Welke optie voor keyboard/muis op TV / via stream

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HajoK
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08:38
Beste mede-tweakers,

Ik hoop dat jullie willen meedenken bij het volgende:

Afgelopen tijd game ik met name in de woonkamer op de TV via een Xbox One S, maar ik merk dat ik toch ook graag de mogelijkheid houd om keyboard/muis te gebruiken bij al m'n spellen. Alleen een grote desktopkast in/naast de tv wordt hier niet gewaardeerd. Nou zijn er afgelopen tijd / komende tijd zoveel mogelijkheden voor gamen: xbox series x / xcloud, PS5, Geforce Now, Stadia etc., dat ik door de bomen niet meer goed zie wat voor mij de beste keuze zou zijn.

Waarvoor zouden jullie kiezen als ik op 4k op de TV (& soms via stream op laptop/tablet) zou willen gamen mét de optie voor keyboard & muis?
  • samenstellen van een eigen game-PC met een kleinere form factor
  • xbox series x + xcloud
  • nvidia shield tv + geforce now
Alvast heel erg bedankt voor jullie ideeën / meningen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FQYPW
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 30-07 22:03
Als een PC mogelijk is dan altijd een PC.

Probleem met consoles is bijna geen upgrade mogelijkheden.
En als er een nieuwe console uitkomt zijn de games die erbij horen vaak niet meer speelbaar op nieuwe console..
En zo wel dan is de kwaliteit van de game nogsteeds achterhaald.
Op een PC zet je de graphics wat hoger als je hebt geupgrade.
Scheelt dubbel betalen voor games.
En altijd upgrade mogelijkheden.
Het nadeel alleen met kleinere form factor is dat het een must is om een watercooling te gebruiking die zowel CPU and GPU koelt.
Anders kan er best veel geluidsproductie komen.
Tenzij je een goede kast vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:56
Als budget geen bezwaar is, dan een pc. Probleem is dat het budget vaak wel een puntje van overweging is. Er zijn zat mooie HTPC-behuizingen te vinden die ook nog voldoende ruimte bieden om een knappe koeling van de componenten te krijgen. Nadeel is wel dat het een (heel) stuk duurder is dan een game-console. Knappe CPU, moederbord, geheugen, SSD, GPU en behuizing en je bent al gauw weer 1500,- of (veel) meer verder zonder dat je het heel erg gek gemaakt hebt...

Zelf zou ik niet meer anders willen. Machientje onder de TV wordt dagelijks zeer intensief gebruikt. Draait Kodi op die met DVBViewer verbinding maakt voor Live TV te kijken met PVR, en biedt uiteraard alle gebruikelijke mediaplayer-functionaliteiten. Bediening gaat via de remote van de TV mbv CEC. Als ik wil gamen kan ik vanuit Kodi Steam starten in Big Picture Mode (kodi wordt dan eerst netjes afgesloten) en vervolgens kan ik met de Xbox-controllers die aan de pc gekoppeld zitten weer alles binnen steam bedienen. Draadloos muis/toetsenbord liggen er wel, maar heb ik daardoor amper nodig. Qua hardware zit er nu een i7-9700k in met een GTX1070 en da's in een pricewatch: Silverstone Lascala LC16S-MR onder gebracht. Die kast kostte destijds wel wat knaken, maar ben nog steeds heel blij met die aankoop. Past netjes in het rek bij de receiver, bluerayspeler etc. Ook andere kasten van Silverstone in dit segment zijn me altijd wel prima bevallen, maar ook bijvoorbeeld LianLi maakt erg mooie behuizingen voor dit doeleinde.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
FQYPW schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 13:49:
Als een PC mogelijk is dan altijd een PC.

Probleem met consoles is bijna geen upgrade mogelijkheden.
En als er een nieuwe console uitkomt zijn de games die erbij horen vaak niet meer speelbaar op nieuwe console..
En zo wel dan is de kwaliteit van de game nogsteeds achterhaald.
Op een PC zet je de graphics wat hoger als je hebt geupgrade.
Scheelt dubbel betalen voor games.
En altijd upgrade mogelijkheden.
Het nadeel alleen met kleinere form factor is dat het een must is om een watercooling te gebruiking die zowel CPU and GPU koelt.
Anders kan er best veel geluidsproductie komen.
Tenzij je een goede kast vind.
Jij noemt het een probleem, maar vrijwel alle console gamers vinden het juist prettig dat ze zich niet druk hoeven te maken om upgrades.

