Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

harde schijven aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• david19861
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-08-2024
hallo
bestaat er een sata kabel splitter voor om harde schijven aan te sluiten.
waarom ik dat vraag heb 8 hardeschijven waarvan ik er 5 heb aangesloten op de moederbord .
met de sata splitter kan ik ze aansluiten.
waarom ik het doe project lekker bezig zijn.

Alle reacties

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:12

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Een sata kabel is bedoeld voor dataverkeer tussen controller en disk. Deze verbinding is 1-op-1. Je kan een sata kabel dus niet splitten. Als je meer aansluitingen nodig hebt zal je een extra sata controller op je moederbord moeten prikken via een insteekkaart.
Met deze kaart krijg je 10 extra aansluitingen.
pricewatch: Delock PCI Express Card > 10 x internal SATA 6 Gb/s – Low P...

[ Voor 42% gewijzigd door Microkid op 06-02-2020 05:33 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• david19861
dank je wel voor de info

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Microkid schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 05:31:
Je kan een sata kabel dus niet splitten. [/URL]
Je kunt een SATApoort prima splitten met een port multiplier. Dan kun je van 1 poort 5 poorten maken. Je controller moet er wel mee overweg kunnen.

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/51emfra9eML._SX425_.jpg

Zo'n ding krijg je dan. Of zoeken op port multiplier, maar ze worden ook wel poort replicators genoemd. En ze hoeven niet eens heel prijzig te zijn (al weet ik niet of ik die van 8$ van ome Ali zo heel betrouwbaar vind :P)

[ Voor 69% gewijzigd door TERW_DAN op 06-02-2020 13:14 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-11 20:26

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

@david19861 Zou jij jouw OP kunnen editten, om er een duidelijk verhaal van te maken? Een dergelijke telegramstijl, waarbij er zinnen zijn met woorden die niet op elkaar lijken te slaan, leest best wel iritant.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:00
TERW_DAN schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 13:00:
[...]

Je kunt een SATApoort prima splitten met een port multiplier. Dan kun je van 1 poort 5 poorten maken. Je controller moet er wel mee overweg kunnen.

[Afbeelding]

Zo'n ding krijg je dan. Of zoeken op port multiplier, maar ze worden ook wel poort replicators genoemd. En ze hoeven niet eens heel prijzig te zijn (al weet ik niet of ik die van 8$ van ome Ali zo heel betrouwbaar vind :P)
Interessant, had ik het eerder geweten. Ik heb net 2 weken geleden geüpgrade naar een moederbord met 8 sata poorten :P Maar ik neem aan dat ze om de beurten de hoofdkabel naar het moederbord kunnen gebruiken dus dat de snelheid afhankelijk is van het aantal aangesloten hdd's?

Edit: Blijkbaar bestaat er een wikipedia van:
Wikipedia: Port multiplier
It is possible to connect up to 15 devices to a single SATA host port using a port multiplier. The total bandwidth is still limited to that of a single SATA port.

[ Voor 14% gewijzigd door Malantur op 06-02-2020 14:44 ]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:40
Ik neem aan dat je inderdaad de sata aansluitingen op je moederbord bedoeld en niet de stroom aansluitingen?

• Nielson
  • Laatst online: 00:43
Wel veel poorten maar niet de meest ideale opstelling. Er zit slechts een 2-kanaals SATA controllertje op de kaart met daarachter twee 1->5 port multipliers zoals ook gebruikt op de kaart die @TERW_DAN noemt.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Malantur schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 14:42:
[...]

Interessant, had ik het eerder geweten. Ik heb net 2 weken geleden geüpgrade naar een moederbord met 8 sata poorten :P Maar ik neem aan dat ze om de beurten de hoofdkabel naar het moederbord kunnen gebruiken dus dat de snelheid afhankelijk is van het aantal aangesloten hdd's?
Ja, je levert natuurlijk wel in op bandbreedte.

Of zo'n replicator/multiplier handig is hangt ook een beetje af van de situatie. Op het moment dat jij die disks gebruikt als opslag, en er incidenteel wat vanaf wil lezen (dus max 1 of 2 disks tegelijkertijd), dan heb je op zich bandbreedte zat.
Hang je er een zooitje SSDs achter die allemaal flink intensief gebruikt worden, waarbij bandbreedte een dingetje is, dan is het zinniger te zoeken naar een dedicated controller.

• david19861
@david19861 Zou jij jouw OP kunnen editten, om er een duidelijk verhaal van te maken? Een dergelijke telegramstijl, waarbij er zinnen zijn met woorden die niet op elkaar lijken te slaan, leest best wel iritant

wat bedoel je met op.
ik zal eropletten sorry

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-11 20:26

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

david19861 schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 16:04:
@david19861 Zou jij jouw OP kunnen editten, om er een duidelijk verhaal van te maken? Een dergelijke telegramstijl, waarbij er zinnen zijn met woorden die niet op elkaar lijken te slaan, leest best wel iritant

wat bedoel je met op.
ik zal eropletten sorry
OP is Openings Post :) , wat er nu staat is nogal... mja... vermoedelijk veel te snel getikt op een telefoon. Tenminste zo komt het over. Missende woorden, warrige opbouw.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

Q

Au Contraire Mon Capitan!

