TV Lift automatiseren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _moh
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 03-09-2024
Hallo,

Nieuw hier op het forum volg al jaren Tweakers.net maar nog nooit iets met het forum gedaan. Vergeef mij als ik wat fout zet.

Ik zit met het volgende; ik heb een TV lift, hier zit de onderstaande wireless ontvanger in, zie fotos:
Afbeeldingslocatie: https://db3pap001files.storage.live.com/y4mUjA6t9CBCZBIkXMCiKhggbkvbYdodb3s0_sSbECFfnaWabjcVaE2CLVAt3Ck94yMUS-NBa0hUM32-QTZ6VdT95J4Wnowv2WlO13f8K8i2btWXuo_LfkzXGQdAMoSsXDk-bRaMF7eIOhAtBB-CYMmvpbptdObPkW_cU1Dcah1uw-MkfdDM-qq1UuhhEwiRs2UkbpXaq-4ex_jvUATRwsf3w/20200114_2.jpg?psid=1&width=631&height=841
Afbeeldingslocatie: https://db3pap001files.storage.live.com/y4mfolA6dV1v0xlYtgqf5oGOh66-s5rV5K0B_3RtnGbBSTRkWFVJ-EognGNqaXzIHzzKHcresHRNryyD7D6_kzgTqtWAl-nSg0T6XBFebkoVLGee6kE9Gvm9Yljyiq110Z7wzEy0Gc9dErP27Ul0CeQkDEIbsU9XwIq13miPGrYP9OnhGinwCXMHfJKlHDw1O_gBTeUtsm72HKJpQmYdFc5ow/20200114_1.jpg?psid=1&width=631&height=841

Nu dacht ik, mooi relais daar maak ik een bypass op mbv een z-wave module om de tv lift via z-wave te schakelen. Nu ben ik geen echte elektro held en ging het niet zoals gepland. De relais zijn geen relais zoals ik in gedachten had. Ik kan er ook weinig over vinden helaas.

Ik dacht laat ik eens een vraag op Tweakers.net stellen. Ken iemand dit bordje en kan iemand mij in de richting sturen om deze bypass te maken?

Ik heb helaas weinig gegevens van deze wireless ontvanger anders dan het model: MC307-M2-W en van het merk limoss is.

Alvast Bedankt,
Sander

[ Voor 26% gewijzigd door _moh op 05-02-2020 21:15 ]

Beste antwoord (via _moh op 16-03-2020 21:07)

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:03
Vrij recht toe recht aan zo te zien, twee met relais gebouwde H-bruggen.

motor omkeer relais

Waarschijnlijk werkt het ding met twee motoren de contacten A-B zijn voor motor1 en C-D is motor2

Als je weet wat de controller doet kun je waarschijnlijk zonder te veel problemen de hele print dumpen en vervangen voor wat anders.

Repareren doe je zo.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Je geeft wel erg weinig info.
Welk 'relais' heb je het over?
Welke z-wave module?
Waar is de ontvenger precies voor?
Wat kun je niet vinden over de MC307?

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:43

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Kun je van die onderste foto een grote foto ergens uploaden.

In ieder geval de vraag:
1. hoeveel motoren worden ermee geschakeld?
2. voedingsspanning van het bord en voedingsspanning van motoren?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _moh
Hallo Damic,

1 motor wordt er mee aangestuurd (ingebouwd in een kast waar ik niet goed bij kan).
De ontvanger wordt aangesloten op een 30volt voeding, aan de ontvanger zit ook de motor aangesloten dus deze zal in mijn beleving ook 30volt zijn.

De z-wave module is een Fibaro Double Switch 2*1.5kw (FIB_FGS-223)

Als er meer info nodig is laat ik dat graag horen.

Alvast bedankt,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23:05
Zit er geen afstandsbediening bij? Die zijn meestal 433mhz dan ben je het beste af met een pi arduino iets in die richting. Wat meer info zou fijn zijn. Op welk platform wil je het graag aansluiten eg homeassistant homekit. En het exacte model van de lift.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

_moh schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 20:59:
... De relais zijn geen relais zoals ik in gedachten had. Ik kan er ook weinig over vinden helaas...
Hûh? Als je zoekt op GJ-1C-9D vind je vanzelf de datasheet; 't is gewoon een spoeltje en een wisselcontact

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cowandchicken
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 10-02 22:23
het zijn gewoon de meest basic SPDT relais volgens mij.
2 om de draairichting te veranderen en 2 om in te schakelen?
Je zou je met een ULN gewoon kunnen schakelen denk ik, maar zonde om je driver bordje te slopen.
Het mooiste zou zijn om het protocol van je afstandbediening zelf in een arduino ofzo te implementeren. Dan hou je deze set gewoon orgineel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _moh
Brahiewahiewa schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 09:39:
[...]