Ik begrijp verder de vraag van de TS niet echt. Ik speelde op de PS3 al met een muis. Er zijn tegenwoordig legio mogelijkheden om op de consoles met een muis te spelen. Ik neem aan dat een nunchuck ook voldoet in plaats van een toetsenbord? Check de FragFX bijvoorbeeld eens. En als je dan toch echt een tobo wilt, kan je zo'n Eagle Eye (ofzo) eraan hangen.

Dus kijk vooral naar het platform waar je vrienden op spelen, indien je online gaat. En anders kijk je gewoon naar het platform met de voor jou meest interessante exclusives. Als dat MS/PC titels zijn, kan je vanzelfsprekend het beste een PC nemen. En anders zit je straks bij de PS5 goed. Dan kun je zowel PS4 als PS5 titels spelen.

Andere mensen zweren weer bij een Switch, maar volgens mij zijn daar geen muizen voor. Niet dat ik weet, althans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FQYPW
bram1984 schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 14:28:
[...]

Jij noemt het een probleem, maar vrijwel alle console gamers vinden het juist prettig dat ze zich niet druk hoeven te maken om upgrades.

Ik begrijp verder de vraag van de TS niet echt. Ik speelde op de PS3 al met een muis. Er zijn tegenwoordig legio mogelijkheden om op de consoles met een muis te spelen. Ik neem aan dat een nunchuck ook voldoet in plaats van een toetsenbord? Check de FragFX bijvoorbeeld eens. En als je dan toch echt een tobo wilt, kan je zo'n Eagle Eye (ofzo) eraan hangen.

Dus kijk vooral naar het platform waar je vrienden op spelen, indien je online gaat. En anders kijk je gewoon naar het platform met de voor jou meest interessante exclusives. Als dat MS/PC titels zijn, kan je vanzelfsprekend het beste een PC nemen. En anders zit je straks bij de PS5 goed. Dan kun je zowel PS4 als PS5 titels spelen.

Andere mensen zweren weer bij een Switch, maar volgens mij zijn daar geen muizen voor. Niet dat ik weet, althans.
Ik vind het een probleem als ik voor duizenden Euros aan games heb gekocht die ik niet meer kan spelen op nieuwere generatie consoles.

Dit probleem heb ik met Xbox en PS games vaak genoeg gehad.
Voor 360 en PS2 voor meer als 1000 euro per console aan games gehad die ik niet allemaal kon terug spelen op de volgende console.
Op een PC heb ik dit probleem niet en is alles al jaren compatibel.
Zelfs oude dos games die ik nog heb speel ik prima af onder Windows 10.

Maar wil je geen poes pas en gewoon aan doen en gamen ben je toch gebonden aan een Console.
Maar wil je je geld niet weggooien en is elke investering het waard dan is een PC de beste optie.

[ Voor 17% gewijzigd door FQYPW op 11-02-2020 15:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bram1984
FQYPW schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 14:50:
[...]

Ik vind het een probleem als ik voor duizenden Euros aan games heb gekocht die ik niet meer kan spelen op nieuwere generatie consoles.

Dit probleem heb ik met Xbox en PS games vaak genoeg gehad.
Voor 360 en PS2 voor meer als 1000 euro per console aan games gehad die ik niet allemaal kon terug spelen op de volgende console.
Op een PC heb ik dit probleem niet en is alles al jaren compatibel.
Zelfs oude dos games die ik nog heb speel ik prima af onder Windows 10.

Maar wil je geen poes pas en gewoon aan doen en gamen ben je toch gebonden aan een Console.
Maar wil je je geld niet weggooien en is elke investering het waard dan is een PC de beste optie.
Daar heb je de komende generatie sowieso minder last van, terwijl je nog echt oude meuk wilt spelen. Daarbij verplicht niemand je natuurlijk om je oude consoles weg te doen. Ik heb de behoefte om oude zooi te spelen sowieso nooit echt gehad. Waarom iets spelen wat de tand des tijds amper doorstaan heeft, als er zoveel nieuws is.

"Wil je je geld niet weggooien"? Dus met een console gooi je je geld weg? Wat een kolder. :+

Ik vind eerder dat je je geld weggooit als je een dikke PC met snelle SSD en RTX2080 hebt staan, terwijl er vrijwel geen titels bestaan die ervoor gebouwd (alle multiplats moeten immers ook op 7 jaar oude consoles draaien) zijn, waarbij ook HDR ondersteuning in Windows nog eens zwaar ondermaats is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroegtijger
bram1984 schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 17:17:
[...]

