Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Garantie externe hardeschijf

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Ik heb in oktober 2017 een Seagate Backup Plus Hub 8000GB gekocht bij webshop. De schijf werkt sinds afgelopen week niet meer, en webshop heeft mij gevraagd deze op te sturen.

Na aankomst van de schijf krijg ik een mail waarin staat dat de garantie is afgelopen en ze daar niks aan kunnen doen. Nu vind ik dit een vreemde reactie, aangezien volgens de Nederlandse wet moet worden gekeken naar de verwachte levensduur van een product. Een 8tb schijf van 190 euro valt volgens mij in een andere categorie dan een usb stick van 20 euro, dus dan zou je verwachten dat de winkel minimaal 3 jaar voor volledige vervanging moet zorgen.

Ik kan het altijd nog proberen bij de rechtsbijstand, maar dat is wel het laatste wat ik wil doen.

Voor de volledigheid: ik heb de schijf meerdere malen getest en deze blijft hangen bij het controleren van de clusters. Zal dus echt kapot zijn.

Modbreak:Het noemen van de webshop is niet zomaar de bedoeling. Deze heb ik dan ook meermaals uit de TS gehaald.

[Voor 8% gewijzigd door Yorinn op 05-02-2020 13:48]

Alle reacties

• superduper
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 14:09

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Als je dit "valt volgens mij in een andere categorie " heel goed kan onderbouwen maak je een kans, maar simpel zal het niet worden. De 2 jaar is voor harde schijven redelijk gangbaar en externe zijn nog een stuk kwestbaarder ook.

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 13:33
Vaak hanteert de fabrikant langere garantietermijnen, misschien Seagate ook wel.

Met onderstaande link kan je checken of je nog garantie hebt.
https://www.seagate.com/n...arranty-and-replacements/

• Blokker_1999
  • Registratie: februari 2003
  • Nu online
Fable schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 12:56:
Vaak hanteert de fabrikant langere garantietermijnen, misschien Seagate ook wel.

In Europa spijtig genoeg slechts met 2 jaar, hoewel er andere regios zijn waar het wel 3 jaar is (bijvoorbeeld Australië).

En draagbare harde schijven, zeker 3,5" schijven, zijn echt zo iets waarbij garantie wel eens moeilijk kan worden na de 2 jaar. Het is een fragiel iets waarbij men het heel eenvoudig op de gebruiker kan steken.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Fable schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 12:56:

Dit heb ik al bekeken, 2 jaar fabrieksgarantie, dus die is voorbij.

@superduper

Dat snap ik. Toch verwacht ik meer met dit soort spullen.

@Blokker_1999

Ja, dat zei webshop ook: mechanische onderdelen, dus lastig. Al is dit voor mij geen geldig excuus. Als uit duurzaamheidstests blijkt dat schijven gemiddeld 5 jaar meegaan, verwacht ik 5 jaar garantie.

[Voor 1% gewijzigd door Yorinn op 05-02-2020 13:48]

• jopie
  • Registratie: juli 1999
  • Laatst online: 15:18
Tuurlijk niet. Om gemiddeld op vijf jaar uit te komen zitten er ook tussen die korter meegaan. Vandaar de term gemiddelde.
jopie schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 13:05:
Tuurlijk niet. Om gemiddeld op vijf jaar uit te komen zitten er ook tussen die korter meegaan. Vandaar de term gemiddelde.
Dat is dan toch de gemiddelde levensduur? Ik verwacht dat de garantie geldig is voor de gemiddelde levensduur van een apparaat.

• OMD
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 13:22
Dus als jij een schijf 24/7 aan hebt staan met constante read/write dan verwacht jij dat je langer dan 2 jaar garantie hebt.

Dit is een mechanisch apparaat wat kapot kan en zelfs door overmatig gebruik/misbruik. Iets met bewijslast enzo. Gaat je niet lukken, als je dit wel probeert is het gewoon je eigen trots, gelijk halen of bedrijfje pesten. Vul zelf maar in.

