GU5.3 12V halogeenspots + dimmer vervangen door LED spots

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:49

Mavamaarten

Omdat het kan!

Topicstarter
Dag tweakers.

Ik heb recent een woning gekocht. Daarin heb ik alle verlichting ondertussen vervangen door LED, op enkele halogeenspots na. Deze spots zitten in een spanplafond, wat de situatie moeilijker maakt dan voorzien. De laagspanningdraadjes kan ik aan, maar een transformator of iets meer van bedrading zit buiten zicht en kan ik niet aan, tenzij ik mijn spanplafond naar beneden haal (en dat wil ik dus niet doen).

De spots in het plafond zijn de volgende 12V halogeenspots: https://www.any-lamp.com/...-gu5-3-12v-mr16-36d-14716
In de muur in een inbouwdoos zit de volgende dimmer: https://www.elektrobode.n...50va-universeel-310-02701
Wat er zich tussen de spots en de dimmer bevindt, is mij een vraagteken, en ik kan er fysiek ook niet bij. Ik zie dus enkel de dunne draadjes de diepte in verdwijnen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NNbp4Ie.jpg

Ik heb als vervanging van de halogeenspots dimbare 12V LED-spots gekocht, namelijk deze: https://www.amazon.de/gp/...tle_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

Je raadt het al: die spots doen absoluut niks. Niet wanneer er 4 led spots tegelijkertijd inzitten, maar ook niet wanneer ik bv enkel 1 LED spot gebruik en 3 halogeenspots laat zitten (ik dacht, ik probeer het even, want ik zit niet aan de minimumwattage voor mijn dimmer?).

Mijn vraag luidt nu: hoe kan ik mijn energieslurpende 12V-halogeenspots vervangen door energiezuiniger LED-exemplaren zonder mijn plafond eruit te slopen?

Wat ik zelf al gevonden had was dat ik een LED-transformator moet installeren, maar andere bronnen geven aan dat het ook gewoon kan werken. Vandaar dat ik het ook gewoon probeerde. Gezien ik in het plafond niets kan loshalen of vervangen, dacht ik om een andere dimmer te halen. Ik had al eerder interesse in een Shelly Dimmer, zou dat mijn problemen ineens mee oplossen?

Alvast bedankt voor het meedenken. Ik ben op zich niet super onbekend met elektronica, maar ik snap eigenlijk echt niet waarom het niet gewoon werkt. 12V AC is toch 12V AC? :'(

Android developer & dürüm-liefhebber

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten

Mavamaarten

Omdat het kan!

Topicstarter
Bump. Ik heb nog een aantal dagen om de lampjes terug te sturen, indien dat een hopeloze route is dan stuur ik deze liever terug...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-04 13:33
Ik lees even mee (en hierbij een gratis buyp) wij zitten met een vergelijkbaar probleem (alle spots GU5.3) maar dan voornamelijk bij de carport, waar we het liefst naar GU10 willen zodat we Hue kunnen gebruiken. Gelukkig heeft de vorige eigenaar alles helemaal dichtgekit en geplamuurd waardoor de bewegingsvrijheid qua bekabeling zich ook enkel de uitsparingen van de spots zijn :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• master_viper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06:35

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Je gaat een nieuwe transformator nodig hebben. Normaliter wordt deze wel op een redelijk handige plek geplaatst, zodat je er ooit nog bij kan. Zonder deze te vervangen gaat het helaas niet werken, ik heb namelijk hetzelfde probleem gehad. Vaak is het probleem de minimale belasting van de transformator die niet overweg kan met de lage spanning van de led verlichting. Enige optie is dus, proberen te herleiden waar de oude transformator is, en deze vervangen.

-= Very annoying forum person =-

• EvertSchut
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-03 23:19
Is het niet mogelijk om naar 220V te gaan? Die trafo's zijn niks. Ik heb uitstekende ervaringen met Philips Lighting 929001364101 Bij Conrad. EUR 4.94 (iets korting misschien via coupon gehad, EUR 5,50 is normaal). Bestelnummer 1579165. Op dubbele (tweeknops) 220V dimmers van Hornbach (Ranex va 50 euro). Ik doe er verloopplaatjes op van de bouwmarkt (Hornbach) naar CD 500 creme maar de meegeleverde past o.a. op de hardwitte serie van Jung (A500 ofzo). Mits je de goede man / vrouw van de elektra hebt, weet hij / zijn wat er past, aan plaatjes dan, want qua lampen moet je echt op onderzoek uit gaan, hun geadviseerde huismerk is niks. Het fijne van kopen in de bouwmarkt is, dat je ze kunt terugbrengen en uitproberen. Goedkope bijna blauwe meegeveverde led lampen, Ikea (piepen) en huismerk (iets groenige verpakking, lelijke kleur) dimbare leds allemaal geprobeerd. Deze Philips doen het zelfs op bestaande dubbele dimmer met twee lampen op 1 dimmerknop en de andere 4. Warm glow is fantastisch, om maximaal heb je halogeen kleur maar gedimd ook, prettig zacht licht dan. Ik heb er een stuk of twintig in dienst. Als je overstapt naar 220V (misschien kan je met de oude draad een nieuwe er in trekken?) raad ik dit aan.

