Meerwaarde architect?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:37

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Topicstarter
Sinds een week zijn wij de officiele kopers van een nieuw huis. Koopcontracten zijn getekend en de verbouwingsplannen kunnen beginnen. Omdat de woonkamer iets te klein is voor ons grote gezin willen wij een uitbouw plaatsen, voor o.a. de keuken en eettafel.

Het pand is gelegen op een hoek en ligt binnen, wat de gemeente noemt, beschermd dorpsgezicht. Het gebied heeft een eigen bestemmingsplan, waardoor er maximaal 3 meter mag worden uitgebouwd. Verder worden er eisen gesteld aan het aangezicht van de uitbouw. Het moet passen in bouwstijl van de woning. Een vergunning is dus nodig.

Afbeeldingslocatie: https://cloud.funda.nl/valentina_media/111/818/113_2160.jpg

Nu heb ik contact gehad met diverse aannemers en architecten binnen en buiten de gemeente. Er beklijft mij een beetje een dubbel gevoel.

Architecten schermen dat de procedures ingewikkeld zijn, aannemers niet te vertrouwen zijn, en de uitbouw aan strenge eisen moeten voldoen. Begrotingen lopen uiteen van 9.000-14.000 euro.

Aannemers, anderzijds, vinden dat de architecten het opkloppen en de procedures juist kunnen frustreren, waardoor aanvragen langer worden, dan noodzakelijk. Ze hebben referenties, die goedkopere bouwtekeningen en constructie berekeningen kunnen maken. De geraamde kosten voor de uitbouw, incl keuken en vloer liggen rond de 80.000-100.000 euro, afhankelijk van de gekozen kwaliteit van de bouwmaterialen.

Wat is jullie ervaring? Levert een architect meerwaarde? Zijn de prijzen rechtvaardig?

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:50
Ik weet niet welke taken een architect in Nederland allemaal op zich neemt.
Voor mijn verbouwing, verdieping op de garage plaatsen en verbinding maken met bestaande woning, was ook een vergunning nodig. In België wil dat zeggen dat er een handtekening van een architect nodig is.

Ik hen er toen voor gekozen om voor de duurste optie te gaan, en alles in de handen van de architect te leggen, en dus niet alleen te betalen voor zijn handtekening. Mijn architect kwam regelmatig de werf controleren, bemiddelde tussen mij en de aannemers toen er enkele fouten werden ontdekt (en die heb je altijd bij een verbouwing, want niets is wat het op plan lijkt), deed al het papierwerk voor vergunningen, energieprestatie, gaf aanbevelingen over aannemers,...

In België vraagt een architect meestal een percentage op de totale geschatte prijs als gage. Hoe duurder de bouw, hoe lager het percentage. Bij een verbouwing loopt dit percentage al snel op naar 10% en meer.
Mijn architect was echter akkoord met een vast bedrag (wat in de oorspronkelijke plannen neer kwam op 10%), doch door latere aanpassingen is de bouwprijs wel gestegen, maar steeg het loon van de architect niet mee.
Als ik die prijzen van je zie, komen ze ongeveer overeen met die 10%. Moet je enkel eens nakijken welke service ze bieden.
En als ik er van uit ga dat een architect in NL ook toezicht komt houden op de werf, kan ik wel begrijpen waarom een aannemer liever zonder architect werkt. Dat zijn een extra paar ogen, die tevens iets (dienen) af te weten van een bouw, die er voor zorgen dat er geen shortcuts worden genomen.
(Bij mij werd er bijvoorbeeld een deur-raam combinatie verkeerd gemaakt. Deur moest links staan maar stond rechts. De aannemer stelde voor om het profiel binnenstebuiten te plaatsen. Ik heb dit voorgelegd aan mijn architect, die dat direct heeft afgeschoten. Blijkbaar zitten er rubbers in dergelijke profielen die maken dat regenwater in een bepaalde richting stroomt. Door het binnenstebuiten te zetten zou het regenwater bij mij net binnenstromen. Heeft de aannemer op zijn kosten dus een nieuw profiel moeten laten maken)

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik zou in jou geval dezelfde uitbouw als de buren plaatsen, dat geeft het mooiste en rustigste beeld.

Bijkomend voordeel is dat je de tekeningen van de buren kunt gebruiken. Deze kun je bij de buren opvragen of een kopie (laten) maken in gemeentearchief.

Scheelt ook in de kosten.

[ Voor 8% gewijzigd door Sethro op 05-02-2020 22:17 ]

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
100k voor 3 meter uitbouw? Dit lijkt mij wel heel erg overdreven.
Als je het een beetje standaard wilt houden is een architect helemaal niet nodig. Een bouwkundig tekenaar is genoeg. Alles bij de aannemer neerleggen zou ik niet doen, dan is er niemand die het werk van de aannemer kritisch controleert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Goeie genade; 80-100K? Wat voor uitbouw wordt dat wel niet?

Ik ben hier ook meer geneigd de aannemers te geloven. Architecten maken er vaak iets van wat onnodig lelijk, duur en onpraktisch is. Gewoon in grote lijnen dat ding van je buren nabouwen en klaar.

EDIT: Hebben je buren in de uitbouw een lager plafond en dan weer een 'kas' geplaatst om weer extra licht in het oude deel te krijgen? In dat geval zou ik niet 1:1 overnemen...

[ Voor 25% gewijzigd door kabeltjekabel op 05-02-2020 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:34
De aanzichregels e.d. lijken wel mee te vallen als ik naar je buren kijk. Of geldt dit alleen voor jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:48
Het is een tweekapper dus dan is mijn mening eigenlijk dat je hetzelfde moet doen als de buren.

Dat houd het aanzicht veel netter en kloppender dan wanneer je iets anders neer zet.

Bijkomend voordeel is dat je de tekeningen gewoon via de gemeente kan opvragen. ( Of aan de buren kunt vragen natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dat je tekeningen kan opvragen bij de gemeente wil niet zeggen dat je ze ook mag gebruiken.
Gewoon netjes toestemming vragen aan de persoon die de rechten heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:48
twain4me schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 23:45:
Dat je tekeningen kan opvragen bij de gemeente wil niet zeggen dat je ze ook mag gebruiken.
Gewoon netjes toestemming vragen aan de persoon die de rechten heeft.
Misschien inderdaad eerst buren vragen, levert dat niks op gemeente archief raadplegen.

