Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Omvormer keuze bij oost-west zonnepanelen op een schuin dak

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• silmaril70
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 16-02 15:08
Mijn vraag:

Ik heb offerte aangevraagd en gekregen voor zonnepanelen. Ik wil 6 panelen aan de voorkant en 6 aan de achterkant van ons huis. Het dak is gewoon schuin oost-west. De panelen zijn Sunpower P19 325 wp. Nu stellen ze de Solaredge SE3680 voor als omvormer. Is dit wel de beste keuze? Ik heb er niet veel verstand van, maar als de panelen niet tegelijk zon krijgen zou bijvoorbeeld een 3000 niet beter zijn?

Nog een tweede vraagje. Er staat apart vermeld dat vogelwering een kleine €20 per meter extra kost (Als ik het direct mee doe krijg ik de btw terug). Is dit een normale prijs?

Alvast bedankt.

...

...

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
Die sunpower zijn net zo duur als panasonic panelen.
Echter hebben de panasonics een hogere spanning, en 6 panelen in 1 string is weer ideaal op een stringomvormer, dus kan je oost/west scheiden van elkaar op 2 onafhankelijke mppt ingangen.
Met solaredge zit alles in 1 string, en kan dus elkaar nog steeds beinvloeden. (al beweren ze van niet)

Wil je perse solaredge? Is er een reden voor?
Wat is de dakhelling? Dan kan ik het eens invoeren in sunnydesignweb (kies nieuw project)

@migjes oost west!

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 05-02-2020 17:45 (19%)

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• silmaril70
Ik zal het nog opmeten, maar het zal ongeveer 35 graden zijn. Ik kan net staan op zolder :) Ik vind het moeilijk in de provincie Zeeland meerdere betrouwbare leveranciers te vinden. De grootste en oudste is de Samangroep en die werken met deze combinatie van producten. De 25 jaar garantie op de panelen en optimizers heeft ook mijn voorkeur.

Dit staat er in de offerte:

 12 stuks SunPower P-19-325-BLK 325 Wp
 1 stuks Solar Edge SE3680 HD Wave omvormer
 12 stuks Solar Edge Power Optimizer P405
 Bevestigingsset schuin dak dakpannen ( 12 x )
 Benodigde bekabeling
Bovenvermeld systeem heeft een totaal piek vermogen van 3900 Watt piek waarmee in uw
situatie een jaaropbrengst van 3315 kWh kan worden bereikt.

• BlueTooth76
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 14:04

BlueTooth76

Let the sun shine!

AUijtdehaag schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 17:25:
Die sunpower zijn net zo duur als panasonic panelen.
Echter hebben de panasonics een hogere spanning, en 6 panelen in 1 string is weer ideaal op een stringomvormer, dus kan je oost/west scheiden van elkaar op 2 onafhankelijke mppt ingangen.
Met solaredge zit alles in 1 string, en kan dus elkaar nog steeds beinvloeden. (al beweren ze van niet)

Wil je perse solaredge? Is er een reden voor?
Wat is de dakhelling? Dan kan ik het eens invoeren in sunnydesignweb (kies nieuw project)

@migjes oost west!
Ik zou voor zo'n korte string ook voor Panasonic panelen gaan, meer cellen, hoger stringvoltage.

En als er geen noemenswaardige schaduwen zijn dan kunnen die 2 x 6 panelen prima op een normale stringomvormer.

En dan is een 3kW omvormer meer dan genoeg lijkt me (ivm oost-west).

-----
Kan je er maximaal 6 kwijt per kant? Als je er 8 of 9 kwijt kan dan kan het met goedkopere panelen en een stringomvormer ook prima en is je opbrengst hoger voor hetzelfde geld.

