Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:30

Standeman

Prutser 1e klasse

Topicstarter
Naar een hoop heen-en-weer gedraai aan mijn Honeywell wireless thermostaat deze winter heb ik het lumineuze idee opgedaan om een programmeerbare thermostaat aan te gaan schaffen met als extra perk dat ik misschien wat geld kan besparen. Ik loop alleen tegen een aantal vragen aan waar jullie me hopelijk mee kunnen helpen.

Ten eerste woon ik in een huurhuis en is het dus niet mijn ketel. Het is in in ieder geval een Remeha Avanta, maar verder tast ik in het duister. Het schijnt dat er nogal wat verschillen bestaan in dit type. De verhuurder heeft overigens ook geen idee wat voor ketel ik heb. De vraag is dus of het ding opentherm ondersteund en/of kan moduleren? Google/Tweakers geeft geen uitsluitsel in de links die ik kan vinden.

Aangezien jullie ook geen glazen bol hebben, een plaatje van de binnenkant:
ketel

Dan rest er nog welke thermostaat ik het beste kan kiezen? Ik heb een paar wensen:
  • Hij moet prima bruikbaar zijn zonder iemands anders computer (a.k.a. "cloud"). Het liefste heb ik dat hij helemaal geen data verstuurd naar andere partijen.
  • Ik hoef geen fancy app. Leuke extra, maar het heeft voor mij bijna 0 waarde.
  • Moet draadloos werken, zoals mijn huidige Honeywell wireless
  • Uiteraard programmeerbaar met een weekschema. Normaal gesproken is het 16 graden in mijn huis, maar wanneer mijn kinderen/vriendin er zijn verhoog ik het naar een whopping 19 graden.
  • Er is geen noodzaak voor thermostaatkranen en die gaan er ook niet komen.
Ten tweede heb ik ook nog een andere vraag. Het C.V. systeem loopt elke ~2 weken leeg. Met dat bedoel ik van 1,5 naar 0 bar en dus moet ik bijvullen. Nu had ik een lek, maar dit is al enige tijd gerepareerd, maar het heeft eigenlijk weinig geholpen. Er is nogmaals iemand langs geweest om het te controleren, maar die kon niks vinden. Mijn verhuurder reageert inmiddels een beetje lauwtjes op mijn "gezeur" en er zit weinig schot in de zaak. Ik zit me af te vragen waar al het water naar toe gaat en hoe ik dit zelf kan opsporen?

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Alle reacties

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:42
Volgens mij ondersteunen alle Avanta's Opentherm.

Ik zie wel iets anders zorgelijks: De modificatie van een extra sensor op de wisselaar ontbreekt. Heeft dit toestel uberhaupt de laatste jaren wel onderhoud gehad?

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Topicstarter
hesselbeertje schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 21:50:
Volgens mij ondersteunen alle Avanta's Opentherm.

Ik zie wel iets anders zorgelijks: De modificatie van een extra sensor op de wisselaar ontbreekt. Heeft dit toestel uberhaupt de laatste jaren wel onderhoud gehad?
Ah, dat maakt het een stuk makkelijker.

De laatste twee jaar heeft hij zeker onderhoud gehad. In zowel 2018 en 2019 volgens de stickers. Maar weid alsjeblieft uit aangezien ik (nog) bizar weinig verstand heb van CV-ketels. Waar zit de wisselaar en wat doet de extra sensor? En vooral, waarom is dit een slecht teken?

edit:
Inmiddels gekeken wat de wisselaar is. Snap ik nu.

[ Voor 4% gewijzigd door Standeman op 04-02-2020 21:58 ]

• RP6conrad
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 20:19
Toestand expansievat ? Als dit vat defect is, gaat bij opwarmen de druk sterk stijgen en kan het overdrukventiel opengaan. Bij afkoelen daalt de druk dan weer. Als het expansievat goed is, en met de juiste voordruk, heb je vrijwel geen verschil in druk tussen warm en koud systeem.

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Topicstarter
RP6conrad schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 21:57:
Toestand expansievat ? Als dit vat defect is, gaat bij opwarmen de druk sterk stijgen en kan het overdrukventiel opengaan. Bij afkoelen daalt de druk dan weer. Als het expansievat goed is, en met de juiste voordruk, heb je vrijwel geen verschil in druk tussen warm en koud systeem.
Helemaal vergeten te melden. Het expansievat is goed. Dat is gecontroleerd door de CV-meneer. Tevens zou ik denk ik wel wat moeten zien / horen mocht het niet goed zijn, dat ding hangt in mijn badkamer.