Overigens, de gelinkte dimmer is "Dimmer voor gloeilampen, 230 V-halogeenlampen en alle types laagspanningshalogeenlampen. 2-draads aangesloten.". Dus er kunnen 230V halogeenlampen op? Dan kunnen bovenstaande lampen? Als ik de draden uit je plafond zie (geen blauw en zwart), als het wel 12V lampen/draden zijn, klopt je link dan wel?

[ Voor 17% gewijzigd door EvertSchut op 20-02-2020 11:11 ]

• Mavamaarten

Mavamaarten

Omdat het kan!

Topicstarter
Wat ik gepost heb klopt, het zijn 230v-dimmers. Alleen zitten er, achter het spanplafond, 1 of meerdere transfo's verstopt. En daar kan ik dus niet aan. Ik zou heel graag naar 230v gaan voor verschillende redenen, maar ik kan simpelweg fysiek niet aan de 230v-bekabeling, enkel aan de dimmerkant.

Ondertussen heb ik de Shelly-dimmers geinstalleerd, welke een lagere minimumbelasting hebben. Ik ga op een dag nog een keer langs de bouwmarkt om weer led-spots te halen, I'll keep you posted.

• mmulders
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-04 13:46
Ik heb goede ervaringen met deze serie van Philips:

https://www.assets.signif.../fp929001325902-pss-nl_nl

Er zijn nogal wat LED GU 5.3 vervangers die niet werken in voor halogeen bedoelde installaties. De hier boven gelinkte doen dat wel. Op een of andere manier wordt de halogeentransformator juist belast, zodat deze toch gewoon werkt, ondanks het minimale elektrische vermogen dat deze LED's werkelijk vragen. Geen idee hoe ze dat doen.

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-04 18:09
Die laatste snap ik, want het totaal van 4x5,5 watt is 22 watt, wat net iets meer is dan de 20 watt die de meeste trafo's als ondergrens hanteren. Geven wel heel veel licht, maar wel goed. Of het met het dimmen dan ook goed gaat, valt nog te bezien.

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mmulders
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-04 13:46
Ik ben er achter hoe ze het doen (bij Signify/Philips dan). En ze hebben het gepatenteerd (https://worldwide.espacen...CC=US&NR=2018192485&KC=A1), dus ik denk dat je alleen met de eerder door mij genoemde Philips GU 5.3 LED direct in een voor halogeen aangelegde installatie aan de slag kunt.

[ Voor 19% gewijzigd door mmulders op 20-02-2020 20:01 . Reden: juiste patent gelinkt ]

• EwoudH
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23-09-2022
Goededag,

Hartelijk dank voor jullie posts. Deze hebben mij een goed inzicht gegeven rondom mijn uitdaging.

Ook ik heb onvindbare trafo's in het plafond die nu met LEDs en nieuwe dimmer slecht reageren. Zelfs de dimmeri neen soort thermische beveilging jagen. Secundaire uitdaging.

Een oudere halogeen trafo heeft veelal een drempelwaarde waar de LEDS niet aankomen. Waarom zou het niet mogelijk zijn om met een additionele weerstand bij 1 van de lampen de drempelwaarde minimaal (trial and error omdat de trafo waarde onbekend is) te behalen en hiermee het probleem aan te pakken.

Het is niet de groenste manier maar liever 1 keer een wel doordachte weerstand dan 4-5 of meer oude halogeenlampen.

Is er iemand die hier gefundeerd iets over kan zeggen?

Dank u

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:21
Fijn topic dit! Ik kwam dit bij toeval tegen toen ik bezig was met het vervangen van de halogeenlampen in de badkamer. Ik had al nieuwe GU 5.3 led lampen uitgezocht en heb ze naar aanleiding van dit topic niet gekocht. Toen voor de zekerheid nog maar eens gekeken wat er nou allemaal in de badkamer zit. Daar zat een halogeentrafo die minimaal 30 watt vereist, met 5 ledlampen kom je daar dus niet aan.

We hebben nu de trafo eruit gehaald en de kabels vervangen zodat er 230v overheen kan. Ik had nog zat GU10 ledlampen liggen, dus die gebruik ik nu.
Pagina: 1