Edit: in de titel en gerelateerde producten heb ik het over FZ100, dat moet TZ100 zijn.
Ik wil meer foto's gaan maken van de activiteiten waar ik aan deelneem.
Als het licht is maakt mijn huidige iPhone X prima foto's. Zodra het iets donkerder wordt, zoals in een arcadehal, heeft de iPhone X heel veel moeite. Hier enkele foto's die het probleem laten zien:

In het kort:
foto 1: heel veel ruis over de hele foto heen, vooral de hoek rechtboven en middenboven in de achtergrond. Haar en shirt van de persoon veel te donker. Waas aan de rechterkant.
foto 2: persoon linksonder is vaag, elleboog van de persoon rechts is vaag. Deze was gemaakt met flits.
foto 3: Ik ben veel te donker, de hele achtergrond heeft linksboven een soort waas.
Mijn vraag
Nu wil ik in deze situaties graag ook toonbare foto's maken. Ik weet dat de iPhone 11 (Pro) een nachtmodus heeft die ook in het donker goede foto's kan maken, maar ik weet niet hoe goed deze het doet met mensen en beweging (zie foto 2).
De Sony RX100 Mark IVen Panasonic TZ100/200 hebben grotere sensors dan iPhones, maar niet de de algoritmes van Night Mode enzo.
Maar welke optie is beter voor fotografie van mensen in donkere omstandigheden?
Prijs
Mijn budget is +/- €500
Als ik mijn iPhone weg doe en een tweedehands iPhone 11 Pro koop, ben ik +/- €500 kwijt.
Als ik mijn iPhone vervang door een S10 kost dat me €100
Een RX100 Mark IV kost ook ongeveer €500.
Een nieuwe Panasonic TZ100 of TZ200 kosten ook ongeveer €500.
Ik wil wel graag een compactcamera, dus geen grotere camera.
Daarnaast vind ik de iPhone 11 te groot als camera, dus liever de 11 Pro.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Er zijn verschillen de Youtube videos over smartphones vs camera's. In de meesten komt de iPhone 11 Pro dicht in de buurt bij compactcamera's, vooral met de nieuwe nachtmodus. Beweging wordt echter nauwelijks getest, dus ik weet niet hoe die het bij foto 2 zou doen.
Ik weet inmiddels dat ik bij compactcamera's naar een sensorgrootte van 1" moet kijken, want hoe groter de lens sensor, hoe beter de fotokwaliteit (in het algemeen).
Voor/nadelen:
iPhone 11 Pro:
+ extra camera (wide angle)
+ altijd bij me
+ Nachtmodus (computational photography) voor mooie foto's
- iOS is nogal buggy de laatste tijd
- kleine sensor
- misschien niet goed in de door mij beoogde situaties
Galaxy S10
+ altijd bij me
+ Goedkoopste optie
- nachtmodus minder goed dat iPhone 11 Pro
- kleine sensor
Sony RX100 Mark IV
+ grote 1" sensor
+ meer mogelijkheden kwa fotografie (ISO, sluitertijd enz)
+ Hogere resolutie (beter voor groepsfoto's)
- Relatief moeilijk in gebruik volgens reviews
- extra apparaat dus mogelijk niet altijd bij me
Panasonic TZ100/200
+ grote 1" sensor
+ veel zoom dus ook handig voor vakantie
+ nieuw net zo duur als de anderen tweedehands
+ /- Haalt minder licht binnen dan de Sony (volgens https://www.dpreview.com/forums/thread/4279053) en andere threads daar
+ /- Groter dan de Sony
- extra apparaat dus niet altijd bij me
Ik denk zelf dat de Sony in dit geval, waarbij lichtgevoeligheid het belangrijkst is, de beste optie is, maar afhankelijk van hoe groot het verschil met telefoons is kan de iPhone 11 Pro ook een goede optie zijn. Wat denken jullie? Of zie ik nog een goede optie over het hoofd?
Ik wil meer foto's gaan maken van de activiteiten waar ik aan deelneem.
Als het licht is maakt mijn huidige iPhone X prima foto's. Zodra het iets donkerder wordt, zoals in een arcadehal, heeft de iPhone X heel veel moeite. Hier enkele foto's die het probleem laten zien:

In het kort:
foto 1: heel veel ruis over de hele foto heen, vooral de hoek rechtboven en middenboven in de achtergrond. Haar en shirt van de persoon veel te donker. Waas aan de rechterkant.
foto 2: persoon linksonder is vaag, elleboog van de persoon rechts is vaag. Deze was gemaakt met flits.
foto 3: Ik ben veel te donker, de hele achtergrond heeft linksboven een soort waas.
Mijn vraag
Nu wil ik in deze situaties graag ook toonbare foto's maken. Ik weet dat de iPhone 11 (Pro) een nachtmodus heeft die ook in het donker goede foto's kan maken, maar ik weet niet hoe goed deze het doet met mensen en beweging (zie foto 2).
De Sony RX100 Mark IVen Panasonic TZ100/200 hebben grotere sensors dan iPhones, maar niet de de algoritmes van Night Mode enzo.
Maar welke optie is beter voor fotografie van mensen in donkere omstandigheden?
Prijs
Mijn budget is +/- €500
Als ik mijn iPhone weg doe en een tweedehands iPhone 11 Pro koop, ben ik +/- €500 kwijt.
Als ik mijn iPhone vervang door een S10 kost dat me €100
Een RX100 Mark IV kost ook ongeveer €500.
Een nieuwe Panasonic TZ100 of TZ200 kosten ook ongeveer €500.
Ik wil wel graag een compactcamera, dus geen grotere camera.
Daarnaast vind ik de iPhone 11 te groot als camera, dus liever de 11 Pro.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Er zijn verschillen de Youtube videos over smartphones vs camera's. In de meesten komt de iPhone 11 Pro dicht in de buurt bij compactcamera's, vooral met de nieuwe nachtmodus. Beweging wordt echter nauwelijks getest, dus ik weet niet hoe die het bij foto 2 zou doen.
Ik weet inmiddels dat ik bij compactcamera's naar een sensorgrootte van 1" moet kijken, want hoe groter de lens sensor, hoe beter de fotokwaliteit (in het algemeen).
Voor/nadelen:
iPhone 11 Pro:
+ altijd bij me
- iOS is nogal buggy de laatste tijd
- kleine sensor
Galaxy S10
+ altijd bij me
+ Goedkoopste optie
- nachtmodus minder goed dat iPhone 11 Pro
- kleine sensor
Sony RX100 Mark IV
+ grote 1" sensor
+ meer mogelijkheden kwa fotografie (ISO, sluitertijd enz)
- Relatief moeilijk in gebruik volgens reviews
- extra apparaat dus mogelijk niet altijd bij me
Panasonic TZ100/200
+ grote 1" sensor
+ veel zoom dus ook handig voor vakantie
+ nieuw net zo duur als de anderen tweedehands
+ /- Haalt minder licht binnen dan de Sony (volgens https://www.dpreview.com/forums/thread/4279053) en andere threads daar
+ /- Groter dan de Sony
- extra apparaat dus niet altijd bij me
Ik denk zelf dat de Sony in dit geval, waarbij lichtgevoeligheid het belangrijkst is, de beste optie is, maar afhankelijk van hoe groot het verschil met telefoons is kan de iPhone 11 Pro ook een goede optie zijn. Wat denken jullie? Of zie ik nog een goede optie over het hoofd?
[ Voor 10% gewijzigd door thefal op 10-02-2020 06:18 ]