Meerdere lampen op een lichtpunt, 1 met tijdschakelaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranciscusK
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-06 08:52
Stel je voor: ergens in Nederland bestaat er een L-vormige overloop. De overloop heeft één lichtpunt in het plafond, met bijhorende wandschakelaar. Om de gehele ruimte te verlichten lijkt het nodig om meerdere lichtbronnen aan het plafond te hebben. Een balk of rail met spots bijvoorbeeld. Maar op dezelfde overloop zou ook een grote decoratieve plant moeten staan. Aangezien er bijna geen daglicht op de overloop komt lijkt het noodzakelijk af en toe een groeilamp op de plant te laten schijnen. Dat zou het beste via een tijdschakelaar gaan.

Bestaat er manier op een rijtje lampen op te hangen aan één lichtpunt waarbij de lichtschakelaar de gewone lampen bedient en een tijdklok de groeilamp die er tussen zit? Het lijkt me erg lastig, maar misschien zijn er moderne technieken in te zetten?

Latere toevoeging
Hier een plaatje van de draden van het lichtpunt:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cmgMmDv.jpg

Er zijn o.a. bruine draden aanwezig. Er komen er vier uit in een verbindingsklem. Ik ga ervan uit dat er dan wel iets af te takken valt.

[ Voor 14% gewijzigd door FranciscusK op 06-02-2020 11:54 . Reden: plaatje toegevoegd ]

Beste antwoord (via FranciscusK op 06-02-2020 19:32)

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 15-06 22:07
FranciscusK schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 21:57:
[...]

Dat lijkt ook al behoorlijk tweaky :)
Dus het zou mogelijk kunnen zijn om vanuit het lichtpunt in het plafond een permanente stroomvoorziening voor een groeilamp met een tijdschakelaar te halen én een armatuur aan te sluiten voor een gewone lamp die op de schakelaar werkt?
Dat kan je in de lasdoos checken (daar waar nu de lamp hangt). Als je naast blauw en zwart ook een bruine draad ziet dan heb je een permanente voeding. Zo niet, dan zou je eventueel een bruine draad bij kunnen trekken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Lichtspots van Hue waarbij je een specifieke lamp aan- en uitschakelt middels een Hue routine? Heb je alleen geen echte groeilamp.

[ Voor 16% gewijzigd door pagani op 05-02-2020 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
En je hebt geen stopcontact in de buurt van die plant neem ik aan?
Of zit dat lichtpunt juist handig boven de plant ofzo?

Maak dat lichtpunt eens open en kijk welke draden er zitten / post de foto hier.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

pagani schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 21:19:
Lichtspots van Hue waarbij je een specifieke lamp aan- en uitschakelt middels een Hue routine?
Dat zat ik ook te bedenken, maar in combinatie met die schakelaar op de muur en het apart schakelen van de overige lampen in (dezelfde!) armatuur gaat 'm dat niet worden. Je zou inderdaad in een armatuur meerdere slimme lampen kunnen stoppen waarbij je 1 lamp op tijd laat schakelen en de andere los schakelbaar maakt maar dan moet je wel altijd spanning op het lichtpunt houden. Je schakelt dan de overige lampen niet meer met de schakelaar op de muur en dat is wat TS wel graag wil...

Edit:
Juup schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 21:20:

Maak dat lichtpunt eens open en kijk welke draden er zitten / post de foto hier.
Grote kans inderdaad dat er een centraaldoos onder het lichtpunt zit en dat je daar een aparte fase van kunt nemen om de 'plant-lamp' afzonderlijk te schakelen van het overige lichtpunt.

