Nieuwe generatie Nvidia GPU's? Moet ik nu een GPU kopen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YadomiDice
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15-09 00:01
Hoi medetweakers,

Ik was aan het kijken voor een nieuwe GPU maar ik zie langzaam berichten van een nieuwe generatie GPU's van NVIDIA dit jaar verschijnen.

Enig idee of dit het geval is en/of het het waard is om daarop te wachten? Daarnaast worden de prijzen dan niet extreem hoog voor de eerste maanden?

8)7

Ik zou het niet leuk vinden om een RTX 2080 Super te halen terwijl over een paar maanden een RTX/GTX 3080 uitkomt met een 40% prestatie verhoging voor dezelfde prijs.

Heeft Nvidia een patroon van het uitbrengen van nieuwe GPU reeksen en wat is de kans dat het dit jaar gebeurt?

Alvast heel erg bedankt, indien deze topic hier niet hoort kan je het verschuiven of sluiten. _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mick3112
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13:39
Als je hem nu niet per se nodig hebt kan het lonen daar op te wachten. Nvidia lanceert gemiddeld zo om de 2 jaar een nieuwe generatie.

zal waarschijnlijk wel pas september worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YadomiDice
Mick3112 schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 10:57:
Als je hem nu niet per se nodig hebt kan het lonen daar op te wachten. Nvidia lanceert gemiddeld zo om de 2 jaar een nieuwe generatie.

zal waarschijnlijk wel pas september worden.
Hier dacht ik inderdaad aan, op dit moment heb ik een ongebruikt 1440p 144Hz scherm en ik ben zwaar fan van The Witcher series en die wil ik graag op ultra spelen en boven de 144 FPS treshhold zitten en dat kan op dit moment niet.

Ik zou daar de RTX 2080 Ti voor moeten kopen en dat wordt hem niet voor de prijs dus ik zou voor de RTX 2080 Super gaan met de niet gewenste resultaten in FPS.

Het wachten tot September is geen probleem, jammer dat de begin prijzen altijd te hoog zijn door demand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:50

vectormatic

Warlock of the doorlock

Heeft 144 FPS uberhaupt zin bij The Witcher? Volgens mij is de gameplay daar redelijk langzaam. Misschien is 75-90 FPS ook prima te doen, en alsnog wat vloeiender dan 60?

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-10 13:03

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

YadomiDice schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 11:06:
[...]

Hier dacht ik inderdaad aan, op dit moment heb ik een ongebruikt 1440p 144Hz scherm en ik ben zwaar fan van The Witcher series en die wil ik graag op ultra spelen en boven de 144 FPS treshhold zitten en dat kan op dit moment niet.

Ik zou daar de RTX 2080 Ti voor moeten kopen en dat wordt hem niet voor de prijs dus ik zou voor de RTX 2080 Super gaan met de niet gewenste resultaten in FPS.

Het wachten tot September is geen probleem, jammer dat de begin prijzen altijd te hoog zijn door demand.
Volgens mij is het verhaal dan vrij simpel:
- Je vindt het niet erg om te wachten
- Wat je wil is nu niet te koop

Ergo: je moet wachten. Dit jaar komen er vrijwel zeker nieuwe kaarten uit van AMD en nVidia. Hoe ze presteren is glazen bol werk, maar de price/performance zal echt niet slechter worden.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@YadomiDice 140 fps haal je niet in The Witcher 3. of je moet de settings lager zetten.

met 9900k en 2080Ti zul je dichtbij komen.

Wat is je huidige set-up ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YadomiDice
Hackus schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 11:57:
@YadomiDice 140 fps haal je niet in The Witcher 3. of je moet de settings lager zetten.

met 9900k en 2080Ti zul je dichtbij komen.

Wat is je huidige set-up ?
Hoi Hackus,

Mijn huidige setup is een 5 jaar oude PC maar ik heb nu 3 jaar gespaard om te upgraden, daarnaast had ik een 1440p WQHD 144Hz scherm ontvangen voor een zeer lage prijs (collega) die ik niet gebruik op dit moment.

