Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:50

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Sinds een paar maanden heb ik een Xiaomi Mi A3. Nadat ik 5 jaar een Windows telefoon heb gehad is Android dus weer even "nieuw".

Na het instellen van de accounts ben ik eerst in de rechten van alle apps gedoken en heb ik alle toegangsrechten uitgeschakeld waarvan ik vond dat ze onnodig waren en waarvan ik niet wist of ze nodig waren. Zo ook voor Google Play Services.

Deze vraagt nogal wat rechten blijkbaar:
- Agenda
- Camera
- Contacten
- Gesprekslijsten
- Lichaamssensoren
- Microfoon
- Opslagruimte
- SMS
- Telefoon.

Google assistant en dat soort dingen gebruik ik niet.
Ik wil bellen, SMSsen, browsen en sommige apps gebruiken. Meer niet.
Daarvoor hoeft Google deze info over mij niet te hebben. Mijn agenda en contactenlijst wil ik niet in de Google cloud hebben.
Dus heb ik alles uitgeschakeld staan. Ik kan alles met mijn telefoon en niets lijkt niet te werken. Maar:

Na ieder telefoongesprek, na iedere SMS die ik verstuur en nog een paar van die basale functies begint Google Play Services te 'zeuren' dat-ie toegang wilt tot allerhande functies als telefoon (willlen ze meeluisteren?) microfoon (meeluisteren met gesprekken met mijn partner?) en lichaamssensoren (waarom dan?).

Kan ik dat gezeur om machtgingen uitschakelen?

Ik wil wel dat andere apps kunnen blijven vragen om die machtigingen als dat even kan...

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
niemand een idee?

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:00

Pazo

Mroaw?

Tja, ik vrees dat je bij Android daar niet onderuit komt. Ik heb zelf onlangs een andere ROM geïnstalleerd, LineageOS. Daarmee ben ik van Google Play services af. Heb even snel gekeken maar ik volgens mij voor jouw telefoon nog niet beschikbaar (komt niet voor in de downloadlijst).

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Dan maar gewoon blijven wegvegen... Ik ga niet experimenteren met het opnieuw flashen met andere OSsen voorlopig :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je Google Play Services die rechten gaat weigeren, dan krijg je gewoon een Android telefoon die niet optimaal werkt. Dus dit wil je eigenlijk niet doen. Zijn genoeg apps die helaas van Google Play Services afhankelijk zijn, dus een custom ROM zonder Google Apps is ook niet direct de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 17:01:
[...]

Als je Google Play Services die rechten gaat weigeren, dan krijg je gewoon een Android telefoon die niet optimaal werkt. Dus dit wil je eigenlijk niet doen. Zijn genoeg apps die helaas van Google Play Services afhankelijk zijn, dus een custom ROM zonder Google Apps is ook niet direct de oplossing.
Kun je aangeven wat er dan niet optimaal werkt? Ik ben namelijk nog tegen geen enkele belemmering aan gelopen.

Enkele apps die ik gebruik (en zonder problemen ondanks een aantal apps ook de gewenste rechten niet allemaal krijgen):
- Whatsapp
- Here navigatie
- Nefit Easy
- Netflix
- Kore (Kodi remote)
- VLC
- Total Commander
- Praxis
- Ikea
- twee alternatieve camera apps
- wat e-reader spul
en nog een paar anderen... allemaal uit de play store.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waterbeesje schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 17:26:
[...]

Kun je aangeven wat er dan niet optimaal werkt? Ik ben namelijk nog tegen geen enkele belemmering aan gelopen.

Enkele apps die ik gebruik (en zonder problemen ondanks een aantal apps ook de gewenste rechten niet allemaal krijgen):
- Whatsapp
- Here navigatie
- Nefit Easy
- Netflix
- Kore (Kodi remote)
- VLC
- Total Commander
- Praxis
- Ikea
- twee alternatieve camera apps
- wat e-reader spul
en nog een paar anderen... allemaal uit de play store.
Met name Google Apps zelf en één van de nadelige gevolgen om Google Play Services, locatie toegang te weigeren. Kan zijn dat Google Maps dan niet optimaal werkt. Maar ik denk dat je er snel genoeg wel achterkomt, dat het weigeren van rechten bij bepaalde apps problemen geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 17:44:
[...]

Met name Google Apps zelf en één van de nadelige gevolgen om Google Play Services, locatie toegang te weigeren. Kan zijn dat Google Maps dan niet optimaal werkt. Maar ik denk dat je er snel genoeg wel achterkomt, dat het weigeren van rechten bij bepaalde apps problemen geeft.
Aah, Google apps als maps, mail of kalender gebruik ik eigenlijk nooit... ik heb overal alternatieven voor. Zal vast een hoop schelen :)

Maar ik zal vanzelf wel merken of er andere apps gaan piepen!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Toch even een kleine schop:

Na dik een half jaar nog geen verbetering: de meldingen blijven, en alles werkt gewoon naar behoren.

Ondanks alle waarschuwingen dat ik problemen ga krijgen hiermee, is er ook nog niks dat niet werkt, niks geks gebeurd en niks in de soep gelopen.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
Waterbeesje schreef op maandag 21 september 2020 @ 17:37:
Toch even een kleine schop:

Na dik een half jaar nog geen verbetering: de meldingen blijven, en alles werkt gewoon naar behoren.

Ondanks alle waarschuwingen dat ik problemen ga krijgen hiermee, is er ook nog niks dat niet werkt, niks geks gebeurd en niks in de soep gelopen.
En ondertussen heb je helemaal niets verborgen gehouden voor Google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReBr
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Hier ook overgestapt naar Android (vanaf Blackberry OS en IOS) en dit topic klinkt bekend.

Zelf gebruik ik de telefoon zonder een google account.

Zoveel mogelijk (google, en andere overbodige apps) , inclusief meldingen, uitgeschakeld.

Permissies voor oa Google Play services wel gewoon toegestaan (om elke keer die meldingen die TS ondervind te voorkomen)

Maar bij app instellingen kan je ook toegang tot het data netwerk (mobiel, en WiFi) deactiveren, dit doe je dan ook...

Zodoende geen enkel probleem ondervonden, zelfs google Maps werkt prima! (1 keer gezeur over google locatie service, deze kan je gewoon negeren, de gps van telefoon zelf werkt ook prima ;-)

Apps zoals whatsapp kan je gewoon als APK bestand installeren vanaf hun eigen website.

Chrome is gedeactiveerd, en Bromite is nu de standaard browser. (ook via apk bestand te installeren)

Evt kan je nog een alternatieve appstore installeren, bv Aurora.

Zodoende heel tevreden met Android ;-)
Pagina: 1