Compensatie vertraagde vlucht Dubai -> Amsterdam met tanksto

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MR.Harok
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09-05 22:12
Hoi mede Tweakers,

Afgelopen zondag was het plan om van Dubai naar Amsterdam te vliegen met een tankstop in Burgas (Bulgarije).

Helaas was er net voor vertrek (lees: we waren al geboard en stonden met de bus voor het vliegtuig) een probleem met de banden van het vliegtuig. Uiteindelijk heeft dit geleid tot een vertraging van 4 uur en 40 minuten. Daarnaast hebben we in plaats van in Burgas in Budapest een tankstop gemaakt.

Heel vervelend natuurlijk, maar op dat moment niks aan te doen. Nu eenmaal thuis ben ik aan het uitzoeken hoe het zit met de compensatie regeling.

Op de site van de vliegmaatschappij (waar ook de tickets zijn gekocht) staat het volgende:
De hoogte van de compensatie is afhankelijk van de lengte van de vlucht:
€250
Voor vluchten korter dan 1500 km
€400
Voor vluchten binnen de EU, langer dan 1500 km en voor andere vluchten tussen de 1500 en 3500 km
€600
Voor vluchten die niet vallen onder A of B
Tevens heb ik dit artikel van consumentenbond doorgenomen en geprobeerd de originele teksten te lezen.

Ik heb via een speciaal online formulier van de vliegtuigmaatschappij een verzoek tot compensatie ingediend van €600 per persoon. Nu heb ik het volgende bericht gekregen van de vliegtuigmaatschappij:
Goedemorgen XXXX,

Bedankt voor jouw bericht.

Het is begrijpelijk dat de vertraging van je vlucht voor ongemakken heeft gezorgd. Ik bied je dan ook mijn excuses aan voor de situatie.

Vanwege de vertraging heb je recht op een compensatie van €400,- (per persoon), in totaal €800,-. Dit is een vergoeding conform Europese richtlijnen.

Ik maak het totaal bedrag van €800,- binnen twee weken over op je rekeningnummer.

Mocht je nog vragen hebben, dan kun je dit laten weten via een reactie op dit bericht.

Fijne dag toegewenst!

Met vriendelijke groet,

XXXX
Service Centre
toon volledige bericht
Mijn vraag
1. Hoe kan het dat zij op een bedrag van €400 uitkomen?

2. Als dit onterecht is hoe kan ik hier dan het beste op reageren?

Ik ben vast en zeker wat informatie vergeten. Hiervoor hoef je niet in je glazen bol te kijken, dit zal ik dan later toevoegen :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gasemans
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-05 17:06
Misschien eerst eens vragen waarom zij op dat bedrag komen?
En even je informatie door mailen die je gevonden hebt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-12-2024
Ik zou niets meer doen en dit bedrag accepteren.
Als je dit namelijk hogerop wil gaan spelen moet je een bedrijf inschakelen. Die willen hoge bedragen als vergoeding (lees 30% ofzo) en je kan waarschijnlijk een jaar of langer op je geld wachtten als je het al krijgt.

Dus incashen en genieten van je goedkope vlucht.

En het bedrag dat ze berekend hebben zal van je start locatie naar je tussenstop zijn lijkt mij? Denk dat ze daarom op die 400 euro pp komen.

maar goed, niet geschoten is altijd mis natuurlijk :)

[ Voor 26% gewijzigd door thewizard2006 op 05-02-2020 14:40 ]

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MR.Harok
gasemans schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 14:36:
Misschien eerst eens vragen waarom zij op dat bedrag komen?
En even je informatie door mailen die je gevonden hebt?
Bedankt voor je snelle reactie. In mijn eerste verzoek heb ik ook gelinkt naar beide artikelen die in TS staan. Ik ga inderdaad vragen naar een onderbouwing van hun kant.
thewizard2006 schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 14:38:
Ik zou niets meer doen en dit bedrag accepteren.
Als je dit namelijk hogerop wil gaan spelen moet je een bedrijf inschakelen. Die willen hoge bedragen als vergoeding (lees 30% ofzo) en je kan waarschijnlijk een jaar of langer op je geld wachtten als je het al krijgt.