Ik ging nu mijn PC opstellen om verder te kunnen streamen/videoediten/recorden in mijn thuisomgeving.
Daar zit een Ryzen 9 3900X, 16 GB RAM 3200, RTX 2080 Super en dan de volledige build ook bedacht rond dit maar daar kwam mijn vraag vandaan omdat ik niet zeker wist of ik dan moest wachten op de volgende gen GPU's of gewoon deze moest halen.

Ik wil natuurlijk de 144 Hz optimaal gebruiken voor elk spel en als ik The witcher 3 dichtbij dat kan spelen dan kan de rest ook wel.
Blaat schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 11:50:
[...]

Volgens mij is het verhaal dan vrij simpel:
- Je vindt het niet erg om te wachten
- Wat je wil is nu niet te koop

Ergo: je moet wachten. Dit jaar komen er vrijwel zeker nieuwe kaarten uit van AMD en nVidia. Hoe ze presteren is glazen bol werk, maar de price/performance zal echt niet slechter worden.
Inderdaad Blaat,

Ik vind het niet erg om een half jaar/ 3 kwart jaar te wachten maar indien het 2 jaar werd dan zou ik niet wachten. Nu de vermoeden op dit jaar ligt dan wacht ik wel. Indien de price/performance ook hetzelfde blijft als nu vind ik het zeker goed.
vectormatic schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 11:29:
Heeft 144 FPS uberhaupt zin bij The Witcher? Volgens mij is de gameplay daar redelijk langzaam. Misschien is 75-90 FPS ook prima te doen, en alsnog wat vloeiender dan 60?
Inderdaad The Witcher is een redelijk langzaam spel, de reden is eigenlijk om mijn 144 Hz scherm zo optimaal te gebruiken als mogelijk. Ik heb op dit moment genoeg geld gespaard om mijzelf cadeau te doen met een overpriced gevalletje als het kan doe ik het. Daarnaast de RTX 2080 Ti vind ik nog wel te duur daarom dacht ik te wachten op de volgende GPU generatie inplaats van geforceerd de RTX 2080 Ti te halen of een GPU te halen die het net niet is terwijl ik al zo lang spaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@YadomiDice Ik zou nu geen 2080S halen, daar is ie te duur voor. 2070S is goedkoper en niet veel minder slecht(PP). dan kun je eind dit jaar kijken hoe of wat. Daarom was mijn vraag ook wat je nu gebruikt.
(AMD komt ook met RX5900-5950XT)

[ Voor 7% gewijzigd door Hackus op 05-02-2020 12:32 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick3112
YadomiDice schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 12:20:
[...]

Hoi Hackus,

Mijn huidige setup is een 5 jaar oude PC maar ik heb nu 3 jaar gespaard om te upgraden, daarnaast had ik een 1440p WQHD 144Hz scherm ontvangen voor een zeer lage prijs (collega) die ik niet gebruik op dit moment.

Ik ging nu mijn PC opstellen om verder te kunnen streamen/videoediten/recorden in mijn thuisomgeving.
Daar zit een Ryzen 9 3900X, 16 GB RAM 3200, RTX 2080 Super en dan de volledige build ook bedacht rond dit maar daar kwam mijn vraag vandaan omdat ik niet zeker wist of ik dan moest wachten op de volgende gen GPU's of gewoon deze moest halen.

Ik wil natuurlijk de 144 Hz optimaal gebruiken voor elk spel en als ik The witcher 3 dichtbij dat kan spelen dan kan de rest ook wel.

[...]

Inderdaad Blaat,

Ik vind het niet erg om een half jaar/ 3 kwart jaar te wachten maar indien het 2 jaar werd dan zou ik niet wachten. Nu de vermoeden op dit jaar ligt dan wacht ik wel. Indien de price/performance ook hetzelfde blijft als nu vind ik het zeker goed.

[...]

