Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JCreations
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-05 13:08
Ik ga binnenkort mijn CV ketel vervangen voor een Intergas Xtreme 36. Nu ben ik al wat aan het inlezen op cv tuning etc.

Ons huis heeft in de woonkamer vloerverwarming en de rest van de woning LTV. Er wordt nu al gestookt met een aanvoer van 50C. Tapwater staat op 60C.

Nu ben ik de handleiding aan het doorlezen van de CV ketel en zag ik dat de CV-vermogen standaard op 19.3kw staat ipv het maximale vermogen van 32kw. Waarom is dit zo? De ketel kan zichzelf toch moduleren wanneer er geen 32kw nodig is?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:17

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

JCreations schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 10:06:
Ik ga binnenkort mijn CV ketel vervangen voor een Intergas Xtreme 36. Nu ben ik al wat aan het inlezen op cv tuning etc.

Ons huis heeft in de woonkamer vloerverwarming en de rest van de woning LTV. Er wordt nu al gestookt met een aanvoer van 50C. Tapwater staat op 60C.

Nu ben ik de handleiding aan het doorlezen van de CV ketel en zag ik dat de CV-vermogen standaard op 19.3kw staat ipv het maximale vermogen van 32kw. Waarom is dit zo? De ketel kan zichzelf toch moduleren wanneer er geen 32kw nodig is?
Wat je uit dat CV Tuning topic ook haalt; is dat het verwarmings vermogen van een CW4/5/6 ketel veel te hoog voor een normale woning.
De afgifte van je verwarmingssysteem ligt normaal gesproken fors lager dan het maximale vermogen van de ketel. Die 32kW is lekker voor het warme water, maar voor cv gebruik veel te hoog.

Dat gezegd hebbende; dat weet je ketel zelf ook wel, en die zal inderdaad terug schroeven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JCreations
Dat had ik inderdaad gelezen in de tuning topic. De handleiding van de ketel zegt het volgende over het cv-vermogen:
Let op: Het vermogen tijdens het branden wordt langzaam verhoogd
en verlaagd zodra de ingestelde aanvoertemperatuur wordt bereikt
(modulatie op Taanvoer
Je zou dus haast denken dat het geen kwaad kan om de cv-vermogen op maximaal in te stellen. De ketel begint toch laag en schakelt weer terug naar laag als temperatuur bereikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

JCreations schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 10:16:
Dat had ik inderdaad gelezen in de tuning topic. De handleiding van de ketel zegt het volgende over het cv-vermogen:

[...]

Je zou dus haast denken dat het geen kwaad kan om de cv-vermogen op maximaal in te stellen. De ketel begint toch laag en schakelt weer terug naar laag als temperatuur bereikt is.
Ja dat kan, maar wat wil je daarmee bereiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

MikeyMan schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 10:21:
[...]

Ja dat kan, maar wat wil je daarmee bereiken?
De vraag is eerder andersom lijkt me. Waarom zou je het verlagen als de ketel zelf toch gaat moduleren?

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wolfboy schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 10:25:
[...]
De vraag is eerder andersom lijkt me. Waarom zou je het verlagen als de ketel zelf toch gaat moduleren?
Ja das ook een terugkerend discussiestuk... Vaak kan de ketel nieteens laag genoeg terug moduleren, en gaat pendelen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Wolfboy schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 10:25:
[...]
Omdat je in bepaalde omstandigheden de ketel toelaat een veel te hoog vermogen te kiezen om dan snel terug te moeten moduleren. Ik denk aan een scenario na je skivakantie waar het hele huis koud is en je ineens 21 graden vraagt. De ketel zal dan wellicht het maximum vermogen kiezen om de ruimte op te warmen maar dit zal dan veel te hoog blijken en ook geen zin hebben omdat de ketel de warmte niet kwijtkan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:08
JCreations schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 10:16:

[...]

reken eens uit hoeveel kW aan radiator(of vloerverwarming) warmte afgifte je hebt in huis. >:)

(een beetje "normaal" huis heeft niet meer als +/-8kW aan HT radiatoren hangen.
dus meer vermogen uit de CV ketel is vrij zinloos om te gebruiken in een huis.)

een CV ketel heeft 20 tot 35kW vermogen om warm tapwater te maken.
een een beetje "normaal" huis heeft vaak niet eens 5kW aan warmte nodig om op temperatuur te blijven.
(ik kan zelfs met +/-3kW mijn huis verwarmen als het -10 buiten is.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:38

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

@JCreations Lees even de topicstart door :) Daar staat het haarfijn in uitgelegd.

