Betontegels maken, hoe luchtbelletjes eruit?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marlo963
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 03-06-2022
Hi!

Voor een grote muur in de hal willen wij betontegels maken met houtstructuur.

Dit lukt. Echter krijgen we de belletjes er niet uit.

We hebben nu een tegel gemaakt en de mal (met t natte cement erin) aan de zijkanten getrild met verschillende trilschuurmachines.

En we hebben bij nog een andere tegel met een hamer tegen de mal aangeslagen in de hoop de belletjes eruit te krijgen.

Bij beide hebben we belletjes. Bij de methode met de hamer zijn de belletjes wel kleiner dan bij de methode met de trilschuurmachines.

Hebben jullie nog ideeën?

Alvast bedankt♡

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-06 20:57
Moet je ff bij de Firma MASA in duitsland kijken, die schijnen daar goede machine's voor te hebben... >:)

www.masa-group.com

[ Voor 11% gewijzigd door roches op 06-02-2020 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 320788

In een zak/vacuümbel en de lucht er uit halen?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:29
Ze doen dit in de bouw met een ‘trilnaald’.

https://www.werktuigen.nl.../betontrilnaald-1042.html

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:09

_Erikje_

Tweaker in Spanje

de magic wand van je partner?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:12

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Combihamer met een steenbeitel erop en tegen de bekisting 'hameren'. Grotere, achtereenvolgende klappen om de bellen naar boven te krijgen. Even een minuut of 2 a 3 per kant doen.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:57

Yucon

*broem*

Dat is bij het storten van funderingen e.d. Maar TS wil het voor een tegel en die zijn veel dunner, dat lukt toch niet met zo'n naald lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Yucon schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 22:08:
[...]

Dat is bij het storten van funderingen e.d. Maar TS wil het voor een tegel en die zijn veel dunner, dat lukt toch niet met zo'n naald lijkt me?
Trillen is trillen. Beetje creatief zijn. Dan houd je hem tegen de bekisting bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Laatst online: 22:57

Yucon

*broem*

Anoniem: 93986 schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 22:10:
[...]

Trillen is trillen. Beetje creatief zijn. Dan houd je hem tegen de bekisting bijvoorbeeld.
Ik dacht er eigenlijk vooral aan dat je hiermee nieuwe belletjes zou veroorzaken als die naald niet vrij kan bewegen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Marlo963
@_Erikje_
Hihi, ik heb die van mij er even bij gepakt (ben namelijk een dame😏) maar helaas blijkt die toch minder te trillen dan de al geprobeerde schuurmachines😂 helaas.

Ik ga dus toch maar kijken naar de andere tips, toch bedankt he!♡

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marlo963
@roches Ik ben bang dat het dan toch erg in de papieren gaat lopen. Mocht ik geen andere opties meer hebben ga ik mij daar meer in verdiepen.

Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:29
@Marlo963 als ik de werking van die trilnaalden zie dan is het niet de bekisting die je moet laten trillen maar het cement. Je moet met zo’n naald echt door al het cement gaan om de belletjes te laten loskomen. Ms kun je met de schuurmachine iets improviseren wat je wel in het cement kunt steken.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 17:18

steveman

Comfortabel ten onder

10x10x10cm ging mij goed af met een vlakschuurmachine.

Als je de mal op schragen zet kun je goed bij de onderkant, ik vermoed dat het midden vooral het probleem is daar de zijkant wel goed betrild kunnen worden.

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:49
Heb je al geprobeerd een vloeimiddel toe te voegen? Er is hiervoor vanalles in de handel waardoor beton dunner wordt er er minder belvorming optreedt.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Zou je niet een te droge mix hebben ? wat je ook wellicht kan doen is eerst een dunne laag gieten via een vlak oppervlak .. trillen met een tool ..

na dat het redelijk droog is de rest "gieten" bv na een uur ofzo ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@Marlo963 hoe groot en dik worden de tegels?
Alleen bij een relatief klein oppervlakte, werkt een vlakschuurmachine. Worden de tegels groter (en dikker), dan wordt het al een stuk lastiger, omdat de trillingen niet ver genoeg komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marlo963
@BastaRhymez Goeie!
Ze worden 440×440mm zo'n 25mm dik.
Als t gegoten is in de bekisting, leg ik er een stucplaatje in met aan alle kanten 15mm ruimte voor t cement. Dit voor de stevigheid van de tegel (als er hier nog andere betaalbare opties voor zijn, dan hoor ik die graag!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marlo963
@vso Ik ga t volgende keer nog ietsje natter proberen. Ookal 'vloeide' het nu al wel mooi.

Ik kan het niet in laagjes doen omdat het dan niet hecht aan het stucplaatje dat ik er op doe ter versteviging. (Als je hier een andere betaalbare optie voor weet, dan hoor ik die graag!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marlo963
@storeman Nee, nog niet geprobeerd. Goeie! Ik ga daar naar kijken.

Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marlo963
@steveman De tegels worden 440×440mm en 25mm dik.

Ik heb hem inderdaad ook schragen gezet en de onderkant van de bekisting getrilt/geklopt.

