarheid aan en hoeft er geen discussie te volgen.

Suc6!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:28
vso schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 10:30:
[...]

Ik heb een mening, daar mag je best wat van vinden (lees eens/oneens zijn)
Omdat in sommige zaken meningen en feiten teveel met elkaar in conflict zijn. De vaccinatiediscussie is er ook zo een. Leuk dat iemand een mening heeft dat je er autisme van krijgt, de feiten zijn nu eenmaal dat dat onzin is.
Dus leuk dat je deze mening hebt - als voorbeeld dat dit soort momenten zoals volledige papa en mama dagen van weinig meerwaarde zijn voor een baby / kind - maar de feiten zijn simpelweg anders.

Daarbij raadt ik je aan om het wel volledig te lezen, omdat je kennisachterstand te groot lijkt te zijn om het met een paar quotes af te doen :)

Overigens wil ik ook het topic niet kapen met een discussie over de zin en onzin van papadagen. Ook daarom heb ik het kort gehouden.

[ Voor 7% gewijzigd door CurlyMo op 07-02-2020 14:07 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-07 08:27
Heel pragmatisch: vraag wanneer het KDV plek heeft op een voor jouw werkgever gewenste dag. Stel dat dat in april is, dan heb je het over een paar maanden dat je baas het zonder je moet doen op maandag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 310408

Folke schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 09:21:
[...]
Een bedrijf kan pas de bedrijfsbelang kaart trekken als jou gewenste dag er voor zorgt dat dat de ondergang van het bedrijf zou zijn.
In de reeks onzinnige commentaren scoort deze behoorlijk hoog.

Ik weet uit ervaring dat de werkgever hier behoorlijk veel vrijheid in heeft. In mijn geval wilde een werknemer afwezig zijn op de enige dag dat zijn directe chef en zijn twee collega op kantoor zouden zijn. We hadden er juist veel aandacht aan gegeven om dat voor elkaar te krijgen. Ik heb dus mijn poot stijf gehouden. Dat is tot wat juridisch gescherm gekomen en die medewerker is nu vervangen.

Daarvoor was slechts een brief nodig die zijn dat ik de waarde van de medewerker zag verminderen als hij zich niet aan de gemaakte afspraken kon houden. De 'ondergang' van het bedrijf was daarin geen factor. De gedachte alleen al is grappig.

Met de betreffende medewerker is afgesproken dat zodra ze weer beschikbaar is wanneer wij haar nodig hebben hij zijn baan terug krijgt (met behoud van pensioen, opgebouwde jaren etc). Het is een prima dame die we graag hebben, alleen op de voorwaarden die overeengekomen zijn. Wij hebben ruime opties voor mensen met kinderen, tot aan een interne opvang in geval van problemen, aan toe, maar de werkgever bepaald wanneer de werknemer werkt zolang dat binnen het wettelijk kader past.

Aan de topicstarter. Overleg..... Praat tot je er zeker van bent dat er geen oplossing mogelijk is. Voel je vrij om juridisch advies in te winnen, maar verwacht er niet te veel van. Als jij je contract wilt wijzigen kan je gesprekspartner gewoon nee zeggen. Dat is een situatie die je wilt vermijden.

Zie het vanuit mijn standpunt als werkgever. Als ik een conflict met een werknemer heb en die gaat juridisch dan is het vrijwel onvermijdelijk dat de verstandhouding verbroken is. Als het me dan een tienduizend euro kost om die werknemer op een nette manier te vervangen dan doe ik dat zonder enige aarzeling. Dat is me twee keer overkomen. In beide gevallen is de werknemer na het verbreken van het contract niet gelukkig geworden en beide mensen zijn nu weer op de originele condities in dienst. Bij toeval hebben beide baby's en ik persoonlijk heb een op een van die gepast omdat ik de werknemer nodig had op een zaterdag. Met plezier. Hij maakte een klant heel blij en ik had een topdag met een hele blije baby.

Drijf het niet op de spits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:10

Part

Helemaal niets.....