Daar heb je de komende generatie sowieso minder last van, terwijl je nog echt oude meuk wilt spelen. Daarbij verplicht niemand je natuurlijk om je oude consoles weg te doen. Ik heb de behoefte om oude zooi te spelen sowieso nooit echt gehad. Waarom iets spelen wat de tand des tijds amper doorstaan heeft, als er zoveel nieuws is.
Ik heb nog genoeg oude generatie consoles staan, die ook nog geregeld gebruikt worden door me. Enige echt jammere eraan is dat de online functionaliteiten ermee ophouden. Sommige games zijn nooit overtroffen, ook niet door nieuwe(re) versies. Zo zijn de eerste 3 Super Marios nog altijd onovertroffen als je 't mij vraagt, ondanks dat het er grafisch niet uit ziet. Super Mario Kart op de Wii is nog net zo geniaal leuk als toen ik m voor het allereerst speelde. Tony Hawk Pro Skater 1 en 2 zijn met afstand beter / leuker dan de recente delen. Dus om te spreken van "de tand des tijds amper doorstaan hebben" gaat me persoonlijk wat ver. Dat hebben een aantal games met verve zelfs gedaan. Staat tegenover natuurlijk dat 99% van alles wat voor een platform is uitgebracht vermoedelijk nooit meer uit het stof gehaald zal worden ;)
"Wil je je geld niet weggooien"? Dus met een console gooi je je geld weg? Wat een kolder. :+

Ik vind eerder dat je je geld weggooit als je een dikke PC met snelle SSD en RTX2080 hebt staan, terwijl er vrijwel geen titels bestaan die ervoor gebouwd (alle multiplats moeten immers ook op 7 jaar oude consoles draaien) zijn, waarbij ook HDR ondersteuning in Windows nog eens zwaar ondermaats is.
Er is weinig te vinden dat sneller verouderd dan een pc. Zeker als je voorop wil lopen in de ontwikkelingen moet je er voorzichtig wel rekening mee houden dat daarvoor ook de hoofdprijs gerekend mag worden. Natuurlijk is het allemaal wel weer enorm modulair, en is een GPU-upgrade vaak een prima optie, maar een high-end GPU is toch al gauw €800,- tot €1000,- bij lancering wat toch echt serieus veel geld is naar mijn mening
Voor wat betreft HDR-ondersteuning zou ik me daar niet al te druk over maken. De meeste content is toch niet HDR-geschikt. Wat eerder een overweging is om naar PC ipv console te kijken is het gebruik van VR. Op console ben je daarin beperkt tot PlayStation, en dan nog ook maar op een zeer beperkte selectie titels, terwijl je op PC daar veel meer voor hebt, en de ontwikkeling daar ook vele malen sneller verloopt. Maar ook dat valt of staat natuurlijk weer bij het budget wat je ervoor over hebt. Dubbeltje eerste rang bestaat simpelweg niet hierin. .

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:44
Ik gebruik al jaren een Steam Link om mijn PC beeld naar de TV te sturen.
Gebruik dit toetsenbord:
https://www.logitech.com/...eyboard-k400-plus?crid=27
en deze muis (mocht de touchpad van het keyboard niet fijn spelen):
https://www.logitech.com/...uetooth-mouse-m535?crid=7

Heel simpel eigenlijk, maargoed ik ben niet het type dat shooters erop speeld. Speel meestal Simulatie games (Cities Skylines, Transport Fever, Anno XXXX, Civ 6, etc.)

Ooit gaat dat nog eens vervangen worden door een mooie Lianli/Silverstone kast (MediaPC-achtig)

[ Voor 9% gewijzigd door Meekoh op 11-02-2020 18:13 ]

Computer says no

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FQYPW
bram1984 schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 17:17:
[...]

Het is een "kolder" als je zegt dat er vrijwel geen titels bestaan die ervoor gebouwd zijn om gebruik te maken van een SSD en een RTX2080...
Dat geeft bij mij al aan dat je totaal geen ervaring hebt met PC games of een PC op zich.
En als je aangeeft het een "kolder" te vinden als ik aangeef dat een console zonde van je geld is omdat je oude games niet kan spelen op een volgende of komende generate console dan snap je het hele topic niet.