Inderdaad The Witcher is een redelijk langzaam spel, de reden is eigenlijk om mijn 144 Hz scherm zo optimaal te gebruiken als mogelijk. Ik heb op dit moment genoeg geld gespaard om mijzelf cadeau te doen met een overpriced gevalletje als het kan doe ik het. Daarnaast de RTX 2080 Ti vind ik nog wel te duur daarom dacht ik te wachten op de volgende GPU generatie inplaats van geforceerd de RTX 2080 Ti te halen of een GPU te halen die het net niet is terwijl ik al zo lang spaar.
Zou me niet al te blindstaren op die 144HZ.

Verschil tussen bijvoorbeeld 120 en 144 merk je nauwelijks/niet.
Hackus schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 12:31:
@YadomiDice Ik zou nu geen 2080S halen, daar is ie te duur voor. 2070S is goedkoper en niet veel minder slecht(PP). dan kun je eind dit jaar kijken hoe of wat. Daarom was mijn vraag ook wat je nu gebruikt.
(AMD komt ook met RX5900-5950XT)
ja, nieuwe technologie (7nm) + meer concurrentie van AMD en ook potentiële concurrentie van nieuwe consoles zouden er wel eens voor kunnen zorgen dat er een flinke stap in performance kan worden gemaakt voor een aantrekkelijkere prijs dan nu.

[ Voor 14% gewijzigd door Mick3112 op 05-02-2020 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YadomiDice
Mick3112 schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 12:42:
[...]

Zou me niet al te blindstaren op die 144HZ.

Verschil tussen bijvoorbeeld 120 en 144 merk je nauwelijks/niet.

[...]
ja, nieuwe technologie (7nm) + meer concurrentie van AMD en ook potentiële concurrentie van nieuwe consoles zouden er wel eens voor kunnen zorgen dat er een flinke stap in performance kan worden gemaakt voor een aantrekkelijkere prijs dan nu.
Ik heb altijd gebruik gemaakt van normale 1080p 60 Hz schermen en dacht eigenlijk toen ik mijn 1440p 144 Hz van mijn collega had gekocht dat ik dan met mijn volgende build minimaal 144 Hz moest krijgen per game anders haal ik de potentie niet van mijn scherm en games.

Volgends jou als ik de 120 FPS haal en niet de 144 FPS op een 144 Hz ga ik geen verschil merken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@YadomiDice 1080p 60Hz is basic om beeld te krijgen. Ga je gamen, wil je hoger Hz. zoals ik al vroeg, welke videokaart gebruik je nu ?
Het is niet zo dat je 140fps moet halen uit een 1440p 144Hz scherm. Ik gebruik zelf 165Hz 1440p, maar haal ook niet 165fps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YadomiDice
Hackus schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 15:37:
@YadomiDice 1080p 60Hz is basic om beeld te krijgen. Ga je gamen, wil je hoger Hz. zoals ik al vroeg, welke videokaart gebruik je nu ?
Het is niet zo dat je 140fps moet halen uit een 1440p 144Hz scherm. Ik gebruik zelf 165Hz 1440p, maar haal ook niet 165fps
Op dit moment is mijn grafische kaart een GTX 970 en CPU I5-6600k, en ook dat klinkt goed dus ik moet me niet doodstaren op de 114 FPS voor de 144 Hz.

Dan weet ik dat het niet te gek moet zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick3112
120 fps op een 144hz scherm is verwaarloosbaar ja. Zelf vind ik 100FPS al meer dan prima.

Verschil tussen 60 en 100 zie en voel je duidelijk.

Welke monitor heb je? Als je ook nog gsync hebt merk je er nog minder van.

Lees nu dat je een 970 hebt. Dat is niet echt een kaart voor 1440P. Snap wel dat je wilt upgraden dan.

[ Voor 19% gewijzigd door Mick3112 op 05-02-2020 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YadomiDice
Mick3112 schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 15:41:
120 fps op een 144hz scherm is verwaarloosbaar ja. Zelf vind ik 100FPS al meer dan prima.

Verschil tussen 60 en 100 zie en voel je duidelijk.

Welke monitor heb je? Als je ook nog gsync hebt merk je er nog minder van.

