Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Niek.
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09-06 16:22
Beste Tweakers,
De batterij van de telefoon van mijn vader (een Xiaomi Mi A2 light) liep plotseling erg snel leeg. Ik besloot de telefoon als reparatie aan te melden bij belsimpel. De telefoon is in december 2018 gekocht. Nu ontving ik zojuist een belletje van Belsimpel waarin een vriendelijke vrouw mij vertelde dat de telefoon niet meer kon worden gerepareerd. Ze biedt mij een voucher aan van €145
Om een nieuw toestel uit te zoeken of een refubished A2 (niet light). Wat kan ik nu het beste doen? Graag advies. De telefoon had nog garantie.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 16:59
Je kan proberen je aankoopbedrag terug te vragen maar weet niet in hoeverre je daar recht op hebt. Refurbished A2 is opzich prima deal toch? Of wil je vader die niet.

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:09
Niet mee akkoord gaan. Je hebt immers garantie. Dus ze moeten het toestel repareren of jou hetzelfde of een gelijk waardig vervangend toestel bieden.

Als dat niet kan dan is de allerlaatste optie geld terug. ( cash geen voucher )

[ Voor 34% gewijzigd door corporalnl op 06-02-2020 14:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:22
corporalnl schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 14:56:
Niet mee akkoord gaan. Je hebt immers garantie. Dus ze moeten het toestel repareren of jou een gelijk waardig vervangend toestel bieden.
Een refubished A2 is toch een gelijkwaardig toestel? :?

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
Ora et Labora schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 14:58:
[...]

Een refubished A2 is toch een gelijkwaardig toestel? :?
Ze moeten het vervangen met een nieuw toestel, niet refurbished.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:01
Gezien je het toestel inmiddels ruim een jaar in gebruik hebt, lijkt me 145 euro een heel genereus bedrag. Als het toestel inderdaad niet (of niet economisch) gerepareerd of vervangen kan worden, staat het de verkoper vrij een vergelijkbaar product of een geldbedrag te bieden dat realistisch is voor de waarde van hetgeen je hebt ingeleverd.

Het enige waar je problemen mee kunt hebben is dat het een voucher betreft in plaats van een geldbedrag. Daar zou je misschien bezwaar tegen kunnen maken. Maar de kans is groot dat als je om een geldbedrag vraagt, ze met een veel lager (realistischer) bedrag op de proppen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankcsapda
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-06 10:36
Volgens mij is een refurbished toestel een vrij goede aanbieding, het toestel wat je aangeboden hebt voor garantie zal vast ook niet meer nieuw zijn en daarmee gelijkwaardig aan een refurbished. Als ie een paar weken oud was geweest was het een vreemd aanbod. Ik weet niet wat het verschil tussen de a2 en a2 light is maar zou zeggen dat een a2 een verbetering is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazher
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-06 23:02
Leuk zo een refurbished toestel, maar hoe is daar mee omgegaan?
Hoe oud is dat toestel?
Wat voor mankementen had het toestel mogelijk?
Hoe zit het met de garantie?

Ik zou eerder voor een gelijkwaardig nieuw toestel gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Volgens de wet mag er overigens geen refurbished apparaat aangeboden worden omdat er een nieuw product gekocht is. Zie bijvoorbeeld deze blogpost voor wat achterliggende informatie: https://www.charlotteslaw...en-refurbished-producten/

In de praktijk gaat het alleen veel gezeur worden om je recht te krijgen uiteraard...

Als ze geld zouden bieden dan zou ik verwachten dat je nu minder dan de helft van het nieuwbedrag zou krijgen (je zit immers al een stukje over de helft van de ~2 jaar verwachtte levensduur heen). Als je een mooie telefoon kan vinden voor die 145 euro lijkt het me een prima optie.

Anders kan je moeilijk gaan doen om een vervangende nieuwe telefoon te krijgen. Of een geldbedrag

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
corporalnl schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 15:01:
[...]