Dat de buurman die uitbouw heeft wil niet zeggen dat hij de tekeningen ook heeft.
De vorige eigenaar kan die uitbouw ook hebben laten bouwen.

Mijn buren zien trouwens met zo'n vraag meteen euro tekens.

Je hebt nu met andere eisen te maken, dus 1 op 1 kopieeren kan toch niet.
En zeer waarschijnlijk wil je toch wel iets anders hebben zoals een binnenmuur of openslaande deuren. Triple glass.
Kun je wel hun tekeningen als leidraad gebruiken om het uiterlijk zoveel mogelijk hetzelfde te houden.

[ Voor 9% gewijzigd door FRANQ op 05-02-2020 23:55 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rusky
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
inderdaad geen architect vragen, deze zijn veel te duur voor zon simpele uitbouw. Ben zelf bouwkundig tekenaar en teken dit ook wel zonder dat er een tekening van de buren is. Dus als de buren echt moeilijk doen gewoon laten zitten.
Ik zou aanraden dit door een bouwkundig tekenaar uit te laten tekenen, vergunning aanvragen. en dan langs een paar aannemers om een prijs te laten maken.

mijn pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:01
Ik ben ook wel benieuwd naar wat hier dan blijkbaar 100k aan moet kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:02
Als je van plan bent 100k uit te geven zou ik een architect overwegen, een goede kan zelfs kostenbesparend werken en komt er wellicht iets mooiers uit dan wanneer een techneut iets tekent.

Als je Max 30 a 40k uit wil geven kan het volgens mij ook, dan inderdaad kopiëren en verbeteren van de buren.

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Montaner schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 22:47:
De aanzichregels e.d. lijken wel mee te vallen als ik naar je buren kijk. Of geldt dit alleen voor jullie?
Haha dit. Aanzicht is toch ook alleen voor de voorkant? En 100k voor zoiets. Is het van goud?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-04 15:36
Erhnam schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 19:23:
Architecten schermen dat de procedures ingewikkeld zijn, aannemers niet te vertrouwen zijn, en de uitbouw aan strenge eisen moeten voldoen. Begrotingen lopen uiteen van 9.000-14.000 euro.

Aannemers, anderzijds, vinden dat de architecten het opkloppen en de procedures juist kunnen frustreren, waardoor aanvragen langer worden, dan noodzakelijk. Ze hebben referenties, die goedkopere bouwtekeningen en constructie berekeningen kunnen maken. De geraamde kosten voor de uitbouw, incl keuken en vloer liggen rond de 80.000-100.000 euro, afhankelijk van de gekozen kwaliteit van de bouwmaterialen.
Natuurlijk zeggen architecten dat, ze moeten immers hun eigen toegevoerde waarde kunnen rechtvaardigen. Wie zou er aankloppen bij een architect als ze zouden zeggen 'Stelt allemaal niks voor, procedure kan je zelf wel aanvragen via de website van de gemeente en aannemers leveren altijd goed werk". Voor aannemers geldt hetzelfde, niemand vind het leuk als ze het werk uitgebreid komen inspecteren. Wat ik hiermee wil zeggen is, kijk kritisch naar wat betrokken partijen zeggen, en wat hun belang in het geheel is. De waarheid zal waarschijnlijk ergens in het midden liggen.

Soms treedt zo'n architectenbureau ook op als projectmanager richting de aannemers, dan heb jij dat gedoe allemaal niet aan je hoofd, en heb je slechts met één partij te maken voor de uitvoering van het geheel. En dat kost geld, maar als je je die luxe wilt veroorloven kan het.

Ik denk alleen dat het voor deze uitbouw allemaal een beetje overtrokken is. Als ik zie wat de buren hebben, zie ik een muur, grote kozijnen en een dak. Dat moet niet al te moeilijk zijn. Kijk als het nou gaat om een grote uitbreiding waarbij de betreffende stijl van het pand behouden moet worden, dan zou ik een architect in de arm nemen. Maar voor een uitbouw van drie meter?

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:41
Is het niet zo dat als er bouwkundige fouten gebeuren de architect in hoofdzaak altijd aansprakelijk blijft?
Dit is voor mij dé reden om voor een architect te kiezen.

Interesting times...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
kazzzdafke schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 10:43:
Is het niet zo dat als er bouwkundige fouten gebeuren de architect in hoofdzaak altijd aansprakelijk blijft?
Dit is voor mij dé reden om voor een architect te kiezen.
Dat ligt er aan of het een ontwerpfout of een uitvoeringsfout is. Aan de hand daarvan kan je vaststellen wie er verantwoordelijk voor was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:41
Klopt, maar een aannemer kan failliet gaan en de aansprakelijkheid zo ontlopen, een architect niet. Dat is echt een belangrijk detail.
De archi blijft zelfs privé aansprakelijk.

Interesting times...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffiebarbaar
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 01-04-2020
Op zo'n bedrag zou ik ook wel een architect er een plasje over laten doen eerlijk gezegd, want voor dat geld wil ik geen verantwoordelijkheden dragen rond de juiste afronding van dat project.
Ik vraag me wel af wat ze allemaal gaan doen in die drie meter dat dat tot 100.000 euro kan kosten.
Of zit de hele bouwsector ook in zo'n bubbel waar ze gewoon maar arbitrair achterlijke bedragen kunnen vragen?

[ Voor 23% gewijzigd door Koffiebarbaar op 06-02-2020 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11-05 15:09
Sethro schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 22:11:
Ik zou in jou geval dezelfde uitbouw als de buren plaatsen, dat geeft het mooiste en rustigste beeld.

Bijkomend voordeel is dat je de tekeningen van de buren kunt gebruiken. Deze kun je bij de buren opvragen of een kopie (laten) maken in gemeentearchief.

Scheelt ook in de kosten.
Denk dat je daar helaas wel op uitkomt. Afwijken van de buren is nog lelijker dan die niet zo fraaie uitbouw kopiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:02

Wuursj

want worst is al bezet

Als je weet wat je wil (indeling, uiterlijk), kan het prima zonder architect. Een goede tekening en berekening is wel belangrijk maar dat kan ook met een (veel goedkopere) bouwkundig tekenaar en constructeur. Zeker als je een voorbeeld tekening van bijv. de buren hebt die je wensen dekt.

Als je nog niet weet wat je wil, kan een architect zeker wel meerwaarde geven.