Dus incashen en genieten van je goedkope vlucht.

En het bedrag dat ze berekend hebben zal van je start locatie naar je tussenstop zijn lijkt mij? Denk dat ze daarom op die 400 euro pp komen.

maar goed, niet geschoten is altijd mis natuurlijk :)
Ik zag inderdaad dat er bedrijven zijn die dit voor je kunnen doen voor ongeveer 30%. Maar ik neem aan dat de regels hier omtrent duidelijk genoeg zijn voor vliegtuigmaatschappijen dat ze hier geen probleem van maken en zich hier ook gewoon aan houden.

Dat van die tussenstop bedacht ik mij net ook. Alleen is de vlucht van Dubai naar Budapest al meer dan 4000 kilometer.

[ Voor 59% gewijzigd door MR.Harok op 05-02-2020 14:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thewizard2006
MR.Harok schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 14:39:
Ik zag inderdaad dat er bedrijven zijn die dit voor je kunnen doen voor ongeveer 30%. Maar ik neem aan dat de regels hier omtrent duidelijk genoeg zijn voor vliegtuigmaatschappijen dat ze hier geen probleem van maken.
_O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-
Ja doen ze wel. Helaas. Het zijn boefjes. Ik moet eerlijk zeggen dat ik uberhaupt verbaasd ben dat ze gelijk die 800 willen uitbetalen.
Ik vermoed trouwens dat ze zien dat ze eigenlijk 1200 moeten betalen en je op deze manier toch nog minder willen geven waar je recht op hebt. En dat ze ook weten als je tegen die 800 in beroep gaat je alsnog minder zelf overhoud vanwege die 30% die je moet afdragen aan tussenpartijen (want zelf ga je het niet kunnen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:49

FreakNL

Well do ya punk?

Wat was je vluchtnummer?

/edit
Waarschijnlijk HV6902?

Ze zullen wel rekenen met Tussenstop Plek -> Schiphol, en dan is 800 inderdaad correct.

Ik weet alleen niet precies wat de regels zijn, even uitzoeken.

[ Voor 79% gewijzigd door FreakNL op 05-02-2020 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MR.Harok
thewizard2006 schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 14:43:
[...]

_O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-
Ja doen ze wel. Helaas. Het zijn boefjes. Ik moet eerlijk zeggen dat ik uberhaupt verbaasd ben dat ze gelijk die 800 willen uitbetalen.
Ik vermoed trouwens dat ze zien dat ze eigenlijk 1200 moeten betalen en je op deze manier toch nog minder willen geven waar je recht op hebt. En dat ze ook weten als je tegen die 800 in beroep gaat je alsnog minder zelf overhoud vanwege die 30% die je moet afdragen aan tussenpartijen (want zelf ga je het niet kunnen).
Ik had inderdaad al een soort zelfde vermoeden. Nu ben ik niet van plan om een heel juridisch gevecht aan te gaan maar ik vind het wel leuk om er wat tijd in te steken. Vandaar ook dit topic om mijn optie af te wegen.

Daarnaast is het wellicht een leuk item voor Kassa of Boos mocht het niet lukken.
Mijn vluchtnummer was HV6902.

[ Voor 8% gewijzigd door MR.Harok op 05-02-2020 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MR.Harok
dubbele post

[ Voor 93% gewijzigd door MR.Harok op 05-02-2020 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-05 21:50
Mogelijk dat het te maken heeft met de tussenstop? Dat ze van Dubai naar de tussenstop rekenen? ( dus minder dan 3500 )

Geen idee hoe dat in de wet zit.