Ik moet er niet aan denken dat je werkgever gaat bepalen naar welke opvang je moet gaan met je kind.
We heb zelf meerdere opvang locaties bezocht en mijn ervaring is dat de verschillen erg groot zijn.
De keuze van de school ga je straks ook zelf doen en laat je niet kiezen door je werkgever.

Gewoon de aanvraag indienen.
Als die dag een probleem is voor de werkgever dan kun je altijd nog aangeven dat een andere dag ook prima is als dat lukt met de opvang.

Ik denk dat als je aangeeft dat je anders ook wel wil meedenken/beslissen over de indeling van de vrije dagen van je baas de wereld te klein zal zijn.
Moet je het omgekeerde dan wel accepteren?

In overleg tot een besluit komen is natuurlijk het beste maar je moet ook je eigen grenzen aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Folke
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-07 07:59
Anoniem: 310408 schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 21:03:
In de reeks onzinnige commentaren scoort deze behoorlijk hoog.
...
Drijf het niet op de spits.
Ik zeg niets omdat ik dat denk of vind. Het is een uitspraak door de rechter die ik van heel dichtbij heb meegemaakt. Dat het bij jou anders is gegaan vind ik dan weer gek.
Dus 'onzinnig commentaar' is niet erg waar.

Je laatste zin is uiteraard de kern van dit verhaal en het beste advies wat je kunt geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 14:25
Divak schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 08:37:
Ik denk juist van niet. Dat hij het prettig vindt is geen zwaarwegende reden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:53
Op dit moment heb ik de kinderopvang (2 dagen, dinsdag en vrijdag) al geregeld, want we moeten er snel bij zijn en ze hebben pas vanaf 1 januari plek.
Ik neem al vele jaren kinderopvang af en zit ook al jaren in de oudercommissie van een kinderopvang zowel in krappe (pre-crisis en heden) als slappe tijden. De praktijk is dat als je eenmaal klant bent dat aanpassingen best te regelen zijn, hooguit dat het even tijd kost. Soms zelfs flexibel.
Mijn baas geeft aan dat ie dat liever niet wilt
"liever niet" is onverenigbaar met zwaarwegend bedrijfsbelang dus juridisch onvoldoende grond om te weigeren.

Combineer je beide punten dan kan een uitkomst zijn dat je voorstelt om te beginnen met de dagen waarop je opvang hebt met de intentie deze te wisselen als de mogelijkheid zich aandient. (Ondertussen zal er ook ervaring opgedaan worden op het werk waaruit blijkt of het wel/niet tot problemen leidt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
Rukapul schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 22:07:
[...]

Ik neem al vele jaren kinderopvang af en zit ook al jaren in de oudercommissie van een kinderopvang zowel in krappe (pre-crisis en heden) als slappe tijden. De praktijk is dat als je eenmaal klant bent dat aanpassingen best te regelen zijn, hooguit dat het even tijd kost. Soms zelfs flexibel.

[...]

"liever niet" is onverenigbaar met zwaarwegend bedrijfsbelang dus juridisch onvoldoende grond om te weigeren.

Combineer je beide punten dan kan een uitkomst zijn dat je voorstelt om te beginnen met de dagen waarop je opvang hebt met de intentie deze te wisselen als de mogelijkheid zich aandient. (Ondertussen zal er ook ervaring opgedaan worden op het werk waaruit blijkt of het wel/niet tot problemen leidt.)
Dat laatste ga ik inderdaad ook proberen. Vandaag is hij weer aanwezig en zal ik het hem voorstellen. Wil ook niet dat dit verder escaleert of verkeerde gedachten op zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 13:26
tiswat schreef op maandag 10 februari 2020 @ 08:18:
[...]

Dat laatste ga ik inderdaad ook proberen. Vandaag is hij weer aanwezig en zal ik het hem voorstellen. Wil ook niet dat dit verder escaleert of verkeerde gedachten op zet.
En hoe was het gegaan? Houdt ons niet langer in spanning! :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-07 17:16
Recent ook begonnen met ouderschapsverlof. Elke situatie is anders. Als weduwnaar, mijn situatie, heb je veel te passen en meten tussen privé en werk. Elke week opnieuw en leer je snel te schakelen daartussen.

