Ik heb een nieuwe desktop pc waarop Windows 10 is geïnstalleerd;. Bij het overzetten van gegevens vanaf de oude pc naar de nieuwe is iets mislukt waardoor het nieuwe systeem niet opstart. Herstel lijkt mogelijk met de Media Creation Tool. Maar deze laat het afweten op het moment dat hij de herinstallatie daadwerkelijk wil aanvangen.Hij meldt dat de installatie niet kan worden voortgezet omdat de EFI-systeempartitie is geformatteerd als NTFS terwijl dit FAT 32 zou moeten zijn. Maar ik kan dat daar niet veranderen en ook de BIOS laat geen mogelijkheden zien. Hoe zou ik het wel kunnen wijzigen?
Vraag
Alle reacties
Bij het overzetten van gegevens? Dat klinkt niet als een gewone file transfer waarbij je je documenten terug plaatst. Wat voor gegevens heb je terug gezet? Installaties van software, drivers, etc.. ?
Tot waar kom je wel met starten ? (bios -> Windows -> Inloggen ?)
Heel soms wil het in dit soort gevallen ook nog wel eens helpen om CHKDSK te draaien vanuit command prompt.
Tot waar kom je wel met starten ? (bios -> Windows -> Inloggen ?)
Heel soms wil het in dit soort gevallen ook nog wel eens helpen om CHKDSK te draaien vanuit command prompt.
Via diskpart de SSD even helemaal leeg gooien en opnieuw beginnen?
De fout die ik heb gemaakt is dat ik de gegevens van het oude systeem heb willen klonen naar het nieuwe systeem: bestanden en hun instellingen zonder dat opnieuw te hoeven installeren. Nu is het wel mogelijk de ontstane inbreuk op de door de leverancier aangebrachte schone Windows 10-installatie te herstellen, maar daar loop ik vast op de melding dat de EFI-systeem-partitie in plaats van in FAT32 in NTSF is geformatteerd. Dat moet ik dus wijzigen. Er is dus nog niets in Windows geherinstalleerd - het loopt aan het begin al vast op deze foutmelding.
Zowel de chkdsk-actie als Diskpart te hulp roepen lijken me prima suggesties. Morgen hoop ik hier terug te komen om te melden hoe het gegaan is. Zou ik de SSD leeghalen dan ontbreekt ook de voorgeïnstalleerde Windows en zou ik dus, denk ik, een nieuwe moeten kopen.
Zowel de chkdsk-actie als Diskpart te hulp roepen lijken me prima suggesties. Morgen hoop ik hier terug te komen om te melden hoe het gegaan is. Zou ik de SSD leeghalen dan ontbreekt ook de voorgeïnstalleerde Windows en zou ik dus, denk ik, een nieuwe moeten kopen.
Media Creation Tool gewoon op een USB-stick zetten en daarmee booten, dan kun je er gewoon voor kiezen om die SSD leeg te maken. Je Windows licentie blijft gewoon geldig.MDHEsdijk schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 22:04:
[...]
Zou ik de SSD leeghalen dan ontbreekt ook de voorgeïnstalleerde Windows en zou ik dus, denk ik, een nieuwe moeten kopen.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Je Windows licentie zit tegenwoordig in de bios gebakken, dus zolang je het moederbord niet veranderd blijft je licentie gewoon aanwezig/geldig. Dus zelfs met een willekeurige Windows 10 installatie medium (wel ff Pro of Home goed hebben natuurlijk) kun je het opnieuw installeren.MDHEsdijk schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 22:04:
Zou ik de SSD leeghalen dan ontbreekt ook de voorgeïnstalleerde Windows en zou ik dus, denk ik, een nieuwe moeten kopen.
Tijdens de installatie kun je het licentie gedeelte overslaan (later invullen), nadat Windows geinstalleerd is zal hij ook geactiveerd zijn.
Beste mensen, Erg bedankt voor het meedenken. Ik heb nog een keer alles nagelopen en waar ik geacht werd steeds te kiezen voor installatie via usb-stick (die immers steeds niet werd doorgezet) heb ik tenslotte in arren moede gebruik gemaakt van de keuze voor, ik kan het me niet goed herinneren, naar ik vermoed het in werking zetten van het MBR. Binnen enige seconden was Windows opgestart en bleek zelfs het klonen van alle oorspronkelijke bestanden en hun instellingen te functioneren, terwijl dat, als ik het wel heb, volgens de theorie helemaal niet mogelijk zou moeten zijn... Het was dus ineens niet meer nodig om jullie suggesties te volgen. Hartelijk dank ervoor; deze 82-jarige is blij dat de boel weer werkt!
Pagina: 1