Dit is ook interresant:
https://radar.avrotros.nl...ensatie-vluchtvertraging/

Met welke vlucht was je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:00
Ik ben het volledig eens met @thewizard2006, direct cashen die €800. Nu ik dit weet, ga ik het ook vaker zelf proberen. Ik ging altijd naar AviClaim, omdat ik er vanuit ging dat het toch een gebed zonder eind zou worden. Maar blijkbaar kan het ook makkelijker. :)

Ik zou het zeker aannemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MR.Harok
corporalnl schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 14:52:
Mogelijk dat het te maken heeft met de tussenstop? Dat ze van Dubai naar de tussenstop rekenen? ( dus minder dan 3500 )

Dit is ook interresant:

Met welke vlucht was je?
Mijn vluchtnummer was HV6902. De hemelsbrede afstand van Dubai naar Budapest is al meer dan 4000 kilometer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
MR.Harok schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 14:53:
[...]

Mijn vluchtnummer was HV6902. De hemelsbrede afstand van Dubai naar Budapest is al meer dan 4000 kilometer
Maar niet van Amsterdam naar Budapest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-05 21:50
thewizard2006 schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 14:54:
[...]

Maar niet van Amsterdam naar Budapest
De wet kijkt naar de afstand die je geboekt hebt en niet naar hoeveel je om vliegt.

@MR.Harok

Zo te zien hebben ze tot de tussenstop gerekend ( Boergas ) Want daar had je vertraging. Daarna heb je een normale snelle vlucht gehad. Als je kijkt naar de vluchten, zie je 2 losse vluchten.

Dus de vlucht waar je "recht" op hebt is dus minder dan 3500km.

Hoe dit wet technisch in elkaar zit en of dit zo mag weet ik niet.

[ Voor 41% gewijzigd door corporalnl op 05-02-2020 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Budapest -> Ams is onder de 1500 dus dan zou de vergoeding 250pp zijn. Niet 400.. Dus da's dan ook weer raar..

De originele tussentop is wel meer dan 1500km...

Maar alsnog klopt het niet, die 800...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-05 11:05
Dus da's 1 doorlopende vlucht, en is die tankstop iets dat gewoon in de vlucht zit. Je bent met 4h40m vertraging vertrokken uit Dubai, en dus ook met soortgelijke vertraging aangekomen op de eindbestemming (AMS). Burgas/Budapest is in deze situatie geen bestemming, maar alleen een logistiek noodzakelijke tankstop.
Als ik Flightradar24 mag geloven ben je om 4:16 in AMS aangekomen, in plaats van de geplande 23:35? Dan zit je op >4 uur vertaging op een 5100km vlucht....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MR.Harok
corporalnl schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 14:52:

Dit is ook interresant:

Met welke vlucht was je?
Interessant artikel! Hier kan ik zeker wat mee. Het gaat dus om start en eind bestemming. De tussenstop heeft er in principe niks mee te maken.
ShitHappens schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 14:58:
Dus da's 1 doorlopende vlucht, en is die tankstop iets dat gewoon in de vlucht zit. Je bent met 4h40m vertraging vertrokken uit Dubai, en dus ook met soortgelijke vertraging aangekomen op de eindbestemming (AMS). Burgas/Budapest is in deze situatie geen bestemming, maar alleen een logistiek noodzakelijke tankstop.
Als ik Flightradar24 mag geloven ben je om 4:16 in AMS aangekomen, in plaats van de geplande 23:35? Dan zit je op >4 uur vertaging op een 5100km vlucht....
Klopt helemaal! Zoals hierboven in het artikel van Tros Radar heeft de tankstop inderdaad er niks mee te maken.

[ Voor 37% gewijzigd door MR.Harok op 05-02-2020 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Je hebt recht op 1200 euro (in totaal) volgens mij, nu ik het wat uitgezocht heb...

Ik denk dat de ze bij Transavia (al dan niet moedwillig) alleen de vlucht Burgos/Budapest-> Ams hebben gecheckt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JRR
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-05 19:36

JRR

De tankstop mogen ze niet meerekenen om zo tot een lager compensatiebedrag te komen. Je vliegt de route DXB-AMS. Dat HV een tankstop in Bulgarije of Hongarije maakt omdat hun 737’s anders met te weinig brandstof komt te zitten, mogen ze jou niet aanrekenen.

