Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanne925
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 29-06-2021
Hoi,

In juni ga ik o.a. een safari doen en in januari een rondreis door Costa Rica en misschien nog wel andere landen. Nu ben ik in het bezit van een smartphone (Huawei p20Pro) waarmee ik mijn voorgaande reizen heb vastgelegd. Echter heb ik wel gemerkt dat ik de zoom functie echt waardeloos vindt, veel ruis.

Nu ben ik dus opzoek naar een compactcamera met goede zoom voor wildlife.
Mijn harde eisen;
- Groot zoombereik (optisch)
- Compact

Mijn verdere wensen zijn;
- Stabilisatie
- Goede batterij

Ik zoek iets in de prijsklasse tot max. €500,- Het is voor mij geen tientjes werk. De foto's gebruik ik voornamelijk voor fotoalbums, aftermovie en enkele worden uitgeprint en ingelijst en natuurlijk socialmedia.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atillicious
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08-05 21:42
Ik heb zelf de pricewatch: Panasonic Lumix DMC-FZ300 Zwart
Die vind ik buiten in daglicht echt fenomenaal, had een tijdje geleden een Huawei P30 Pro, nou de Panasonic is véél beter met zoomen.
In low light heb je wel veel ruis, maar ik gebruik hem alleen buitenshuis.

Kost ook niet zoveel, op Kamera Express heb je een kit met extra batterij en tas voor 6 tientjes, dus ook nog eens binnen budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:06

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

De vraag is wel in hoeverre dat als compact te bestempelen is. Maar goed, een groot optisch zoombereik en compact zijn hoe dan ook tegenstrijdige wensen. Dus daar zal ergens een compromis gesloten moeten worden.

@sanne925 kan je eens aangeven wat je verstaat onder "compact"? En had je zelf al iets gevonden? In de pricewatch kan je de compactcamera categorie eenvoudig filteren op camera's met bijvoorbeeld minstens 10x zoom en optische stabilisatie: categorie: Compactcamera's

[ Voor 33% gewijzigd door Orion84 op 06-02-2020 16:15 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanne925
@atillicious Wat betreft de specs is dit echt goed.Al vraag ik me twee dingen af hoe zit het met de megapixels, is 12,4 voldoende? Helaas past deze niet meer in mijn broekzak en is hij voor mij dus niet compact genoeg vrees ik,

@Orion84 Ik heb veel zitten rondkijken en dan kom ik op bijvoorbeeld deze uit ( Canon PowerShot SX730 HS Zwart). Hierin twijfel ik voornamelijk over de sensor en batterijduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

sanne925 schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 16:52:
@Orion84 Ik heb veel zitten rondkijken en dan kom ik op bijvoorbeeld deze uit ( Canon PowerShot SX730 HS Zwart). Hierin twijfel ik voornamelijk over de sensor en batterijduur.
Als je een significant betere sensor wilt dan dat, dan zou je naar camera's met een 1" sensor moeten kijken, maar als je dan nog steeds een dergelijk zoombereik wilt, dan gaat dat zeker niet meer in je broekzak passen (sony rx10, panasonic fz-2000 en dergelijke).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanne925
@Orion84 Klopt dat is dus mijn probleem... Ik vind het ook erg lastig inschatten welk zoombereik ik nodig ga hebben op een safari.

Verder had ik ook nog de Panasonic DC-TZ95 EG gezien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

sanne925 schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 17:01:
@Orion84 Klopt dat is dus mijn probleem... Ik vind het ook erg lastig inschatten welk zoombereik ik nodig ga hebben op een safari.
Zelf nooit op safari geweest, maar van wat ik van anderen heb gezien heb je niet per se een enorm bereik nodig. Je komt redelijk dichtbij de dieren en de dieren die ver weg zitten zijn ook met een 'lange' lens lastig te fotograferen omdat je dan snel last hebt van luchttrillingen etc. die de boel onscherp maken.

Je zou dus evt. kunnen kijken naar camera's met een 1" sensor en 10-20x zoom. Alleen zit je dan wel snel over budget zo te zien: categorie: Compactcamera's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:16
De voordelen van de FZ300:
-groot zoombereik
-lichtsterke lens (zorgt er ook voor dat de kwaliteit niet enorm achteruitgaat bij het inzoomen, itt de concurrenten)
-weathersealing (geen garantie, maar wel beter bestendigd tegen regen en stof dan concurrenten)
-kantelbaar touchscreen
-prima zoeker