Gas besparen door middel van CV tuning deel II

[ Voor 38% gewijzigd door Microkid op 05-02-2020 10:32 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:07

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@JCreations Een veel hoger verwarmingsvermogen dan ca. 15 kW kan je waarschijnlijk alleen kortstondig kwijt als de woning flink afgekoeld is, bijvoorbeeld na een vakantieperiode met verlaging (zoals @Admiral Freebee schrijft)
Meten is weten, als je meet wat je bijvoorbeeld bij -5°C 's avonds bij opgewarmde vertrekken per uur verstookt heb je een indicatie van het benodigde verwarmingsvermogen. Vermenigvuldig dit met ca. 1,5 en je hebt een indicatie van het verwarmingsvermogen voor opwarmen.

En wat @migjes over het benodigde vermogen voor een redelijk geïsoleerd (rijtjes?)huis (Label B?) schrijft kan ik voor mijn vrijstaand huis bevestigen. Ik verwarm met 8 kW (max. 10 kW) en zelf dan brand de ketel bij -10 °C niet continu.

@MikeyMan Ik zou graag zien dat het verschil tussen "pendelen" en low-load modus (thermostaat) benoemd wordt. @Microkid Wat zegt de topicstart hierover?

Just my 2 cts

[ Voor 15% gewijzigd door dunklefaser op 05-02-2020 10:42 . Reden: vermogen < 10 kW ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JCreations
In het CV tuning topic wordt alleen uitgelegd dat dit beter is voor het comfort omdat de ketel dan wat minder pendelt.

[ Voor 9% gewijzigd door JCreations op 05-02-2020 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JCreations
@dunklefaser @migjes @Admiral Freebee

Ik begrijp dat de ruimte hoogstwaarschijnlijk de warmte niet kwijt kan, maar moduleert de ketel dat niet zelf dan? Of neigt deze dan toch eerst naar max vermogen te gaan?

Ik kan niet zo snel terug vinden hoe snel deze ketel op en neer moduleert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

JCreations schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 10:35:
[...]

In het CV tuning topic wordt alleen uitgelegd dat dit beter is voor het comfort omdat de ketel dan wat minder pendelt.
wat is 'dit'?

@dunklefaser Low load als in 'expres' door de ketel uitgevoerd gedrag en pendelen als in 'effect van niet kwijtkunnen warmte'?
Zal nog wel verschillen tussen aan/uit en opentherm ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JCreations
"Dit" refereerde naar het CV topic met uitleg over CV-Vermogen verlagen.

Ik heb inmiddels Intergas ook maar even gebeld. Werd mij daar uitgelegd dat ze het vanuit fabriek lager zetten om de volgende redenen:
-Je hebt het max vermogen niet nodig.
-Minder snel vervuiling/slijtage van warmtewisselaar.
-Minder gas verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

MikeyMan schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 10:43:
[...]

wat is 'dit'?

@dunklefaser Low load als in 'expres' door de ketel uitgevoerd gedrag en pendelen als in 'effect van niet kwijtkunnen warmte'?
Zal nog wel verschillen tussen aan/uit en opentherm ook?
Grofweg gezegd - ja, de low-load-modus is meestal een door de (opentherm)thermostaat berekend aan/uit patroon op minimaal vermogen (laagste vraagtemperatuur)! wat de ketel vervolgens uitvoert. Zie ook mijn bijdrage hier .

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:08
JCreations schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 10:39:

Ik begrijp dat de ruimte hoogstwaarschijnlijk de warmte niet kwijt kan, maar moduleert de ketel dat niet zelf dan? Of neigt deze dan toch eerst naar max vermogen te gaan?

ja hoor de ketel moduleert dit van zelf, maar dat is niet de goedkoopste/zuinigste manier van stoken.

