Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xling66
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-06-2023
Beste forumleden,

Het gaat om een Western Digital My Book Live NAS welke zo’n 8 jaar oud is.
Deze heeft ik met Windows 7 al die jaren probleemloos “gewerkt”
Vanaf eind december 2019 een nieuwe pc met windows 10 met tot nu toe al de update geïnstalleerd.
Vanaf de tijd heb ik problemen met het benaderen van de WD My Book Live schijf.
Schijf is bedraad met internetkabel verbonden en opgenomen in het netwerk.
Delen en streamen in geactiveerd in netwerk instellingen.

Met windows verkenner kijkende naar netwerk, aan de linkerzijde in de verkenner, zie ik de schijf niet vermeld. Aan rechterkant soms wel soms niet. Staat soms als Twonky vermeld, kan deze dan wel benaderen en zien wat er op staat maar niets uploaden of verwijderen.
Op de WD schijf staan shares waaronder share public waar alles, muziek, video en bestanden opstaan. Via en snelkoppeling op het bureaublad kon ik voorheen, ook in het begin met windows 10 deze openen en “bewerken”. Nu niet meer. Ben wel te weten gekomen dat windows 10 geen werkgroep meer heeft in het netwerk en dat overdreven beveiliging maatregelen dit probleem waarschijnlijk veroorzaakt.

Heb me suf gegoogled en verschillende oplossingen toegepast zoals register tweak Lanmann guest,
SMB 1 aangevinkt, verschillende windows services op automatisch gezet bv DHCP, DNS cliënt UPnp device host etc. Het vreemde is dat het de ene keer wel toegankelijk was mar nu niet meer.
Systeemherstel heb ik nog niet geprobeerd.

Al met al een heel verhaal, hopende dat jullie mij de verlossende tip kunnen geven want om hier nou en andere NAS voor te kopen vind ik toch zonde.

Met vriendelijke groet,

Willem-Jan

06/02/2020 09.05

Het ene moment is de NAS, My Book Live, wel te zien in het netwerk en kan ik hier ook “in” Even daarna wanneer ik de pc heb herstart is de My Book Live, toegewezen als schijf Z, niet zichtbaar.
Vreemd, kan het zelf niet vinden.

...

[ Voor 7% gewijzigd door Xling66 op 06-02-2020 09:08 . Reden: Toevoeging ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giszmo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-09 13:37
Beste Willem-Jan,
Heb je hier al een oplossing voor gevonden?
Ik heb hetzelfde probleem nadat ik Windows 10 herstelde op 1 PC was WD niet meer terug te krijgen en op een PC die ik weinig gebruik en nu opstart na updates is mybook live eveneens verdwenen behalve dat hij als
icoon met IP zichtbaar is als opslag maar met chrome non secure hem niet opent.

De schijf eruit halen en met router usb verbinden denk ik als oplossing te gaan gebruiken.
Overigens funktioneerde het WD TV live HD kastje al niet meer goed. Een film werd na een poosje gestopt zonder dat de verbinding met de drive verbroken was en moest dan steeds opnieuw vanaf begin weer opgestart worden. Ook met een andere TV box trouwens.

Overigens is de WD mycloud te oud en niet veilig meer. De map PUBLIC was nooit te beveiligen en nadat ik
daar activiteit op zag had ik verbinding met internet al uitgeschakeld en alleen nog lokaal gebruikt.
Daar lijkt nu ook een eind aangekomen met Windows 10 updates

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:20

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

"smbv1 windows 10"

Googlen en dan besluiten wat je ermee doet ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leefeenkeer
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 03-07 17:05
Nieuwe firmware erop zetten wil ook helpen.
OpenWRT heeft een verse versie die je MBL weer helemaal aan de gang helpt.
Wel eerst alles backuppen.

https://docs.google.com/d...YRU-XxyE/edit?usp=sharing