Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Deep Learning / 3D Rendering - € 1250

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• dgawit
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 15-02 10:11
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ben sinds kort serieus bezig met Deep Learning en Unity Development (+ 3D modellen maken). Als ik er een beetje lekker mee kan gamen is mooi meegenomen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn maximum is ongeveer 1250 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb al veel topics hier gelezen en flink aan de reviews gezeten. Ik heb sowieso een Nvidia kaart nodig aangezien Deep Learning niet ondersteund wordt door OpenCL, ik heb dus Cuda cores nodig heb ik begrepen. Qua CPU en geheugen denk ik aan Ryzen 5 3600 + 16GB.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt, ik merk dat AMD nu wel interessant is qua kosten, verder dus de Nvidia omdat dat nou eenmaal nodig is voor de Deep Learning dingen die ik wil doen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik hou wel van energie zuinig. Qua lawaai, de computer komt op een kantoor kamer te staan dus zou in eerste instantie niet veel uitmaken. Wellicht dat ik er later een koeling extra bij kan zetten mocht het te veel herrie maken, tenzij het natuurlijk zeer aan te raden is om nu al een extra koeling te hebben gegeven de build hieronder.

Ik wil graag een computer maken die onderhoudbaar is als in: onderdelen verbeteren in de toekomst. Ik hoop dus een beetje een computer te bouwen die redelijk klaar is voor de toekomst.

Ga je overklokken?
Ik verwacht van niet. Wat ik wel interessant vind is dat ik veel onderdelen tegenkom zoals geheugen die op bijvoorbeeld 3200 draaien met (OC) er achter als ik op de websites van de leveranciers kijk. Ik ga er eigenlijk wel van uit dat als ik geheugen met 3200MHz koop dat die ook gewoon op 3200 kan draaien?

Wat verwacht je van ons?
Ik ben een beetje onzeker over de build die ik maak omdat dit de eerste keer is dat ik dit doe. Ik ben eigenlijk vooral benieuwd of ik de informatie die ik verzameld heb klopt in de zin dat alles gewoon goed met elkaar samenwerkt, de support lists van de moederbord websites zijn bijvoorbeeld soms wat vaag.

Ik heb nu een MSI B450 Tomahawk MAX geselecteerd omdat ik een beetje huiverig werd van de BIOS versies en de ondersteuning met Ryzen 5 3000 serie, alternatieven waar ik naar gekeken heb zijn bijvoorbeeld Asus Prima B450M-A, die is een stukje goedkoper maar misschien wat minder future proof?

De build:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 165,05€ 165,05
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 105,95€ 105,95
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 2060 Super Gaming OC 8G€ 455,05€ 455,05
1BehuizingenFractal Design Meshify C - Dark TG€ 84,91€ 84,91
1MonitorenAOC Q3279VWFD8 Zilver, Zwart€ 199,-€ 199,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 77,44€ 77,44
1VoedingenCorsair TX550M V2€ 69,90€ 69,90
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 120,-€ 120,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.277,30

Ik wil jullie allen alvast hartelijk bedanken voor de input en voor jullie tijd! _/-\o_

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Nu online
Ten eerste, je SSD kaart is QLC, pak een TLC kaart. ZEKER omdat je met deep learning aan de gang wilt gaan, en dit veel schrijven / herschrijven inhoudt. -https://tweakers.net/pricewatch/1476506/gigabyte-nvme-ssd-1tb.html
Dat gezegd hebbende, op zich prima build, misschien een pricewatch: Corsair RM650x (2018) Zwart voor meer stabiliteit (gezien je pc veel stroom gaat eten zodra je modellen gaat maken).
In tegenstelling tot gamen heeft deep learning WEL iets aan ryzen 7... dus als je geld over hebt zou je hieraan kunnen denken. (Deep learning gebruikt CPU, geen GPU).
Met dezelfde reden kan je denken aan 32GB RAM, al lijkt mij een ryzen 7 nuttiger. Dat zou wel betekenen dat je iets minder goede GPU erin kan stoppen, dus je gaat achteruit in FPS tijdens gamen.

99ruud99 wijzigde deze reactie 06-02-2020 22:58 (7%)

• DanDGT
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 22:32
@99ruud99 gpu's zijn best ideaal voor deap learning. 650 watt lijkt me ook wat overdreven voor dit systeem (max 120 cpu + 200 gpu + 50 voor de rest zit je op max vermogen 370 watt)

TLC lijkt me zeker een aanrader voor een workstation.

Wat betreft het geheugen, meestal draait dat inderdaad prima op 3200 MHz. Je kunt de qvl van het moederbord erbij pakken voor wat meer zekerheid.

De Tomahawk max is denk ik niet meer futureproof dan de Asus Prime B450M-A. De max werkt inderdaad gegarandeerd met Ryzen 3000 maar ook de meeste andere moederborden worden inmiddels geleverd met een compatible bios. Je kunt eventueel de webshop vragen of er een Ryzen 3000 ready sticker op de doos zit.