Lees nu dat je een 970 hebt. Dat is niet echt een kaart voor 1440P. Snap wel dat je wilt upgraden dan.
Ja inderdaad, een GTX 970 toen der tijd was good value met een schandaaltje met het geheugen maar nog wel goed omdat de games toen der tijd niet zoveel geheugen gebruikten.

Ik heb een MSI Optix MAG322CQRV Zwart en die heeft geen G Sync maar wel Freesync. Niet dat ik daar veel aan heb met de Nvidia kaart die ik ga kopen. 8)7

Ik heb eigenlijk een tijdje research gedaan over 144 Hz en welke FPS je daarbij moet halen, ik kreeg te horen als je 100 FPS haalt op een 144 Hz scherm dan is het goed en anderen zeggen je MOET 144 fps+ op een 144 Hz scherm halen anders is het choppy.

[ Voor 14% gewijzigd door YadomiDice op 05-02-2020 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:58
YadomiDice schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 15:52:
[...]
Ik heb een MSI Optix MAG322CQRV Zwart en die heeft geen G Sync maar wel Freesync. Niet dat ik daar veel aan heb met de Nvidia kaart die ik ga kopen. 8)7
Waarom staar je je dan zo blind op een nvidia kaart? Waarop per se die 144PFS halen? 100+ FPS met freesync (kan volgens mij ook met de 2xxx generatie van nvidia) is al merkbaar veel beter dan 60Hz.

Met een 5700xt kan je prima op 1440p gamen voorlopig en met freesync is dat soepel genoeg.

[ Voor 8% gewijzigd door Philip Ross op 05-02-2020 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YadomiDice
Philip Ross schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 15:53:
[...]

Waarom staar je je dan zo blind op een nvidia kaart? Waarop per se die 144PFS halen? 100+ FPS met freesync (kan volgens mij ook met de 2xxx generatie van nvidia) is al merkbaar veel beter dan 60Hz.

Met een 5700xt kan je prima op 1440p gamen voorlopig en met freesync is dat soepel genoeg.
Ik denk dat dat komt door te weinig kennis over GPU's, beeldschermen en dan de samenwerking tussen de Hz en fps.

Ik hoor eigenlijk alleen maar slechte dingen over AMD GPU's door driver problemen over overheating? kan aan mij liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
YadomiDice schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 11:06:
[...]

Nou die prijzen zijn continu hetzelfde. Ik heb destijds in de eerste maand een RTX 2080 Ti gekocht voor 1300 euro en deze zitten nu nog steeds rond de 1300 euro. Maar wachten lijkt me wel verstandig, want die nieuwe generatie gpu's zullen vermoedelijk later dit jaar komen.

[ Voor 6% gewijzigd door NotSoSteady op 05-02-2020 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:58
YadomiDice schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 15:55:
[...]

Ik denk dat dat komt door te weinig kennis over GPU's, beeldschermen en dan de samenwerking tussen de Hz en fps.

Ik hoor eigenlijk alleen maar slechte dingen over AMD GPU's door driver problemen over overheating? kan aan mij liggen
Overheating is in het verleden zowel bij AMD als bij Intel een probleem geweest. De huidige generatie heeft er voor zo ver ik weet niet zo veel last van.

Die driver problemen zijn er soms inderdaad in het begin, die worden vaak behoorlijk snel verholpen.

Als ik jou was zou ik een kaart zoeken die samenwerkt met de freesync van je scherm en niet te veel op die 144fps letten. Lees je anders eens in in hoe freesync/gsync werken en wat het voordeel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mohius
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 03-09-2024
YadomiDice schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 15:52:
[...]

Ja inderdaad, een GTX 970 toen der tijd was good value met een schandaaltje met het geheugen maar nog wel goed omdat de games toen der tijd niet zoveel geheugen gebruikten.