Ik heb voor een vergelijkbaar project (op- en aanbouw) het zelf in de hand genomen.
  • Voorbeeld tekening van de buren als input gebruikt om tot een gelijk uiterlijk te komen.
  • Direct een constructeur ingehuurd ( € 1200 euro). Zonder CNS berekening krijg je doorgaans geen vergunning.
  • Zelf een tekening en vergunningsaanvraag pakket gemaakt waar uiterlijk van de buren, input van de constructie berekening en onze wens qua indeling bij elkaar komen. Ik ben zelf (jacht) ontwerper en kan wel wat tekenen maar dit zou je ook door een goedkopere bouwkundig tekenaar kunnen doen.
  • Je moet ook wat relatief simpele berekeningen meesturen zoals daglicht berekening, ventilatie berekening. Die kon ik zelf wel doen na een avondje op google maar ook daar zijn betaalbare opties buiten de deur voor.
Je komt sowieso in discussie met de aannemer over details, ook met een architect-tekening want daar wordt in de praktijk ook (flink) van afgeweken. Door gebrek van praktische kennis van menig architect én eigenwijze aannemers. Berekeningen van de constructeur moeten wel gevolg worden.
De tekening van een bouwkundig tekenaar helpen bij communicatie naar aannemer net zo goed en vaak nog beter dan eentje van een architect.

Er zijn ook aannemers die het hele traject van tekening en vergunningsaanvraag voor je kunnen doen. Zou bij mijn verbouwing voor alleen een opbouw ~3350 euro kosten. Maar ik wilde juist zelf graag grip hebben.

En 80-100k voor een dergelijke verbouwing waarbij alles echt helemaal af is, is in deze tijd helemaal geen extreem geval. Ik lees incl. keuken etc. en dat kan je ze duur maken als je wil.
Ik heb gekkere offertes gehad. Bijvoorbeeld 85k voor aanbouwtje 3,5*5,5m en nieuwe betonvloer, casco zonder afwerking, zonder keuken...
Wat niet wil zeggen dat het niet goedkoper kan.

[ Voor 9% gewijzigd door Wuursj op 06-02-2020 11:29 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
kazzzdafke schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 11:10:
Klopt, maar een aannemer kan failliet gaan en de aansprakelijkheid zo ontlopen, een architect niet. Dat is echt een belangrijk detail.
De archi blijft zelfs privé aansprakelijk.
In NL niet hoor, hier heeft praktisch elk bedrijf een verzekering. Voor architecten, tekenaars en constructeurs is dat 99/100 keer met de DNR2011 voorwaarden.
https://www.nlingenieurs....-DNR2011-juli2013-NED.pdf

En om het risico van een failliete aannemer tegen te gaan, neem je altijd een aannemer met het Bouw garant keurmerk.
https://www.bouwgarant.nl/garantie/verbouwgarantie/

[ Voor 25% gewijzigd door Ernemmer op 06-02-2020 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pctje91
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15:57
Veel gemeenten hebben een vooronderzoek (proces voor vergunningsaanvraag).
Vaak wordt hier voor een fractie van een aanvraag je plan beoordeeld en weet je of je voldoet aan de kaders van het beschermd dorpsgezicht. Door dit aan de voorkant te checken heb je bij de vergunning minder kans op vertraging.

Verder kan je een architect in de arm nemen, maar persoonlijk vind ik de aanbouw van de buren, ook niet heel bijzonder. Daarbij zit je wel aan de achterkant (Ik weet niet hoe het zit met het zicht zit vanaf de zijkant?). Maar dit maakt het wel makkelijker en minder complex in het kader van welstand. Bouwkundigtekenaar icm aannemer lijkt mij ook het slimste.

[ Voor 6% gewijzigd door Pctje91 op 06-02-2020 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik zou hier ook geen architect voor vragen. Zoals andere zeggen kan er een (kwaliteit)risico ontstaan als je het geheel bij een aannemer neerlegt. Om dit te ondervangen kun je aankloppen bij een bouwbegeleider en gebruik maken van zijn (als het goed is) onafhankelijke expertise.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Erhnam schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 19:23:
Sinds een week zijn wij de officiele kopers van een nieuw huis. Koopcontracten zijn getekend en de verbouwingsplannen kunnen beginnen. Omdat de woonkamer iets te klein is voor ons grote gezin willen wij een uitbouw plaatsen, voor o.a. de keuken en eettafel.

Het pand is gelegen op een hoek en ligt binnen, wat de gemeente noemt, beschermd dorpsgezicht. Het gebied heeft een eigen bestemmingsplan, waardoor er maximaal 3 meter mag worden uitgebouwd. Verder worden er eisen gesteld aan het aangezicht van de uitbouw. Het moet passen in bouwstijl van de woning. Een vergunning is dus nodig.

[Afbeelding]

Nu heb ik contact gehad met diverse aannemers en architecten binnen en buiten de gemeente. Er beklijft mij een beetje een dubbel gevoel.

Wat is jullie ervaring? Levert een architect meerwaarde? Zijn de prijzen rechtvaardig?
toon volledige bericht
Architect hier :w

Het is vrij simpel: Wil je architectuur? Dan heb je een architect nodig. Wil je stenen opelkaar stappelen en er een uitbouw van maken? Dan heb je die niet nodig.
Dus, nee je hebt mij niet nodig, er valt op het eerste gezicht niet veel te ontwerpen, wat wel iets is om over na te denken is een bouwbegeleider. (Dat kan een architect zijn, maar zou ik in dit geval niet doen.) Een bouwbegeleider/adviseur heeft een goed beeld van prijzen, en verwachtingen en zo kan een fout of vergissing vroeg ontdenkt worden. Het is niet ongewoon dat bouwbegeleiding zichzelf terug betaald. door betere prijzen en minder fouten. en je hebt een extra paar ogen aan jouw kant staan (ipv een aannemer met 2 petten op.)

Al met al is zowel de bewering van de architect als de bewering van de aannemer vaker waar dan ik zou willen.

Ja, architecten kunnen het proces onnodig frustreren.
Ja, aannemers kan je niet per definitie op hun blauwe ogen vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11-05 03:46

MLLL

Palm Treo 650

IPV een bouwbegeleider kun je beter een aannemer nemen met goede recensies, vraag bijvoorbeeld naar recente klussen .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Weet je zeker dat er een vergunning nodig is? Zo op het oog komt de hele uitbouw in het achtererfgebied? Of kom je voorbij de zijgevel met de uitbouw?