Hûh? Als je zoekt op GJ-1C-9D vind je vanzelf de datasheet; 't is gewoon een spoeltje en een wisselcontact
cowandchicken schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 09:41:
het zijn gewoon de meest basic SPDT relais volgens mij.
2 om de draairichting te veranderen en 2 om in te schakelen?
Zal nog eens gaan door meten maar de vorige keer kon ik het niet vinden, misschien kan een van jullie aanwijzen welke punten ik moet hebben? Had namelijk zelf ook gedacht dat het simple relais waren maar blijkbaar zie ik iets over het hoofd.

alvast bedankt

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:03
Vrij recht toe recht aan zo te zien, twee met relais gebouwde H-bruggen.

motor omkeer relais

Waarschijnlijk werkt het ding met twee motoren de contacten A-B zijn voor motor1 en C-D is motor2

Als je weet wat de controller doet kun je waarschijnlijk zonder te veel problemen de hele print dumpen en vervangen voor wat anders.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

_moh schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 20:42:
[...] maar blijkbaar zie ik iets over het hoofd...
https://panda-bg.com/data...70514-Relay-GJ-1C-12L.pdf
't Zijn gewoon simpele relais

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.VD G
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 04-11-2020
Goedemiddag _moh
Ik heb dezelfde mc 307 met hc312.
Mijn vraag is of het nog gelukt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _moh
Hallo R.VD G

Ja het is inderdaad gelukt maar niet zoals ik in gedachten had.
Ik heb de mc307 weg gehaald en ik heb er een zwave shutter tussen gezet.
https://www.amazon.nl/dp/...7891_422970411_E_301_dt_1
Met de aanwijzingen van Sine is dit goed gelukt.

gr, Sander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.VD G
Hallo Sander,
Iets later dan gepland maar heel hartelijk bedankt voor de reactie.
Toch nog een vraag. Die schutter kan maar tot max 24 volt.
De limoss wil 30 volt. Hoe heb je dat opgelost.
Heb je misschien een tekening of foto hoe e.e.a. is aangesloten?
Alvast bedankt
Gr. René

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blue_ludo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-09 22:16
zou je het schema met de zwave shutter kunnen delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _moh
Hallo Rene,

Klopt, deze kan maar tot 24 volt. Hij zal echter niet snel stuk gaan van de 30 volt. Ik heb hem dus gewoon volgens schema van de Qubino Flush Shutter aangesloten.

Hier de manual: https://qubino.com/manuals/Flush_Shutter_DC.pdf pagina 33 @blue_ludo

gr,
R.VD G schreef op zondag 19 juli 2020 @ 13:19:
Hallo Sander,
Iets later dan gepland maar heel hartelijk bedankt voor de reactie.
Toch nog een vraag. Die schutter kan maar tot max 24 volt.
De limoss wil 30 volt. Hoe heb je dat opgelost.
Heb je misschien een tekening of foto hoe e.e.a. is aangesloten?
Alvast bedankt
Gr. René

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.VD G
Hallo Sander,
Bedankt voor je reactie en de aansluit link.
Inderdaad zal de korte tijd van gebruik niet gelijk tot problemen leiden.
Waar ik nog benieuwd naar ben is hoe en waar je de aansluiting met de tv lift hebt gemaakt.

Gr. René

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blue_ludo
  • Registratie: December 2012
Inmiddels is het gelukt, dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.VD G
Hallo blue_ludo
Hoe heb je de aansluiting met de tv lift gemaakt?
Om nu gelijk de draden door te knippen om te kijken hoe die zitten gaat mij even te ver.
Misschien heb je een tekening of kan je er een foto van maken
Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cjm-support
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-03-2021
Hier is het topic niet voor bedoeld. Eventueel in V&A een advertentie plaatsen.