BlueTooth76 wijzigde deze reactie 05-02-2020 18:45 (9%)

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• AUijtdehaag
  • Niet online
@silmaril70
Een 3 kW (string) omvormer is inderdaad genoeg. (tenzij je nog een schuurtje voor uitbreiding hebt icm SE)
https://tweakers.net/ext/f/TYrMATz1CVvlkzv0RQFXqY9C/thumb.jpg

Je kan niet zelf installeren? (of iemand buiten de regio laten komen)
https://www.solar-bouwmarkt.nl/zonnepanelen/panasonic/
https://www.winkelman-zon...brid/51646/?display=tiles
https://www.sun-solar.nl/...s-e275-incl-btw-sunsolar/

Edit: de opwek welke gesuggereerd wordt door de leverancier/installateur, is dus een beetje te positief geschat.
Je krijgt dus een zuid dak aangeboden (waar men iets van de opwek prognose heeft afgehaald)
https://www.samangroep.nl...e-omvormer-en-optimizers/

Zelfmontage:
https://tweakers.net/ext/f/LypxkbraF5qC5iWBf1ZEZDAb/thumb.jpg
Scheelt toch ruim 800 euro met saman (daar komt montage kosten ook nog bij)

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 05-02-2020 19:09 (37%)

• DjAntoon
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 14:39
silmaril70 schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 18:33:
De 25 jaar garantie op de panelen en optimizers heeft ook mijn voorkeur.
Ik voeg je toe aan de lijst met personen ;) die over 20 jaar is moet gaan kijken wat er dan nog aan bedrijven bestaat die de garantie afgegeven hebben:
1. Ze bestaan nog, alles gaat goed, en jouw panelen werken ook nog steeds prima, je hebt geen garantie nodig.

2. Oeps ze bestaan niet meer (of inmiddels onder een andere naam), jouw garantie valt niet te claimen, en inderdaad je panelen zijn defect gegaan. (En daarom bestaat het bedrijf niet meer)

3. Je gaat voor Panasonic panelen als je lange garantie wil, want die zijn zo groot dat ze niet zomaar failliet zullen gaan, en zullen hun afspraken wellicht nakomen.

4. Je gaat voor een kortere termijn zeg gewoon 10 jaar, je betaald een stuk minder en accepteert dat ze na 10 jaar afgeschreven zijn. Misschien heb je (in totaal) maar de helft betaald voor "mindere" panelen. Dan koop je voor het geld dat je nu overhoud, over 10 jaar veel meer Wp.

Ik ging voor 4, maar dat was waarschijnlijk wel duidelijk.
4 koste mij echt de helft van een aanbod met sunpower panelen.
Ik heb uiteindelijk meer standaard panelen neergelegd en kwam op 2/3 uit van de sunpower prijs, waardoor mijn panelen ook nog eens mogen degraderen tot 70% en ik nog steeds meer Wp heb.

• silmaril70
Bedankt. Zelf installeren kan ik niet. Ik begrijp niet waarom ze mij die zwaardere omvormer adviseren terwijl ik in het gesprek toch duidelijk had aangegeven dat dit in mijn ogen minder kon.
DjAntoon ook bedankt voor de info. Ik zal nog eens rondkijken voor een leverancier van de Panasonic panelen. Deze zien er zeker goed uit. De garantie via hun is dan ook redelijk betrouwbaar. Er staat ook een abonnementsvorm in van Solaredge is zoiets nodig? Zie onderstaand:

De kosten voor Solar Edge Online Support (SOS) bedragen € 63,00 per jaar incl. BTW voor
systemen tot 25 panelen en € 114,00 per jaar incl. BTW voor systemen tot 50 panelen.
Solar Edge Online Support omvat de volgende werkzaamheden:
 Maandelijkse rapportage per e-mail richting de opdrachtgever
 Structurele analyse en bewaking van opbrengsten op installatie- en paneelniveau door
de Saman Groep
 Bij storingen communicatie vanuit de Saman Groep richting de opdrachtgever
 Beheer/aanpassingen van de installatie binnen het portal voor een goede en
inzichtelijk werking
 Solar Edge Online Support kan als separaat contract of als aanvulling op het Saman
Zon Zekerplan (Plus) worden afgesloten
Kosten voor een onderhouds- of servicebezoek op locatie naar aanleiding van geconstateerde
gebreken zijn niet inbegrepen in het Solar Edge Online Support.

• DjAntoon
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 14:39
Als je hier op tweakers al komt vragen, dan ga je zeker te weten je opbrengst in de gaten houden straks als het er ligt. Toch? Als er dan iets mis is met je opbrengst, dan heb je hopelijk garantie dat je leverancier er naar kijkt. Dat doet de SOS in ieder geval niet staat er!!