R7 3700X // Corsair H115 RGB // MSI B450 Mortar Max // 16Gb G.Skill Flare C14 // Corsair Air 540 // MSI RTX2080 Gaming X Trio // Adata XPG 1TB

• Blokker_1999
  • Registratie: februari 2003
  • Nu online
We zullen maar niet zeggen hoe ze aan zo een gemiddelde komen zeker ....

Probleem is dat webshop hier gewoon kan melden dat jij de schijf gehanteerd hebt terwijl deze aanstond, dat heeft de schade voortgebracht. We zijn de eerste 6 maanden voorbij dus is het sowieso aan jouw om te bewijzen dat het hier om een fabricatiedefect gaat. En dat is enorm moeilijk om aan te tonen zonder de schijf zelf open te maken.

[Voor 2% gewijzigd door Yorinn op 05-02-2020 13:49]

No keyboard detected. Press F1 to continue.

OMD schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 13:16:
Dus als jij een schijf 24/7 aan hebt staan met constante read/write dan verwacht jij dat je langer dan 2 jaar garantie hebt.

Dit is een mechanisch apparaat wat kapot kan en zelfs door overmatig gebruik/misbruik. Iets met bewijslast enzo. Gaat je niet lukken, als je dit wel probeert is het gewoon je eigen trots, gelijk halen of bedrijfje pesten. Vul zelf maar in.
Ik heb de schijf als back up gebruikt, dus deze heeft misschien 2 uur per week aangestaan. Dan is 2 jaar belachelijk. Dan mogen ze kijken naar de tijd dat de schijf heeft gedraaid.

Wat jij suggereert is dat als ik vind dat een product langer dan 2 jaar mee moet gaan, ik het bedrijf pest? Ik ga uit van de Nederlandse wet. Als jij het nodig vindt grote bedrijven te beschermen en particulieren in de kou te laten staan, weet ik hoe jij hiernaar kijkt :).

• SacreBleu
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 08:05

SacreBleu

VR Enthousiasteling

JSTPS schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 13:26:
[...]

Ik heb de schijf als back up gebruikt, dus deze heeft misschien 2 uur per week aangestaan. Dan is 2 jaar belachelijk. Dan mogen ze kijken naar de tijd dat de schijf heeft gedraaid.
Belachelijk, misschien. Maar is er tijdens verkoop, of op de website vermeld wat de M(T)BF van deze schijf is?
Oftewel, waarop is je verwachting dat de schijf x-aantal jaar mee moet gaan? De capaciteit van een schijf is, mijns inziens, niet bepalend voor de kwaliteit van de schijf. Oftewel, groter/meer is niet beter.

Wellicht kun je Seagate contacteren en opvragen wat de M(T)BF van deze schijf is? Of je kunt het vragen aan webshop, die zullen 'ergens' vandaan moeten halen waarom je maar twee jaar garantie mag verwachten. Wijzen naar de voorwaarde van de fabrieksgarantie neem je met een korrel zout. Fabrieksgarantie =! wettelijke garantie.

[Voor 1% gewijzigd door Yorinn op 05-02-2020 13:49]

Elite Dangerous: AmazingPaper

• Yorinn
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat
Modbreak:Zolang de naam van de webshop irrelevant is, mag deze achterwege blijven. Ik heb de naam dan ook uit de topicstart en meerdere posts verwijderd.

• OMD
[...]

Dat zeg jij. Misschien heeft hij wel 150 uur per week data staan crunchen. Nogmaals, dat moet jij bewijzen, veel succes.
Wat jij suggereert is dat als ik vind dat een product langer dan 2 jaar mee moet gaan, ik het bedrijf pest? Ik ga uit van de Nederlandse wet. Als jij het nodig vindt grote bedrijven te beschermen en particulieren in de kou te laten staan, weet ik hoe jij hiernaar kijkt :).
Dat zeg ik niet. Je moet lezen. Je hebt geen bewijs, 0, nakkes, nada. Als je toch doorgaat om je gelijk te halen dan is het je trots of bedrijfje pesten.

Over dat beschermen, je hebt werkelijk waar geen enkel benul wat je zegt. Bedrijven krijgen bijna geen bescherming. De consument hoeft maar te hoesten of een slechte review te plaatsen en ze moeten over de brug komen. Alles wordt verwacht van het bedrijf.