Ik heb eigenlijk een tijdje research gedaan over 144 Hz en welke FPS je daarbij moet halen, ik kreeg te horen als je 100 FPS haalt op een 144 Hz scherm dan is het goed en anderen zeggen je MOET 144 fps+ op een 144 Hz scherm halen anders is het choppy.
Als de MSI Optix MAG322CQRV op dezelfde manier functioneert als mijn MSI Optix MAG271CQR, dan werkt Freesync gewoon samen met een Nvidia kaart. Via het Nvidia control panel kun je G-sync aanzetten voor de MSI Optix MAG322CQRV. Nvidia heeft een tijd terug G-sync ondersteuning aangezet voor Freesync compatible monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@YadomiDice Oververhitting is mij niets van bekend bij RX5700(XT) alleen bepaalde type kaarten koelen niet goed(lees voldoende) oa MSI mech en Asus TUF, waar de 1e al een vernieuwde versie heeft en Asus dat ook gaat doen(voordat die hier leverbaar zijn...) ook heeft Asus enkele STRIX kaarten uitgeleverd die niet goed zijn nagekeken door kwaliteitscontrole. scheef of niet goed vastzittende koeldeel. Ik zou als ik jou was een RX5700XT halen voor nu. en dan lekker rustig de komende GPU's afwachten.

pricewatch: Powercolor Red Dragon Radeon RX 5700 XT

[ Voor 13% gewijzigd door Hackus op 05-02-2020 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazher
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-09 13:15
YadomiDice schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 15:55:
[...]

Maakt niet uit, heel veel mensen hebben dat probleem.
Alleen bij FPS games is een hoge Hz en FPS belangrijk vanwege de response die je nodig hebt met shooters.
Daar naast zou elk spel met 60 Fps wel goed moeten zijn, want die hebben niet de snelle bewegingen nodig die bij shooters zijn.

Kan je wachten tot nieuwe generatie doe dat, deze komt als goed is dit jaar uit.
Let wel op dat je early adopter tax betaald ( Houd in dat de prijs van de kaart maanden na release opzich nog kan droppen ) een 2080 Ti is overkill en zou ik niet aan raden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohnnyV76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:13
Herkenbaar hoor dit gevoel!
Ik zat destijds nog met een R9 290 kaart toen ik hoorde dat Nvidia met de nieuwe serie (RTX) kwam. Met veel interesse en voldoende budget besloot ik te wachten tot de kaarten te koop waren. Groot was mijn teleurstelling toen ik zag dat de top kaart, de 2080 Ti rond de 1300 euro kostte. Al had ik het budget ervoor, ik kon het voor mijzelf niet verantwoorden om zo veel geld uit te geven aan een videokaart. Ik ga al wat jaren mee dus kom uit de tijd dat nieuwe, snelle videokaarten rond de 400 euro kostten.

Maar wat nu, de 10xx (Ti)waren eigenlijk nog best snel vergeleken met de 20xx serie dus uiteindelijk gekozen voor een 2e hands 1070 Ti voor 350 euro. Dat was een enorme winst t.o.v. de R9. Het idee was om te wachten tot de 2080 Ti zou zakken tot om en nabij de 1000 euro. Dat gebeurde maar niet maar de 1070 Ti deed zijn werk nog prima.

Toen kwam de 5700 XT uit en besloot ik mijzelf er een kado te doen voor kerst om toch nog wat soepeler 1440P @144hz te kunnen spelen. Het werd een Asus RoG Strix versie die helaas een productiefout bevat waardoor de koeler niet goed aansluit op het pcb. De beeldkwaliteit en performance zijn prima in orde maar 93C tijdens een potje PUBG is niet gezond voor de hardware op langere termijn dus na beraad met de webshop besloten de kaart om te ruilen voor een 2070 Super. Ik heb nog zitten kijken naar de 2080's maar heb er nog steeds geen 1300 euro voor over en als je de 2080 Super vergelijkt met de 2070 Super dan is het verschil best klein en niet het verschil van 200 a 250 euro waard!

Moraal van dit (lange) verhaal. In videokaartenland kun je wachten en wachten maar er komt altijd wel weer iets nieuws over "een tijdje". We willen allemaal wachten tot die ene top kaart uitkomt voor niet al te veel geld maar tot nu toe is die er niet en als je niet upgrade blijf je met je oude kaart zitten.

