Laagste prijs komt niet in grafiek

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 31-05 08:43

Malarky

Wils voor wat ieder

Topicstarter
Het viel mij al eerder op dat de laagste prijzen niet in de grafiek zichtbaar zijn op de groene lijn. Een concreet voorbeeld:

27 Jan 2020, 16:54 kreeg ik een Tweakers notificatie per email dat Coolblue de Philips Airfryer XXL HD9654/90 voor €175,99 verkoopt. Voorraad status op dat moment: direct uit eigen voorraad leverbaar.

Ergens is dat nergens terug te zien in de grafiek: pricewatch: Philips Airfryer XXL HD9654/90

Hoe zit dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:17

Glaanie

Medewerker Product Content

All your spec are belong to us

Er wordt maar 1x per dag een “laagste prijs” (of gemiddelde prijs) opgeslagen. Op welk moment van de dag weet ik niet precies, maar dit soort relatief zware zaken worden meestal ‘s nachts uitgevoerd. Dus hier is een grote kans dat deze prijs precies tussen twee datapunten is gevallen. @ACM had dit van de week aan mij uitgelegd, ik geloof dat ik het zo goed heb verteld :P Hij (of @DaFeliX ) kan er meer over vertellen hoe het verder precies werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

We nemen inderdaad iets na middernacht van alle producten de laagste prijs en slaan die op.

Alle andere prijzen die die dag golden weten we ook simpelweg niet, zodra we van een winkel een nieuwe prijs krijgen, overschrijven we het record met de oude prijs.

Dat gaan we ook niet aanpassen; daarvoor zou de data die we moeten bewaren nog harder toenemen (het is met 1 record per product per land per dag op dit moment al 800 miljoen records die samen 55GB in de database innemen) en ook de manier van verzamelen en het maken van de grafiek zelf complexer worden. Bij het verzamelen moeten we dan het inlezen van prijsgegevens daarop aanpassen (wat op zich al complex is) en de manier van opslag.
En bij de grafiek speelt dan dat er een nog groter aantal datapunten komt, maar het zijn dan ook nog eens niet iedere evenveel records :)

Ik weet overigens ook niet of dat helemaal perfect bijhouden van de laagste prijs echt toegevoegde waarde zou hebben voor de in onze ogen belangrijkste use case; een indruk krijgen van de historische prijsontwikkeling van het product.
Met nog de aanvullende keerzijde dat dan ook prijsfouten (die gelukkig vaak maar kort bestaan) ook nog wat meer invloed krijgen op die gegevens.

Aanbiedingen, zeker heel kortlopende, zijn helaas altijd een moeilijk ding voor onze prijsvergelijker. De prijsalert die je kreeg levert ook af en toe vragen op omdat bijvoorbeeld tegen de tijd dat de gebruiker actie onderneemt de prijs niet meer geldt :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• didiensarah
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01-02-2024
Ik heb vandaag dezelfde vraag gesteld, met als concreet voorbeeld de prijs van een Samsung Portable SSD T5 1TB. Waarom komt de laagste prijs in de Pricewatch op 99 euro uit, dit terwijl ik hem in september dit jaar bij Amazon.nl voor slechts 84,15 euro gekocht heb? Waar gaat de Pricewatch hier de mist in?

Het Topic van mij is meteen gesloten, waarbij gelukkig wel even verwezen werd naar deze vraag.
De uitleg die hier gegeven wordt lijkt me niet aannemelijk. De schijf die ik kocht was niet echt een kortlopende actie van Amazon, dus dat die prijs "tussen de peilmomenten " valt lijkt me niet het geval.

Ik begrijp wel dat nog vaker pollen niet haalbaar is, maar dat is hier ook waarschijnlijk niet het probleem.

BioTech123

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:23
Hmm, ik weet dat de Fractal Design Node 804 ook te koop is op amazon.nl voor circa 60 euro. Wat ik terugzie op bijvoorbeeld pepper is dat dat ook niet de eerste keer is, maar in de grafiek is het niet terug te zien. Terwijl ik hem heb besteld, geannuleerd en weer besteld met een aantal dagen ertussen (keuzestress :p). Dus bovenstaande lijkt inderdaad niet helemaal meer te stroken met de actualiteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Even vooropgesteld: hoewel we graag willen dat de prijsinformatie accuraat is, gaan we zeker voor de historische data geen garantie geven dat het precies klopt. De prijsgrafiek is bedoeld om een indicatie van de prijsontwikkeling te geven, niet voor analyses waarbij een hoge precisie nodig is.
didiensarah schreef op woensdag 1 december 2021 @ 23:28:
Ik heb vandaag dezelfde vraag gesteld, met als concreet voorbeeld de prijs van een Samsung Portable SSD T5 1TB. Waarom komt de laagste prijs in de Pricewatch op 99 euro uit, dit terwijl ik hem in september dit jaar bij Amazon.nl voor slechts 84,15 euro gekocht heb? Waar gaat de Pricewatch hier de mist in?
Ik neem even aan dat je het over het zwarte model hebt?