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19:29
MLLL schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 14:31:
IPV een bouwbegeleider kun je beter een aannemer nemen met goede recensies, vraag bijvoorbeeld naar recente klussen .
Doe liever beide.
Zelfs goede aannemers hebben baat bij iemand die de boel begeleid.

Dat kan intern, maar dat is (bijna per definitie) iemand met de pet van de aannemer op.

Een architect is zoals gezegd vaak overkill, tenzij je inderdaad architectuur wilt, of er speciale eisen vanuit de gemeente zijn.
Maar zowat elk (goed) bouwadviesbureau kan alles mbt eisen vergunningen e.d. ook regelen en die verdient zich bij grotere ingewikkelde verbouwingen al snel terug.

Bedenk ook dat zowat elke aannemer onderaannemers in moet huren. Hoe goed hun werk dan ook is, ze voelen zich vaak niet verantwoordelijk voor het werk van een onderaannemer.

En aannemer is geen beschermd beroep.
Laat staan schilder of stucadoor e.d.

En referenties zeggen lang niet altijd zoveel als je hoopt.
Zeker niet als er specifieke kennis bij komt kijken.

Een overkoepelende begeleider die de verschillende dingen kan controleren vooraf en in de gaten kan houden en ze aan spreekt op planning, kwaliteit e.d. verdient zich dan al heel snel terug.

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11-05 03:46

MLLL

Palm Treo 650

Morelleth schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 19:08:
[...]

Doe liever beide.
Zelfs goede aannemers hebben baat bij iemand die de boel begeleid.

Dat kan intern, maar dat is (bijna per definitie) iemand met de pet van de aannemer op.

Een architect is zoals gezegd vaak overkill, tenzij je inderdaad architectuur wilt, of er speciale eisen vanuit de gemeente zijn.
Maar zowat elk (goed) bouwadviesbureau kan alles mbt eisen vergunningen e.d. ook regelen en die verdient zich bij grotere ingewikkelde verbouwingen al snel terug.

Bedenk ook dat zowat elke aannemer onderaannemers in moet huren. Hoe goed hun werk dan ook is, ze voelen zich vaak niet verantwoordelijk voor het werk van een onderaannemer.

En aannemer is geen beschermd beroep.
Laat staan schilder of stucadoor e.d.

En referenties zeggen lang niet altijd zoveel als je hoopt.
Zeker niet als er specifieke kennis bij komt kijken.

Een overkoepelende begeleider die de verschillende dingen kan controleren vooraf en in de gaten kan houden en ze aan spreekt op planning, kwaliteit e.d. verdient zich dan al heel snel terug.
toon volledige bericht
Een aannemer die onderaannemers inhuurt is verantwoordelijk voor het werk dat ze afleveren.

Voor een relatief simpele aanbouw heb je echt geen bouwbegeleider nodig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ACRNM
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-12-2024
En zie hier de reden dat Nederland er steeds meer als België uit komt te zien....een rotzooi.
Architectuur is niet alleen iets ingewikkelds moderns tekenen maar juist het correct laten aansluiten van aan-/opbouwen en andere zaken op de al bestaande architectuur. Dat gaat dus ook over de voeg, de steen, de stijl van het kozijnen, details in metselwerk, ritme, symmetrie etc.
De gemiddelde Jaren '20 '30 en '50 wijk in Nederland is compleet verpest doordat mensen de rasters, kleuren en profieldieptes van alleen al de kozijnen niet aanpassen aan het ritme van het gebouw maar gewoon een plat kunstof kozijn erin laten zetten door de aannemer want lekker onderhoudsvrij. (zoals die troep die in de bestaande opbouw zit en bij de buren erin). #rant

Zoals twain4me al stelde, wil je iets moois wat correct aansluit bij het bestaande gebouw? Huur dan een architect in voor een paar uurtjes tekenen. Wil je gewoon ruimte dan moet je een aannemer vragen wat bakstenen op elkaar te metselen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eschurma
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:50
Als je geld wilt besparen huur je geen architect in met een kans dat het goed gaat en/of/met mogelijk een hoop gedoe.
Genoeg toppics hierover hier op Tweakers.
Huur je wel een architect dan acht ik de kans dat er een ellende toppic geopend wordt heel klein.
Persoonlijk vind ik een verbouwing door een architect een grote meerwaarde omdat er, zoals al eerder gezegd, naar het geheel wordt gekeken. Heb tijdens mijn zoektocht naar huizen al zoveel lelijke uitbouwen gezien (zoals die van je buren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam

Erhnam

Topicstarter
Bedankt voor alle tips, het delen van ervaringen en kennis. De 100k is het maximale budget voor de verbouwing beneden. Dit is inclusief uitbouw, keuken, betonschuimvloer, stucwerk, schilderen, houten vloer, etc.

Op basis van alle input ga ik met een aantal bouwkundig experts praten, die de gemeente goed kennen, en wat meer los staan van de aannemers. Verder werd ik geadviseerd om de notulen van de welstandscommissie op te vragen. Hierin staan soortgelijke projecten en zijn ook de aanvragers te herleiden. Wellicht levert dat nog nieuwe inzichten op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:05
ACRNM schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 20:20:
En zie hier de reden dat Nederland er steeds meer als België uit komt te zien....een rotzooi.
Architectuur is niet alleen iets ingewikkelds moderns tekenen maar juist het correct laten aansluiten van aan-/opbouwen en andere zaken op de al bestaande architectuur. Dat gaat dus ook over de voeg, de steen, de stijl van het kozijnen, details in metselwerk, ritme, symmetrie etc.
lol @ mensen die er vanuit gaan dat het met een architect beter zal gaan. Gezien het gemiddelde bouwsel in NL zou ik er zeker niet vanuit gaan dat het er mooier op wordt :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Ik denk dat je met de juiste architect zeker een betere aanbouw krijgt, waarbij over nagedacht wordt tot een harmonisch geheel. Zelfs voor dakkapellen kan dit de moeite zijn. Maar het is maar net hoever je wilt gaan. Alleen al de afwijkende steenkleur zoals bij je buren zou het voor mij niet zijn.

Ik zelf heb plannen om een huis uit 1910 te gaan renoveren. Dit huis is in de loop der jaren flink verpest, waarbij nagenoeg alle architectonische details verloren gegaan. Wij zijn nu in overleg met een gespecialiseerde architect op dit gebied om zoveel mogelijk te herstellen + een nieuwe aanbouw.