Bouwt computers @ Danmetic

• dgawit
@99ruud99, @DanDGT, bedankt voor jullie feedback op mijn build!
Ten eerste, je SSD kaart is QLC, pak een TLC kaart. ZEKER omdat je met deep learning aan de gang wilt gaan, en dit veel schrijven / herschrijven inhoudt. -https://tweakers.net/pricewatch/1476506/gigabyte-nvme-ssd-1tb.html
Helemaal top! Deze aanpassing neem ik mee.
misschien een pricewatch: Corsair RM650x (2018) Zwart voor meer stabiliteit (gezien je pc veel stroom gaat eten zodra je modellen gaat maken).
Misschien is dit inderdaad Een goed idee, met een online berekeningstool kwam ik uit op 450 watt ofzo, maar de extra speling kan ook handig zijn als ik mijn computer uiteindelijk nog wil uitbreiden met een extra GPU ofzo.
In tegenstelling tot gamen heeft deep learning WEL iets aan ryzen 7.
Ryzen 7 als in 3700 of is het ook al beter als ik voor een 2700 ga? Als ik die namelijk benchmark tegenover de 3600 dan vind ik de verschillen best spannend, eigenlijk scoort dan de 3600 zeer goed. De 3700 is dan opeens een stukje duurder... Meerdere coren gaat inderdaad helpen. Jouw post heeft me getriggerd nog meer op onderzoek uit te gaan ondertussen over builds voor deep learning.
Wat betreft het geheugen, meestal draait dat inderdaad prima op 3200 MHz. Je kunt de qvl van het moederbord erbij pakken voor wat meer zekerheid.
Inderdaad, dit is waar ik ook naar kijk, echter ik vind het soms wat verwarrend en vandaar dat ik ga twijfelen.
Je kunt eventueel de webshop vragen of er een Ryzen 3000 ready sticker op de doos zit.
Goede tip! Ik ga dat zeker navragen, enige noemenswaardige verschil die ik verder zie is een usb-c aansluiting, maar of dat nou het prijsverschil waard is inderdaad... Het probleem met die bios versies is dat ze vaak anders tellen op de website van de leverancier (bijvoorbeeld '2.7') ten opzichte van de website van de fabrikant (daar heet het bijvoorbeeld F40).

Nogmaals dank!

dgawit wijzigde deze reactie 08-02-2020 07:28 (11%)

• dgawit
Alright, een update. Ik heb nog flink staan wikken en wegen en ben van plan nu een build te maken die ik vooral richt op 'uitbreidbaarheid'.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 165,05€ 165,05
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 105,95€ 105,95
1VideokaartenInno3D GeForce RTX 2070 Super Jet€ 533,50€ 533,50
1BehuizingenFractal Design Meshify C - Dark TG€ 84,91€ 84,91
1MonitorenAOC Q3279VWFD8 Zilver, Zwart€ 199,-€ 199,-
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS16G4D32AESE€ 74,99€ 74,99
1VoedingenCorsair TX750M V2€ 90,90€ 90,90
1Solid state drivesGigabyte NVMe SSD 1TB€ 128,26€ 128,26
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.382,56

Moederbord
Toch de Tomahawk, heeft 2 sloten voor GPUs.

Videokaart
Een Inno3D GeForce RTX 2070 Super Jet, toch net wat meer Cuda cores dan de RTX 2060 Super. Dit model blaast de warme lucht naar de achterkant, dus kan je ze stapelen. Op die manier kan er later dus nog 1 bij. Wat ik verder van Inno3D begrijp is dat het kwalitatief gewoon prima is, maar gewoon wat minder populair. Klopt dit?

Geheugen
1x16GB zodat ik kan uitbreiden naar max 64GB. Gecheckt op de website van MSI, geheugen moet op Matisse-Ridge op 3200MHz kunnen draaien.

PSU
Maar voor een 750 gegaan, genoeg ruimte om er 1 videokaart bij te klikken later. Ik ga nu uit van 2x215 gpu, 120 cpu, 50 voor de rest, kom ik op 600, dus voldoende speling over.

SSD
En dan uiteraard een TLC SSD zodat dit ook weer sneller werkt.

Discussie
Zien jullie nog bottlenecks?
Gaat die 'uitbreidbaarheid' waar ik het over heb vliegen, of zie ik nog dingen over het hoofd?

Wederom alvast bedankt voor de input!

• maratropa
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
@dgawit die RTX met een blowerkoeler kun je idd stapelen, maar hier heeft dat niet zo veel zin. dat moederbord heeft 2 pci-e slots voor videokaarten, en met 2 stuks zit er nog 1 slots ruimte tussen. Dat is met 2 gpu's met normale koelers ook nog wel te doen mits je wat airflow genereert etc.

Bijv als je sowieso voor 3 gpu's zou gaan of echt beperkt bent in airflow dan zou ik blowers overwegen, maar onder load maken ze erg veel herrie dus als het niet hoeft zou ik het niet doen...

specs

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 07:51
Corsair TXM V2 maakt een kabaal als je deze voor meer dan 50% gaat belasten. De 550w valt nog wel mee maar hoe zwaarder hoe meer herrie. RMx 2018, Straight Power 11 en ION+ zijn veel stillere voedingen tot zelfs onhoorbaar.

• dgawit
@maratropa Ik ga hem dan weer vervangen voor een normale grafische kaart met ventilatoren. Ik zie wel vaak dat die kaarten bijvoorbeeld 2 of 3 slots gebruiken qua dikte, is hier nog een maximum op aan te raden? Ik heb er bijvoorbeeld 1 gevonden die 52mm dik is en dat komt neer op 3 slots.

@Uszka Thnx! Dit is ook een goed punt, ik ga de voeding vervangen voor de RMx 2018 variant.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True