[ Voor 27% gewijzigd door Harrie_ op 05-02-2020 21:24 ]

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranciscusK
pagani schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 21:19:
Lichtspots van Hue waarbij je een specifieke lamp aan- en uitschakelt middels een Hue routine? Heb je alleen geen echte groeilamp.
Ik weet weinig van Hue, maar ik zal me even gaan inlezen. Wie weet is het wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:05
@Harrie_ geen probleem als je de schakelaar vervangt met een Hue Smart Button, met een lasklem zorg je dat er altijd stroom op het armatuur staat. Je kan alle lampen, muv de speciale voor de plant, dan koppelen aan de ruimte Overloop. De speciale lamp maak je in een aparte ruimte aan, bijv. "Licht plant". Daar kun je vervolgens een routine op inschakelen dat hij elke dag tussen 15 en 18 aangaat.

Dit is overigens wel een vrij dure oplossing. Je hebt Hue lampen nodig, een Hue Bridge, een Smart Button, etc. En dan heb je geen speciale groeilamp. De speciale lamp kun je dan dus niet zelf aanzetten, die gaat helemaal automatisch.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Ja tuurlijk kan dat. Tijdschakelaar ergens in een (inbouw)doos proppen en een extra draad naar dat lamppunt, om maar wat te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

@Arjan90 Ik wist niet dat je ook draadloze schakelaars voor die dingen had. Op zich is dat wel een mooie oplossing, ik zou dan alleen wel een nieuwe draad trekken naar het lichtpunt want om met een lasklem een 1,5mm² schakeldraad permanent aan je fase te hangen verdient ook niet helemaal de schoonheidsprijs...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranciscusK
Juup schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 21:20:

Bij de schakelaar in de wand zit ook een enkel stopcontact. Maar dat wordt vaak gebruikt voor de stofzuiger. Er zou een splitser in het stopcontact gestoken kunnen worden en dan kunnen een groeilamp en een stofzuiger het stopcontact delen, maar dat ziet er dan niet zo netjes uit, al was het maar vanwege de stroomdraad die dan ook ergens moet lopen.

Het lichtpunt zit op een goede plek ten opzichte van de plant. Een enkele spot met een groeilamp zou het goed doen. Maar dan mist de overige verlichting. En de groeilamp heeft juist geen schakelaar nodig, maar een tijdklok. Ik heb even gezocht of er een led-groeilamp met een accu of batterijen en een tijdklok bestaat, maar ik heb niets kunnen vinden.

Ik kan morgen een plaatje van de draden in het lichtpunt maken en plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranciscusK
kabeltjekabel schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 21:34:
Ja tuurlijk kan dat. Tijdschakelaar ergens in een (inbouw)doos proppen en een extra draad naar dat lamppunt, om maar wat te noemen.
Dus het zou mogelijk kunnen zijn om vanuit het lichtpunt in het plafond een permanente stroomvoorziening voor een groeilamp met een tijdschakelaar te halen én een armatuur aan te sluiten voor een gewone lamp die op de schakelaar werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranciscusK
Harrie_ schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 21:23:
[...]

Je schakelt dan de overige lampen niet meer met de schakelaar op de muur en dat is wat TS wel graag wil...
Inderdaad. Het is ook zo (ik had dat nog niet eerder gemeld) dat het lichtpunt op twee schakelaars is aangesloten, via een hotelschakeling. Het is voor alle gebruikers het makkelijkst als die schakelaars blijven werken voor de gewone verlichting.

Wijzig volgende keer je laatste post aub. Je kunt meerdere quotes kwijt in een post.

[ Voor 9% gewijzigd door tweakduke op 05-02-2020 23:13 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 15-06 22:07
[...]

Dat kan je in de lasdoos checken (daar waar nu de lamp hangt). Als je naast blauw en zwart ook een bruine draad ziet dan heb je een permanente voeding. Zo niet, dan zou je eventueel een bruine draad bij kunnen trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
[...]

Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranciscusK
Goed, het lijkt erop dat de oplossing is om een aparte armatuur voor de groeilamp op het lichtpunt aan te sluiten. Als dat via een beschikbare bruine draad gaat zou er permanente spanning voorhanden moeten zijn, die kan worden geschakeld met een tijdschakelaar bij de lamp op het plafond. Ik probeer er nog achter te komen hoe dat dan precies moet, desnoods vraag ik een elektricien om hulp. Daarnaast kan er nog een armatuur voor gewone verlichting worden aangesloten, die via de bestaande wandschakelaars bediend kan worden.