[ Voor 7% gewijzigd door Morpheusk op 13-05-2020 13:20 ]

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• invine
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:12
Als architect zijnde zou ik zeggen: neem een architect in handen. Niet alleen omdat wij weten wat de procedures zijn (dat weet een goede aannemer ook wel), maar omdat wij meestal net ff wat anders nadenken over een uitbouw en met vaak creatievere en "betere" oplossingen komen.
klaaas schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 17:25:
Weet je zeker dat er een vergunning nodig is? Zo op het oog komt de hele uitbouw in het achtererfgebied? Of kom je voorbij de zijgevel met de uitbouw?
Goeie opmerking dit, want het vergunningvrij uitbouwen gaat zover ik weet boven de welstandsnorm. Je zou in principe 4 meter mogen uitbouw zolang het op je achtererf blijft. Maarja daarvoor moet een architect inhuren om te zien of dat het geval is.

De raming voor architect lijkt mij wel marktconform, die 14.000 is wel erg stevig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Nu online
invine schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 14:32:

[...]

De raming voor architect lijkt mij wel marktconform, die 14.000 is wel erg stevig.
Ik vind de prijzen eigenlijk best wel stevig. Ik vraag mij oprecht ook wel eens af hoeveel uren een architect er eigenlijk mee bezig is.
Mijn offerte zit tegen de onder grens aan voor veel meer werk. Restauratie naar oude stijl zoals het vroeger was, aanbouw en een nieuwe garage geheel in stijl. Of de kosten moeten voornamelijk in de aanloopkosten zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20:17
Die uitbouw van de buren doet echt pijn aan m'n ogen. Je hebt zo'n mooi huis gekocht, wil je er dan echt zo'n formule-uitbouw in een andere kleur baksteen tegenaan plakken?

Ontwerpen is een vak, wanneer je met je plan langs welstand moet dan wordt er met ontwerpers-ogen naar je voorstel gekeken. Wat je wil is geen dakopbouw op een standaard rijtjeshuis maar een uitbreiding van een zorgvuldig ontworpen huis (waar je ook een meerprijs voor hebt betaald bij je aankoop). Ik had zeker een architect in de hand genomen, met een architect zijn prima afspraken te maken over prijs en het werk wat ze ervoor leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• invine
Morpheusk schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 15:50:
[...]

Ik vind de prijzen eigenlijk best wel stevig. Ik vraag mij oprecht ook wel eens af hoeveel uren een architect er eigenlijk mee bezig is.
Mijn offerte zit tegen de onder grens aan voor veel meer werk. Restauratie naar oude stijl zoals het vroeger was, aanbouw en een nieuwe garage geheel in stijl. Of de kosten moeten voornamelijk in de aanloopkosten zitten?
Hangt er vanaf wat er gedaan moet worden. Maar uitzoeken vergunning, ontwerpfase, eventueel bouwaanvraag en dan werktekeningen en misschien toezicht tijdens de bouw. Tja dat kost geld, maar dan krijg je ook wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marber
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15:25
Bij zo’n huis moet de aanbouw ook mooi. Dus ja. Architect heb je nodig. Gewoon hier een vierkant blok tegen aanknallen is zonde

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Marber schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 20:39:
Bij zo’n huis moet de aanbouw ook mooi. Dus ja. Architect heb je nodig. Gewoon hier een vierkant blok tegen aanknallen is zonde
Ja want als je geen architect neemt dan wordt het een lelijk vierkant blok van lichtgrijze betonstenen?

Aannemer: "Nou meneer, deze baksteen gaan we gebruiken voor de gevel, die gebruiken we in de sociale woningbouw ook."
Klant: "Ja maar ik had liever een baksteen gehad die beter bij de bestaande gevel past."
Aannemer: "Pech gehad, dit wordt 'm!"

_O-

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 09-05 12:29
Eerder andersom.
Deze grijze betonsteen is helemaal retro-hip en ik heb een voorbeeld gevonden met een wazige foto en half-verscheurde bouwtekening uit 1930 voor een klompenhok bij een clubhuis, dus die moet het helemaal worden. Mooi of lelijk kunt u niet over oordelen, want u hebt niet vijf jaar op Delft rondgelopen hiervoor.
;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:33
Wil je een aanbouw die past bij de stijl van een huis maar ook aansluit bij je interieur dan kan een architect een meerwaarde zijn. Eventueel kijken ze ook mee naar de indeling van de begane grond en kunnen ze met handige tips komen. Echter naast de kosten voor de architect komt hier vaak ook een extra prijskaartje bij.

Bijkomend voordeel is dat een architect ook jou belangen behartigt tijdens de bouw en dus voor jou opkomt.

Anderzijds, een aannemer zal het meer praktisch bekijken en de risico’s zoveel mogelijk willen beperken door het simpel te houden en bewezen technieken toe te passen. Dit geeft vaak meer zekerheid, een lagere prijs en onderhoud is eenvoudiger.

Persoonlijk zou ik echter geen architect in de hand nemen maar dat is dan ook omdat ik zelf een bouwkundige achtergrond heb en dan is het makkelijker om op de stoel van de architect te gaan zitten. De vraag is vooral of je dat zelf wilt doen, kan doen en de tijd hebt om dit te doen gedurende het hele traject.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinkinTED
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05 22:51
Een architect is geen bouwer, leuk voor mooie plaatjes, maar de uitvoerbaarheid (en dus ook kwaliteit) vind ik belangrijker.

Mocht je geen vertrouwen hebben in de aannemerij, huur dan een opzichter in die één dag in de week komt kijken, maar ook mee kijkt in het voortraject, tekenwerk e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• invine
LinkinTED schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 09:31:
Een architect is geen bouwer, leuk voor mooie plaatjes, maar de uitvoerbaarheid (en dus ook kwaliteit) vind ik belangrijker.
:F

Geen idee welke ervaring jij hebt met architecten, maar wij hebben op kantoor gewoon een groep bouwkundige die zorgen dat wat de architect tekent ook echt uitgewerkt kan worden.

Als ik voor mijzelf spreek, ik ben meer bouwkundige dan architect. Dus denk vanuit hoe er gebouwd kan worden dan vanuit het concept. Een concept voor een uitbouw is sowieso beetje onzin, dat moet gewoon goed samen gaan met de bestaande bouw. Ga je naar nieuwbouw dan kan het concept / het idee wel echt belangrijk zijn bij het ontwerp.

Een goede architect zorgt dat een uitbouw, of die nou hedendaags is of stijl-correct, altijd past bij de bestaande bouw. Zowel van buiten als van binnen.