Mijn visie is dan ook dat je gewoon een upgrade moet kopen voor wat je nu wil. Is het je dan waard om een paar honderd extra te betalen voor wat FPS meer of is het beter een goede kaart te kopen waar je nu alles mee kan en die waarschijnlijk nog jaren mee kan? Het geld wat je over houdt stop je weer in je upgrade fonds voor toekomstige upgrades. Of, je investeert het in een betere processor, SSD of geheugen. Uiteindelijk wil je een gebalanceerd systeem waar geen bottleneck is!

Ik zou gewoon een 2070 Super halen of een 5700 XT (met goede koeling!) en lekker op 1440P gamen terwijl je de ontwikkelingen blijft volgen. Dit soort kaarten houden hun waarde ook heus wel dus mocht je over een jaar weer willen upgraden dan verkoop je deze weer. De kans is groot dat je over een jaar nog steeds met veel plezier op een van deze kaarten aan het gamen bent.

Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YadomiDice
Mohius schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 16:17:
[...]

Als de MSI Optix MAG322CQRV op dezelfde manier functioneert als mijn MSI Optix MAG271CQR, dan werkt Freesync gewoon samen met een Nvidia kaart. Via het Nvidia control panel kun je G-sync aanzetten voor de MSI Optix MAG322CQRV. Nvidia heeft een tijd terug G-sync ondersteuning aangezet voor Freesync compatible monitoren.
Kan ik dat ergens terug vinden of mijn scherm hetzelfde doet als jouw MSI Optix MAG? maar dat is zeer goed nieuws.
Hackus schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 16:20:
@YadomiDice Oververhitting is mij niets van bekend bij RX5700(XT) alleen bepaalde type kaarten koelen niet goed(lees voldoende) oa MSI mech en Asus TUF, waar de 1e al een vernieuwde versie heeft en Asus dat ook gaat doen(voordat die hier leverbaar zijn...) ook heeft Asus enkele STRIX kaarten uitgeleverd die niet goed zijn nagekeken door kwaliteitscontrole. scheef of niet goed vastzittende koeldeel. Ik zou als ik jou was een RX5700XT halen voor nu. en dan lekker rustig de komende GPU's afwachten.

pricewatch: Powercolor Red Dragon Radeon RX 5700 XT
Dat klinkt als een goed idee eigenlijk, ik ga ook een Ryzen CPU halen en ik weet niet of dat profijt heeft dat ik dan een AMD GPU haal? Zit daar een betere connectie tussen dan AMD en Nvidia? of kijk ik te diep dat het van hetzelfde merk is.
Erazher schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 16:25:
[...]

Maakt niet uit, heel veel mensen hebben dat probleem.
Alleen bij FPS games is een hoge Hz en FPS belangrijk vanwege de response die je nodig hebt met shooters.
Daar naast zou elk spel met 60 Fps wel goed moeten zijn, want die hebben niet de snelle bewegingen nodig die bij shooters zijn.

Kan je wachten tot nieuwe generatie doe dat, deze komt als goed is dit jaar uit.
Let wel op dat je early adopter tax betaald ( Houd in dat de prijs van de kaart maanden na release opzich nog kan droppen ) een 2080 Ti is overkill en zou ik niet aan raden.
Inderdaad, de 2080 Ti is overkill. De 1300 eu is die het niet waard. Ik speel redelijk veel FPS games waardoor het het toch wel waard is voor de hoge FPS te behalen daarnaast speel ik ook veel single player games waarbij ik de ervaring het beste wil hebben daarom stelde ik het standaard op 144 fps op the witcher 3 want dan weet ik dat alles daarboven zou zitten O-)
JohnnyV76 schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 08:37:
Herkenbaar hoor dit gevoel!
Ik zat destijds nog met een R9 290 kaart toen ik hoorde dat Nvidia met de nieuwe serie (RTX) kwam. Met veel interesse en voldoende budget besloot ik te wachten tot de kaarten te koop waren. Groot was mijn teleurstelling toen ik zag dat de top kaart, de 2080 Ti rond de 1300 euro kostte. Al had ik het budget ervoor, ik kon het voor mijzelf niet verantwoorden om zo veel geld uit te geven aan een videokaart. Ik ga al wat jaren mee dus kom uit de tijd dat nieuwe, snelle videokaarten rond de 400 euro kostten.