Topicstarter geeft aan te willen gamen op zijn TV.
Dat kunnen oude en nieuwe games zijn.
En wil daar liefst geen grote kast.
Dus zou een Mini-ATX kast een goede oplossing zijn met een RTX2050 of RTX2060 erin.
Een SSD is wel degelijk aan te raden.
Dit helpt zelfs als je console HDD vervangt met een SSD dan zullen laad schermen van games een stuk korter zijn.
En sluit hier een draadloos toetsenbord en muis op aan en problem solved.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bram1984
FQYPW schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 19:55:
[...]

Het is een "kolder" als je zegt dat er vrijwel geen titels bestaan die ervoor gebouwd zijn om gebruik te maken van een SSD en een RTX2080...
Dat geeft bij mij al aan dat je totaal geen ervaring hebt met PC games of een PC op zich.
En als je aangeeft het een "kolder" te vinden als ik aangeef dat een console zonde van je geld is omdat je oude games niet kan spelen op een volgende of komende generate console dan snap je het hele topic niet.

Topicstarter geeft aan te willen gamen op zijn TV.
Dat kunnen oude en nieuwe games zijn.
En wil daar liefst geen grote kast.
Dus zou een Mini-ATX kast een goede oplossing zijn met een RTX2050 of RTX2060 erin.
Een SSD is wel degelijk aan te raden.
Dit helpt zelfs als je console HDD vervangt met een SSD dan zullen laad schermen van games een stuk korter zijn.
En sluit hier een draadloos toetsenbord en muis op aan en problem solved.
Nou, kom eens met wat goede voorbeelden van echte next gen PC-only titels die volledig gebouwd zijn om het onderste uit de hardware te trekken zonder gelimiteerd te zijn aan PC's met zwakkere processoren, trage HDD's en oudere GPU's.

Sure, er zijn best ray traced games, maar dat bedoel ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HajoK
Alvast bedankt allemaal voor de reacties, tips en de levendige discussie, had er 6 dagen na het posten niet meer op durven hopen :)

Gaat mij er met name om dat ik altijd de keuze KBM of controller kan houden, wat toch met PC met een kleine case het beste zal lukken denk ik. Dit aangezien spellen op console lang niet altijd deze ondersteuning krijgen. Het is dan wel duurder, maar dan kan ik deze ook nog als (enige) desktop PC in huis gebruiken voor andere zaken.

Ik denk dat ik even wacht op Ryzen 4000 en RTX 3000 om hopelijk wat prijsdalingen af te wachten en een PC met voldoende kracht te kopen om voorlopig ondersteund te zijn :) en inderdaad een kleine kast als de Node 304 is dan wel een uitkomst voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroegtijger
HajoK schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 20:37:
Alvast bedankt allemaal voor de reacties, tips en de levendige discussie, had er 6 dagen na het posten niet meer op durven hopen :)

Gaat mij er met name om dat ik altijd de keuze KBM of controller kan houden, wat toch met PC met een kleine case het beste zal lukken denk ik. Dit aangezien spellen op console lang niet altijd deze ondersteuning krijgen. Het is dan wel duurder, maar dan kan ik deze ook nog als (enige) desktop PC in huis gebruiken voor andere zaken.

Ik denk dat ik even wacht op Ryzen 4000 en RTX 3000 om hopelijk wat prijsdalingen af te wachten en een PC met voldoende kracht te kopen om voorlopig ondersteund te zijn :) en inderdaad een kleine kast als de Node 304 is dan wel een uitkomst voor mij.
Ik heb zelf voor Intel gekozen ivm warmte-productie. Hiervoor jaren lang AMD gedraaid, maar de TDP van Intel gaf de doorslag. Qua prestaties maakt AMD of Intel, afhankelijk van welke games je speelt, niet zo heel erg veel uit. Alle twee zullen je zeer zeker een prima machientje op gaan leveren.

Voor wat betreft de GPU zou ik in dit verband kiezen voor eentje met semi-passieve koeling. De fans gaan dus alleen draaien op het moment dat het noodzaak kent, en zijn bijvoorbeeld tijdens afspelen van media-bestanden gewoon netjes stil. Let ook op dat veel HTPC-behuizingen en andere compacte behuizingen niet de volledige lengte van videokaarten kwijt kunnen. Hou daar dus rekening mee bij de keuze van behuizing / kaart.

