Powerline op zelfde groep in meterkast optimaal?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaNS1443
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-10 22:31
Omdat bekabeling helaas niet mogelijk was is er een powerline verbinding van de meterkast naar de woonkamer. Volgende week wordt de groepenkast vervangen, dus vraag ik me af wat de optimale manier is om het in te richten.

Is het (theoretisch) het beste om de powerline in de groepenkast aan te sluiten op dezelfde groep als de woonkamer, of maakt het niet uit op welke groep deze is aangesloten?

Het is een 1-fase groepenkast dus het werkt wel en mij lijkt niet dat er niet heel veel verschil is omdat de groepen in de groepenkast zo dicht bij elkaar zitten, maar wellicht dat hier iemand er meer over weet. Wat ik zelf gevonden heb is dat de afstand zo klein mogelijk moet zijn maar niet precies wat de invloed van de groepenkast is.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:48
Ja, het is het beste om hem op dezelfde groep aan te sluiten.
Verwacht er echter geen gigantische wonderen van, het blijft powerline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Aangezien de meterkast toch vervangen wordt en een kant van het verhaal al open ligt, misschien een idee om een deftige kabel te trekken? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaNS1443
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-10 22:31
99ruud99 schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 13:33:
Ja, het is het beste om hem op dezelfde groep aan te sluiten.
Verwacht er echter geen gigantische wonderen van, het blijft powerline.
Bedankt voor je reactie, dat dacht ik zelf ook.
CH4OS schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 13:39:
Aangezien de meterkast toch vervangen wordt en een kant van het verhaal al open ligt, misschien een idee om een deftige kabel te trekken? :)
Een kabel is natuurlijk het beste, maar dat zit er helaas niet in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat technisch beste is hangt af van specs van PLC-zooi.

Belangrijkste is: gebruikt het MIMO (randaarde dus) of niet?

"1200Mbps" en > "2000Mbps"-apparaten gebruiken MIMO en werken veel sneller (doorgaans factor 3, maar YMMV) als beide uiteinde geaard zijn. Oude/low-end SISO-meuk (alles tem "1000Mbps" en "1500Mbps") doet dat niet en heeft dan ook geen voordeel.

In de meeste Nederlandse woningen is demping door afstand en/of andere groepen overigens volkomen ondergeschikt aan verstoring door andere apparaten op zelfde groep in de buurt van de adapter. Tot op zekere hoogte kun je daar weinig aan doen, maar er is een tip die kan schelen: denk aan het advies om PLC-adapters zelf altijd direct in de muur te prikken en niet in een verlengsnoer, want dat dempt de signalen. Zo'n verlengsnoer dempt dus ook storing. Zorg dat je grootste stoorbronnen juist niet direct in de muur zitten maar in een verlengsnoer.

Oslik blyat! Oslik!