Je geeft zelf een perfect voorbeeld. 2 jaar garantie maar toch moet het bedrijf bloeden want ja, jij vind dat... Bewijslast ligt bij jou en je had bij voorbaat al kunnen zeggen dat het kansloos was maar toch heb je geld en arbeidstijd ge-eist van het bedrijf. Hebben we over een wasmachine van 4 jaar oud van 1000 euro vind ik een ander verhaal, mits deze normaal gebruikt is ( en dat is dus aantoonbaar door kalkafzetting, slijtage motor, versleten riem etc)

Wellicht ben ik kortzichtig in dit opzichte en daar ver-excuseer ik me voor maar dit is mijn visie, mening.

[Voor 6% gewijzigd door OMD op 05-02-2020 13:55]

R7 3700X // Corsair H115 RGB // MSI B450 Mortar Max // 16Gb G.Skill Flare C14 // Corsair Air 540 // MSI RTX2080 Gaming X Trio // Adata XPG 1TB

• superduper
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 14:09

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

JSTPS schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 13:05:
[...]

Dit heb ik al bekeken, 2 jaar fabrieksgarantie, dus die is voorbij.

@superduper

Dat snap ik. Toch verwacht ik meer met dit soort spullen.

@Blokker_1999

Ja, dat zei [mbr]webshop[/] ook: mechanische onderdelen, dus lastig. Al is dit voor mij geen geldig excuus. Als uit duurzaamheidstests blijkt dat schijven gemiddeld 5 jaar meegaan, verwacht ik 5 jaar garantie.
ik snap dat jij het verwacht, maar daarmee win je geen zaak. Als 'de community' obv veel meetpunten deze verwachting ook uitspreekt en harder maakt met een realistische periode dan pas kan je hiermee de discussie aangaan. Met een enkel geval zal je net aan de onderkant van de curve zitten en als 'pech gehad' moeten accepteren helaas.

• corporalnl
  • Laatst online: 08-04 16:53
Er is geen wetgeving vastgezet wat een product moet doen. Er zijn wel richtlijnen.

https://www.techniekneder...jnenafschrijvingsmethoden

Als je naar de richtlijnen kijkt, dan is het ( volgens de richtlijnen ) 2 jaar reëel.

• Vinzz
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 14:03
Kan je hem uit de behuizing halen en via sata aansluiten? werkt deze nog dan heb je de data terug, en kan je een nieuwe behuizing kopen, wat veel goedkoper is.

• Outerspace
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 13:27

Outerspace

Moderator General Chat

AFX Ghey Edition by HlpDsK

OMD schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 13:52:
[...]

Wellicht ben ik kortzichtig in dit opzichte en daar ver-excuseer ik me voor maar dit is mijn visie, mening.
Misschien wat 'hard' en dat komt wat onaardig over, maar in de kern heb je gelijk :)
Verder gaat het redelijk offtopic gezien de vraag of er nog 'garantie' te claimen is.

Dus back on topic ;)

[Voor 15% gewijzigd door Outerspace op 05-02-2020 14:03]

Jack of all trades | Screener | Tweakers Gallery | Spotify!

[...]

Dat zeg jij. Misschien heeft hij wel 150 uur per week data staan crunchen. Nogmaals, dat moet jij bewijzen, veel succes.

[...]

Dat zeg ik niet. Je moet lezen. Je hebt geen bewijs, 0, nakkes, nada. Als je toch doorgaat om je gelijk te halen dan is het je trots of bedrijfje pesten.

Over dat beschermen, je hebt werkelijk waar geen enkel benul wat je zegt. Bedrijven krijgen bijna geen bescherming. De consument hoeft maar te hoesten of een slechte review te plaatsen en ze moeten over de brug komen. Alles wordt verwacht van het bedrijf.

Je geeft zelf een perfect voorbeeld. 2 jaar garantie maar toch moet het bedrijf bloeden want ja, jij vind dat... Bewijslast ligt bij jou en je had bij voorbaat al kunnen zeggen dat het kansloos was maar toch heb je geld en arbeidstijd ge-eist van het bedrijf.

