5.1 set aansluiten als 3.1 set

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Chicken
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-07 23:05

DJ Chicken

De maat-schap-pij dat ben jij

Topicstarter
Goedendag,

Waarschijnlijk zal ik mijn 5.1 HK surround set gaan inzetten als 3.1 set. Dit omdat de kamerindeling niet meer praktisch is voor 5.1.

Nu zat ik te denken, om toch de 4 satelliet speakers in te kunnen zetten, 2 op het LF en 2 op het RF kanaal van de versterker aan te sluiten. Waarom?: om toch het potentieel / vermogen van de 5 satellieten te kunnen benutten.
Het zijn relatief kleine speakers met een AVR 255 versterker. Alles van HK.
Vraag: is mijn idee logisch en niet gevaarlijk voor de satelliet speakers of versterker? En benut ik sowieso iets met dit idee / deze opzet?

Afbeeldingslocatie: https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/8/9/0/6/9000000011016098.jpg

Afbeeldingslocatie: https://avblog.nl/wp-content/uploads/2008/02/harman-kardon-avr355.jpg

Afbeeldingslocatie: https://media.kieskeurig.nl/images/01/60/05/09/b7fc/40a3/8d8b/4a652fbac921/800x800.jpg

[ Voor 216% gewijzigd door DJ Chicken op 04-02-2020 22:50 ]

aahh durka durka durka

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:49

FeaR

In GoT we trust

Naar mijn idee niet. Het geluid wordt niet twee keer zo goed als je twee speakers op één kanaal neer zet in plaats van één.
....en niet gevaarlijk voor de satelliet speakers of versterker?
Let op hoe je de speakers aan gaat sluiten als je ze gaat koppelen, in serie of parallel. Twee speakers van 8 Ohm in serie levert een weerstand van 16 Ohm op, diezelfde speakers parallel maakt er 4 Ohm van. Nu zal het wel loslopen met gewoon huiskamergebruik maar wel iets om in je achterhoofd te houden. Ook afhankelijk van de weerstand van de speakers. Ik pak nu 8 Ohm (redelijk standar) maar als die waarde lager ligt kan het lastiger worden. Twee speakers van 4 Ohm parallel wordt 2 Ohm en niet elke versterker vind dat leuk op hogere volumes.
En benut ik sowieso iets met dit idee / deze opzet?
Naar mijn idee niet. Ik zou eerder voor een 3.1 gaan dan een oplossing met speakers dubbel aansluiten. Daar bereik je meer mee aangezien een aanzienlijk deel van de dialogen uit de center speaker komt.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Chicken
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-07 23:05

DJ Chicken

De maat-schap-pij dat ben jij

Topicstarter
FeaR schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 22:43:

Naar mijn idee niet. Ik zou eerder voor een 3.1 gaan dan een oplossing met speakers dubbel aansluiten. Daar bereik je meer mee aangezien een aanzienlijk deel van de dialogen uit de center speaker komt.
Tnx voor de reply!

Ik heb ff mijn topic aangepast, het moest ook van 5.1 naar 3.1 zijn ipv 2.1. Het betreft enkel het issue met de rear satellieten.

Ik denk dan dat ik mijn 2 rears op zolder wegberg :-)

aahh durka durka durka

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macsylver
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-10 20:39
Je zou ook kunnen kijken naar een setup als beschreven hier
5.1 system (front 5.1-channel) (using front presence speakers)
We recommend using this speaker system when you cannot place speakers in the rear side of
the room.

When using front presence speakers installed to the ceiling or when using the Dolby Enabled speakers as the
presence speakers, configure the “Layout (Front Presence)” setting in the “Setup” menu before performing YPAO
Meer info hier op pagina 25: https://usa.yamaha.com/fi...080_om_UCRABGLF_En_D0.pdf

Geen idee of dit kan en of ook zo werkt op andere versterkers. Bij Yamaha is dit echter een mogelijkheid. Daarnaast ook geen idee hoe dit zal klinken, wellicht hebben hier andere Tweakers ervaring mee?

Kortom dan zou je gaan naar een 3.1.2 setup en dus de 2 rears als 2 front presence speakers kan inzetten.

[ Voor 20% gewijzigd door Macsylver op 04-02-2020 23:02 ]

The Centrifuge Camera & Micrograph Stories & Imaginarium of Tears

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:49

FeaR

In GoT we trust

DJ Chicken schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 22:52:
[...]
Ik heb ff mijn topic aangepast, het moest ook van 5.1 naar 3.1 zijn ipv 2.1.
Topic titel bij deze dan ook aangepast :)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.