Dat is niet persé waar. Ja, ze moeten (als reparatie niet mogelijk is) hun best doen een zo goed mogelijke vervanging te regelen, maar als je een product al ruime tijd in gebruik hebt, kunnen ze daar eventueel wel een vergoeding voor vragen of een alternatief product aanbieden. Dit is praktisch wat ze nu ook doen door die tegoedbon te geven (waarmee je immers zelf een vergelijkbaar product kunt uitzoeken).

Je kunt dat als koper weigeren, dan moeten ze de koop ontbinden en je geld terug geven. Maar ook daarbij geldt dat ze niet de volledige nieuwprijs hoeven terug te betalen als je het product al lange tijd hebt kunnen gebruiken.

Kortom, het aanbod van belsimpel lijkt me gewoon prima redelijk. Als TS liever geld wil dan een tegoedbon, kan hij de koop ontbinden. Maar echt een betere deal zal het waarschijnlijk niet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Niek.
Dank voor de reacties. De refurbished Mi A2 lijkt mij dan nog de beste optie. hoewel deze wel een aanzienlijk lagere batterijcapaciteit heeft dan de lite (sorry light was typefout) 3010 mAh voor A2 vs 4000 voor A2 lite. Ook is het scherm van de A2 iets minder scherp. Aangezien mijn vader de telefoon alleen gebruikt voor Chatten, browsen en af en toe een filmpje. begin ik nu weer te twijfelen. ook omdat de A2 al wat ouder is. kan ik misschien beter kiezen voor een Galaxy A10? Met het vooruitzicht op updates ect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leeghoofd21
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:13

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

Ik zie de Mi A2 helemaal niet terug op hun website gek genoeg.
Welke versie had je vader exact , dan kunnen we vergelijken en misschien kijken wat een soortgelijke telefoon zou zijn om zowel voor je vader als voor Belsimpel een goede oplossing te bieden.

HANDTEKENING!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthiasDS
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-06 16:12
mcDavid schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 15:13:
[...]

Dat is niet persé waar. Ja, ze moeten (als reparatie niet mogelijk is) hun best doen een zo goed mogelijke vervanging te regelen, maar als je een product al ruime tijd in gebruik hebt, kunnen ze daar eventueel wel een vergoeding voor vragen of een alternatief product aanbieden. Dit is praktisch wat ze nu ook doen door die tegoedbon te geven (waarmee je immers zelf een vergelijkbaar product kunt uitzoeken).
De link hierboven, die me dan eerder gebaseerd lijkt op de consumentenwet, lijkt me jouw mening toch tegen te spreken. Of heb jij ander materiaal?

Want voor mij is dit ook vrij eenvoudig: nieuw toestel ter vervanging of nieuwwaarde. Een bon zou ik persoonlijk wel aanvaarden.

Ik heb dit ook onlangs aan de hand gehad: ik stuurde een Nokia 7 Plus na anderhalf jaar gebruik ter reparatie binnen. Kon niet meer gerepareerd worden, heb ik no questions asked een bon gekregen voor de oorspronkelijke nieuwwaarde van dat ding.
Zo hoort het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Niek.
Leeghoofd21 schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 15:42:
Ik zie de Mi A2 helemaal niet terug op hun website gek genoeg.
Welke versie had je vader exact , dan kunnen we vergelijken en misschien kijken wat een soortgelijke telefoon zou zijn om zowel voor je vader als voor Belsimpel een goede oplossing te bieden.
De mi A2 is ook niet meer leverbaar bij Belsimpel. Ze hadden volgens mevrouw nog een aantal refurbished liggen.
A2 lite (die van vader): https://www.belsimpel.nl/xiaomi-mi-a2-lite/64gb-zwart#_
A2 (refurbished aangeboden door belsimpel): https://www.belsimpel.nl/xiaomi-mi-a2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leeghoofd21

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

Als ik de specs vergelijk van de A2 en A2 lite dan valt me vooral op dat je opslag gehalveerd zal worden.

