Nu zal deze vraag lastig te beantwoorden zijn maar ben benieuwd of het binnenschilderwerk van een woning zonder schilderervaring enigszins zelf te doen is. Betreft een jaren 30 woning, dus veel hout. Ongeveer 80m2 woonoppervlakte; 8 binnendeuren, 6 kastdeuren, 2 en-suite deuren, 4 buitendeuren (buitenzijde rekening VVE), kozijnen, plinten. Het hout en bestaande schilderwerk is er over het algemeen goed aan toe. Plinten en vensterbanken zullen op enkele plekken gerepareerd moeten worden.
Nee, is niet te doen. Daarom staan er twee gangpaden met lak/verf in de gemiddelde doe-het-zelf zaak.
Lees je even in en laat je kort voorlichten, dan is het prima zelf te doen. Leuk is anders (vind ik) maar je spaart er wel een hoop mee uit tov laten doen.
Lees je even in en laat je kort voorlichten, dan is het prima zelf te doen. Leuk is anders (vind ik) maar je spaart er wel een hoop mee uit tov laten doen.
Sinds ik student ben weet ik al niet anders meer dan zelf alles schilderen zodra je ergens gaat wonen.
Bedenk wel eventjes: hout kan je mooier met kwast schilderen dan met roller, muren doe je met roller.
Nodig aantal vrienden uit en je geeft iedereen een ruimte om te schilderen, dan loop je elkaar niet in de weg en is t in een dagje gepiept.
Reken even uit hoeveel muur oppervlakte je hebt, en wil je 1 kleur of meerdere kleuren op de muren. En de deuren? Wanneer je dezelfde verf gebruikt op hout als je beton/stenen/gestucte muren ziet het er totaal anders uit.
Je geeft aan dat bestaande schilderwerk er goed aan toe is - wil je dan slechts een deel verven (in jouw kleur) of? Voordeel is dat je nu er gewoon 2 lagen overheen kan verven (1e laag zal niet dekkend genoeg zijn). Laat het tussen de lagen in wel goed drogen! (op pot/emmer staat hoe lang minimaal, neem dat x2 als ruimte minder goed geventileerd is en je grote oppervlaktes verft).
Bedenk wel eventjes: hout kan je mooier met kwast schilderen dan met roller, muren doe je met roller.
Nodig aantal vrienden uit en je geeft iedereen een ruimte om te schilderen, dan loop je elkaar niet in de weg en is t in een dagje gepiept.
Reken even uit hoeveel muur oppervlakte je hebt, en wil je 1 kleur of meerdere kleuren op de muren. En de deuren? Wanneer je dezelfde verf gebruikt op hout als je beton/stenen/gestucte muren ziet het er totaal anders uit.
Je geeft aan dat bestaande schilderwerk er goed aan toe is - wil je dan slechts een deel verven (in jouw kleur) of? Voordeel is dat je nu er gewoon 2 lagen overheen kan verven (1e laag zal niet dekkend genoeg zijn). Laat het tussen de lagen in wel goed drogen! (op pot/emmer staat hoe lang minimaal, neem dat x2 als ruimte minder goed geventileerd is en je grote oppervlaktes verft).
Anoniem: 93986
Dat denk, en weet ik wel zeker, ik van niet. Dan heb je je lakroller gewoon niet goed gebruikt.99ruud99 schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 22:29:
Haha dat kan ook, ik liet mijn moeder de houten paneeltjes doen (zij gebruikte enkel kwast), want met roller kwam ik niet goed in de hoekjes. Met de roller de grote oppervlaktes doen is geweldig.
Dit inderdaad. Heb toevallig 2 weken geleden 5 deuren gedaan op de eerste verdieping. Goed ontvetten, lichtjes opschuren, en met een lakroller en lak (Flexa in mijn geval) een laag of 3 aanbrengen. Ziet er, al zeg ik het zelf, vrij perfect uit.Anoniem: 93986 schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 22:31:
[...]
Dat denk, en weet ik wel zeker, ik van niet. Dan heb je je lakroller gewoon niet goed gebruikt.
Ook muren: gewoon zelf doen. Even snel gerekend heb ik met mijn pa de afgelopen paar weken een vierkante meter of 150 gewit (Flexa wasbare latex). Da's best even k*t ja, maar kijk maar eens wat het laten doen kost, dan ben je snel genezen haha. We hebben nog eens 150 te gaan, maar als je het een goed aanpakt (muur per muur, ruimte per ruimte) is het echt wel te doen.
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
MrAcid schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 22:20:
Nee, is niet te doen. Daarom staan er twee gangpaden met lak/verf in de gemiddelde doe-het-zelf zaak.![]()
Als ik wat tips mag geven:rockerpoet schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 22:40:
[...]
Het gaat overigens alleen om het houtwerk. Vooral ook benieuwd naar de hoeveelheid tijd die een leek er aan kwijt is tov een ervaren schilder. Ik zal mij goed inlezen, weet dat het voorbereidende werk zoals afplakken, schuren en (indien nodig) gronden tijdsintensief kan zijn.
- Als je een grote emmer latex koopt (en als je alleen hout gaat doen niet relevant, maar ik zeg het toch
- Koop nooit full-retail, verf is altijd in de aanbieding (Flexa lak is nu 50% bij Gamma meen ik)
- Koop fatsoenlijke rollers, geen Action zooi, maar ook geen rollers die met goud verweven zijn
- Deel het werk op in stukken, zodat je je niet blind staart op de hoeveelheid werk
- Regel hulp (vrienden, familie). Die willen voor een pilsje echt wel helpen
- Voorbereiding is letterlijk 80% van het werk. Als je dat goed doet stelt het verven niks meer voor
- Als je een dag klaar bent, kwasten en rollers in een plastic zak (tip: PMD zak is ideaal) zodat ze niet uitdrogen
Koop daarnaast goede afplak-tape, dat scheelt een hoop ellende en kost een paar euro meer. En wat handig is om snel grote stukken vloer af te dekken: van die Tesa tape met uitvouwbare plastic eraan op een rol, ideaal spul voor een paar euro. Zit je ook niet te kutten met los papier en karton op de grond.
[ Voor 10% gewijzigd door Kuusj op 04-02-2020 22:46 ]
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Check ook even Youtube. Daar zijn ook enorm veel handige doe-het-zelf filmpjes te vinden met veel goede tips.
Pagina: 1