[ Voor 79% gewijzigd door _ferry_ op 29-11-2020 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cjm-support
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-03-2021
Cjm-support schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 23:38:
[mbr]Hier is het topic niet voor bedoeld. Eventueel in V&A een advertentie plaatsen.[/]
Dus moet je een random ad plaatsen terwijl deze mensen hier met het zelfde product bezig zijn en deze eventueel weggooien/opslaan omdat ze het omgebouwd hebben. Totaal zinloos aangezien ik dit al op meerdere plekken/sites heb gedaan
Snap dat je het overzichtelijk wil houden en geen dingen of topic wil hebben maar dit gaat hier toch over of zie ik dit verkeerd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franshalsjes
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 09-08-2021
Ik zou ook wel graag het schema met de flush-shutter willen zien, want ik kom er niet uit. Ik heb 3 aansluitingen en 4 draden...
Met andere woorden: hoe maak je met een flush-shutter (3 aansluitingen) de connectie met de lift (4 aansluitingen)

[ Voor 31% gewijzigd door franshalsjes op 27-07-2021 15:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• About2Break
  • Registratie: Juli 2003
Ik heb een bedrade afstandsbediening gekocht (AliExpress). De afstandsbediening gedemonteerd en in die plaats de eerder genoemde Qubino geplaatst.

Ik gebruik Homeassistant en dat werkt eigenlijk heel goed. Het enige wat ik mij afvraag is iets wat ook al eerder is genoemd. Gaat het verschil in voltage geen probleem opleveren. In de handleiding staat 12-24 V (+-10%). Nu aangesloten op de 30 volt van de lift, dat is toch een verschil van %25.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u_icDujtGOXecnhNPqQRGtYUNnE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yqYj5ooHLSaNzFsPYXQOtPbh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HYO-EZr7RKsZLckhzOZUNSH9cAU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w0xSf8K5lQSG2aCa7hh0hfsF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ft-UHKce8vOPFsQkqgXpyRlRRaE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NrmZwgrdRD2YHw0XRw8KKuZ5.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bvoo9-VveJgxsHxtyatRjKWzgRc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8aEjugvwEfH3tpyrDs6Mir9W.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _moh
Nu bijna 2 jaar later, wordt bijna elke dag gebruikt en werkt nog als een speer.
About2Break schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 20:36:
Ik heb een bedrade afstandsbediening gekocht (AliExpress). De afstandsbediening gedemonteerd en in die plaats de eerder genoemde Qubino geplaatst.

Ik gebruik Homeassistant en dat werkt eigenlijk heel goed. Het enige wat ik mij afvraag is iets wat ook al eerder is genoemd. Gaat het verschil in voltage geen probleem opleveren. In de handleiding staat 12-24 V (+-10%). Nu aangesloten op de 30 volt van de lift, dat is toch een verschil van %25.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YKW
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-10-2024

YKW

mobiliteit ten top

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik ga voor dezelfde setup, de controlbox is in de verhuizing verloren gegaan, nu kan ik het meteen goed automatiseren :). Nu heb je een losse bedrade afstandsbediening gekocht en deze op de zwave controller aangesloten. Nu is de verzendtijd van Aliexpress 4 weken en wil niet wachten.

Ik zat te denken aan een standaard DIN kabel (https://www.allekabels.nl...nMx4jA3M2IwhoC1cEQAvD_BwE) alleen welke draden moet ik dan waar aansluiten, heb je toevallig iets van een aansluitschema?

Automatiseren kan je leren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _PM
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-09 16:58

_PM

Ik heb een bedrade afstandsbediening gekocht (AliExpress). De afstandsbediening gedemonteerd en in die plaats de eerder genoemde Qubino geplaatst. "]
Hier ook met qubino aan home assistant gekoppeld. Bedankt voor de fotos en uitleg!
Qubino even gecalibreerd en het werkte meteen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutertje6
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 25-05 18:58
YKW schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 12:38:
[...]

Ik ga voor dezelfde setup, de controlbox is in de verhuizing verloren gegaan, nu kan ik het meteen goed automatiseren :). Nu heb je een losse bedrade afstandsbediening gekocht en deze op de zwave controller aangesloten. Nu is de verzendtijd van Aliexpress 4 weken en wil niet wachten.

Ik zat te denken aan een standaard DIN kabel (https://www.allekabels.nl...nMx4jA3M2IwhoC1cEQAvD_BwE) alleen welke draden moet ik dan waar aansluiten, heb je toevallig iets van een aansluitschema?
hi allemaal, heb met veel interesse dit topic gelezen echter is de qubino niet meer leverbaar ivm overname door Shelly, nu is het idee dat ik de afstandbediening ga open maken een FIBARO Double Smart Module op ga solderen, dit heb ik nog nooit gedaan dus wil graag eerst een backup afstandbediening hebben. Mijn vraag, hoe ben je bij die specifieke bedrade afstandsbediening gekomen? Dan kan ik wellicht via dezelfde weg een draaloze kopen. Alvast bedankt!
Pagina: 1