Dit zijn alle toestellen die 4gb werkgeheugen hebben en minimaal 64gb opslag met een prijs tot € 200 ( ongeveer de prijs van de A2 lite als ik het goed zie.)
https://www.belsimpel.nl/...inimaal_werkgeheugen=4096

Als we er een paar in de Tweakers pricewatch gooien dan zie je dit:
https://tweakers.net/pric...;1493398;1302982;1430596/

Duidelijke winner is hier de Mi A3 natuurlijk met zijn Oled scherm en 128gb opslag.
Maar of je dat gaat redden weet ik niet.
Je kan het natuurlijk voorstellen , maar die A2 lijkt me geen waardige vervanger.
Ninja edit: Nadeel van de A3 is wel de lagere resolutie zie ik nu.
Voordeel is wel dat de batterij dan langer meegaat :)

Andere optie zou de 8T zijn , redelijk gelijk aan de A2 Lite.

[ Voor 12% gewijzigd door Leeghoofd21 op 06-02-2020 16:17 ]

HANDTEKENING!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dageeknerd
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-06 11:59
Deel van het geld terugvragen en ergens anders een mi a3 scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Niek.
Leeghoofd21 schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 16:11:
Als ik de specs vergelijk van de A2 en A2 lite dan valt me vooral op dat je opslag gehalveerd zal worden.

Dit zijn alle toestellen die 4gb werkgeheugen hebben en minimaal 64gb opslag met een prijs tot € 200 ( ongeveer de prijs van de A2 lite als ik het goed zie.)
https://www.belsimpel.nl/...inimaal_werkgeheugen=4096

Als we er een paar in de Tweakers pricewatch gooien dan zie je dit:
https://tweakers.net/pric...;1493398;1302982;1430596/

Duidelijke winner is hier de Mi A3 natuurlijk met zijn Oled scherm en 128gb opslag.
Maar of je dat gaat redden weet ik niet.
Je kan het natuurlijk voorstellen , maar die A2 lijkt me geen waardige vervanger.
Ninja edit: Nadeel van de A3 is wel de lagere resolutie zie ik nu.
Voordeel is wel dat de batterij dan langer meegaat :)

Andere optie zou de 8T zijn , redelijk gelijk aan de A2 Lite.
toon volledige bericht
Ik zie nu dat de A2 ook geen 3.5 mm poort heeft... Afgeschreven. Dan maar gewoon die voucher van €145 accepteren. Of heeft het nog zin om verder te zeuren om nieuwprijs te vragen? A3 heeft een 3.5 mm ziet er goed uit. Xiaomi is geen pre ander merk kan ook. Of is de A3 de best buy volgens jouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leeghoofd21

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

.Niek. schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 16:28:
[...]

Ik zie nu dat de A2 ook geen 3.5 mm poort heeft... Afgeschreven. Dan maar gewoon die voucher van €145 accepteren. Of heeft het nog zin om verder te zeuren om nieuwprijs te vragen? A3 heeft een 3.5 mm ziet er goed uit. Xiaomi is geen pre ander merk kan ook. Of is de A3 de best buy volgens jouw?
Volgens mij is Xiaomi bijna altijd best buy, maar ik heb dan ook de afgelopen 8 jaar alleen dit merk gehad vanuit grijze import. Vragen voor een A3 staat natuurlijk altijd vrij.

Indien nee dan gewoon centjes terug op de rekening en even zoek naar wat je graag zou willen.
Eventueel zou je de koop kunnen ontbinden, maar ik weet niet of het verschil tussen de € 145 en de nieuwprijs dat waard is.
Zie ook: https://www.rijksoverheid...oopovereenkomst-ontbinden

Voor het vergelijken kan je terecht op:
https://www.kimovil.com/en/compare-smartphones

[ Voor 19% gewijzigd door Leeghoofd21 op 06-02-2020 16:40 ]

HANDTEKENING!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beezjeh
  • Laatst online: 01:27
[...]

Niks moet en zelfs Apple doet dit niet!