Wellicht ben ik kortzichtig in dit opzichte en daar ver-excuseer ik met daarvoor maar dit is mijn visie, mening.
Hoe ik in het leven sta, is dat ik mensen geloof op hun woord, tot het tegendeel bewezen is. Als ik zeg dat de schijf 2 uur per week heeft aangestaan, is dit 2 uur.

Je zet mij neer als een slecht persoon, waarschijnlijk door jouw persoonlijke ervaringen, terwijl ik neutraal ben in dit geval. Ik weet dat de fabrieksgarantie 2 jaar is, maar de Nederlandse wet werkt anders. Hier heb je namelijk recht op wat mag worden verwacht van een product.

De reden dat ik een topic heb geopend op Tweakers, is omdat ik verwacht dat er personen zijn met meer kennis en/of ervaring dan ik, zodat ik deze informatie kan gebruiken. Als blijkt dat van grote hardeschijven de verwachte tijd van functioneren gelimiteerd is tot 2 jaar, dan is hier inderdaad niks aan te doen. :)

• KnoxNL
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 14:28
Verlies nemen en doorgaan.

In mijn ogen heeft dit geen zin.

• Tom-Z
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 10:11
corporalnl schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 14:00:
Er is geen wetgeving vastgezet wat een product moet doen. Er zijn wel richtlijnen.

Als je naar de richtlijnen kijkt, dan is het ( volgens de richtlijnen ) 2 jaar reëel.
Die UNETO-VNI richtlijn heeft geen enkele wettelijke status. Het is een tabel van de branchevereniging zelf. Bovendien gaat het over hoe lang een consument gemiddeld een product gebruikt voor hij een nieuwe koopt. Dat kan (bijvoorbeeld) zijn omdat het product technisch verouderd is. Niet per se omdat het product kapot is gegaan. Is dus helemaal niet relevant om vast te stellen wat je van een harddisk mag verwachten.

Handig tabelletje idd (y). Daar is duidelijk te zien dat je bij producten tot 200 euro weinig rechten hebt.

• Vinzz
JSTPS schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 14:05:
[...]

Hoe ik in het leven sta, is dat ik mensen geloof op hun woord, tot het tegendeel bewezen is. Als ik zeg dat de schijf 2 uur per week heeft aangestaan, is dit 2 uur.

Je zet mij neer als een slecht persoon, waarschijnlijk door jouw persoonlijke ervaringen, terwijl ik neutraal ben in dit geval. Ik weet dat de fabrieksgarantie 2 jaar is, maar de Nederlandse wet werkt anders. Hier heb je namelijk recht op wat mag worden verwacht van een product.

De reden dat ik een topic heb geopend op Tweakers, is omdat ik verwacht dat er personen zijn met meer kennis en/of ervaring dan ik, zodat ik deze informatie kan gebruiken. Als blijkt dat van grote hardeschijven de verwachte tijd van functioneren gelimiteerd is tot 2 jaar, dan is hier inderdaad niks aan te doen. :)
Haal hem nou uit de behuizing. Externe USB schijven staan erom bekend dat de regelmatig print stuk gaat en hdd zelf nog goed is.
Vinzz schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 14:11:
[...]

Haal hem nou uit de behuizing. Externe USB schijven staan erom bekend dat de regelmatig print stuk gaat en hdd zelf nog goed is.
De schijf is al bij de winkel, omdat mij werd gevraagd deze op te sturen. M'n vader (ict'er) zei al na verschillende tests dat het niet kan dat het door de behuizing komt, maar dat de schijf echt stuk is. Al is er altijd eens kans natuurlijk. Ik zal vragen aan de winkel om dit te proberen.

Over wat je in je vorige bericht schreef: de data is gelukkig niet weg, aangezien ik alles op op 2 of 3 verschillende schijven heb staan. Een behuizing zou behoorlijk schelen kwa kosten.

[Voor 14% gewijzigd door JSTPS op 05-02-2020 14:20]

• stylezzz
  • Registratie: april 2000
  • Nu online
Tom-Z schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 14:08:
[...]

Die UNETO-VNI richtlijn heeft geen enkele wettelijke status. Het is een tabel van de branchevereniging zelf. Bovendien gaat het over hoe lang een consument gemiddeld een product gebruikt voor hij een nieuwe koopt. Dat kan (bijvoorbeeld) zijn omdat het product technisch verouderd is. Niet per se omdat het product kapot is gegaan. Is dus helemaal niet relevant om vast te stellen wat je van een harddisk mag verwachten.
Het heeft inderdaad geen enkele wettige status. Het is ook maar een richtlijn.... Het heeft al een stuk meer waarde als wat mensen die op een forum roepen 'mijn HDD van 15 jaar oud doet het nog gewoon dus de gemiddelde levensduur is minimaal 10 jaar +!!!!!1111'

SPECS

• OMD
JSTPS schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 14:05:
[...]

Ho, het is/was niet mijn intentie je neer te zetten als slecht persoon. Zoals hierboven vermeld waren mijn woorden wellicht wat hard maar als je iets niet weet, dan vraag je het, zoals jij nu hebt gedaan op dit forum.

Mijn excuses als ik wat hard overkwam. No hard feelings.

• SacreBleu
  • Laatst online: 08:05

SacreBleu

VR Enthousiasteling

Tom-Z schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 14:08:
[...]

Tegenwoordig is het Techniek Nederland. De lijst zou ik wel met een korrel zout nemen, inderdaad. Máár, hij heeft wel degelijk draagkracht. In ieder geval als je de voorwaarden via de geschillencommissie wilt betwisten. Die neemt deze lijst namelijk als leidraad. Ik zou hem dus niet 1-2-3 afschrijven, want er is zéker een bepaalde mate van relevantie.

Of TS nu wel of niet recht heeft op garantie is compleet afhankelijk van de uiting die de winkelier en fabrikant doen over het product. Vandaar dat ik zou proberen om te achterhalen wat de MTBF van de schijf is. Dan heb je, in ieder, geval iets.

Elite Dangerous: AmazingPaper

• Vinzz
JSTPS schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 14:17:
[...]

De schijf is al bij de winkel, omdat mij werd gevraagd deze op te sturen. M'n vader (ict'er) zei al na verschillende tests dat het niet kan dat het door de behuizing komt, maar dat de schijf echt stuk is. Al is er altijd eens kans natuurlijk. Ik zal vragen aan de winkel om dit te proberen.
Dan heb je hem dus uit de behuizing genomen en de seal daarmee getampered en hem toen opgestuurd? of hoe moet ik dit zien?

Edit: wat ik hiermee bedoel is dat je hem niet uit de behuizing hebt genomen, omdat ie dus nog opgestuurd moest worden, heb je niet kunnen beoordelen of de hdd stuk is. Dit kan alleen aan de sata stekker.

[Voor 15% gewijzigd door Vinzz op 05-02-2020 14:39]

OMD schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 14:19:
[...]

Ho, het is/was niet mijn intentie je neer te zetten als slecht persoon. Zoals hierboven vermeld waren mijn woorden wellicht wat hard maar als je iets niet weet, dan vraag je het, zoals jij nu hebt gedaan op dit forum.

Mijn excuses als ik wat hard overkwam. No hard feelings.
Oke geen probleem. Bedankt voor de verheldering ;).

• JohanNL
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 13:53
JSTPS schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 14:10:
[...]

Handig tabelletje idd (y). Daar is duidelijk te zien dat je bij producten tot 200 euro weinig rechten hebt.
Die tabel zegt niet zoveel qua rechten, eigenlijk helemaal niets...
Je zou in geval van dat de winkel jou niets wil geven, maar de tabel van wel zegt, de tabel kunnen tonen aan de winkel om die te overtuigen om zonder een rechtszaak te voeren alsnog tot een compromis te komen.
Daarmee gelijk het volgende; ben je bereid een gerechtelijke procedure te starten tegen de winkel?
Want anders kun je wel zoveel recht hebben, als de winkel niet mee werkt zit je alsnog met lege handen.

