Vraag

• YorisM
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:16
De SSD (of de aansluiting ervan) van mijn laptop (Sony VAIO PRO 13) is al lange tijd falend. Het begint met de sporadische BSOD die langzaam toenemen. Vervolgens wordt steeds vaker ook bij opstarten de SSD niet gevonden totdat hij helemaal niet meer kan opstarten.

Toen ik op onderzoek ging om de SSD te vervangen en hem er uit en er weer in deed functioneerde hij ineens prima. Totdat de klachten langzaam weer terug begonnen te komen. Om uiteindelijk nogmaals helemaal niet meer op te starten. Na een switch deed hij het weer. Momenteel zit ik in de derde cycli.

Nou is mijn vraag, is de SSD falend en kan ik hem vervangen of zit het probleem bij de (mobo) aansluiting? Of iets anders?

Alle reacties

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-09 23:55
Het enige antwoord is te geven vanuit de SMART-tabel: met name de score bij CRC-fouten en unexpected Powerloss. Zou je die tabel eens kunnen posten?

• YorisM
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:16

Ben echter wel bang dat ik in het verleden al tests op mijn SSD heb uitgevoerd vanuit VAIO care.
Tijdens het maken van deze screenshot is hij al twee keer gecrashed.

[Voor 5% gewijzigd door YorisM op 07-02-2020 19:24]

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-09 23:55
Helaas kan ik niet zien waaraan het ligt bij gebrek aan de juiste tabelwaarden.

Maar:
- 17265 x aangezet in 6605 uren bij een SSD die nieuw nog geen 50 Euro kost?
pricewatch: Crucial MX500 2,5" 250GB
- deze ge/versleten SSD gewoon wegmikken, even een andere 2,5" SATA-disk erin zetten om uit te proberen of de laptop zelf nog goed genoeg is hiervoor een een nieuwe SSD erin zetten?

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers is samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer onderdeel van DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee