Telefooncontactdoos aansluiten op IS/RA punt

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LFLe
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 18-01 21:30
Hallo!

We hebben sinds kort een DSL verbinding via Youfone (KPN netwerk). Deze is vandaag geactiveerd.
Echter hebben we een probleem:
We hebben geen stopcontact in de meterkast, waardoor het (op dit moment) niet mogelijk is om de modem in de meterkast neer te zetten. Nou hadden we bedacht om de telefooncontactdoos in de woonkamer te gebruiken als aansluitpunt voor de modem, ofwel de IS/RA aansluiting te verleggen (ong. 6 meter overbruggen). Is dit uberhaupt mogelijk? Volgens mij hadden de vorige bewoners dit ook zo gedaan. En tevens de buren ook. Echter heb ik het idee dat de telefoonkabels nu een beetje longbungelen (zie foto in de vorige link). Hoe moet dit dan aangesloten worden op de IS/RA? (Zonder al te veel snelheidsverlies?). Het klepje is redelijk eenvoudig te openen.

Ons is verteld dat het aanleggen van een wandcontactdoos best ingewikkeld /prijzig kan zijn in onze flat. Ook wonen we hier tijdelijk, dus wil ik dit ten alle kosten vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt het proberen. De provider raadt altijd aan om 't modem zo dicht mogelijk bij de ISRA neer te zetten, maar je kunt altijd kijken of het werkt op langere afstand.

Je foto is niet heel duidelijk, dus kan niet heel goed zien hoe die kabels er nu inzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LFLe
De monteur heeft 1 los telefoonkabeltje aan de IS/RA vastgemaakt (om aan de modem aan te sluiten). Echter lukt dit niet goed, aangezien er geen stopcontacten in de meterkast aanwezig zijn.

Deze groep draden komen van boven, en deze zijn denk ik verbonden met de telefoonstopcontact. Hier is nog zo'n groep, maar volgens mij hebben we maar 1 zo'n stopcontact in de woonkamer. Dus het is een beetje gissen welke het is..

Inmiddels hebben we beide groepen geprobeerd aan te sluiten aan de IS/RA, alleen krijgen we geen verbinding. Nu zitten we er aan te denken om het bijgeleverde kastje te gebruiken i.p.v. de telefoonstekker. Is dat misschien een oplossing? Anders weten we het ook even niet. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
De tweede kabel wat je laat zien is de juiste, die eerste moet je sws niet gebruiken omdat deze niet twisted is. Krijg je alleen maar ellende door, heb je het wcd boven ook eens open gemaakt om te kijken of de goede draden zijn aangesloten?

Als je het ISRA punt open maakt ( bovenste kapje ) kun je hier die kabel wat naar boven loopt op aansluiten. Meestal de eerste 2 schroeven links, hier zet je rood en blauw op, en dan sluit je dit zo aan boven op het wcd. Dan zou het gewoon moeten werken.

Ik zou wel even v.t.v. testen of het modem rechtstreeks werkt op het ISRA, voordat je kabels gaat op lengen. Desnoods even met een verlengkabel in de meterkast? Anders gaat het natuurlijk nooit werken op het wcd als er geen signaal binnen komt op het ISRA.

De monteur had in principe ook even kunnen uittesten welke kabel in het wcd zit....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:58
Is het niet mogelijk een stopcontact te maken in de meterkast? Lijkt me de makkelijkste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
LFLe schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 19:26:
Ons is verteld dat het aanleggen van een wandcontactdoos best ingewikkeld /prijzig kan zijn in onze flat. Ook wonen we hier tijdelijk, dus wil ik dit ten alle kosten vermijden.
Plaats eens een foto van je meterkast. Het plaatsen van een stekkerdoos in de meterkast kan toch nooit zo spannend zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:41

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

jeroen3 schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 07:50:
[...]

Plaats eens een foto van je meterkast. Het plaatsen van een stekkerdoos in de meterkast kan toch nooit zo spannend zijn?
En een elektricien bouwt dit in een 10 minuten in. Gewoon doen om wat toekomstbestendig te blijven.

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Is natuurlijk ook de vraag waar de meterkast zich bevind, je zult ook een verbinding moeten hebben naar de tv, en of een wifi versterker afhankelijk van de situatie.

Soms is het modem verplaatsen een makkelijkere oplossing. En die paar meter binnengeleiding maakt dan ook niks uit als dit een geschikte kabel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LFLe
Het is inmiddels gelukt! Ik had het meegeleverde kastje gemonteerd waar eerst de telefoonstekker zat. En het was inderdaad het tweede paar draden. Het ziet er naar uit dat de snelheid niet erg is aangetast.
AW_Bos schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 10:23:
[...]

En een elektricien bouwt dit in een 10 minuten in. Gewoon doen om wat toekomstbestendig te blijven.
Nou, wij huren dit appartement voor ~6 maanden. Dan is het een beetje zonde voor ~10-20% snelheidswinst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Eerst testen in de meterkast, daarna pas naar boven verplaatsen.

En welke kabel naar je telefoonaansluiting boven loopt, is natuurlijk simpel te achterhalen. De aders hebben verschillende kleuren, zie ik op je foto.

Deel je deze meterkast met meerdere appartementen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22-05 11:40
Dat hele "modem moet direct op IS/RA" verhaal is gewoon om te voorkomen dat er met brakke dropveters DSL verbindingen aangesloten worden. Zoals op de foto's in dit voorbeeld is de bestaande telefoonkabel iets ouds en dat kan zeker invloed hebben op DSL. Ik plaats hele dagen modem op andere plaatsen in een woning, zolang je dat met een fatsoenlijke kabel doet levert dat doorgaans geen probleem op. Trek gewoon een UTP kabel naar de plaats waar je het wil hebben, gebruik de blauwe/blauw-witte aders, werk het netjes af zodat er een RJ11 op kan en je kunt de modem prima ergens anders weg zetten.

Bij problemen kun je uiteraard altijd je modem eerst op de IS/RA aansluiten om gemiep van je provider te voorkomen. Zorg ervoor dat het daar stabiel is, dan maakt die paar meter UTP extra echt niets meer uit. Vanaf centrale of wijkkast zitten er honderden meters tussen, bij gerommel in huis gaat het meestal mis in platte telefoonkabels uit het jaar kruik met gevlochten draad zonder twist, vandaar die hele IS/RA eis omdat de provider er altijd de schuld van krijgt.
Pagina: 1