Ik heb een growatt omvormer, werkt prima, ook de app geeft mij voldoende informatie.
Sinds van de week haal ik ook de data van de server en heb die nu in mijn domoticz systeem.
Maar er zijn vele andere goede of betere omvormers.

• silmaril70
Lol ik ga vanavond maar eens offerte aanvrager bij de dichtstbijzijnde installateur die Panasonic levert. Met deze extra info heb ik dan straks goed vergelijkingsmateriaal. Bedankt.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Let wel op:
De sunpower zijn 1690 x 998
De panasonic zijn 1590 x 1053
Het moet ook passen op je dak natuurlijk.

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 05-02-2020 19:16 (23%)

• silmaril70
Belangrijk detail thx

• AUijtdehaag
  • Niet online
In Westkapelle hangen er ook een paar...
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=71923&sid=63842 :>
@insomniac

• silmaril70
Dat ziet er goed uit. Hoe kom je daar nu aan :) aan je naam te zien kom je niet uit Westkapelle.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik niet maar hij wel.

Ouddorp (ZH) kan je ook nog gaan kijken @JoKo

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 05-02-2020 19:27 (55%)

• JoKo
  • Registratie: februari 2011
  • Niet online

JoKo

Ouddorp

AUijtdehaag schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 19:26:
Ik niet maar hij wel.

Ouddorp (ZH) kan je ook nog gaan kijken @JoKo
:+

Ouddorp ZW 6175 Wp NO 5760 Wp All Electric- Panasonic monobloc 5 kW +Atlantic V4 + inductie😋

• AUijtdehaag
  • Niet online
Betrapt.... 8)

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 05-02-2020 19:33 (12%)

• JoKo
  • Niet online

JoKo

Ouddorp

Daniël vond Ouddorp te ver. (Sun solar)
Althans toen.

Ouddorp ZW 6175 Wp NO 5760 Wp All Electric- Panasonic monobloc 5 kW +Atlantic V4 + inductie😋

• AUijtdehaag
  • Niet online
@silmaril70 Heb je nog iets van schaduw?

• JoKo
  • Niet online

JoKo

Ouddorp

Ken je deze @AUijtdehaag https://www.solarsjop.nl/
Zit toch bij jou in de buurt, misschien heb jij referenties.
Zit ook niet ver weg.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@JoKo Ik ben niet echt onder de indruk... ;)

• Barrycade
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 11:56

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

silmaril70 schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 19:00:
Bedankt. Zelf installeren kan ik niet. Ik begrijp niet waarom ze mij die zwaardere omvormer adviseren terwijl ik in het gesprek toch duidelijk had aangegeven dat dit in mijn ogen minder kon.
DjAntoon ook bedankt voor de info. Ik zal nog eens rondkijken voor een leverancier van de Panasonic panelen. Deze zien er zeker goed uit. De garantie via hun is dan ook redelijk betrouwbaar. Er staat ook een abonnementsvorm in van Solaredge is zoiets nodig? Zie onderstaand:

De kosten voor Solar Edge Online Support (SOS) bedragen € 63,00 per jaar incl. BTW voor
systemen tot 25 panelen en € 114,00 per jaar incl. BTW voor systemen tot 50 panelen.
 Structurele analyse en bewaking van opbrengsten op installatie- en paneelniveau door
de Saman Groep
inzichtelijk werking
 Solar Edge Online Support kan als separaat contract of als aanvulling op het Saman
Kosten voor een onderhouds- of servicebezoek op locatie naar aanleiding van geconstateerde
Pff 60 euro per jaar wat je bij andere gewoon zelf op hun webportal kan volgen.

Ik heb een SMA Sunny boy die zelf mailtjes gaat sturen als de internetverbinding weg valt. Overige storingen heb ik nog niet gehad (hangt nu bijna 7 jaar).

En je kan zelf via een tooltje de settings veranderen via netwerk of BT (als je dat zou willen).

Nu weet ik niet of SMA nog steeds zo duur is, maar al om bovenstaande zou ik zeker ook even verder kijken .

Ik heb trouwens een 3450Wp ZZO en een NW set up op 2 strings op een 3000 Sunnyboy.