• hesselbeertje
De wisselaar is dat grote aluminium blok. Al heel wat jaren geleden is daar een modificatie op gekomen, omdat ze heel soms te heet werden en brand konden veroorzaken. In de servicesets zit dus nu een branderthermostaat, die op de wisselaar bevestigd wordt, en zo de ketel uitschakelt bij oververhitting.

Zie dit filmpje YouTube: Hoe vervang je de warmtewisselaar van een Remeha Avanta cv-ketel?, op 1:18 is ie duidelijk te zien bovenaan het aluminium blok.

Ik zit zelf in het vak, en bij het zien van een Avanta zonder deze sensor is er meestal geen onderhoud, of door beun de haas gedaan. Niet echt een veilig idee bij een gasgestookt toestel.
Standeman schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 22:00:
[...]

Helemaal vergeten te melden. Het expansievat is goed. Dat is gecontroleerd door de CV-meneer. Tevens zou ik denk ik wel wat moeten zien / horen mocht het niet goed zijn, dat ding hangt in mijn badkamer.
Aan een defect expantievat zie of hoor je niets. Hoe is deze gecontroleerd? Het is wel verdachte #1. Een lekke warmtewisselaar (in de ketel) zou ook nog kunnen.

[ Voor 25% gewijzigd door hesselbeertje op 04-02-2020 22:05 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Topicstarter
RP6conrad schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 21:57:
Klopt het dat als ik de CV goed bijvul en flink opstook, ik zou moeten merken dat het overdrukventiel open gaat?
hesselbeertje schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 22:01:
De wisselaar is dat grote aluminium blok. Al heel wat jaren geleden is daar een modificatie op gekomen, omdat ze heel soms te heet werden en brand konden veroorzaken. In de servicesets zit dus nu een branderthermostaat, die op de wisselaar bevestigd wordt, en zo de ketel uitschakelt bij oververhitting.

Zie dit filmpje YouTube: Hoe vervang je de warmtewisselaar van een Remeha Avanta cv-ketel?, op 1:18 is ie duidelijk te zien bovenaan het aluminium blok.

Ik zit zelf in het vak, en bij het zien van een Avanta zonder deze sensor is er meestal geen onderhoud, of door beun de haas gedaan. Niet echt een veilig idee bij een gasgestookt toestel.
Ok, duidelijk. Die heb ik inderdaad niet. Is dit een stok om mee te slaan (zoals een terugroepactie bij auto's) of is het "aangeraden"?
[...]

Aan een defect expantievat zie of hoor je niets. Hoe is deze gecontroleerd? Het is wel verdachte #1. Een lekke warmtewisselaar (in de ketel) zou ook nog kunnen.
Hij is gecontroleerd door hetzelfde bedrijf dat geen extra sensor in mijn ketel heeft gezet. :X

Maar het water moet volgens mijn logica toch ergens naar toe. Hoe kan het dan dat ik er niks van zie bij het vat? Er gaat elke twee weken toch een paar liter door heen. Of verdampt het allemaal?

[ Voor 15% gewijzigd door Standeman op 04-02-2020 22:20 ]

• hesselbeertje
Het water kan via het overstortventiel het riool in lopen.

Maar laat het probleem waar het is. Een lekkage in je cv systeem is het probleem van de verhuurder.

Als ie laks blijft reageren, worden ze meestal vlot wakker als je een deel van de huur inhoudt (na aankondiging natuurlijk)

[ Voor 28% gewijzigd door hesselbeertje op 04-02-2020 22:24 ]

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:43

Exigence

dnkroz

Standeman schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 22:14:
[...]
Maar het water moet volgens mijn logica toch ergens naar toe. Hoe kan het dan dat ik er niks van zie bij het vat? Er gaat elke twee weken toch een paar liter door heen. Of verdampt het allemaal?
Via het overdrukventiel. Bij opwarmen kan het water niet expanderen vanwege een lek/vol expansievat en verdwijnt uit het overdrukventiel. Bij afkoelen van de installatie blijft er zo goed als geen druk over.

