'Slimme wifi van Proximus'

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:24
Als internetklant van Proximus kreeg ik deze week een e-mail met de uitleg dat mijn modem een flinke update heeft gehad en nog enkele stappen moet doorlopen om mijn 'slimme' wifi te activeren.
Draadloos surfen: je doet het steeds vaker en op steeds meer toestellen (smartphones, pc’s, printers, camera’s, smart tv, …). Dat stelt jouw wifi-netwerk op de proef. Daarom gaven wij je modem een stevige boost.

De beste wifi-ervaring

Beeld je een slimme wifi in die ...

• zich overal in huis aanpast aan je verbruik,

• automatisch de beste frequentie kiest voor een stabiele maximale snelheid wanneer je van de ene kamer naar de andere wandelt,

• je toelaat gelijktijdig op verschillende toestellen te surfen met een optimale snelheid.

Wel, voortaan heb je zo'n slimme wifi bij jou in huis!

Een recente software-update heeft je wifi-modem immers extra slim gemaakt; jij hoeft hem enkel nog te activeren.
Ik weet niet goed wat ik me daarbij moet voorstellen. Bij het volgen van de link viel me dit op:
Al je toestellen verbindt met wifi 2.4. Toestellen die niet op de 2.4 frequentie aangesloten zijn wanneer je op de knop drukt, worden niet langer verbonden met wi-fi.
Daar ben ik al gestopt. Ik heb al mijn apparatuur op de 5 ghz wifi draaien sinds jaren. Waarom schakelt men hier nu ineens over op 2.4 ghz?

Ik vind het maar een vage 'upgrade' en weet niet of ik er goed aan doe om alles te configureren zoals mij voorgekauwd is. Misschien weten de kenners hier beter wat er gaande is? :)

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:23
volgens mij volgen ze hier een beetje telenet, en beide SSID's naar 1 zetten
vroeger had je dus wifi-2.4.xxx & wifi-5.0.xxx, das nu samengevoegd naar 1

ook gaan alle extra proximus "wifi boosters" ook ineens het juiste overnemen, zodat je overal in huis 1 wifi hebt

(maar kijk even na door in te loggen in je b-box3...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:42
Zo lees ik het ook op de fora, het is echter niet gegarandeerd een verbetering. Helaas zijn drivers vaak erg wispelturig, zeker van TV's Camera's en dat soort spul.

Ik heb zelf een TV die niet eens snapt dat hij kan roamen naar een van mijn andere AP's als ik de bvoor hem sterste reboot.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:23
kan je het niet afzetten ,als het niet goed werkt ?

dat apparaten niet fatsoenlijk roamen kan verschillende oorzaken hebben, software te oud is daar de vaakste van , maar bv ook zenders niet voldoende uit elkaar gezet ,waar ze het niet nodig vinden om te roamen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:24
ijske schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 19:24:
kan je het niet afzetten ,als het niet goed werkt ?
Dat weet ik niet, daarom dat ik het ook nog niet onmiddellijk uitgevoerd heb.

Persoonlijk werk ik enkel met de modem/router van Proximus, zonder bijkomende acces points. Ik heb overal voldoende bereik.

Maar, in het verleden haalde ik op 2,4 ghz altijd slechtere snelheden dan op 5 ghz, daar maak ik me dus ook zorgen over. Het gaat vooral over iPhones, iPads, MacBook in mijn geval. Al het overige is bekabeld aangesloten op het internet.

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Mijn idee: wifi moet je lekker zelf regelen en niet laten doen door een modem van de provider. Wanneer je alleen het modem gebruikt als modem en verder niet kun je ook zo van provider wisselen, kwestie van een ander modem monteren, een paar kleine instellingen doen en de rest van je netwerk kan blijven draaien zoals het altijd al gedaan had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

sypie schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 21:57:
Mijn idee: wifi moet je lekker zelf regelen en niet laten doen door een modem van de provider. Wanneer je alleen het modem gebruikt als modem en verder niet kun je ook zo van provider wisselen, kwestie van een ander modem monteren, een paar kleine instellingen doen en de rest van je netwerk kan blijven draaien zoals het altijd al gedaan had.
Nuancering:

Je moet het zelf regelen als je het zelf ook kunt. Dat is onder Tweakers geen gekke gedachte maar in het bredere publiek eerder uitzondering dan regel. Providers proberen steeds meer die 90% van gebruikers te ontzorgen. Managed WiFi hoort daar ook bij.

Wat je trouwens vaak ziet is dat er technisch iets goeds neergezet wordt, maar ergens tussen marketing en klantcommunicatie wordt het zodanig vreemd neergezet dat je als technisch ervaren persoon denkt dat er iets ongelofelijk doms gebeurt. Ik vermoed dat dat hier ook het geval is - kan me nauwelijks voorstellen dat alles in 2.4GHz-only zou gebeuren, dat is een drama. Denk eerder dat ze bedoelen dat SSID's gelijk moeten zijn in beide banden ofzo.

Moet bekennen dat ik deze oplossing van Proximus niet van dichtbij gezien heb, dus kan niet volledig oordelen erover.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Darks schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 18:55:
...
Daar ben ik al gestopt. Ik heb al mijn apparatuur op de 5 ghz wifi draaien sinds jaren. Waarom schakelt men hier nu ineens over op 2.4 ghz?
...
Waarom ben je daar gestopt? Er staat "Als je toestellen verbindt met wifi 2.4". Dat doe jij niet want al je toestellen verbinden met wifi 5.0. Dus voor jou gaat het automatisch goed

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Pagina: 1