Volgens de gegevens was je geplande aankomsttijd 23:35 en werd dit uiteindelijk 04:16. Meer dan 4 uur te laat dus op een afstand van >3500km dus volgens EC261/2004 recht op een compensatie van €600,-.

Aan de andere kant staat deze maatschappij niet echt bekend dat ze zonder moeite tot compensatie over gaan. Valt me alsnog mee dat ze gelijk al met €400,- over de brug komen i.p.v. eerst de boel te traineren door het op overmacht/onvoorziene omstandigheid te gooien omdat er een band kapot was.

Ik zou zelf de €400,- cashen. Bij die claim bedrijven ben je 20/30% kwijt van je claim als je de zaak wint. Veel zul je er dus niet mee opschieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Vlucht HV6902 werd volledig uitgevoerd door een Europese maatschappij, toch? Dat is wel belangrijk omdat het stuk buiten de EU anders niet meetelt. Het gaat om de maatschappij die de vlucht heeft uitgevoerd, niet de maatschappij die de vlucht heeft verkocht.

De eerste stap is om uitleg te vragen, zodat je weet waarop de 400 euro is gebaseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
@GlowMouse HV6902 is van ons Nederlandse Transavia, dus inderdaad gewoon een Europese maatschappij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MR.Harok
Bedankt voor alle snelle reacties en het meedenken allemaal!

Voor nu heb ik de vliegmaatschappij een bericht gestuurd met de vraag of ze het kunnen onderbouwen. Ik hou jullie op de hoogte hoe het verder verloopt.

Ik zou graag aan iedereen willen vragen die de naam van de vliegtuigmaatschappij heeft genoemd deze te verwijderen. Wellicht gaat het om een menselijk fout en komen ze hierop nog terug. Mocht het noemen van de naam meerwaarde bieden zal ik alsnog zelf doen

[ Voor 12% gewijzigd door MR.Harok op 05-02-2020 15:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@MR.Harok Ik zou al blij zijn met deze geboden vergoeding. zo erg is het ook niet, je hebt niet ergens op een vliegveld moeten overnachten of dergelijks.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Overigens zou ik die 800 ook maar accepteren. Zelf heb je geen schijn van kans, of je moet het tot een rechtszaak willen laten komen.. Je kan het ook uit handen geven maar dan duurt het vrij lang en die bedrijven rekenen ook nog een provisie..

Transavia komt er op een goedkope manier vanaf zo.. Wat je nog kan doen is de betaling weigeren en zeggen dat je het uit handen gaat geven.. Wellicht dat ze alsnog de 1200 storten.. Het is voor hun ook gewoon een businessmodel natuurlijk.. Ze doen niks totdat iemand mailed/belt.. En dan doen ze 800, hopende dat de kous daarmee af is... En als 10% dan nog zeurt heb je best kans dat ze voor dat kleine aantal ook nog gewoon voor de 1200 gaan.. Je kan het proberen... Doen ze niks, dan zou ik de 800 accepteren..

Ik heb twee keer een claim gedaan via EUclaim.

1. In 2014 vanwege een 6 uur vertraging bij Ryanair (binnen de EU maar wel >1500). Had dus recht op 800. Maar de ticketprijs was maar 120pp, en wij hadden toen nog geen kinderen. Dus het was allemaal niet zo boeiend.. Ik heb Ryanair toen gemailed dat ik akkoord ging met restitutie van de tickets.. Ik vind/vond 800 namelijk ook erg veel voor vertraging op een Europees vluchtje... Dus ik koos voor de moral highground.. Gingen ze niet op in dus alsnog bij EUclaim ingediend, begin 2016 kreeg ik +- 520 uitbetaald
2. In 2018 een compleet geannuleerde vlucht van KLM zonder opgaaf van redenen behalve weersomstandigheden Schiphol (terwijl andere vluchten wel gingen). Begin 2018 bij EUclaim neergelegd, loopt nog steeds..
/edit:
Deze claim is eind 2020 toegekend en uitbetaald.