Hoe het wel volgens de wet zit is rondom kwesties als deze vrij lastig.
Volgens de wet mag je ervan uit gaan dat een duurder product langer meegaat dan een goedkoper product.
Een argument van jou zou kunnen zijn dat je ook wel harde schijven van €50 kunt kopen waar ook 2 jaar garantie op zit en dat eentje van €190 dan toch zeker 3 keer zo lang mee mag gaan.
Als tegenargument zal je dan waarschijnlijk krijgen dat je beide hardeschijven niet kunt vergelijken want de goedkopere heeft een veel lagere capaciteit.
Desalniettemin blijft het een duurder product in dezelfde categorie en mag je verwachten - zoals ik het heb begrepen - dat deze langer meegaat.

Ik zou het nog een keer proberen met de webwinkel zelf en anders toch overgaan tot de hulp inroepen van je rechtsbijstand.

[Voor 5% gewijzigd door JohanNL op 05-02-2020 14:50]

Voordeligste manier van indexbeleggen in aandelen

JohanNL schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 14:33:
[...]

Die tabel zegt niet zoveel qua rechten, eigenlijk helemaal niets...
Je zou in geval van dat de winkel jou niets wil geven, maar de tabel van wel zegt, de tabel kunnen tonen aan de winkel om die te overtuigen om zonder een rechtszaak te voeren alsnog tot een compromis te komen.
Daarmee gelijk het volgende; ben je bereid een gerechtelijke procedure te starten tegen de winkel?
Want anders kun je wel zoveel recht hebben, als de winkel niet mee werkt zit je alsnog met lege handen.

Hoe het wel volgens de wet zit is rondom kwesties als deze vrij lastig.
Volgens de wet mag je ervan uit gaan dat een duurder product langer meegaat dan een goedkoper product.
Een argument van jou zou kunnen zijn dat je ook wel harde schijven van €50 kunt kopen waar ook 2 jaar garantie op zit en dat eentje van €190 dan toch zeker 3 keer zo lang mee mag gaan.
Als tegenargument zal je dan waarschijnlijk krijgen dat je beide hardeschijven niet kunt vergelijken want de goedkopere heeft een veel lagere capaciteit.

Ik zou het nog een keer proberen met de webwinkel zelf en anders toch overgaan tot de hulp inroepen van je rechtsbijstand.
Zoveel moeite zou ik niet doen nee. Klopt wel dat je het in verschillende klassen kan bekijken. Bij televisies is 500 goedkoop en boven de 1000 euro duur, dus meer garantie. Zo zou ik schijven ook indelen in onder de 50 2 jaar garantie en boven de 150 euro iig langer.

Als de winkel blijft bij hun standpunt, zal ik m'n rechtsbijstandsverzekering vragen wat een normale garantieduur is.
Vinzz schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 14:20:
[...]

Dan heb je hem dus uit de behuizing genomen en de seal daarmee getampered en hem toen opgestuurd? of hoe moet ik dit zien?

Edit: wat ik hiermee bedoel is dat je hem niet uit de behuizing hebt genomen, omdat ie dus nog opgestuurd moest worden, heb je niet kunnen beoordelen of de hdd stuk is. Dit kan alleen aan de sata stekker.
Ja, ik heb de schijf idd niet uit de behuizing gehaald, omdat m'n vader zei dat de schijf zelf stuk is. Ik zal aan de winkel vragen dit verder te checken.

• JohanNL
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 13:53
[...]

Dit is overigens niet helemaal waar, je hoeft niet gelijk te bewijzen dat het niet jouw schuld is, dit hoeft pas als de verkoper aanwijzingen heeft dat het wel jouw schuld is dat de harde schijf kapot is gegaan.
Zover ik kan lezen zegt de webwinkel niets over eventuele (aanwijzingen van) (gebruiks)schade die buiten normaal gebruik zijn ontstaan door TS

[Voor 13% gewijzigd door JohanNL op 05-02-2020 15:29]

Voordeligste manier van indexbeleggen in aandelen

• Vinzz
JSTPS schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 14:52:
[...]

Ja, ik heb de schijf idd niet uit de behuizing gehaald, omdat m'n vader zei dat de schijf zelf stuk is. Ik zal aan de winkel vragen dit verder te checken.
Mooi hopelijk werkt die nog, die kans is vrij groot eerlijk gezegd. USB 3.0 behuizingen op Ali vanaf 5 euro.
Na wat mails heen en weer toch maar gebeld omdat ik niks meer hoorde. Krijg ik een andere meneer te spreken. Ze gaan het nu uitzetten naar Seagate, aangezien 2 jaar en een aantal maanden een te korte levensduur is voor deze schijf. Het wordt hoe dan ook opgelost volgens de meneer aan de telefoon, of de schijf nou wordt vervangen of gerepareerd.