Maar wat nu, de 10xx (Ti)waren eigenlijk nog best snel vergeleken met de 20xx serie dus uiteindelijk gekozen voor een 2e hands 1070 Ti voor 350 euro. Dat was een enorme winst t.o.v. de R9. Het idee was om te wachten tot de 2080 Ti zou zakken tot om en nabij de 1000 euro. Dat gebeurde maar niet maar de 1070 Ti deed zijn werk nog prima.

Toen kwam de 5700 XT uit en besloot ik mijzelf er een kado te doen voor kerst om toch nog wat soepeler 1440P @144hz te kunnen spelen. Het werd een Asus RoG Strix versie die helaas een productiefout bevat waardoor de koeler niet goed aansluit op het pcb. De beeldkwaliteit en performance zijn prima in orde maar 93C tijdens een potje PUBG is niet gezond voor de hardware op langere termijn dus na beraad met de webshop besloten de kaart om te ruilen voor een 2070 Super. Ik heb nog zitten kijken naar de 2080's maar heb er nog steeds geen 1300 euro voor over en als je de 2080 Super vergelijkt met de 2070 Super dan is het verschil best klein en niet het verschil van 200 a 250 euro waard!

Moraal van dit (lange) verhaal. In videokaartenland kun je wachten en wachten maar er komt altijd wel weer iets nieuws over "een tijdje". We willen allemaal wachten tot die ene top kaart uitkomt voor niet al te veel geld maar tot nu toe is die er niet en als je niet upgrade blijf je met je oude kaart zitten.

Mijn visie is dan ook dat je gewoon een upgrade moet kopen voor wat je nu wil. Is het je dan waard om een paar honderd extra te betalen voor wat FPS meer of is het beter een goede kaart te kopen waar je nu alles mee kan en die waarschijnlijk nog jaren mee kan? Het geld wat je over houdt stop je weer in je upgrade fonds voor toekomstige upgrades. Of, je investeert het in een betere processor, SSD of geheugen. Uiteindelijk wil je een gebalanceerd systeem waar geen bottleneck is!

Ik zou gewoon een 2070 Super halen of een 5700 XT (met goede koeling!) en lekker op 1440P gamen terwijl je de ontwikkelingen blijft volgen. Dit soort kaarten houden hun waarde ook heus wel dus mocht je over een jaar weer willen upgraden dan verkoop je deze weer. De kans is groot dat je over een jaar nog steeds met veel plezier op een van deze kaarten aan het gamen bent.
Heel erg bedankt voor dit antwoord, ik ga denk ik research doen over de RTX 2070S en 5700 XT waar daar het verschil ligt en of het helpt dat ik een AMD CPU heb en dan misschien voor de AMD GPU moet gaan. Ik hoorde dat de overheat problemen bij een specifieke 5700XT van een specifiek merk was en niet elke maar dat zie ik dan wel.

Ik heb dus nog wel wat huiswerk te doen! heel erg bedankt voor je antwoord nog eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@YadomiDice Zit beide op PCI-e 4.0, en je hebt Freesync scherm. Ik zelf zou dat kopen, en kun je rustig de kat uit de boom kijken wat er meer uit gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:53

ZenTex

Doet maar wat.

Of misschien even wachten of de geruchten over een naderende big Navi waar zijn?
As deze kaart inderdaad binnenkort aangekondigt word en de prestaties goed zijn zou dat zomaar een flinke aanpassing in prijzen in het hogere segment kunnen resulteren.