Betreft aanbod van Belsimpel denk dat volledige aankoopbedrag de meest logische is naar een klant toe dus toch daarop gaan wijzen.

[ Voor 21% gewijzigd door beezjeh op 06-02-2020 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
beezjeh schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 16:36:
[...]

Niks moet en zelfs Apple doet dit niet!
Apple houd zich ook niet aan de regels. Maar dat is een andere discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beezjeh
  • Laatst online: 01:27
corporalnl schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 16:37:
[...]

Apple houd zich ook niet aan de regels. Maar dat is een andere discussie.
Tja dus je kan er weinig mee direct of voor het gerecht slepen en denk dat een rechter dan voor 99% de koper gelijk geeft.
Maar niet iedereen weet bijvoorbeeld Apple geen nieuwe toestellen geeft bij vervangingen.

Had 2 jaar geleden ook een zogenaamde nieuwe Iphone X gekregen via Vodafone en toevallig zo'n 2 week later zag ik boven de speakers aan de rand waar achterzijde wordt geopend vol met beschadigingen waar gewoon stukjes glas ontbrak.
Gelukkig deed Vodafone niet moeilijk en kreeg ik nogmaals een vervanging wat van buiten als nieuw was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Niek.
Maar zal ik die voucher van 145 accepteren? Of sta ik in mijn recht. (want nog garantie) en kan ik het aankoopbedrag van 189 terugkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
.Niek. schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 16:51:
Maar zal ik die voucher van 145 accepteren? Of sta ik in mijn recht. (want nog garantie) en kan ik het aankoopbedrag van 189 terugkrijgen.
Heb je het al gevraagd? Wat de andere opties zijn.

Wellicht zijn ze heel makkelijk en bieden ze nog andere opties aan.

Overigens wist ik niet dat hij 189 was, dus dan is hun voucher al best mooi.

[ Voor 9% gewijzigd door corporalnl op 06-02-2020 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Niek.
corporalnl schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 16:52:
[...]

Heb je het al gevraagd? Wat de andere opties zijn.

Wellicht zijn ze heel makkelijk en bieden ze nog andere opties aan.

Overigens wist ik niet dat hij 189 was, dus dan is hun voucher al best mooi.
145 euro is zeker een mooi bedrag. 44 euro verschil tov aankoopprijs. Ik zal ze vanavond even bellen. Maar is het niet gewoon zo dat een Belsimpel verplicht is om of hetzelfde toestel te geven en als dat niet kan zoals nu, het gehele aankoopbedrag terug te storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

[...]

Onzin, je hebt als consument recht op een deugdelijk product, niet expliciet een nieuw product. (en al helemaal niet in het geval van garantie)

Het gaat in dit geval echter om een compleet ander apparaat.
.Niek. schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 16:28:
[...]

Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee verschillende dingen, het alternatief wat word aangeboden voldoet niet aan de eisen welke zijn gesteld aan het originele product en repareren kunnen/willen ze schijnbaar niet. Ik zou zelf absoluut door pushen voor ontbinding van de aankoop (en dus het volledige bedrag terug te krijgen), maar het is de vraag of Belsimpel hier in mee gaat en hoe veel moeite je hier in wil steken.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:48
.Niek. schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 17:06:
[...]
als dat niet kan zoals nu, het gehele aankoopbedrag terug te storten?
Gehele aankoopbedrag gaat hem niet worden, aangezien je ruim een jaar gebruik hebt gemaakt van het toestel. Dan krijg je de discussie wat BelSimpel dan mag inhouden.
Je hebt voor 44 euro een jaar gebruik gemaakt van de telefoon, ik zou ervoor tekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
MatthiasDS schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 15:44:
[...]

De link hierboven, die me dan eerder gebaseerd lijkt op de consumentenwet, lijkt me jouw mening toch tegen te spreken. Of heb jij ander materiaal?

Want voor mij is dit ook vrij eenvoudig: nieuw toestel ter vervanging of nieuwwaarde. Een bon zou ik persoonlijk wel aanvaarden.