Het is dus echt een ellenlang proces waar je zelf niet aan zou moeten willen beginnen.. Recht hebben en recht krijgen enzo.. En aangezien je nu al 800 in je hand hebt wordt dat (als je het bij een euclaim oid neerlegd) niet (veel) meer....

Het is voor mij ook een beetje dubbel, deze wetgeving. Het is prima dat vliegtuigmaatschappijen op deze manier gedwongen/gestimuleerd worden om reizigers niet in de kou te laten staan. Maar de vergoeding is in sommige gevallen buiten proportie en uiteindelijk wordt het toch verdisconteerd in de ticketprijzen, dus uiteindelijk betalen we er met zijn allen voor..
/Edit:
Ik wist dat ik er eerder over geschreven had haha;
FreakNL in "Compensatie vertraging Transavia, hoe aanpakken?"

Heb dus mijn principes (deels) aan de kant gezet.. Maargoed, Ryanair heb ik nog een kans gegeven. En KLM boorde ons gewoon een dag vakantie door de neus en we hebben extra kosten moeten maken. Het was een retourvlucht naar Alicantie die alleen op zaterdag gaat, we moesten nu op zondag (dag later) naar Valencia vliegen en daar de rental car oppikken. Zat weer extra regelwerk + kosten aan vast, had sowieso nog geluk dat het verhuurbedrijf ook een vestiging had in Valencia maar het werden wel extra brandstofkosten en een toeslag voor het inleveren op een andere locatie (wel gewoon vanaf Alicante teruggevlogen).. Met deze ongemakken vond ik een compensatie niet meer dan terecht. Maar ik blijf wel een beetje bij het standpunt dat als je met een vakantievluchtje binnen Europa vliegt en je vertraging is niet significant (<10 uur ofzo) dat de compensatie wel erg hoog is...

[ Voor 28% gewijzigd door FreakNL op 14-06-2022 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MR.Harok
Hackus schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 15:11:
@MR.Harok Ik zou al blij zijn met deze geboden vergoeding. zo erg is het ook niet, je hebt niet ergens op een vliegveld moeten overnachten of dergelijks.
Ik ben ook zeker blij met de geboden vergoeding. Recht hebben en krijgen zijn natuurlijk twee verschillende dingen. Maar zoals ik al eerder aangaf vind ik het ook wel leuk om te leren van dit soort zaken en er wat meer tijd in te stoppen.
FreakNL schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 15:12:
Overigens zou ik die 800 ook maar accepteren. Zelf heb je geen schijn van kans, of je moet het tot een rechtszaak willen laten komen.. Je kan het ook uit handen geven maar dan duurt het vrij lang en die bedrijven rekenen ook nog een provisie..

Transavia komt er op een goedkope manier vanaf zo.. Wat je nog kan doen is de betaling weigeren en zeggen dat je het uit handen gaat geven.. Wellicht dat ze alsnog de 1200 storten.. Het is voor hun ook gewoon een businessmodel natuurlijk.. Ze doen niks totdat iemand mailed/belt.. En dan doen ze 800, hopende dat de kous daarmee af is... En als 10% dan nog zeurt heb je best kans dat ze voor dat kleine aantal ook nog gewoon voor de 1200 gaan.. Je kan het proberen... Doen ze niks, dan zou ik de 800 accepteren..

1. In 2014 vanwege een 6 uur vertraging bij Ryanair (binnen de EU maar wel >1500). Had dus recht op 800. Maar de ticketprijs was maar 120pp, en wij hadden toen nog geen kinderen. Dus het was allemaal niet zo boeiend.. Ik heb Ryanair toen gemailed dat ik akkoord ging met restitutie van de tickets.. Ik vind/vond 800 namelijk ook erg veel voor vertraging op een Europees vluchtje... Dus ik koos voor de moral highground.. Gingen ze niet op in dus alsnog bij EUclaim ingediend, begin 2016 kreeg ik +-uitbetaald
2. In 2017 een compleet geannuleerde vlucht van KLM zonder opgaaf van redenen behalve weersomstandigheden Schiphol (terwijl andere vluchten wel gingen). Begin 2018 bij EUclaim neergelegd, loopt nog steeds..