Hartelijk bedankt allemaal, ik had dit nooit zelf kunnen bedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:43
FranciscusK schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 21:17:
Om de gehele ruimte te verlichten lijkt het nodig om meerdere lichtbronnen aan het plafond te hebben. Een balk of rail met spots bijvoorbeeld.
Als je een 3-fasen rail op zou hangen dan kun je in één rail ook 3 verschillende schakelingen creëren. 1 op de reguliere schakelaar en 1 op tijd (en 1 ongebruikt) bijvoorbeeld. Bijvoorbeeld zoiets. Misschien mooier dan losse armaturen.

Voor wat betreft de tijdschakeling, je zou een draadloze schakelmodule in de centraaldoos kunnen inbouwen (klikaanklikuit, Z-wave, whatever) en dan met een controller een tijdprogramma kunnen instellen. Of de bewerkelijke optie: vanuit de centraaldoos (door eventuele tussengelegen centraaldozen) een extra zwarte draad naar de groepenkast trekken en daar een tijdklok inbouwen.

Hoe zag je de tijdklok precies voor je? Stel dat er een module is die je in de centraaldoos of in het armatuur kunt inbouwen, dan heb je een trap en gereedschap nodig om het programma te wijzigen?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomis
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:10
Of gewoon niet gaan lopen prutsen en gewoon een hele mooie kunstplant kopen. Met al dat kunst en vliegwerk is een echte plant toch gedoemd te sterven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranciscusK
Xander schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 19:50:
[...]
Als je een 3-fasen rail op zou hangen dan kun je in één rail ook 3 verschillende schakelingen creëren. 1 op de reguliere schakelaar en 1 op tijd (en 1 ongebruikt) bijvoorbeeld. Bijvoorbeeld zoiets. Misschien mooier dan losse armaturen.

Voor wat betreft de tijdschakeling, je zou een draadloze schakelmodule in de centraaldoos kunnen inbouwen (klikaanklikuit, Z-wave, whatever) en dan met een controller een tijdprogramma kunnen instellen. Of de bewerkelijke optie: vanuit de centraaldoos (door eventuele tussengelegen centraaldozen) een extra zwarte draad naar de groepenkast trekken en daar een tijdklok inbouwen.

Hoe zag je de tijdklok precies voor je? Stel dat er een module is die je in de centraaldoos of in het armatuur kunt inbouwen, dan heb je een trap en gereedschap nodig om het programma te wijzigen?
Bedankt voor de tip over de driefasenrail. Dat is zeker het overwegen waard, ook omdat zo'n rail een hoek of bocht kan maken.

Op dit moment stel ik me de tijdklok voor als een kleine module die ik ergens in de buurt van de armatuur aanbreng. Het mooiste zou zijn als het in de armatuur of de lasdoos past, maar moet het wel een kleintje zijn. Hoe dan ook denk ik dat het programma niet vaak gewijzigd hoeft te worden. Twaalf uur aan, twaalf uur uit, zoiets. Ik zal proberen na te gaan of draadloze tijdschakelaars kleiner kunnen zijn dan bedrade. Tot nu toe leek deze wel geschikt. Esthetisch lijkt het me niet zo'n probleem om zo'n klein en hoofdzakelijk wit apparaatje op het plafond te hebben. Het plafond is vrij hoog en in de praktijk kijkt men bijna nooit direct naar het plafond.
Nomis schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 20:18:
Of gewoon niet gaan lopen prutsen en gewoon een hele mooie kunstplant kopen. Met al dat kunst en vliegwerk is een echte plant toch gedoemd te sterven...
Ik denk dat het best kan werken. Een beetje prutsen is vaak leerzaam ook. En een kunstplant, daar moet ik niet aan denken. Net zoiets als een opblaasvrouw :).
Pagina: 1