Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

moederbord: ASUS ROG Strix X570-E Gaming , hoe schakel ik..

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• tylendis
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 24-03-2023
Hi all,

Ik heb gisteren mijn nieuwe pc binnen met de moederbord: ASUS ROG Strix X570-E Gaming & ryzen 7 3700x.

ik zie mijn ryzen cpu constant op low load naar 4.1 / 4.3 ghz vliegen wat ik eigenlijk niet wil...ik weet dat mijn mobo heel wat intelligentie heeft en het allemaal heel leuk automatisch voor mij overclocked. ik wil dat eruit hebben. weet iemand daar raad mee? hoe schakel ik alle overclock intelligentie op mijn mobo uit voor mijn cpu en memory? ik wil gewoon alles op default waardes hebben en geen auto tuning op geen enkele component.. onnodig in mijn ogen..

ik kan het zelf niet vinden helaas, dank alvast voor jullie hulp

groetjes,
Tyle

Edit: ik zie hetzeflde probleem hier: https://rog.asus.com/foru...-CPU-always-seems-boosted maar helaas niet beantwoord.. funny.. Overigens heb ik een Noctua NH-U14S cooler erop zitten..

[ Voor 15% gewijzigd door tylendis op 06-02-2020 14:18 ]

Beste antwoord (via tylendis op 06-02-2020 15:19)

• ArranChace
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 31-08-2024
tylendis schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 14:25:
ik heb het 'gevoel', maar dan ook echt alleen 'gevoel' dat ik meer problemen mee kan veroorzaken dan dat ik er profijt van heb.

- Levensduur van peperdure componenten: huidige turbo boost werkt al zelfs op lage waardes waardoor mijn cpu warmer wordt en zijn levensduur korter maakt.
- stabiliteit van het systeem: een heleboel spellen kunnen niet tegen overclocken. Aantal spellen knallen zonder reden eruit en na heel wat uitzoekwerk komen er dit soort geintjes naar boven.
- Niet nodig?: een ryzen 7 3700x heeft in totaal 16 cores.... srsly... ik vraag me af of er spellen zijn die het volledig gaan benutten en dan als nog ruimte tekort gaan komen... :D

maar zoals jij het beschrijft maak ik het juist onstabiel, want de processoren zijn juist gebouwd om deze turbo functies te gebruiken... heb je ergens onderbouwing van sites of dergelijke waar ik dat kan teruglezen?
Een Ryzen7 3700 heeft 8 cores en 16 threads, een Ryzen9 heeft 16 cores.
Verder meeste Multitreading games maken gebruik van 6 cores gemiddeld op dit moment, of zijn gewoon Single thread games (Unity is daar een mooi voorbeeld van)..
Dus alles boven een 3600/6core CPU is voor gaming in dat opzich overkill.

Met een goed bord, en juiste instellingen word een PC niet instabieler door, wel kan de extra warmte die overclocken met zich mee brengt de levensduur van de componenten verkorten, dit is waarom overclockers vaak zware koeling in hun systemen hebben om de hogere tempraturen te compenseren.

Vaak is te weinig cooling en verkeerde tweaks de reden van instabiliteit en waar je vroeger bijna geheel dit zelf moest kunnen, heb je met de moderne borden utilities die je aardig eind op weg kunnen helpen met overclocken. Mijn Ryzen9 default 3.8 GhZ draai met nu 4.4 GhZ stabiel door 1 druk op de knop van de bijgeleverde software, extreem overklokken vereist nog steeds wel handmatig instellen.

Moderne CPU's en intelligente borden bepalen zelf de snelheden, hierin kan je wel wat aftweaken en zelf instellen, en ik mag aanenemen jou strixbord bijna dezelfde functies heeft als mijn Formula bord, en je kan met de Asus software ook je clocksnelheden locken. Alleen ik zou echt niet weten waarom je dit zou willen, om hoge clocksnelheden te hebben wanneer je dat niet nodig hebt, dit was juist een van de dingen in het verleden die inefficient was van PC's

Games geven geen donder om overclocken of niet, dit is niet meer de jaren 80 dat gamesnelheden aan CPU clocksnelheden waren gekoppeld, enige reden dat PC's crashen is wat ik boven al zeg, verkeerde instellingen die je hardware niet aankan, of te weinig cooling dat de boel te heet word, en crashes veroorzaakt, of wellicht zelfs geinstalleerde Windows/PC... maar snelheden opzich heeft niets te maken met crashen van een game.

Anders zou een game op een snellere PC vaker crashen als op een langzamere PC, en had iedereen dezelfde CPU moeten hebben, zoals we in den beginne hadden, iedereen een 8086 CPU op 4.77 MhZ.
Als je even ze zou verdiepen in de materie, zou je weten moderne CPU's en mainbords al tijden van variabele snelheden gebruik maken, TBH ik zou niet eens kunnen herinneren wanneer dat is begonne, volgens mij had mijn ouwe Q6600 al deze feature, praat je al over een jaar of 15 terug.

