Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Oost-West op 1 string parallel of op twee strings apart

Pagina: 1
Acties:

• yohammer
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-12-2023
Wij hebben zonnepanelen op oost -west - zuid met Goodwe omvormers.
Oost west parallel op een GW2500NS en Zuid op een GW3000NS
Op zuid liggen 10 panelen van Conergy PE-260M ( VMMa = 30,81 volt)geen schaduw,dakheling 35 graden
Op Oost ligt 6 panelen PE-260M geen schaduw, dakheling 35 graden, landscape
Op west ligt 6 panelen PE-260M geen schaduw,dakheling 35 graden, landscape

Nu zijn beide omvormers stuk gegaan(rode GW’s) en hebben we twee nieuwe omvormers gehad.(witte GW’s)
Nu was ik er niet bij tijdens de installatie van de nieuwe omvormers maar ze hebben
een GW3000D-NS (opstart spanning 120 volt)en een GW3000-NS ( opstart spanning 80 volt)terug geplaatst .

Ze hebben de Zuid ligging op de GW3000D-NS aangesloten en Oost West op de GW3000-NS aangesloten parallel.

Mijn vraag is nu ben ik beter af met opbrengst als ik de twee omvormers omruil .
Dus zuid op de GW3000-NS (dat kan zo wie zo zonder problemen)
En Oost West op de GW3000D-NS maar dan beide op een aparte string ipv parallel op 1 string.

De opstart spanning van de GW D versie is 120 volt en er liggen 6 panelen dus 6x30,81V = 184,68 V. Dus zou moeten kunnen

Zou de opbrengst beter zijn als ik Oost West apart op een string aan sluit of zouden ze meer opleveren als ik ze parallel op 1 string laat zitten.

Hopend hier een duidelijk antwoord op te krijgen. THX

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Maakt allemaal niets uit, denk ik.

Enig voordeel is dat je dan oost en west kan vergelijken met elkaar (en zien of er een paneel stuk is, aan de Vmpp)

Maar beide omvormers stuk?
Dat is byzonder.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• yohammer
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-12-2023
Bedankt Auijtdehaag voor je reaktie,misschien is het wel leuk om ze inderdaad te vergelijken oost west wat de opbrengst apart is.Nog niet aan gedacht.
Ja beide stuk,1 omvormer gelijk stuk en de andere deed het nog wel maar de opbrengst was minimaal,hij sloeg heel laat aan en wekte bijna niks op nog geen kWh op een dag...
Wat de rede is weet ik niet precies,ik heb een flinke kortsluiting gehad bij mijn vijver en daarna zijn de omvormers eruit gegaan. Maar de omvormers moeten kortsluit bestendig zijn volgens de handleiding,Ze waren net geen 5 jaar oud.

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
Ik zou het lekker zo laten en 10 panelen bijleggen op Noord 😄

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A