[...]

[Afbeelding]

Dit is lastig, dit kan maar ik zou het nooit doen want je deelt alle bandbreedte over 1 sata link. Eigenlijk moeten we dit gewoon afraden / geheim houden.

Because you can, doesn't mean you should.

Adviseer mensen om gewoon een IBM M1015 of een Dell H220 ofzo bij aliexpress te orderen. Kost geen drol, ff wachten maar 10x betere oplossing :)

• memtest512
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]

"al weet ik niet of ik die van 8$ van ome Ali zo heel betrouwbaar vind" Kom je alleen achter met het te testen.
Q schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 16:35:
[...]

Dit is lastig, dit kan maar ik zou het nooit doen want je deelt alle bandbreedte over 1 sata link. Eigenlijk moeten we dit gewoon afraden / geheim houden.

Because you can, doesn't mean you should.

Adviseer mensen om gewoon een IBM M1015 of een Dell H220 ofzo bij aliexpress te orderen. Kost geen drol, ff wachten maar 10x betere oplossing :)
"Eigenlijk moeten we dit gewoon afraden / geheim houden" Met welk doel?

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Deze replicators zijn ideaal voor custom storage oplossingen waarbij capaciteit boven performance gaat. Heb systemen gezien waar ze 120 disks op twee 4 poort sata kaarten hadden aangesloten. 120x8TB is best wel grappig :D

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• johnkeates
  • Laatst online: 04-07 16:30
memtest512 schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 23:07:
[...]

"al weet ik niet of ik die van 8$ van ome Ali zo heel betrouwbaar vind" Kom je alleen achter met het te testen.

[...]

"Eigenlijk moeten we dit gewoon afraden / geheim houden" Met welk doel?
Met als doel niet over 2 dagen een post te krijgen met 'mijn disks doen raar' waarbij je dan eerst tien keer moet doorvragen om er achter te komen dat ze een port multiplier gebruiken.

Iemand iets buiten de norm geven betekent dat bij de eerstvolgende vraag de norm niet meer van toepassing is. Maar om dat de persoon met de vraag dat zelf niet eens weet zal die dat niet zomaar noemen, waardoor de helft van je aannames in het water vallen en alle support een stuk moeilijker/onduidelijker wordt.

Als iemand niet precies weet wat wat is, of waar ze mee bezig zijn, dan kan je het beste bij simpele standaard spullen blijven. Dus voor ethernet een switch, voor wifi een acces point, voor storage een extra controller. En niet voor ethernet een PC met 10 USB-ethernet adapters en een software bridge waar je dan de vraag krijgt waarom IGMP niet werkt, of een vraag waarom je IP adressen zo 'anders' zijn op elk apparaat (om dat elke AP geen AP blijkt te zijn maar een 4-in-1 CPE met DHCP server en NAT), of de vraag waarom schijf E: langzamer is als je ook op schijf F: bezig bent (1 link 2 disks = 50/50 als je ze beide nodig hebt).

• memtest512
  • Niet online
johnkeates schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 04:20:
[...]

Met als doel niet over 2 dagen een post te krijgen met 'mijn disks doen raar' waarbij je dan eerst tien keer moet doorvragen om er achter te komen dat ze een port multiplier gebruiken.

Iemand iets buiten de norm geven betekent dat bij de eerstvolgende vraag de norm niet meer van toepassing is. Maar om dat de persoon met de vraag dat zelf niet eens weet zal die dat niet zomaar noemen, waardoor de helft van je aannames in het water vallen en alle support een stuk moeilijker/onduidelijker wordt.

Als iemand niet precies weet wat wat is, of waar ze mee bezig zijn, dan kan je het beste bij simpele standaard spullen blijven. Dus voor ethernet een switch, voor wifi een acces point, voor storage een extra controller. En niet voor ethernet een PC met 10 USB-ethernet adapters en een software bridge waar je dan de vraag krijgt waarom IGMP niet werkt, of een vraag waarom je IP adressen zo 'anders' zijn op elk apparaat (om dat elke AP geen AP blijkt te zijn maar een 4-in-1 CPE met DHCP server en NAT), of de vraag waarom schijf E: langzamer is als je ook op schijf F: bezig bent (1 link 2 disks = 50/50 als je ze beide nodig hebt).
Als je het zo stelt, ok, maar dan ben je enkel als een soort helpdeskmedewerker aan het fungeren hier.

• johnkeates
  • Laatst online: 04-07 16:30
memtest512 schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 11:00:
[...]

Als je het zo stelt, ok, maar dan ben je enkel als een soort helpdeskmedewerker aan het fungeren hier.
Het werkt twee kanten op he. Genoeg mensen die hier alleen maar op zoek zijn naar een helpdesk. En aan de vraagstelling kan je meestal al wel opmaken of je een technisch correct antwoord kan geven, of dat je een eindgebruikersantwoord moet geven.

• memtest512
  • Niet online
Ok, ik geef je zonder sarcasme een duim omhoog.
Pagina: 1