Stond die prijs toen ook op Tweakers? En weet je zeker dat het Amazon was?

We hebben zo te zien wel een tijd lang van 31 augustus tot 6 september voor Mediamarkt.be die prijs gevoerd. Maar zij waren toen de enige die die prijs (in de nacht) voerden. De daarna laagste prijs is 94,99 bij Vanden Borre (ook BE) in de eerste week van juli.
Amazon had in die week van Mediamarkt.be's lage prijs op de ijkmomenten een prijs van 125 euro.

Als je als Belg de prijsgrafiek zie je wel die 84,15 in september.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Dagion schreef op woensdag 1 december 2021 @ 23:54:
Hmm, ik weet dat de Fractal Design Node 804 ook te koop is op amazon.nl voor circa 60 euro. Wat ik terugzie op bijvoorbeeld pepper is dat dat ook niet de eerste keer is, maar in de grafiek is het niet terug te zien. Terwijl ik hem heb besteld, geannuleerd en weer besteld met een aantal dagen ertussen (keuzestress :p). Dus bovenstaande lijkt inderdaad niet helemaal meer te stroken met de actualiteit.
Dat is een heel ander probleem, we koppelen prijzen van webshops aan onze producten via diverse productcodes (zoals EAN's en SKU's). En die zijn niet altijd compleet of goed bij ons of bij de shops. En bij een partij als Amazon kan dan ook nog spelen dat zij codes gebruiken voor een ander land dan Nederland. Dan krijg je in principe wel hetzelfde product, maar wellicht met minimale verschillen (zoals een andere taal op de doos of handleiding).

Amazon voert blijkbaar niet de EAN (5054629177433) die wij er bij kennen (of die Fractal meldt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• didiensarah
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01-02-2024
Ik heb het hier inderdaad over het zwarte model (had ik even moeten vermelden voor alle duidelijkheid).

Helaas kan ik nu niet meer (ook voor jullie) verifieerbaar nagaan of ik deze prijs via Tweakers gevonden heb, het kan ook wel eens direct via Google gegaan zijn. Maar ik heb deze aankoop zeker via Amazon.nl gedaan; ik heb de aankoop mail nog. Als Nederlander als Belg inloggen op Amazon.nl is nog nooit in me opgekomen, en doe ik nooit.

Ik heb de aankoop op 4 september gedaan, dus dat valt wel binnen het tijdswindow dat je opgeeft voor deze (Belgische) prijs. Helaas kan ik niet verifieerbaar nagaan hoe lang deze aanbieding geduurd heeft, maar ik koop vrijwel nooit iets op dezelfde dag dat ik de aanbieding zie. Sluit niet 100% dat dit hier toch gebeurd is, en zal eens nakijken of ik daar nog achter kan komen.

EDIT: Ik heb nog even nagezocht en op Pepper is te zien dat deze SSD voor 89,20 euro op 29 augustus dit jaar te koop was bij Amazon.nl. Dat is weliswaar een iets hogere prijs dan waar ik hem voor gekocht heb, maar wel ruim onder de 99 euro. De duur van deze aanbieding kan ik niet vinden, maar de reacties lopen van 27 augustus tot en met 31 augustus. Mogelijk beidt dit een aanwijzing waarom deze prijs eruit valt bij Tweakers.

[ Voor 20% gewijzigd door didiensarah op 07-12-2021 12:04 ]

BioTech123

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

didiensarah schreef op maandag 6 december 2021 @ 10:55:
EDIT: Ik heb nog even nagezocht en op Pepper is te zien dat deze SSD voor 89,20 euro op 29 augustus dit jaar te koop was bij Amazon.nl. Dat is weliswaar een iets hogere prijs dan waar ik hem voor gekocht heb, maar wel ruim on de 99 euro. De duur van deze aanbieding kan ik niet vinden, maar de reacties lopen van 27 augustus tot en met 31 augustus. Mogelijk beidt dit een aanwijzing waarom deze prijs eruit valt bij Tweakers.
Ik ga dit niet verder onderzoeken, daar missen we bruikbare data voor. Het kan allerlei oorzaken hebben, wellicht hadden ze meerdere versies van dat product die wij allemaal op eentje mappen in hun feed (wij pakken dan de duurste) of wellicht was het een speciale aanbieding die niet via de feed werd getoond (ik weet niet meer wanneer we 'prime deals' hebben toegevoegd, maar die moeten apart worden binnengehaald)... en het kan ergens een fout aan hun of onze kant zijn geweest.

Tenzij het "nu" fout staat, hebben we simpelweg niet de informatie (wat staat er in hun feed, hoe lezen/mappen wij dat, wat staat er bij ons, etc) om er iets zinnigs mee te kunnen doen.
Pagina: 1