Bedrijf moet aan kunnen tonen dat het ernstig in het gedrang komt bij de gekozen dagen en tijdstippen. In de praktijk is dat vrijwel nooit en zowiezo wil je die stap vermijden, anders is de sfeer tussen werkgever en werknemer verstoord waardoor er geen uitzicht meer is op een langdurige samenwerking.

Veel overleggen is mijn devies. Onderbouw waarom je die dagen en specifieke uren nodig hebt. Dan is er zelfs meer mogelijk als voorheen verwacht werd.

[ Voor 26% gewijzigd door Noord27 op 10-02-2020 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1246108

Wat een vreselijke draad hier zeg. Ouderschapsverlof weigeren mag niet, klaar. De werkgever dient zich aan te passen. Doet deze dat niet, dan heeft deze geen voet om op te staan.

Alle comments betreffende relatie werkgever werknemer, sfeer verpesten etc, de werkgever is hier debet aan.

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 1246108 op 11-02-2020 01:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:28

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Anoniem: 1246108 schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 01:03:
Wat een vreselijke draad hier zeg. Ouderschapsverlof weigeren mag niet, klaar. De werkgever dient zich aan te passen. Doet deze dat niet, dan heeft deze geen voet om op te staan.

Alle comments betreffende relatie werkgever werknemer, sfeer verpesten etc, de werkgever is hier debet aan.
Da's te kort door de bocht, de werkgever heeft zeker weten een voet om op te staan. Volgens de eerder aangehaalde link dient de werkgever een zwaarwegend belang te hebben om een 'roostervrije' dag niet te accepteren. Deze zal dan in overleg met de werknemer opnieuw ingepland moeten worden.

(Nu verwacht ik niet dat het een probleem zal opleveren, maar zo zijn eenmaal de regels).

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Outerspace schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 01:12:
[...]

Da's te kort door de bocht, de werkgever heeft zeker weten een voet om op te staan. Volgens de eerder aangehaalde link dient de werkgever een zwaarwegend belang te hebben om een 'roostervrije' dag niet te accepteren. Deze zal dan in overleg met de werknemer opnieuw ingepland moeten worden.

(Nu verwacht ik niet dat het een probleem zal opleveren, maar zo zijn eenmaal de regels).
Precies, dus de werkgever moet het zwaarwegende belang overleggen aan de werkgever.

Een zwaarwegend belang is zoiets als een explosie, een brand of een wereldoorlog.

Aangezien dit niet gedaan is heeft de werkgever geen voet om op te staan.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 1246108 op 11-02-2020 01:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Outerspace

Outerspace

Anoniem: 1246108 schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 01:15:
[...]

Precies, dus de werkgever moet het zwaarwegende belang overleggen aan de werkgever.
Werknemer overleggen met werknemer ;)
Een zwaarwegend belang is zoiets als een explosie, een brand of een wereldoorlog.
Not quite true:
Wat een zwaarwegend bedrijfsbelang inhoudt, kan niet éénduidig worden aangegeven. Dit verschilt per onderneming en per casus. In de rechtspraak zijn echter wel aanknopingspunten te vinden voor de uitleg van het begrip ‘zwaarwegend bedrijfsbelang’. Hieronder vallen in ieder geval economische, technische en operationele belangen van de onderneming, maar ook krappe arbeidsmarkt kan een zwaarwegend bedrijfsbelang opleveren. De werkgever moet het verzoek in de context van de concrete situatie beoordelen aan de hand van de criteria ‘redelijkheid’ en ‘billijkheid’. Dit wijst er op dat de bedrijfsbelangen ook afgewogen moeten worden tegen belangen van de werknemer.
Aangezien dit niet gedaan is heeft de werkgever geen voet om op te staan.
Daar hadden ze maandag (gisteren) misschien een gesprek over. Wie weet kan de TS ons morgen uit onze lijden verlossen, het is immers een afspraak tussen werknemer <> werkgever en niet met Tweakers er tussen :P

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

@Outerspace De werkgever geeft aan dat "die het liever niet wilt" [sic]. Dat is geen "zwaarwegend belang". Ik vraag me af wat voor motief jij hebt om het zwaarwegende belang "die het liever niet wilt" te verdedigen. Kun je dit belang met behulp van drie (3) argumenten onderbouwen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Outerspace