Het is dus echt een ellenlang proces waar je zelf niet aan zou moeten willen beginnen.. Recht hebben en recht krijgen enzo.. En aangezien je nu al 800 in je hand hebt wordt dat (als je het bij een euclaim oid neerlegd) niet (veel) meer....
toon volledige bericht
Bedankt voor het delen van je ervaring. Neem het zeker mee in mijn besluit

[ Voor 74% gewijzigd door MR.Harok op 05-02-2020 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
MR.Harok schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 15:09:
Ik zou graag aan iedereen willen vragen die de naam van de vliegtuigmaatschappij heeft genoemd deze te verwijderen. Wellicht gaat het om een menselijk fout en komen ze hierop nog terug. Mocht het noemen van de naam meerwaarde bieden zal ik alsnog zelf doen
Zo heel veel helpt 't echter niet. De naam van de maatschappij zit al in het vluchtnummer verwerkt, en het is ook de enige die gepland precies deze route (met specifieke tussenstop) vliegt. Dus linksom of rechtsom is 't toch wel te achterhalen ;) Daarnaast zorgt het weghalen van die details dat juist de crux van 't verhaal uit het topic verdwijnt.
Zolang 't feitelijk en zakelijk blijft is er niets aan de hand - zolang men niet begint met 't totaal afbranden of zwartmaken van de vliegmaatschappij.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MR.Harok
Zoals beloofd zou ik jullie op de hoogte houden over de verder verloop.

Als antwoord op de mail waarin de vliegtuigmaatschappij ons €400 euro per persoon voorstelt, hebben wij het volgende gestuurd
Hoi XXXX,

Bedankt voor je antwoord. Volgens jullie site
(https://www.transavia.com...-vragen/vlucht-vertraagd/)
en de Europese richtlijnen hebben wij recht op een vergoeding van 600 euro per persoon.

Graag zie ik een onderbouwing van tegemoet van jullie kant waarom dit geen €600 maar €400 per persoon is.

Met vriendelijke groet,

XXXX & XXXX
Op deze mail kreeg ik het volgende antwoord:
Beste XXXX,

Het klopt inderdaad wat u zegt. De reden dat er €800 is uitgekeerd is omdat de vlucht incorrect beoordeeld is. Hier is de tussenlanding als afstand aangenomen en niet Dubai. Excuses hiervoor.

De overige €400 zal ik alsnog overmaken op je rekening. Dit is binnen 2 weken overgemaakt op je rekening.

Mocht je nog vragen hebben, dan kun je dit laten weten via een reactie op dit bericht.

Met vriendelijke groet,

XXXX
Service Centre
*O*
Ik had geen hoge verwachting, zeker na alle ervaringen hier gelezen te hebben, maar dit ging makkelijker dan ik had gedacht. Fouten maken is menselijk en kan altijd gebeuren. Gelukkig wordt dit netjes recht gezet door de klantenservice van Transavia.

Ik wil iedereen hier bedanken voor de geleverde bijdragen. Ik had door jullie voldoende munitie als de klantservice moeilijker had gedaan.

Desondanks klopt er toch iets niet helemaal aan dit verhaal. Volgens het AVRO TROS artikel eerder in dit topic gaat het bij compensatie bij vertraging om de hemelsbrede afstand.
Dubai -> Budapest = 4027 km = meer dan 3500 km = €600
Budapest -> Amsterdam = 1147 km = minder dan 1500km = €250

Hoe ze dan in eerste instantie op €400 compensatie zijn uitgekomen is mij dan ook grote vraag.

Edit:
Originele vluchtplan was Dubai -> Burgas -> Amsterdam
Burgas/Boergas -> Amsterdam = 2012 km = tussen 1500 en 3500 km = €400
Bovenstaand zou het kunnen verklaren. Maar bottom line gaat het bij een compensatie bij vertraging om het volgende:
De hemelsbrede afstand tussen vertrek en aankomst punt die op je ticket staat.