Wijzig volgende keer je laatste post aub. Je kunt meerdere quotes kwijt in een post

[ Voor 24% gewijzigd door tweakduke op 08-02-2020 12:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• storeman
Niet te veel water toevoegen! De oppervlaktekwaliteit is in mijn ervaring het mooist als je de beschreven verhoudingen aanhoudt, met meer water krijg ik meer belletjes/ruwer oppervlak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marlo963
@NiGeLaToR Goeie!
De tegels worden 25mm dik, er komt ook een stucplaatje in. Dus er is niet veel diepte voor de trilnaald.

@_Erikje_ Wellicht komt hier dan die Magic wand wel goed van pas😜

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:53

Barrycade

Through the...

Waarom een gipsplaat voor stevigheid? Als het om wapening gaat zou je ook naar kippengaas ofzo kunnen kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helgie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-07-2021

Helgie

Misantroop

Heb je een klopboor? Op de meeste professionele klopboren kan je ook een gewone boorkop zetten in plaats van de SDS-kop die er normaal op zit. Als je dan in die gewone kop zo'n betonmix-ding zet ( hoe heet dat, zo'n kop waarmee je dingen kan mixen) en de klopboor op alleen hameren zet ( dus niet op draaien) dan lijkt dat me een prima alternatief voor een trilnaald.

PS. Hitachi maakt ook klopboren, aangezien je al bekend ben met het merk is dat misschien makkelijk :+

[ Voor 12% gewijzigd door Helgie op 06-02-2020 23:30 ]

Hypocrites must die

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Marlo963 schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 23:11:
@vso Ik ga t volgende keer nog ietsje natter proberen. Ookal 'vloeide' het nu al wel mooi.

Ik kan het niet in laagjes doen omdat het dan niet hecht aan het stucplaatje dat ik er op doe ter versteviging. (Als je hier een andere betaalbare optie voor weet, dan hoor ik die graag!)
post ff in 1 post .. dan meerdere reacties :)

Stucplaat :? hmm oke jou ding

je kan piepschuim pakken, 2cm kleiner dan je "mal" uitsnijden en dat als "vulplaat" gebruiken. je begint met 2 cmdiep en rondom .. + piepschuim .. dat vul + tril je .. (dunne gietmengsel)

Als je na x tijd je beton "hard" maar nog wel vochtig is .. doe je de rest ? en ik zou inderdaad gaas nemen .. geen stucplaat .. stucplaat(gipsplaat toch?) bied geen stevigheid.

kijk eens op youtube genoeg voorbeelden, er is o.a een nederlanse dame die een zwembadbouwt en ook de omliggende tegels zelf maakt ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Laatst online: 14:22
Ik ben benieuwd naar foto's van het resultaat als het lukt, interessant idee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:19

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Heb je al geprobeerd je beton rustiger te mengen?

geen snel draaiende mixers gebruiken, je bent geen slagroom aan het kloppen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 17:18

steveman

Comfortabel ten onder

Helgie schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 23:28:
Heb je een klopboor? Op de meeste professionele klopboren kan je ook een gewone boorkop zetten in plaats van de SDS-kop die er normaal op zit. Als je dan in die gewone kop zo'n betonmix-ding zet ( hoe heet dat, zo'n kop waarmee je dingen kan mixen) en de klopboor op alleen hameren zet ( dus niet op draaien) dan lijkt dat me een prima alternatief voor een trilnaald.

PS. Hitachi maakt ook klopboren, aangezien je al bekend ben met het merk is dat misschien makkelijk :+

Aha, zo doet hij het ook :)

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:12

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Notna schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 21:53:
Combihamer met een steenbeitel erop en tegen de bekisting 'hameren'. Grotere, achtereenvolgende klappen om de bellen naar boven te krijgen. Even een minuut of 2 a 3 per kant doen.
O-)

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:10

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Helgie schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 23:28:

Een klopboor heeft geen SDS en geen hamerstand. Wat je bedoelt is een hamerboor of boorhamer, als er een beitel/hamerstand stand op zit noemt men het vaak een combihamer of multihamer.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helgie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-07-2021

Helgie

Misantroop

Johnny schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 09:48:
[...]

Een klopboor heeft geen SDS en geen hamerstand. Wat je bedoelt is een hamerboor of boorhamer, als er een beitel/hamerstand stand op zit noemt men het vaak een combihamer of multihamer.
Oeps, heeft m'n klopboor-vocabulaire toch een update nodig :P

Hypocrites must die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafzwaan
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 27-05 11:56
Wat je kunt doen is plastificeerder toepassen. Hierdoor wordt het beton wel vloeibaarder en dus makkelijker te verdichten maar blijft de sterkte hoog. Als je te veel water toevoegt wordt het beton namelijk (veel) minder sterk.

Het eerste voorbeeld van internet. https://www.impregneeroutlet.nl/plastificeerder-2kg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snarf1986
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04:59
Om vloeren te egaliseren gebruiken ze een roller met spikes om de lucht bellen er uit te halen. In de link een voorbeeld van bol.com
https://www.bol.com/nl/p/...22GAn1EAQYBCABEgLuMfD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
snarf1986 schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 10:26:
Om vloeren te egaliseren gebruiken ze een roller met spikes om de lucht bellen er uit te halen. In de link een voorbeeld van bol.com
https://www.bol.com/nl/p/...22GAn1EAQYBCABEgLuMfD_BwE
Dat werkt met egaline, niet met beton. Waarschijnlijk stort ze het bovendien op de kop. Dan heb je niets aan zo'n roller

Pagina: 1