3000Watt haalt hij alleen in het voorjaar met stapelwolken en relatief koude wind als de zon achter de wolken vandaan komt rond het middaguur.

• silmaril70
Zover ik weet geen schaduw zonatlas geeft alleen aan het uiterste randje blauw de rest is oranje of donker oranje. Ziet er prachtig uit zeg. Mocht iemand nog tips hebben voor een installateur :)

• silmaril70
Barrycade bedankt

• insomniac
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 15:05
Ik heb alles door http://www.solar-bouwmarkt.nl laten doen. Helaas vragen zij nu een toeslag voor Zeeland. Binnen Zeeland heb ik toen helaas geen leveranciers gevonden die Panasonic leverde.

::.live pvoutput.:. UniFi Fan .:. ESP8266 knutselaar .:. Domotica hobbyist .::

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Nu online
@silmaril70
oke oost-west.
hier een dag van mijn oost west dak:
http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
dan zie je mooi dat oost en west wel hun top bereiken, maar dat niet te gelijke tijd.
heb nu dus 6430Wp op een 4000W omvormer.
en dat levert geen enkel probleem op. ;)

tja soms heb je leveranciers die je liever een te grote omvormer leveren, want dan maken ze meer winst.
(of soms zijn ze gewoon weg dom en snappen ze niet wat ze aan het doen zijn.
blijft een vreemde cowboy markt soms. ;) )

@AUijtdehaag no prob..

edit:
sunpower of panasonic, kan beide. (ik heb geen voorkeur)
2x6x330Wp = 3960Wp en kan zonder problemen oost-west op een 3000W omvormer.
sma/omnik/goodwe/growatt/solax etc etc het kan allemaal.
en dit moet je stiekem toch aardig goedkoop kunnen krijgen.
alleen de panelen zijn een beetje duurder, maar dan nog zal het niet te gek duur hoeven te worden. ;)

migjes wijzigde deze reactie 06-02-2020 09:29 (25%)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• silmaril70
Bedankt voor deze mooie info

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Nu online
@silmaril70
no prob:

hier mijn opbrengst (zul jij ook ongeveer gaan doen, dus vast leuk om te weten.)

http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/kwh%20kwp%20365%20klein.jpg
de oude set deed +/-750kWh/kWp per jaar de nieuwe set (panasonic+lg) stijgt naar 850kWh/kWp per jaar.

je wil 2x6x+/-330Wp=3960Wp
dus 3,96kWp x 850kWh/kWp = 3366kWh per jaar opbrengst.
dat kun je ongeveer wel verwachten.
(disclaimer, in de toekomst kijken kan ik niet. >:)
jouw kilometers kunnen variëren en zo.
resultaten van het verleden zijn geen garanties voor de toekomst.
etc etc.... )

migjes wijzigde deze reactie 06-02-2020 10:00 (19%)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Cardinal
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 15:07
silmaril70 schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 19:00:
De garantie via hun is dan ook redelijk betrouwbaar. Er staat ook een abonnementsvorm in van Solaredge is zoiets nodig? Zie onderstaand:

de Saman Groep
inzichtelijk werking
Gok dat dit een melkkoe is bedacht door de installateur? Via de SolarEdge app en via pvoutput.org kan je zelf alles monitoren. Het enige is dat je zelf het in de gaten moet houden.

* cardinal wil het ook wel voor je in de gaten houden voor 114 euro per jaar 8)7

Cardinal wijzigde deze reactie 06-02-2020 10:40 (3%)

• Dre
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Oost-west met een vrijwel gelijke string lengte kan je ook gewoon parallel zetten op 1 MPPT.

Ben benieuwd waarom de installateur het niet gewoon op een Growatt 2500 S zet. Veel minder omvormers dan je met SolarEdge hebt.

Dre wijzigde deze reactie 06-02-2020 11:53 (41%)

• Chielos
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 12:48

Chielos

Inno Mini Cooper

JoKo schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 19:44:
Ken je deze @AUijtdehaag https://www.solarsjop.nl/
Zit toch bij jou in de buurt, misschien heb jij referenties.
Zit ook niet ver weg.
Ik ken hem wel. Mijn panelen komen van hem. Zelf geplaatst.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True