Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinmanno
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 31-01-2022
Ik hoor dat het mogelijk is om de boeterente van een aflossingsvrije hypotheek te verlagen, door deze eerst om te zetten naar een annuitaire hypotheek. Het gaat om een hypotheek bij de Rabo met nog een rentevaste periode van iets meer dan 10 jaar met een rentepercentage van 5,5%.Gezien de huidige rentepercentages is de boeterente aanzienlijk. (60k hypotheek levert een boeterente op van ongeveer 15k. Na omzetten verwacht ik nog een boeterente van 10k).

Heeft iemand daar toevallig ervaring mee? En zijn er nog haken en ogen om mee rekening te houden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Waarom zou dat goedkoper zijn? De vergelijkingsrente daalt dan toch ook waardoor het verschil min of meer hetzelfde blijft?

Heb zelf geen ervaring met omzetten, wel met boeterente. Daarom toch een tip: boeterente is aftrekbaar (aangezien het gewoon een rentebetaling is).

Hopelijk wist je dat nog niet want dat scheelt een hele hoop geld. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinmanno
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 31-01-2022
De boeterente berekening gaat uit van de netto contante waarde (NCW) van de hypotheek. Omdat je bij annuitair ook aflost, is de NCW van de annuitaire hypotheek lager dan bij de aflossingsvrije hypotheek (uitgaande van dezelfde rente en rentevastperiode). Daarom is de boeterente lager.

https://www.rabobank.nl/p...eding-vervroegd-aflossen/

[ Voor 13% gewijzigd door Tinmanno op 04-02-2020 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik snap ‘m nu inderdaad. Haak/oog lijken me alleen eventuele kosten voor het aanpassen van je aflosvorm, als dat meevalt is dit wel een slimme actie (weer wat geleerd, dank).

Volgens de Consumentenbond rekent Rabo er €700 voor. https://www.consumentenbo...gen-aan-de-hypotheek#no25

[ Voor 31% gewijzigd door MrAcid op 04-02-2020 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:15
Tinmanno schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 22:08:
Ik hoor dat het mogelijk is om de boeterente van een aflossingsvrije hypotheek te verlagen, door deze eerst om te zetten naar een annuitaire hypotheek. Het gaat om een hypotheek bij de Rabo met nog een rentevaste periode van iets meer dan 10 jaar met een rentepercentage van 5,5%.Gezien de huidige rentepercentages is de boeterente aanzienlijk. (60k hypotheek levert een boeterente op van ongeveer 15k. Na omzetten verwacht ik nog een boeterente van 10k).

Heeft iemand daar toevallig ervaring mee? En zijn er nog haken en ogen om mee rekening te houden.
Beetje offtopic: Rabo heeft bij mij ooit de fout gemaakt om 30 jaar vast (toen nog 26 jaar oid) gratis om te zetten naar variabel, toen 3,6% _/-\o_
Alleen adminstratiekosten á 1300 oid moeten betalen.
Daar lach ik nu nog om :P inmiddels de zaken nog iets bijgeschaafd en op 2% 10 jaar vast (nog te voorzichtig geweest, staat nu nog lager...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-09 20:45

Barrycade

Through the...

MrAcid schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 22:29:
Ik snap ‘m nu inderdaad. Haak/oog lijken me alleen eventuele kosten voor het aanpassen van je aflosvorm, als dat meevalt is dit wel een slimme actie (weer wat geleerd, dank).

Volgens de Consumentenbond rekent Rabo er €700 voor. https://www.consumentenbo...gen-aan-de-hypotheek#no25
Omzetten kost bij mij in de Rabo app 350 euro eenmalig.

Maar waarom belt TS niet gewoon even de Rabo morgen? Mijn ervaring met ze is dat ze gewoon met je meedenken in dit soort situaties.
Pagina: 1