Outerspace

Anoniem: 1246108 schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 01:27:
@Outerspace De werkgever geeft aan dat "die het liever niet wilt" [sic]. Dat is geen "zwaarwegend belang". Ik vraag me af wat voor motief jij hebt om het zwaarwegende belang "die het liever niet wilt" te verdedigen. Kun je dit belang met behulp van drie (3) argumenten onderbouwen?
Je draaft (mijn inziens) te ver door :) Ik hoef niks te verdedigen, dat mag de werkgever doen ;) En ik ben benieuwd wat @tiswat te horen heeft gekregen van zijn werkgever. Ik draag alleen aan wat wet/regelgeving hierover zegt en het is aan de werkgever om daar passend gehoor aan te geven of niet.

[ Voor 9% gewijzigd door Outerspace op 11-02-2020 01:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Outerspace schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 01:32:
[...]

Je draaft (mijn inziens) te ver door :) Ik hoef niks te verdedigen, dat mag de werkgever doen ;) En ik ben benieuwd wat @tiswat te horen heeft gekregen van zijn werkgever. Ik draag alleen aan wat wet/regelgeving hierover zegt en het is aan de werkgever om daar passend gehoor aan te geven of niet.
Je hebt het over een zwaarwegend belang, maar je hebt geen enkele aanwijzing dat zo'n "zwaarwegend" belang speelt, aangezien je geen kennis hebt van de omstandigheden van de werkgever. Kortom, je zwetst maar wat. Dat is nu wel duidelijk.

De reaktie is inhoudelijk on topic, dus ik laat heb staan.

Wel graag een andere toon en op de bal spelen i.p.v. op de man.

[ Voor 9% gewijzigd door t_captain op 11-02-2020 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Rukapul schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 22:07:
[...]

[...]
Onze dochter gaat nu 2 jaar naar de opvang, 2 dagen per week. 1 dag staat vast en de andere is flexibel, dus dat is elke keer anders.. Wel paar weken vantevoren opgeven.. De vaste dag hebben we sinds 1 januari dit jaar omgezet van dinsdag naar maandag...

We hebben het over fucking januari 2021 hè. Natuurlijk kan dat nog gewijzigd worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:38
Onze opvang heeft echt een wachtlijst hoor. We moeten bijna een jaar wachten om onze dochter in september een 2e dag te kunnen brengen..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Anoniem: 1246108 schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 01:38:
[...]

Je hebt het over een zwaarwegend belang, maar je hebt geen enkele aanwijzing dat zo'n "zwaarwegend" belang speelt, aangezien je geen kennis hebt van de omstandigheden van de werkgever. Kortom, je zwetst maar wat. Dat is nu wel duidelijk.
Ik zie hier maar een iemand zwetsen en aannames maken, en dat ben jij :)

De werkgever heeft geweigerd, maar op een niet doortastende manier. Dat zwaarwegend belang moeten we afwachten. Zoals jij aangeeft dat er "geen aanwijzingen" zijn dat er een zwaarwegend belang is, zijn die er evenmin voor het feit dat het er GEEN zwaarwegend belang is.

Als we met z'n allen rustig blijven en de feiten afwachten, dan heeft TS daar wat aan. Dat onvriendelijke online moddergooien waar jij momenteel debet aan bent, helpt daar geenszins aan mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Folke schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 21:37:
[...]

Ik zeg niets omdat ik dat denk of vind. Het is een uitspraak door de rechter die ik van heel dichtbij heb meegemaakt. Dat het bij jou anders is gegaan vind ik dan weer gek.
Dus 'onzinnig commentaar' is niet erg waar.

Je laatste zin is uiteraard de kern van dit verhaal en het beste advies wat je kunt geven.
Dat is niet gek, dat is hoe het in honderden bedrijven eraan toe gaat. Bedrijven die niet voor de rechter hoeven komen lappen het arbeidsrecht doorlopend aan hun laars. Dat is schrijnend, maar wel de realiteit. Dat het ze lukt sterkt ze in hun eigen gelijk......