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Topicstarter
Loopt het overdrukventiel via de sifon? Want daar lekt het nu als de nete. :X

Morgen maar weer de verhuurder bellen. @hesselbeertje Heb je misschien een link waarbij het plaatsen van een sensor wordt aangeraden door Remeha? Ik kan het zelf niet vinden.

[ Voor 58% gewijzigd door Standeman op 04-02-2020 23:19 ]

• hesselbeertje
Even snel gezocht, hij wordt hier https://www.remeha.nl/pro...ber-2017/voorplaat-avanta wel genoemd.

Destijds hebben de installateurs allemaal wel een mailing gehad over dit onderwerp. Hij zit ook in de serviceset toegevoegd, dus bij fatsoenlijk onderhoud (waarbij je zoals dat hoort diverse pakkingen vervangt) heb je hem bij de hand.

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Topicstarter
hesselbeertje schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 08:48:
Even snel gezocht, hij wordt hier https://www.remeha.nl/pro...ber-2017/voorplaat-avanta wel genoemd.

Destijds hebben de installateurs allemaal wel een mailing gehad over dit onderwerp. Hij zit ook in de serviceset toegevoegd, dus bij fatsoenlijk onderhoud (waarbij je zoals dat hoort diverse pakkingen vervangt) heb je hem bij de hand.
Ah, dank je. Ik zal mijn verhuurder dit meegeven.

Nu nog de keuze voor de thermostaat. Zat zelf te denken aan een pricewatch: Honeywell Chronotherm Wireless Modulation

[ Voor 16% gewijzigd door Standeman op 05-02-2020 09:57 ]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:53
Je kunt een andere honeywell kiezen met weekprogramma die ook met je huidige of nieuwe ketelmodule plaat.
Welke ketemodule heb je nu?

Ik heb een Remeha Avanta uit 2005 met een Nest op OpenTherm. Maar je wilt duidelijk geen Nest.

Mijn systeem verliest ook langzaam druk. Maar het blijkt dat er hier en daar gewoon lucht in zit omdat je bij sommige radiatoren niet bij de ontluchter kan.

Verwijderd

Standeman schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 22:14:
[...]

Klopt het dat als ik de CV goed bijvul en flink opstook, ik zou moeten merken dat het overdrukventiel open gaat?

[...]

Ok, duidelijk. Die heb ik inderdaad niet. Is dit een stok om mee te slaan (zoals een terugroepactie bij auto's) of is het "aangeraden"?

[...]

Hij is gecontroleerd door hetzelfde bedrijf dat geen extra sensor in mijn ketel heeft gezet. :X

Het is geen sensor maar een maximaal beveiliging die zetten ze in serie met je maximaal thermostaat van je wisselaar beide zijn smeltdraden die als ze eenmaal stuk zijn niet meer te fixen zijn..en vervangen moeten worden...

Voor degene die riep allu blok fout remeha is een volledig RVS wisselaar...

Ik heb zo`n extra smeltveiligheid nog wel eentje liggen (hebben tegen verzendkosten?) die zit namelijk standaard in ELKE service kit,, installeren kan iedereen.. 1 stekkertje en ding erop klemmen.

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 10:18:
[...]

Het is geen sensor maar een maximaal beveiliging die zetten ze in serie met je maximaal thermostaat van je wisselaar beide zijn smeltdraden die als ze eenmaal stuk zijn niet meer te fixen zijn..en vervangen moeten worden...

Voor degene die riep allu blok fout remeha is een volledig RVS wisselaar...

Ik heb zo`n extra smeltveiligheid nog wel eentje liggen (hebben tegen verzendkosten?) die zit namelijk standaard in ELKE service kit,, installeren kan iedereen.. 1 stekkertje en ding erop klemmen.
Dank je Maar ik laat het de verhuurder/monteur lekker uitzoeken :)

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Een Toon die geroot is. Kan opentherm en aan/uit aan.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik zou gewoon een remeha isense van MP afhalen. Hele fijne thermostaat, handig in gebruik en ondersteunt de meeste functies.

Verwijderd

Sethro schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 19:23:
Ik zou gewoon een remeha isense van MP afhalen. Hele fijne thermostaat, handig in gebruik en ondersteunt de meeste functies.
Die zijn ook draadloos te krijgen.. ik vindt het zelf erg fijne thermostaat, kan ook andere merken aansturen dus mochten ze daarna een andere ketel ophangen werkt deze alsnog.
Pagina: 1