zuinig stoken, is niet de temperatuur verlagen van het water, maar zorgen dat de temperatuur laag blijft als hij stookt.
als het water wat de ketel in komt genoeg van uit het huis (retour)is afgekoeld (naar +/-35 graden of lager nog beter) in de radiatoren/vloerverwarming.
heeft de brander genoeg ruimte om het water weer +/-15 graden(optimum voor meeste ketels, daar staan ze vaak op afgesteld) te laten stijgen.
hier door kan het grootste gedeelte van het water wat vrijkomt bij gas verbranding in de uitlaatgassen condenseren (in de ketel/afvoerpijp) en trek je de meeste warmte uit je gas verbranding.
(om een idee te geven van hoeveelheid, mijn ketel trekt normaal 5,6kW uit het gas, maar als temperatuur laag genoeg kan blijven trekt hij uit de zelfde hoeveelheid gas een 6kW)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
JCreations schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 10:39:

Ja, de ketel zal dit zelf regelen maar kan dit enkel bepalen op basis van een aantal parameters:
• De huidige ruimtetemperatuur
• De gevraagde ruimtetemperatuur
• De temperatuur van het uitgaande water
• De temperatuur van het binnenkomende water
• Eventueel de buitentemperatuur als je ketel dit ondersteunt en je een buitensensor hebt

Als er een groot verschil is tussen de gevraagde temperatuur en de ruimtetemperatuur zal de ketel ervan uitgaan dat je het snel warm wil hebben en een groot vermogen aanspreken. Het zal dan even duren voordat de ketel doorheeft dat het binnenkomende water niet zo veel afgekoeld is als verwacht (wat wil zeggen dat er weinig vermogen afgegeven wordt) en zijn vermogen terugschroeven.

Door een maximumvermogen in te stellen vertel je de ketel dat hij in zo'n situatie maar tot een fractie van zijn werkelijk maximumvermogen mag gaan en voorkom je dat hij te hoog gaat.

Let wel op: dit is mijn vermoeden. Ik werk niet voor de ketelfabrikant uiteraard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

dunklefaser schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 10:53:
[...]

Grofweg gezegd - ja, de low-load-modus is meestal een door de (opentherm)thermostaat berekend aan/uit patroon op minimaal vermogen (laagste vraagtemperatuur)! wat de ketel vervolgens uitvoert. Zie ook mijn bijdrage hier .
Helder, maar waarom het ene beter is dan het andere (in verbruik, levensduur, comfort, noem maar op) is mij nog niet helemaal duidelijk...

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 05-02-2020 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-05 11:55
Misschien moet je het vergelijken met autorijden. Snel optrekken en afremmen is minder zuinig dan rustig optrekken.

Zoals gezegd werkt de ketel het meest efficient als hij het water wat terugkomt naar de ketel voldoende is afgekoeld. Ga je op vol vermogen stoken dan zal dit in eerste instantie niet gebeuren. Het water zal veel te heet terugkomen waardoor de ketel niet zo efficient is.

Je winst haal je dus vooral uit dat eerste moment van stoken. Door dat direct al op een lager vermogen (wat nog steeds meer is dan je radiatoren kwijt kunnen aan de ruimte) te doen werkt de ketel direct al effiecienter. Hij staat dan minder te pendelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Helder, maar ding is dat "Low Load" ook al wat op en neer gedrag laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

MikeyMan schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 11:04:
[...]

Helder, maar waarom het ene beter is dan het andere (in verbruik, levensduur, comfort, noem maar op) is mij nog niet helemaal duidelijk...
Voordelen: minder en kleinere temperatuurschommelingen
Nadelen: ben ik niet me bekend, heel misschien hogere slijtage van het gasblok?,
misschien relatief! wat hogere spoelverliezen bij het opstarten ivm kortere brandertijd per start?

Maar de low-load modus is niets wat door ketelfabrikanten expliciet afgeraden wordt.
(Ik gebruik de low-load modus al sinds 15 jaar met mijn 20 jaar oude HR-ketel van AWB i.c.m. een opentherm thermostaat van Honeywell zonder negatieve effecten.)

Zoals je bij mijn voorbeeld kan zien kan een douchebeurt de luchttemperatuur in de referentieruimte
op de plaats van de thermostaat al met 0,2 °C - 0,3°C laten zakken (Ik heb wel snel reagerende gebooste convectoren + vloerverwarming als bij-verwarming). Dus ik heb baat bij de low-load modus - minder tocht, meer comfort.
YMMV

P.S.: Ketel is begrensd op 40°C (uitschakelen op 45°C) en ca. 10,5 kW bij het opwarmen.

[ Voor 4% gewijzigd door dunklefaser op 05-02-2020 11:25 ]

Pagina: 1