[ Voor 12% gewijzigd door invine op 15-05-2020 10:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Een architect heb je niet per sé nodig. Er zijn zat bouwkundige tekenbureau's met kennis van zaken die je prima verder kunnen helpen van ontwerp naar aanvraag tot aanbesteding en begeleiding.

* Kaasplank werkt zelf bij zo'n bedrijf
Zowel particulieren als aannemers komen bij ons voor dit soort uitbreidingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highland
Je hebt enkele hoofdrollen:

- opdrachtgever met eisen/wensen
- vertaling eisen/wensen in ontwerp en PvE
- vertaling daarvan in technisch ontwerp
- uitvoering
- project/procesmanagement

Bij een eenvoudig kastje maken vervul je al die rollen zelf, als het ingewikkelder wordt kun je hulp inroepen. De eerste rol kun je alleen maar zelf doen, de rest kun je uitbesteden aan specialisten. Sommige partijen combineren die specialismes. Of die combinatie gelukkig is of juist niet, moet je beoordelen adhv referenties. En je daarbij afvragen hoe jij bent als opdrachtgever: ben je deskundig, betrokken?.

Dat een bureau zegt 'dat doen wij ook' is op zichzelf nog niet voldoende om er op te vertrouwen dat ze het ook goed doen, sommige specialisten zien de wereld te veel door hun gekleurde bril. Niet elke architect is praktisch, niet elk bouwkundig tekenaar heeft gevoel voor esthetiek/concept, niet elke specialist kan een project managen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LinkinTED
invine schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:14:
[...]

:F

Geen idee welke ervaring jij hebt met architecten, maar wij hebben op kantoor gewoon een groep bouwkundige die zorgen dat wat de architect tekent ook echt uitgewerkt kan worden.
Mijn ervaring is dat het zeldzaam is dat een architect het bouwkundig goed uitwerkt. Ja, daarbij scheer ik ze over één kam. Uitzonderingen zijn er altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Credo hier is: goede architectuur lekt. :+

Dus we kijken graag zelf naar de verzonnen oplossingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Señor Sjon schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 12:15:
Credo hier is: goede architectuur lekt. :+
dan verzet je toch gewoon je stoel aldus Frank Lloyd Wright ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• invine
LinkinTED schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:43:
[...]

Mijn ervaring is dat het zeldzaam is dat een architect het bouwkundig goed uitwerkt. Ja, daarbij scheer ik ze over één kam. Uitzonderingen zijn er altijd.
Een slechte ervaring met een architect betekend niet dat we allemaal zo zijn. Maar daargelaten er zijn veel prutsers die liever een "mooi" ding neerzetten dan iets wat ook wind en waterdicht is.

Ieder zijn voorkeur! Ik los graag de ellende op van een waardeloze aannemer/architect hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinkinTED
@invine het is niet een, maar meerdere ervaringen die ik daar mee heb. :)
Vaak is het nu eenmaal zo dat de architect niet te bouwtechnische kennis heeft over hoe een product praktisch en kwalitatief uitgevoerd moet worden. Is ook logisch, zij zijn niet diegene die het product maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ashundi
  • Laatst online: 07-05 16:41
Ik denk dat TS inmiddels geen adviezen meer nodig heeft of een architect wel of niet nodig is.
Wel of er inmiddels plannen zijn getekend en voor de nieuwsgierigen wat het dan wordt ;)

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Erhnam

Erhnam

Topicstarter
Leuk om de uitwisseling te zien van alle standpunten en ideeen. We hebben uiteindelijk gekozen voor een bouwkundig expert die nauw samenwerkt met de aannemer. Die stemt onze wensen af op de maatvoeringen, zodat alles ook enigszins betaalbaar blijft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GUoyAy0GCpFYL7ov5Aauw_MXyPs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Rblicbg6l86nVmSeyhCi8WUi.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LHt9p26Q-7Mhs0K5evyey_ujrW8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LKM7RZ0nhg8fgl16s75GhkjQ.png?f=fotoalbum_large

De rode kleur stenen, gele stenen, lijnen blijven hetzelfde. Ook de banden, ruitjes en patronen keren terug, eveneens als de lijsten van het dak. Het plafond binnen blijft dezelfde hoogte, waardoor het mooi een geheel blijft. Zal als het bijna klaar is wel een foto delen met het uiteindelijke resultaat.

[ Voor 3% gewijzigd door Erhnam op 15-05-2020 15:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ziet er strak uit d:)b
Daar heb je echt geen paarse broek bij nodig.

Ik werk regelmatig ontwerpen van architecten uit richting omgevingsvergunning / bestek of uitvoering maar die kwaliteit is vaak om te janken. Kennis van materiaal of detaillering ontbreekt vaak en ook constructief gezien houden ze regelmatig nergens rekening mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:09
@Kaasplank Dat hangt er wel vanaf wie je voor je hebt natuurlijk. Ik heb ook in het verleden veel contact gehad met architecten. De architecten die minder populair waren vanwege het ontwerp waren voor mij als opzichter vaak een stuk fijner werken. De architecten die helemaal los gaan, een pracht ontwerp neerzetten bedenken zien vaak niet dat als je een overspanning van 10 meter maakt met daarboven een muur, dat er toch iets het geheel moet dragen.

@Erhnam ziet er super goed uit. Het geheel wordt een gigantische veel mooiere woning zo.
EDIT: Nog even ter aanvulling ik kom uit een aannemersfamilie. Ze zijn inderdaad niet te vertrouwen ;).