Edit
Gijs007 schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 14:36:
Volgens mij praat @acst over XFR en precision boost, twee technieken van AMD die binnen de specificaties van de CPU vallen.

Wat @tylendis bedoelt is de automatisch overclock functie van het moederbord, waarmee de CPU buiten de officiële specificaties valt. (en daardoor dus crasht in bepaalde games).
Dat kan je toch gewoon uitzetten met de AMD software/Ik weet dat ik gegeven moment de CPU had gelocked op een snelheid.. Zal straks thuis moeten kijken welke instelling dat precies was

[ Voor 8% gewijzigd door ArranChace op 06-02-2020 14:52 ]

AMD Ryzen 9 3900x, ROG Crossair Formula VIII, 32GB/2x2TB SSD, Thermaltake M360 + Core P7

Alle reacties

• acst
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-05 15:26
Mag ik vragen waarom? Moderne processoren hebben zeer lage default clockspeeds en zijn echt gebouwd om gebruik te maken van hun turbo functies. Met het uitzetten en niet zelf overclocken daarvan cripple je dus je CPU tot zeer lage waardes.

Als je dat echt wilt dan had je net zo goed een CPU van €100,- kunnen kopen in plaats van een x570 met 3700x. Uberhaupt snap ik niet waarom je een x570 hebt gekocht als je een 3700x niet zelf wilt overclocken of op zijn maximale automatische performance wilt laten draaien, een 3700x draait namelijk ook prima op een b450 moederbord van onder de €100,- met voor de rest dezelfde featureset als een x570.

Het is een beetje een vreemde vraag, weet je überhaupt wel wat je gekocht hebt? Het komt er een beetje op over dat je maar weinig verstand van hebt (wat overigens helemaal niet erg is) en dan is het beste advies wat ik je kan geven is om gewoon je slimme moederbord slim te laten zijn en niet zelf te gaan rommelen met dingen waar je geen verstand van hebt.

[ Voor 72% gewijzigd door acst op 06-02-2020 14:25 ]

• tylendis
ik heb het 'gevoel', maar dan ook echt alleen 'gevoel' dat ik meer problemen mee kan veroorzaken dan dat ik er profijt van heb.

- Levensduur van peperdure componenten: huidige turbo boost werkt al zelfs op lage waardes waardoor mijn cpu warmer wordt en zijn levensduur korter maakt.
- stabiliteit van het systeem: een heleboel spellen kunnen niet tegen overclocken. Aantal spellen knallen zonder reden eruit en na heel wat uitzoekwerk komen er dit soort geintjes naar boven.
- Niet nodig?: een ryzen 7 3700x heeft in totaal 16 cores.... srsly... ik vraag me af of er spellen zijn die het volledig gaan benutten en dan als nog ruimte tekort gaan komen... :D

maar zoals jij het beschrijft maak ik het juist onstabiel, want de processoren zijn juist gebouwd om deze turbo functies te gebruiken... heb je ergens onderbouwing van sites of dergelijke waar ik dat kan teruglezen?

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:04
Volgens mij praat @acst over XFR en precision boost, twee technieken van AMD die binnen de specificaties van de CPU vallen.

Wat @tylendis bedoelt is de automatisch overclock functie van het moederbord, waarmee de CPU buiten de officiële specificaties valt. (en daardoor dus crasht in bepaalde games).

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

• tylendis

Thanks Gijs, dit is waar ik het over heb... mijn asus mobo clocked alles met auto over en ik zou dat graag willen uitzetten..

Acties:
  • Beste antwoord

• ArranChace
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 31-08-2024

Verder meeste Multitreading games maken gebruik van 6 cores gemiddeld op dit moment, of zijn gewoon Single thread games (Unity is daar een mooi voorbeeld van)..

Met een goed bord, en juiste instellingen word een PC niet instabieler door, wel kan de extra warmte die overclocken met zich mee brengt de levensduur van de componenten verkorten, dit is waarom overclockers vaak zware koeling in hun systemen hebben om de hogere tempraturen te compenseren.

Vaak is te weinig cooling en verkeerde tweaks de reden van instabiliteit en waar je vroeger bijna geheel dit zelf moest kunnen, heb je met de moderne borden utilities die je aardig eind op weg kunnen helpen met overclocken. Mijn Ryzen9 default 3.8 GhZ draai met nu 4.4 GhZ stabiel door 1 druk op de knop van de bijgeleverde software, extreem overklokken vereist nog steeds wel handmatig instellen.

Moderne CPU's en intelligente borden bepalen zelf de snelheden, hierin kan je wel wat aftweaken en zelf instellen, en ik mag aanenemen jou strixbord bijna dezelfde functies heeft als mijn Formula bord, en je kan met de Asus software ook je clocksnelheden locken. Alleen ik zou echt niet weten waarom je dit zou willen, om hoge clocksnelheden te hebben wanneer je dat niet nodig hebt, dit was juist een van de dingen in het verleden die inefficient was van PC's

Games geven geen donder om overclocken of niet, dit is niet meer de jaren 80 dat gamesnelheden aan CPU clocksnelheden waren gekoppeld, enige reden dat PC's crashen is wat ik boven al zeg, verkeerde instellingen die je hardware niet aankan, of te weinig cooling dat de boel te heet word, en crashes veroorzaakt, of wellicht zelfs geinstalleerde Windows/PC... maar snelheden opzich heeft niets te maken met crashen van een game.

