Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neel1704
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 05-11-2020
Ik heb al 2 dagen serieuze problemen met mijn pc (alle onderdelen behalve de videokaart een maand oud)
Ik kreeg gisterochtend toen ik mijn pc opstartte een bsod met de tekst: Inaccessible boot device.
Ik heb toen elke mogelijke hersteloptie geprobeerd, maar ik kon het probleem maar niet achterhalen.

Dus ik heb het moeilijke besluit genomen om een clean install te doen en alles opnieuw te installeren. Documenten stonden in OneDrive dus dat was geen probleem. Terwijl ik al mijn games en programma's opnieuw aan het installeren was, kreeg ik hetzelfde probleem. Ik ging opnieuw opstarten omdat ik de achtergrond had aangepast voor het startscherm. Terwijl ik opstartte kreeg ik weer eventjes het Asrock logo met een draaiend windows wieltje eronder. (dit betekende voor de clean install dat hij in recovery mode ging) Uiteindelijk startte de computer op.

Toen ik hem na gebruik weer op nachtstand zette, ging alleen het scherm uit. De pc bleef doordraaien en reageerde niet meer op de uitknop. Toen heb ik de powersupply uit en aan gezet en toen kreeg ik weer een bsod :(. Deze keer stond er "bad system config info" en toen werd ik naar de BIOS gestuurd, waar ik werd geïnformeerd dat mijn RAM sticks beide niet herkend werden. (Voor de problemen nooit andere problemen met de sticks gehad) Ik heb de sticks er in en eruit gedaan en omgewisseld van plek, maar kreeg hetzelfde resultaat. Na een paar keer zinloos opnieuw opstarten kwam ik weer in de BIOS, maar werd mijn RAM gewoon herkend. Ik weet inmiddels niet meer wat er aan de hand kan zijn... Hulp!:(
Relevante software en hardware die ik gebruik
CPU: AMD Ryzen 5 2600
Moederbord: Asrock b450M Pro4 moederbord socket AM4 ATX AMD B450
Behuizing: Phanteks Eclipse P300 . Tempered Glass - Midi Tower Behuizing
Geheugen: Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x8GB 3000 mhz
Voeding: Bitfenix Formula Gold 450W
SSD: Intel 660p 1TB
Videokaart: XFX Radeon RX 580 GTS XXX Edition 8GB

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
RAM sticks verwisseld van plek (niet vervangen!)
Clean install
Alle herstel opties (command prompt, automatisch herstel etc, helaas had ik geen herstelpunt...)
Memtest86 gaf 0 errors

Als er iets onduidelijk is, laat het me weten!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Als je in je BIOS het XMP profiel van je geheugen hebt ingeschakeld dan zou ik die uitzetten en je geheugen manueel instellen.

Ik weet het onderdeel nummer niet van je geheugen maar volgens de site van Asrock ondersteunt dit bord met jouw CPU maar 1 soort 3000Mhz geheugen en dat op 2933Mhz.
https://www.asrock.com/mb/AMD/B450M%20Pro4/#MemoryPR

Dus: XMP uit, snelheid op 2933Mhz zetten, voltage v/h geheugen op 1.35V en alle timings op auto. Mocht je windows in komen dan direct naar de command prompt gaan en intypen: sfc /verifyonly Mocht er dan problemen zijn gevonden dan kan je de opdracht sfc /scannow doen waarbij er geprobeerd word om bechadigde bestanden te vernieuwen.

En als dat niet werkt zou ik Windows er opnieuw opzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neel1704
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 05-11-2020
bierschuit schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 16:54:
Als je in je BIOS het XMP profiel van je geheugen hebt ingeschakeld dan zou ik die uitzetten en je geheugen manueel instellen.

Ik weet het onderdeel nummer niet van je geheugen maar volgens de site van Asrock ondersteunt dit bord met jouw CPU maar 1 soort 3000Mhz geheugen en dat op 2933Mhz.
https://www.asrock.com/mb/AMD/B450M%20Pro4/#MemoryPR

Dus: XMP uit, snelheid op 2933Mhz zetten, voltage v/h geheugen op 1.35V en alle timings op auto. Mocht je windows in komen dan direct naar de command prompt gaan en intypen: sfc /verifyonly Mocht er dan problemen zijn gevonden dan kan je de opdracht sfc /scannow doen waarbij er geprobeerd word om bechadigde bestanden te vernieuwen.

En als dat niet werkt zou ik Windows er opnieuw opzetten.
Ik heb het geprobeerd, maar kom nu opeens bij een scherm: Reboot and Select proper Boot device. Heb t gecheckt en boot device staat gewoon op mn ssd waar windows op geïnstalleerd is. (zit niks anders in namelijk) Denk dat ik mn M.2 SSD ga wissen en weer eens opnieuw installeren.

• Wessel0077
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12-12-2021
Is dit nog opgelost?
Ik heb dezelfde specs en hetzelfde probleem. Build 2 maanden oud.

Gr Wesley

[ Voor 11% gewijzigd door Wessel0077 op 27-02-2020 16:34 ]