Blijkbaar geldt voor duurdere schijven dus toch dat de verwachte levensduur langer is dan de fabrieksgarantie.

@Vinzz

Ze zullen het vast melden als de behuizing de schuldige blijkt te zijn.

• GlowMouse
  • Niet online

GlowMouse

getweakt...

Lees https://sites.google.com/view/zelf-procederen/home eens door.

Winkeliers willen op het moment dat het defect optreedt nog wel eens verwijzen naar de afschrijvingslijst van UNETO-VNI om duidelijk te maken dat een smartphone bijvoorbeeld maar twee jaar mee zou gaan. Dat is onzin. De betreffende lijst geeft aan hoelang mensen het product in praktijk gebruiken, maar is inmiddels gedateerd (2014). Daarnaast is UNETO-VNI een ondernemersvereniging die onder meer de technische detailhandel vertegenwoordigt en zegt men niet waarop de cijfers zijn gebaseerd zodat de cijfers op zijn minst gekleurd zijn. Ga voor jezelf dus na wat je op het moment van kopen redelijkerwijs kon verwachten. (zie ook de link hierboven).
[...]

Misschien valt de SMART-data nog uit te lezen, daarin staat hoelang de schijf heeft gedraaid.

jij ook?

• il-Principe
  • Registratie: juli 2018
  • Nu online
UNETO-VNI Tabel met gemiddelde gebruiksduurverwachtingen
Omdat de gebruiksduur per consument kan verschillen, is uitgegaan van de gemiddelde gebruiksduur in de praktijk bij normaal gebruik. Die gebruiksduur wordt bepaald door economisch-technische factoren (technische levensduur, gebruikskosten), functionele factoren (kwaliteit en functionaliteit van nieuwe producten) en emotionele factoren (vormgeving van nieuwe producten).
Het blijft een waardeloos lijstje. Waar de wetgeving in principe technische levensduur bedoelt voor conformiteit, haalt UNETO er vanalles irrationeel bij ("emotionele factoren"), om de consument schijnbaar te overtuigen dat het gebruiksduurverwachting is wat de wetgeving zou moeten bedoelen. Dat iets uit de mode raakt is geen excuus om conformiteit te weigeren.

Een HD voor backupdoeleinden zou met gemak 5 tot 10 jaar moeten kunnen meegaan (technisch moet dat haalbaar zijn).

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

JSTPS schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 12:46:
Ik heb in oktober 2017 een Seagate Backup Plus Hub 8000GB gekocht bij [mbr]webshop[/]. De schijf werkt sinds afgelopen week niet meer, en [mbr]webshop[/] heeft mij gevraagd deze op te sturen.

Na aankomst van de schijf krijg ik een mail waarin staat dat de garantie is afgelopen en ze daar niks aan kunnen doen. Nu vind ik dit een vreemde reactie, aangezien volgens de Nederlandse wet moet worden gekeken naar de verwachte levensduur van een product. Een 8tb schijf van 190 euro valt volgens mij in een andere categorie dan een usb stick van 20 euro, dus dan zou je verwachten dat de winkel minimaal 3 jaar voor volledige vervanging moet zorgen.

Ik kan het altijd nog proberen bij de rechtsbijstand, maar dat is wel het laatste wat ik wil doen.

Voor de volledigheid: ik heb de schijf meerdere malen getest en deze blijft hangen bij het controleren van de clusters. Zal dus echt kapot zijn.

[modbreak]Het noemen van de webshop is niet zomaar de bedoeling. Deze heb ik dan ook meermaals uit de TS gehaald.[/]
Hier al gelezen ?
https://www.seagate.com/n...-troubleshooter-003581en/

@Eating Iron. Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

Bedankt voor de links, handig voor als zich opnieuw een probleem voordoet. Voor nu wordt het gelukkig opgelost door de winkel.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True