Met een maandje of 2 weten we meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Het maakt niks uit of je een AMD CPU met een Nvidia of AMD GPU combineert. Het werkt allemaal over een gestandaardiseerde verbinding, PCI-E. :)

Maar voor de RX5700XT kan je kijken naar de Powercolor Red Dragon, Red Devil, Sapphire Pulse of Nitro+. Bij AMD zijn de exclusieve partners eigenlijk beter. Is ook logisch omdat het hun enige inkomstenbron is.

Voor Nvidia zou ik eigenlijk heel erg goed uitkijken want het percentage slecht kan daar wel eens hoger zijn dan bij AMD. Heel veel keuze, weinig goede reviews. Voor verreweg de meeste goedkope modellen ga je geen goede reviews vinden. Dat wekt veel vertrouwen op aangezien ik voor een aantal modellen wel klachten voorbij heb zien komen. In de regel kan je tegenwoordig helaas niet echt meer vertrouwen dat een goedkoop model ook echt deugt. Dan moet je een stap hoger en dan zit je al snel bij deze twee. Ze zitten gewoon op een relatief gunstig prijspunt, binnen RTX2070S prijzen. Tegen de RTX5700XT leggen ze het alleen af.
pricewatch: MSI GeForce RTX 2070 Super Gaming X
pricewatch: MSI GeForce RTX 2070 Super Gaming X Trio

Als laatste is er dan nog "Big Navi". Daar wachten we nu al op sinds 2017, maar het lijkt erop dat we de komende maanden echt iets gaan horen. :P

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnnyV76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:13
Wat me nog wel is opgevallen.... ik vond de beeldkwaliteit van de 5700 XT beter dan de 2070S die ik nu heb out of the box zeg maar. Bij de spellen die ik nu speel (PoE en PUBG) viel het op dat de 5700 XT meer detail laat zien. Het beeld is als het ware korreliger op een goede manier. Hierdoor ziet bijvoorbeeld een stenen muurtje er "echter" uit op de 5700. Het lijkt alsof de 2070 de oppervlaktes wat simpeler berekend en daardoor minder detail toont. Ik heb hier geen technische onderbouwing voor maar van de 1070 Ti naar de 5700 viel me de scherpte van het beeld op en nu ik van de 5700 naar de 2070S ben gegaan ziet het er weer zo uit als op de 1070 Ti.

Ook had ik veel meer rare crashes met de 5700. Of dit door de te hoge temps kwam of door de drivers geen idee. Sinds ik de 2070 erin heb zijn de crashes verdwenen.

De MSI 2070 Super Gaming X Trio heb ik ook en die bevalt me uitstekend. Koel en erg stil. Wel even opletten of ie past mocht je deze willen kopen! Met 32.8cm een erg lange kaart. Was eerst bang dat ie niet in mijn kast (Fractal Design R6) paste maar na het verplaatsen van een drive bay was er ruimte zat.

Wat betreft Big Navi... prima nieuws wat ik op de voet zal volgen maar ook hier geldt wat ik hierboven al postte... ja over 2 maanden weten we meer... maar wellicht weten we dan dat ze eind van het jaar verscheept zullen worden. Prijs en/of performance weten we dan wellicht nog niet eens. Stel dat je wacht en wacht en dan blijkt de prijs ineens toch tegen te vallen.... of is de performance amper beter dan de 2070/2080. En ja...komt Nividia dan na de Big Navi ook weer met nieuwe kaarten? Ga je daar dan toch maar weer op wachten. Of... komen er daarna weer NOG snellere big navi kaarten uit... snap je waar ik heen wil?

Wachten is een optie, zeker als je tevreden bent met je huidige systeem. Als je wel 1440P wil gamen de komende tijd zou ik voor een van de genoemde opties gaan.

Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

@JohnnyV76 Dat is geen verbeelding. Nvidia beschikt al een tijdje over een wat ze zelf claimen als een efficiëntere geheugencompressie. Het gaat alleen vaak ten koste van wat detail op de achtergrond. Het is alleen iets dat zeer slecht gedocumenteerd is.

Veel meer dan dit ga je ook niet vinden.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Pagina: 1