Een mooi verhaal van @Anoniem: 310408 over een keer oppassen en dat je bij aannemen afspraken hebt gemaakt is gewoon een wassen neus. Veranderende omstandigheden zijn menselijk en soms tijdelijk. Daar als bedrijf lastig over doen is in de meeste gevallen gewoon ontzettend sneu gedrag. Al die mensen die over afspraken lopen te miepen hebben niet door dat bij een arbeidsovereenkomst er geen sprake is van gelijke partijen? Of zijn dat wat middle managers of eigenaren die dat niet graag willen inzien?

De bedrijven die daadwerkelijk een bedrijfsbelang zouden hebben dat door een rechter als zwaarwegend wordt bevonden hebben vaak juist allerlei regelingen om gezeur met werknemers te voorkomen. Een van de gevallen waar je beter bij een wat groter bedrijf kunt zitten. Mensen kosten veel geld, ondernemers vinden dat vaak maar vervelend......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Anoniem: 1246108 schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 01:38:
[...]

Net als dat jij die kennis ook niet hebt en dus niet kan stellen dat er geen zwaarwegend belang is. Dus je doet precies waar je een ander van beticht, zwetsen.

Laten we gewoon op de TS wachten met de rest van het verhaal ipv een ander zwart te maken die jouw mening niet deelt. :)

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:49
SmurfLink schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 08:36:
[...]

Net als dat jij die kennis ook niet hebt en dus niet kan stellen dat er geen zwaarwegend belang is. Dus je doet precies waar je een ander van beticht, zwetsen.

Laten we gewoon op de TS wachten met de rest van het verhaal ipv een ander zwart te maken die jouw mening niet deelt. :)
Nou het argument van de werkgever leek me vrij duidelijk.
Hij vind het vervelend dat er maar 3 dagen zijn waarop ze samen kunnen werken.
TS verdedigt zich daartegen door te stellen dat zijn werkgever maandag toch nauwelijks contact met hem heeft (vele vergaderingen) en dat hij nauwelijks vergaderingen heeft op maandag.

Is dus wat mij betreft een gevoelskwestie van de werkgever.

Mocht er meer spelen, dan had de werkgever dat wel duidelijker mogen verwoorden, maar zijn huidige stelling is wel heel zwakjes. Hij probeert TS te verplichten om vrijdag vrij te nemen. Klinkt niet erg flexibel....

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:48
Modbreak:Deze discussie is heel interessant omdat het gaat over het grijze gebied van "zwaarwegend belang". Dat kan iedere werkgever en iedere werknemer raken.

Helaas ontstijgt het niveau niet dat van de persoonlijke meningen. Er mogen imho wat meer feiten op tafel. LJN nummers etc, die kunnen de discussie naar een hoger plan tillen.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• tiswat
Nou, heb toch maar even met de baas gezeten. Want het schoot niet echt op. Puntje bij paaltje, het is geregeld. De maandag krijg ik vrij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:07

Stoney3K

Flatsehats!

(RSH) schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 09:22:
Ik ben bijna onmisbaar in mijn functie, (geen back-up of vervanger) en kon mijn werkgever het ook niet weigeren. Alleen in extreme gevallen kunnen ze dit weigeren. Het is alsof je zelfs niet op vakantie kan zonder dat het bedrijf falliet gaat.
Op het moment dat ik zo onmisbaar bij een bedrijf ben, hebben ze de volgende dag mijn ontslagbrief op het bureau liggen. Ik kan geen dag ziek worden, of een paar dagen op vakantie zonder dat de tent spreekwoordelijk in elkaar dondert? Veel succes ermee dan.

Dat je je als bedrijf dusdanig in de nesten hebt gewerkt door geen redundantie in te bouwen, dat ik geen privéleven meer over heb, is dan echt niet mijn probleem meer.

[ Voor 9% gewijzigd door Stoney3K op 18-02-2020 16:23 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Pagina: 1

Let op:
Graag over het onderwerp discussieren: onder welke omstandigheden heeft een werkgever wel of geen recht om ouderschapsverlof te weigeren of de dagen te veranderen?