Die 12MP is meer dan genoeg. Veel concurrerende camera's hebben meer, maar leveren door diffractie veel minder detail (vaak maar een paar MP tijdens veel inzoomen).
Echt heel compact is de camera niet, maar als je zoom en kwaliteit wil, zal het groter moeten worden.
Een TZ100 of TZ200 kan een beetje zoomen, maar verliest het uiteindelijk gewoon tegenover de FZ300 als je 10x of 15x inzoomt.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atillicious
Ik bedoelde dus deze combo, https://www.kamera-expres...2.MTIyOTUzNjM&zoek=Fz300&
Die tas kan je aan je riem bevestigen, dus zo'n groot probleem is het volgens mij niet als de FZ300 niet in je zak past, toch?
Ben zelf helaas nooit op safari geweest, maar ik denk dat het toch wel een stoffige omgeving is.
Dat ie ook nog eens weather sealed is maakt het helemaal mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanne925
Bedankt voor jullie reacties. Maar ik wil heel graag dat die compact is wat voor mij betekent dat die in de broekzak past.

Wat vinden jullie van de specs van deze
Panasonic DC-TZ95 EG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atillicious
Tik de naam van de camera en zoom erachter in YouTube en je krijgt dan boordevol filmpjes over de zoom capaciteiten van desbetreffende camera.
Als je gewoon de naam van de camera intikt krijg je een wat beter beeld van de gehele camera.
Misschien dat je dan ook wat tips ziet om betere foto's te maken op safari. Baat het niet, dan schaadt het niet.

[ Voor 19% gewijzigd door atillicious op 06-02-2020 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanne925
@atillicious ga ik ook zeker doen. Mochten jullie nog tips hebben dan hoor ik het graag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-05 16:06

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Ga er maar vanuit dat een camera die in je broekzak past lang niet volstaat voor het fotograferen van wild, tenzij het zich vlak naast je auto bevindt en dat is lang niet altijd het geval. Als je landschappen en steden/dorpen enzo wil fotograferen is een compactcamera vaak prima maar voor safari en apen/vogels/kaaimannen etc in Costa Rica zou ik echt wel wat meer ruimte reserveren. Of je moet er van uitgaan dat er wel een reisgenoot is die daar mooie foto's van maakt.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 07-05 10:44
SnoeiKoei schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 08:40:
Ga er maar vanuit dat een camera die in je broekzak past lang niet volstaat voor het fotograferen van wild, tenzij het zich vlak naast je auto bevindt en dat is lang niet altijd het geval. Als je landschappen en steden/dorpen enzo wil fotograferen is een compactcamera vaak prima maar voor safari en apen/vogels/kaaimannen etc in Costa Rica zou ik echt wel wat meer ruimte reserveren. Of je moet er van uitgaan dat er wel een reisgenoot is die daar mooie foto's van maakt.
Ik betwijfel of dat zo is.
Mijn oude sony HX60v bijvoorbeeld maakt haarscherpe foto's met 30x zoom.
pricewatch: Sony Cyber-shot DSC-HX60 Zwart

Wanneer ik de HX60v instel op "multi frame noise reduction", dan zijn de foto's zelfs vrijwel ruisvrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-05 16:06

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

JoStad schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 12:57:
[...]

Ik betwijfel of dat zo is.
Mijn oude sony HX60v bijvoorbeeld maakt haarscherpe foto's met 30x zoom.
pricewatch: Sony Cyber-shot DSC-HX60 Zwart

Wanneer ik de HX60v instel op "multi frame noise reduction", dan zijn de foto's zelfs vrijwel ruisvrij.
Voor Facebook levert het ongetwijfeld prima plaatjes op maar wil je een mooie uitvergroting aan de muur, dan vermoed ik dat je al gauw een boel ruis gaat zien bij 30x zoom op zo'n klein sensortje. Kleine camera's met lang zoombereik bestaan wel maar je moet je ervan bewust zijn dat je flinke concessies doet. Uiteraard moet iedereen zelf bepalen wat belangrijker is, pocketability of pixel peeping.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-05 14:40

Chiron

Moderator Discord
Groot zoombereik en compact is een contradictio in termini. Als je 'compact' definieert als een flexibel begrip (voor dslr begrippen met een dergelijk tele/zoombereik is het inimini), valt deze wel binnen je budget:

pricewatch: Nikon Coolpix P900 Zwart

Voorbeelden van foto's:

https://www.flickr.com/groups/2751059@N20/

[ Voor 9% gewijzigd door Chiron op 07-02-2020 13:22 ]

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08-05 15:04
Deze: pricewatch: Panasonic Lumix DMC-TZ200 Zwart
of de voorganger, die wel binnen het budget valt:
pricewatch: Panasonic Lumix TZ100 Zwart

Beide met 1" sensor en 390mm/ 250mm telezoom. Groothoek 24mm/25mm, genoeg voor landschappen.

[ Voor 12% gewijzigd door Vanoverdegrens op 07-02-2020 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanne925
Volgende week ga ik naar de winkel en daar de TZ100 en toch ook de Canon PowerShot SX730 HS bekijken.
Pagina: 1