[ Voor 8% gewijzigd door Clifdon op 15-05-2020 16:43 ]

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Helaas scoren die minder goed bij tenders, dus moeten we met een gevelartiest werken om de opdracht binnen te halen. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ashundi
  • Laatst online: 07-05 16:41
Mooi! Ramen ook in dezelfde stijl, erg netjes.
Nu nog de buren overhalen of zij hun uitbouw opnieuw willen overdoen in dezelfde stijl :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Nu online
Erhnam schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 15:35:
Leuk om de uitwisseling te zien van alle standpunten en ideeen. We hebben uiteindelijk gekozen voor een bouwkundig expert die nauw samenwerkt met de aannemer. Die stemt onze wensen af op de maatvoeringen, zodat alles ook enigszins betaalbaar blijft.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De rode kleur stenen, gele stenen, lijnen blijven hetzelfde. Ook de banden, ruitjes en patronen keren terug, eveneens als de lijsten van het dak. Het plafond binnen blijft dezelfde hoogte, waardoor het mooi een geheel blijft. Zal als het bijna klaar is wel een foto delen met het uiteindelijke resultaat.
Mooi dat er dezelfde ogende materialen gebruikt gaan worden! En je haalt dat lelijke ding van de buren mooi uit het zicht. Nu je dakkapel nog :9

Was je nu eindelijk onderaan de streep veel minder kwijt dat je eerste prijs indicaties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• invine

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nette uitbouw! Waarom is de rollaag boven de gevelopening in de (nieuwe) achtergevel hoger dan die in de bestaande en nieuwe zijgevel? Iets wat mij moedeloos zou irriteren 8)7 Heb ook het idee dat de opening in de achtergevel 2 of 3 lagen hoger zijn dan die van de zijgevel, dat zou ik allemaal rechttrekken dan is het 1 geheel :9

[ Voor 5% gewijzigd door invine op 20-05-2020 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:35

Sport_Life

Solvitur ambulando

[Afbeelding]

[Afbeelding]

d:)b Heel mooi! :).
Ik vind het prettig om te zien dat er ook mensen zijn die naar de uitstraling van de (jaren 30?) woning kijken, in plaats van alleen maar de portemonnee (zoals je buren > en dat in de plaats waar jij woont als je profiel klopt).

Lukt het om alles binnen ook strak te krijgen, of staat de buitenmuur "binnen"?

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 21-05-2020 22:45 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam

Erhnam

Topicstarter
invine schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 10:39:
[...]
Nette uitbouw! Waarom is de rollaag boven de gevelopening in de (nieuwe) achtergevel hoger dan die in de bestaande en nieuwe zijgevel? Iets wat mij moedeloos zou irriteren 8)7 Heb ook het idee dat de opening in de achtergevel 2 of 3 lagen hoger zijn dan die van de zijgevel, dat zou ik allemaal rechttrekken dan is het 1 geheel :9
Goede observatie. We hebben dit ook overwogen, echter willen we het plafond op dezelfde hoogte overal binnen laten doorlopen. Verder willen we voldoende licht laten invallen. Als we rollaag gelijk hadden gelaten, dan zou je binnen tegen een enorm stuk binnenwand hebben aangekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam

Erhnam

Topicstarter
Sport_Life schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 22:37:
[...]
Lukt het om alles binnen ook strak te krijgen, of staat de buitenmuur "binnen"?
Ook hier hebben we over nagedacht. We hebben de buitenmuur naar binnen laten springen. Dus een knik van 30cm.
Gelijk laten lopen was een optie, maar als de buren hun afbouw zouden afbreken, moest ook onze uitbouw worden afgebroken. Dit risico vonden wij de groot. We blijven liever onafhankelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• invine
Erhnam schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 10:35:
[...]

Goede observatie. We hebben dit ook overwogen, echter willen we het plafond op dezelfde hoogte overal binnen laten doorlopen. Verder willen we voldoende licht laten invallen. Als we rollaag gelijk hadden gelaten, dan zou je binnen tegen een enorm stuk binnenwand hebben aangekeken.
Rollaag zou dezelfde maat kunnen zijn, die is puur esthetisch. Er wordt denk ik toch gebruik gemaakt van een stalen latei. Anyway mooie aanbouw :)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Erhnam

Erhnam

Topicstarter
invine schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 10:51:
[...]

Rollaag zou dezelfde maat kunnen zijn, die is puur esthetisch. Er wordt denk ik toch gebruik gemaakt van een stalen latei. Anyway mooie aanbouw :)
Volgens mij klopt het wat je zegt. Hier nog een aantal impressie foto’s

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z_yUxJLzj-Xv3E32yQ_OpUEs2CU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Io2eLhEzRA1y4CDaVmhUMaCs.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0oJ6-QC5kU54ySSGlkZVf6viwPM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/47blHcoAApq6Uu4Hfw1RNpG1.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highland
Haha, ik zie nu pas dat je openingspost van februari is. Ik verbaasde me er over hoe je afgelopen week een vraag kon stellen en dat je nu al bouwfoto's kon laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Halderknots
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 02-01 23:59
Heb dit topic een tijdje geleden gevolgd en vind het leuk dat u het up to date houdt. Als bouwkundige vind ik het vaak tenenkrommend wat ik allemaal zie gebeuren in de particuliere bouwwereld. U heeft wat mij betreft de juiste keuze gemaakt. Een bouwkundig onderlegt iemand en een (wat ik kan zien op de fotos) een professionele aannemer. Daar word ik blij van en u ook hoop ik ook. 3D ziet er top uit en fotos zien er ook goed uit. Mooi om te zien dat er nog vakmensen met verstand van zaken bestaan. Ik ben benieuwd naar het eind resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbullet
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
@Erhnam kan je vaker een update foto plaatsen?

Pana 5j

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Erhnam

Erhnam

Topicstarter
Hier nog een aantal foto’s. De verbouwing is gestart in maart. We hadden al wat twijfels over de ondervloer, maar bij het slopen van het laminaat kwamen we houtworm, maar ook verrotte balken tegen. We hebben daarom besloten alle balken te verwijderen, en te vervangen door betonschuim:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gTjgXIKFu4yE34-6z0gfGofSdD8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uTYrv0XRmJRbxTntZkowTUj8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mU996-Ct6tJ81aGR_rUN63J6Lg4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dvnCH04MdmZZgHf6EAQC8FAj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8rOGhe5zYmkObggyMa6wZ8TSxnk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NdXzaDkTy9LdzvUW8HpWSYNB.jpg?f=fotoalbum_large

Hier een foto van verschillende soorten stenen. We hebben de stenen met zorg uitgezocht. Bij het openbreken van de gevel zien we een mix van steensoorten. Ook zijn sommige stenen harder gebakken, of lagen ze op een andere plek in de oven. We gaan proberen de uitbouw een zo natuurlijk mogelijke look-and-feel te geven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yzndQjpDA2WSa-Ohvd25FZmQLtI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HFSS4KuR7jwABvZnOrpAp4qy.jpg?f=fotoalbum_large

Hier zien we de eerste stappen van de uitbouw:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EMu1Vl0zyDih4k6znixPRxeV804=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M41fvshUzwVJWqaEJQSiHl5I.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ls_vOMlBvOaF9TWWDLGSfbWq41w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aRO63YprMDY7KAe7afFcrRYF.jpg?f=fotoalbum_large