Anders zou een game op een snellere PC vaker crashen als op een langzamere PC, en had iedereen dezelfde CPU moeten hebben, zoals we in den beginne hadden, iedereen een 8086 CPU op 4.77 MhZ.
Als je even ze zou verdiepen in de materie, zou je weten moderne CPU's en mainbords al tijden van variabele snelheden gebruik maken, TBH ik zou niet eens kunnen herinneren wanneer dat is begonne, volgens mij had mijn ouwe Q6600 al deze feature, praat je al over een jaar of 15 terug.

Edit

Dat kan je toch gewoon uitzetten met de AMD software/Ik weet dat ik gegeven moment de CPU had gelocked op een snelheid.. Zal straks thuis moeten kijken welke instelling dat precies was

[ Voor 8% gewijzigd door ArranChace op 06-02-2020 14:52 ]

AMD Ryzen 9 3900x, ROG Crossair Formula VIII, 32GB/2x2TB SSD, Thermaltake M360 + Core P7

• acst

Alleen is single-core 4.1-4.3Ghz (wat TS waarschijnlijk bedoelt met low-load boost gedrag), gedrag van XFR en volledig binnen de spec, die is namelijk 4.4Ghz.

Die 16 cores (zijn er 8, met 16 threads) worden alleen door geen enkel spel/programma allemaal gebruikt (hier en daar een uitzondering nagelaten). Daarom is die boostsnelheid zo belangrijk.

De fout die jij maakt is dat je denkt dat die 8 cores allemaal gebruikt worden, dat worden ze niet. Daarom zie je ook dat boostgedrag bij low-load naar 4.1-4.3Ghz omdat dat 1-core is die dan gebruikt wordt op een hogere snelheid (de andere cores zitten dan gewoon op een veel lagere clock speed te idlen), dat worden niet opeens meer cores als je de boost-functie uitzet. Daarom is het verschil in de praktijk tussen een 6-core 3600x en een 8-core 3700x ook niet 33% maar ongeveer 15% en in veel situaties presteren ze hetzelfde, omdat niet alle cores gebruikt worden.

Daarnaast is 1-core op een hoge clocksnelheid een stuk beter voor de levensduur en de temperatuur van de cpu dan meerdere cores die actief zijn, Dus XFR (de boost-functie van AMD) verlengt dus eerder de levensduur dan dat die die verkort (ook al is dat een puur theoretisch probleem, je cpu is 1 van de meest robuste onderdelen in een systeem)

Al met al zou ik me niet zoveel zorgen maken en er (terecht) vanuit gaan dat je CPU en je moederbord het allemaal prima voor je regelen en die CPU het ver voorbij je volgende upgrade volhoudt. en de volgende keer misschien wat advies vragen hier of ergens anders voordat je een complete overkill x570 moederbord koopt.

[ Voor 73% gewijzigd door acst op 06-02-2020 15:20 ]

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:04
acst schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 15:03:
[...]

Alleen is single-core 4.1-4.3Ghz (wat hij het waarschijnlijk met low-load boost gedrag), gedrag van XFR en volledig binnen de spec, die is namelijk 4.4Ghz.
Dat kan inderdaad heel goed kloppen. Wel vreemd dat de games crashen als er geen overclock plaatsvind. (Overclock als in buiten de specificaties van de CPU gaan) Dat crashen kan natuurlijk ook door anderen dingen veroorzaakt worden.

[ Voor 7% gewijzigd door Gijs007 op 06-02-2020 15:09 ]

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

• acst
Gijs007 schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 15:07:
[...]

Dat kan inderdaad heel goed kloppen. Wel vreemd dat de games crashen als er geen overclock plaatsvind. (Overclock als in buiten de specificaties van de CPU gaan)
TS 'denkt' dat de CPU het probleem is (na wat gegoogle, zoals die zelf zegt), waarschijnlijk is het dus gewoon iets anders waardoor zijn games crashen.

[ Voor 6% gewijzigd door acst op 06-02-2020 15:16 ]

• tylendis
ArranChace schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 14:50:
[...]

Edit

[...]

thanks voor je heldere uitleg over zaken waar ik mijn zorgen om maakte wat blijkbaar niet nodig was :).. ik ga de temps in gaten houden en niets aan de auto boosts veranderen. Op dit moment zitten mijn cpu en gpu tussen de 60-70 graden tijdens gamen. Ik ervaar overigens geen crashes of wat dan ook, systeem is heel stabiel :)

[ Voor 4% gewijzigd door tylendis op 06-02-2020 15:32 ]

• paragon
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:15
PBO uitzetten in de bios wat doet ie dan? Heb hier zelfde combi, maar volgens mij is het gewoon volstrekt normaal gedrag met PBO aan.
Pagina: 1