tylendis schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 14:25:
ik heb het 'gevoel', maar dan ook echt alleen 'gevoel' dat ik meer problemen mee kan veroorzaken dan dat ik er profijt van heb.
- Levensduur van peperdure componenten: huidige turbo boost werkt al zelfs op lage waardes waardoor mijn cpu warmer wordt en zijn levensduur korter maakt.
- stabiliteit van het systeem: een heleboel spellen kunnen niet tegen overclocken. Aantal spellen knallen zonder reden eruit en na heel wat uitzoekwerk komen er dit soort geintjes naar boven.
- Niet nodig?: een ryzen 7 3700x heeft in totaal 16 cores.... srsly... ik vraag me af of er spellen zijn die het volledig gaan benutten en dan als nog ruimte tekort gaan komen...
maar zoals jij het beschrijft maak ik het juist onstabiel, want de processoren zijn juist gebouwd om deze turbo functies te gebruiken... heb je ergens onderbouwing van sites of dergelijke waar ik dat kan teruglezen?
Een Ryzen7 3700 heeft 8 cores en 16 threads, een Ryzen9 heeft 16 cores.
Verder meeste Multitreading games maken gebruik van 6 cores gemiddeld op dit moment, of zijn gewoon Single thread games (Unity is daar een mooi voorbeeld van)..
Dus alles boven een 3600/6core CPU is voor gaming in dat opzich overkill.
Met een goed bord, en juiste instellingen word een PC niet instabieler door, wel kan de extra warmte die overclocken met zich mee brengt de levensduur van de componenten verkorten, dit is waarom overclockers vaak zware koeling in hun systemen hebben om de hogere tempraturen te compenseren.
Vaak is te weinig cooling en verkeerde tweaks de reden van instabiliteit en waar je vroeger bijna geheel dit zelf moest kunnen, heb je met de moderne borden utilities die je aardig eind op weg kunnen helpen met overclocken. Mijn Ryzen9 default 3.8 GhZ draai met nu 4.4 GhZ stabiel door 1 druk op de knop van de bijgeleverde software, extreem overklokken vereist nog steeds wel handmatig instellen.
Moderne CPU's en intelligente borden bepalen zelf de snelheden, hierin kan je wel wat aftweaken en zelf instellen, en ik mag aanenemen jou strixbord bijna dezelfde functies heeft als mijn Formula bord, en je kan met de Asus software ook je clocksnelheden locken. Alleen ik zou echt niet weten waarom je dit zou willen, om hoge clocksnelheden te hebben wanneer je dat niet nodig hebt, dit was juist een van de dingen in het verleden die inefficient was van PC's
Games geven geen donder om overclocken of niet, dit is niet meer de jaren 80 dat gamesnelheden aan CPU clocksnelheden waren gekoppeld, enige reden dat PC's crashen is wat ik boven al zeg, verkeerde instellingen die je hardware niet aankan, of te weinig cooling dat de boel te heet word, en crashes veroorzaakt, of wellicht zelfs geinstalleerde Windows/PC... maar snelheden opzich heeft niets te maken met crashen van een game.
Anders zou een game op een snellere PC vaker crashen als op een langzamere PC, en had iedereen dezelfde CPU moeten hebben, zoals we in den beginne hadden, iedereen een 8086 CPU op 4.77 MhZ.
Als je even ze zou verdiepen in de materie, zou je weten moderne CPU's en mainbords al tijden van variabele snelheden gebruik maken, TBH ik zou niet eens kunnen herinneren wanneer dat is begonne, volgens mij had mijn ouwe Q6600 al deze feature, praat je al over een jaar of 15 terug.
Edit
Gijs007 schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 14:36:
Volgens mij praat @
acst over XFR en precision boost, twee technieken van AMD die binnen de specificaties van de CPU vallen.
Wat @
tylendis bedoelt is de automatisch overclock functie van het moederbord, waarmee de CPU buiten de officiële specificaties valt. (en daardoor dus crasht in bepaalde games).
Dat kan je toch gewoon uitzetten met de AMD software/Ik weet dat ik gegeven moment de CPU had gelocked op een snelheid.. Zal straks thuis moeten kijken welke instelling dat precies was
[
Voor 8% gewijzigd door
ArranChace op 06-02-2020 14:52
]
AMD Ryzen 9 3900x, ROG Crossair Formula VIII, 32GB/2x2TB SSD, Thermaltake M360 + Core P7