Mocht je er ook TV op willen gaan kijken, dan zijn er prima tuners verkrijgbaar van Digital Devices. Lees je vooraf wel even goed in hierop; er zijn redelijk wat situaties waarin het niet / nauwelijks mogelijk is om een oplossing daarvoor te vinden. Als het wel kan (bijvoorbeeld als je ziggo hebt met een oud abonnementje en een smartcard) dan is het de meest prettige PVR-oplossing die je kan krijgen imho.

Verder kan ik je er zeer dringend een pricewatch: Pulse-Eight USB CEC adapter bij adviseren. De remote van je TV of receiver kan je dan gebruiken om Kodi te bedienen. Over het algemeen werkt dat uitstekend voor acceptatie binnen de rest van het huishouden :)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
bram1984 schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 20:03:
[...]

Nou, kom eens met wat goede voorbeelden van echte next gen PC-only titels die volledig gebouwd zijn om het onderste uit de hardware te trekken zonder gelimiteerd te zijn aan PC's met zwakkere processoren, trage HDD's en oudere GPU's.

Sure, er zijn best ray traced games, maar dat bedoel ik niet.
De meeste games die je op een normaal scherm speelt gaan prima, maar ga je naar VR kijken, waar framerate scoren toch wel heel erg belangrijk is, dan wordt het al gauw een ander verhaal. Ik heb nog geen hardware-setup gezien die Assetto Corsa Competizione, om er eens een voorbeeld in te noemen, goed trekt. Zeker in VR-omgevingen ben je vaak afhankelijk van matige (lees: slechte) implementaties, waarbij door de softwareontwikkelaars maar wat makkelijk op zwaardere hardware terug wordt gevallen. Hetzelfde geldt voor tripple screen setups. Die lusten ook een heel stuk meer resources dan een enkel scherm. (het is dan ook niet zomaar dat ik ook op de RTX3000's aan het wachten ben. De GTX1070 die er nu in zit is toch echt wel aan de onderkant van het spectrum wat ermee door kan).

Als mediaspeler is het absurd over the top natuurlijk, maar als game-pc is het toch een ander verhaal. Het hangt heel sterk af van wat je graag speelt. Hou je het bij Fifa / PES, dan heb je die resources van geen kant nodig. Ga je naar DCS World, dan is er bijna geen limiet aan wat je aan resources wilt hebben.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HajoK
kroegtijger schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 21:16:
[...]

Ik heb zelf voor Intel gekozen ivm warmte-productie. Hiervoor jaren lang AMD gedraaid, maar de TDP van Intel gaf de doorslag. Qua prestaties maakt AMD of Intel, afhankelijk van welke games je speelt, niet zo heel erg veel uit. Alle twee zullen je zeer zeker een prima machientje op gaan leveren.

Voor wat betreft de GPU zou ik in dit verband kiezen voor eentje met semi-passieve koeling. De fans gaan dus alleen draaien op het moment dat het noodzaak kent, en zijn bijvoorbeeld tijdens afspelen van media-bestanden gewoon netjes stil. Let ook op dat veel HTPC-behuizingen en andere compacte behuizingen niet de volledige lengte van videokaarten kwijt kunnen. Hou daar dus rekening mee bij de keuze van behuizing / kaart.

Mocht je er ook TV op willen gaan kijken, dan zijn er prima tuners verkrijgbaar van Digital Devices. Lees je vooraf wel even goed in hierop; er zijn redelijk wat situaties waarin het niet / nauwelijks mogelijk is om een oplossing daarvoor te vinden. Als het wel kan (bijvoorbeeld als je ziggo hebt met een oud abonnementje en een smartcard) dan is het de meest prettige PVR-oplossing die je kan krijgen imho.

Verder kan ik je er zeer dringend een pricewatch: Pulse-Eight USB CEC adapter bij adviseren. De remote van je TV of receiver kan je dan gebruiken om Kodi te bedienen. Over het algemeen werkt dat uitstekend voor acceptatie binnen de rest van het huishouden :)
Bedankt! Ik zal t.z.t. denk ik een draadje aanmaken in het desktop build forum om op een zo mooi mogelijke samenstelling te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FQYPW
HajoK schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 07:33:
[...]

Bedankt! Ik zal t.z.t. denk ik een draadje aanmaken in het desktop build forum om op een zo mooi mogelijke samenstelling te komen.
Succes!

Hoop dat het lukt.
Pagina: 1