[ Voor 7% gewijzigd door MR.Harok op 08-02-2020 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Laatst online: 01:07
Goed om te horen dat ze dit hebben opgelost! Ze zullen zich inderdaad per abuis hebben vergist door de tussenstop.

Gaat vele malen soepeler, gelukkig maar, dan jaren geleden. Toen moest je nog herhaaldelijk contact zoeken en er achteraan blijven gaan voordat je iets had gehoord.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Mooi dat het opgelost is en Transavia geen héél toneelspel gespeeld heeft. Het kan dus wel, pluspuntje om mee te nemen als ik tussen Transavia en een andere maatschappij moet kiezen.
FreakNL schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 15:12:

1. In 2014 vanwege een 6 uur vertraging bij Ryanair (binnen de EU maar wel >1500). Had dus recht op 800. Maar de ticketprijs was maar 120pp, en wij hadden toen nog geen kinderen. Dus het was allemaal niet zo boeiend.. Ik heb Ryanair toen gemailed dat ik akkoord ging met restitutie van de tickets.. Ik vind/vond 800 namelijk ook erg veel voor vertraging op een Europees vluchtje... Dus ik koos voor de moral highground.. Gingen ze niet op in dus alsnog bij EUclaim ingediend, begin 2016 kreeg ik +- 520 uitbetaald
2. In 2017 een compleet geannuleerde vlucht van KLM zonder opgaaf van redenen behalve weersomstandigheden Schiphol (terwijl andere vluchten wel gingen). Begin 2018 bij EUclaim neergelegd, loopt nog steeds..

Het is voor mij ook een beetje dubbel, deze wetgeving. Het is prima dat vliegtuigmaatschappijen op deze manier gedwongen/gestimuleerd worden om reizigers niet in de kou te laten staan. Maar de vergoeding is in sommige gevallen buiten proportie en uiteindelijk wordt het toch verdisconteerd in de ticketprijzen, dus uiteindelijk betalen we er met zijn allen voor..
/Edit:
Ik wist dat ik er eerder over geschreven had haha;
FreakNL in "Compensatie vertraging Transavia, hoe aanpakken?"

Heb dus mijn principes (deels) aan de kant gezet.. Maargoed, Ryanair heb ik nog een kans gegeven. En KLM boorde ons gewoon een dag vakantie door de neus en we hebben extra kosten moeten maken. Het was een retourvlucht naar Alicantie die alleen op zaterdag gaat, we moesten nu op zondag (dag later) naar Valencia vliegen en daar de rental car oppikken. Zat weer extra regelwerk + kosten aan vast, had sowieso nog geluk dat het verhuurbedrijf ook een vestiging had in Valencia maar het werden wel extra brandstofkosten en een toeslag voor het inleveren op een andere locatie (wel gewoon vanaf Alicante teruggevlogen).. Met deze ongemakken vond ik een compensatie niet meer dan terecht. Maar ik blijf wel een beetje bij het standpunt dat als je met een vakantievluchtje binnen Europa vliegt en je vertraging is niet significant (<10 uur ofzo) dat de compensatie wel erg hoog is...
toon volledige bericht
Pik deze er even uit naar verbaas me nog over dit soort reacties; ja die vergoeding kan hoog voellen als je net een goedkoop ticket voor een 'onzin' tripje geboekt had. Draai het echter eens om; zeker bij bijvoorbeeld een Ryanair; doet de luchtvaartmaatschappij als je vergeet in te checken, laatste moment een extra koffer hebt, de vlucht mist maar wel de retourvlucht wilt gebruikten?

Al kijk je wat breder naar de luchtvaartindustrie wordt het nog erger, mensen die rond Schiphol wonen kunnen lekker dood vallen en ja daar doet bijvoorbeeld een KLM als onderkoning van Schiphol ook lekker aan mee. Gewoon zorgen dat ze zich aan de wet moeten houden, puur op morele gronden alleen al zou ik zeggen.
Pagina: 1