Ik heb dit ook onlangs aan de hand gehad: ik stuurde een Nokia 7 Plus na anderhalf jaar gebruik ter reparatie binnen. Kon niet meer gerepareerd worden, heb ik no questions asked een bon gekregen voor de oorspronkelijke nieuwwaarde van dat ding.
Zo hoort het.
Dat is idd erg netjes, maar niet vereist.

Moest 'm even zoeken maar staat gewoon op consuwijzer: https://www.consuwijzer.n...pot/wat-zijn-mijn-rechten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

D4NG3R schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 17:18:
[...]

Onzin, je hebt als consument recht op een deugdelijk product, niet expliciet een nieuw product. (en al helemaal niet in het geval van garantie)
Tenzij je hier onderbouwing voor hebt kraam je gewoon onzin uit.

Er is namelijk juridisch precedent hiervoor: https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBAMS:2017:2519
Zoals ook hier op Tweakers besproken: nieuws: Nederlandse rechter: Apple moet bij vervanging splinternieuw product ...
mcDavid schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 17:48:
[...]

Moest 'm even zoeken maar staat gewoon op consuwijzer: https://www.consuwijzer.n...pot/wat-zijn-mijn-rechten
Waar in je link staat dan dat een refurbished product acceptabel is?
De opties voor de winkel zijn je _eigen_ apparaat repareren, een _nieuw_ product _of_ je geld terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Wolfboy schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 17:55:
[...]
Tenzij je hier onderbouwing voor hebt kraam je gewoon onzin uit.

Er is namelijk juridisch precedent hiervoor: https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBAMS:2017:2519
Zoals ook hier op Tweakers besproken: nieuws: Nederlandse rechter: Apple moet bij vervanging splinternieuw product ...
http://www.wetboek-online...20Wetboek%20Boek%207.html art. 17 en 21.

Het wetboek spreekt nergens expliciet over termen als 'nieuw', enkel over producten conform de (ver)koopovereenkomst. In art. 21 word ook nergens gesproken over het vervangen door een 'nieuw' product.

Maar goed, er is dus een uitspraak gedaan door een rechter - iets waar ik niet bekend mee was. Thanks. :)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

D4NG3R schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 18:49:
[...]

http://www.wetboek-online...20Wetboek%20Boek%207.html art. 17 en 21.

Het wetboek spreekt nergens expliciet over termen als 'nieuw', enkel over producten conform de (ver)koopovereenkomst. In art. 21 word ook nergens gesproken over het vervangen door een 'nieuw' product.

Maar goed, er is dus een uitspraak gedaan door een rechter - iets waar ik niet bekend mee was. Thanks. :)
Zie het dikgedrukte stukje. Ik neem aan dat de rechter aan de hand daarvan de beslissing gemaakt heeft :)

Als er in eerste instantie een nieuw product verkocht is blijft dat dus relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthiasDS
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-06 16:12
mcDavid schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 17:48:
[...]

En daar staat letterlijk:
U hebt niet altijd recht op een kosteloze reparatie of een nieuw product. U hebt dit recht alleen als het product niet goed is én u voldoet aan de volgende voorwaarden:

U hebt het product op een normale manier gebruikt.
Het product is niet kapot gegaan of beschadigd geraakt door normale slijtage.
U hebt het product goed onderhouden.
U hebt het product niet zelf kapot gemaakt of beschadigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leeghoofd21

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

@.Niek. Hoe is het eigenlijk afgelopen?
Heb je al een nieuwe telefoon of in hoeverre hebben ze meegeholpen?

HANDTEKENING!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Niek.
Leeghoofd21 schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 16:22:
@.Niek. Hoe is het eigenlijk afgelopen?
Heb je al een nieuwe telefoon of in hoeverre hebben ze meegeholpen?
Uiteindelijk de voucher van 145 geaccepteerd en die gebruikt om een nieuwe Xiaomi mi-9T aan te schaffen bij Belsimpel. Verder ook niet in discussie gegaan met ze.
Pagina: 1