Hier de stempels en binten. Een constructor heeft een zorgvuldige berekening gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hC7GQ3B-LbFcWyh5LGDzFKTUKME=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/es2fKi0E0aQfYT3aUnVwF3re.jpg?f=fotoalbum_large

Deze foto is van een week terug. Sinds de kozijnen er staan gaat het heel hard.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/14xiExRAVa8EoWy7cLemZDUjHmY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hZ2BZwGe3Jdw0frnFtRueVfn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Erhnam op 23-05-2020 07:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erhnam

Erhnam

Topicstarter
Ook binnen pakken we alles aan. Link in de hoek zat een oud rook kanaal. Boven was dit al weggehaald, maar beneden nog niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MrWFjZmyHgYRa9TFxiYlcu8e-GQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iA1MA9McLdnONOv8nhDl0GAC.jpg?f=fotoalbum_large

De doorgang tussen de twee woonkamers veranderen we ook. Het idee is om een soort deuren en-suite te maken met zwart staal. De oude jaren 30 deur verplaatsen we dan een kwart slag, zodat onder de trap een voorraad kast komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A_jN32CULlGjOWnglDPa9RkXUEA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H2WYlscoSfEDLO7aMBplYEwY.jpg?f=fotoalbum_large

Hier links in de hoek liep de standleiding. Helemaal van boven naar beneden. Hiervoor hadden de oude bewoners een voorzet wand gemaakt. Deze halen wij nu weg en verplaatsen wij naar de gang/bijkeuken. Voordeel is dat de wand nu recht loopt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U580AYCoV2Myqy7kaNXCpZmC57w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rs6REbpinOiTaiAvyJiJ8uV9.jpg?f=fotoalbum_large

Zelfde hoek met standleiding, maar geschoten vanuit de gang. De leiding zie je achter de muur nog lopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gUDSdQyZG7hsM-r1OHPv8mzjOkU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JbFBewcAI4L5drtGuv1vVWwo.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn drie dochters, als opzichters, houden uiteraard alles nauwlettend in de gaten :P

[ Voor 13% gewijzigd door Erhnam op 23-05-2020 07:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Nu online
Zijn er nog updates? oOo

[ Voor 61% gewijzigd door Morpheusk op 09-06-2020 00:08 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Erhnam

Erhnam

Topicstarter
Deze foto's zijn van voor het weekend. De vloerverwarming en ondervloer liggen er al in. Uitbouw staat. Afwerking zou deze week starten. Electra, plafond en binnenmuur isolatie zouden ze deze week doen. Volgende week het stucen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f-_Y_46EiKvQdrzPWpU70_DAzVY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3yGIa18wkwznEiMyOMYTbZ7C.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uru9Sk5wmpusCmkOTz-OzthkMVU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7pCKBOHuh3RyFW0Qf5wEXJx9.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/htpaPuQPf1X626Muyv9UoorDyxg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BBSuvbMj26rkGwneidOfguSs.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pi4i0uSMkeAEkbrZM6UWND2pagM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JgA5YnDF4RlkOmns17JjEqBj.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RVR_WA6R98qURj_jG1sVYaVA1n0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VosaP86D8FhyJpYmXrWUS5Ud.jpg?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door Erhnam op 09-06-2020 11:42 ]

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Erhnam

Erhnam

Topicstarter
Hierbij mijn laatste post. Project is zo goed als klaar. Ben zeer happy met het eind resultaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mvcCvomlNWYEpcY3qSWSCtz9718=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/U7H4cCIsdp6gpygjjJXTtrhA.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ouJdAaOOVltKK4VV_BlcOps1uyU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Y7sK4HIeUqHzNnXSHZttmDdb.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TC0nbtGT4sz0lxviKo6eUK5MJFY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fmXXoLbvMRrPhDNV9loFdFg9.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hcD4idBl9TyzpzdcKQSwNMiC8yw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XurEBR6sKYHFLnIj1zEvw6VP.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WevBmgovwrhTCY0iO2b8XqPbDc4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YcLwryZHPPELnKjpR6npD72H.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e_7KCvm9haqhe0r6CPizOFLSuJA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ncyQhacSq3RIabgZXIwpjSc2.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbullet
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
@Erhnam het is echt prachtig. Ehmm, wat heeft de uitbouw zelf ongeveer gekost als ik vragen mag?

Pana 5j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:01
Erhnam schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 11:59:
Hierbij mijn laatste post. Project is zo goed als klaar. Ben zeer happy met het eind resultaat.
Het is erg mooi geworden, hopelijk beleven jullie er veel plezier aan. Om het helemaal af te ronden zou je wel de gele stenen van de bestaande bouw eens moeten reinigen ;) O-)

Ryzen 7 5800X ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam

Erhnam

Topicstarter
Moi_in_actie schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 13:22:
[...]

Het is erg mooi geworden, hopelijk beleven jullie er veel plezier aan. Om het helemaal af te ronden zou je wel de gele stenen van de bestaande bouw eens moeten reinigen ;) O-)
Klopt. Staat op onze planning. We hebben een steen, na het openbreken, meegenomen en dezelfde (originele) kleur gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Ziet er wel echt heel mooi uit :) Onder de indruk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:33
Mooi om ook de afloop te lezen en te zien. Ziet er netjes uit. Behalve dat het een heleboel woongenot oplevert is het denk ik ook een hele goede investering geweest. En nu er lekker van genieten 🍺

• invine
Ziet er goed uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fazerin
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-11-2023
Gefeliciteerd, hele leuke topic! voor miepdebouwer.
Is betonschuim alleen als bodem bedekker? of wordt t helemaal vol gespoten.
Bij mij hadden ze 'broodjes' gelegd.
Ik zie een ruimte dat je nog houten balken heb.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gh5MuvA8z4vjZZ5uPseNpSTzhek=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZYC6s53BGEsc2bEdDLkDtus1.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zie geen ventilatie roosters. Ik neem aan dat je goed gaat isoleren zowel oud- als nieuw bouw......althans dat heb ik gedaan ook de tussen vloeren. Helaas was zo 27jr geleden. Rc waarde was 2,5

[ Voor 14% gewijzigd door Fazerin op 21-02-2021 02:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fazerin
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-11-2023
Over architect gesproken
Minna Räty - Building Dynamics
Wanprestatie van louche bedrijf. Geen ontwerp - tekening voor € 2.069,10
https://www.facebook.com/...ublic_for=174819074284082
Pagina: 1