Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• BoerFrits
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20-11 19:43
Hallo,

Ik heb een offerte liggen van verschillende zonnepanelen leveranciers, eentje daarvan heeft een offerte gemaakt op basis van Solaredge optimizers en een solaredge omvormer. Omdat ik regelmatig topics tegen kwam met een slecht geconfigureerde opstelling doordat bijvoorbeeld de verkeerde optimizers werden gebruikt vraag ik mij af of er hier mensen zijn die willen beoordelen of de mij aangeboden opstelling gaat doen wat ie moet doen.

Het gaat om een dak met een hellingspercentage van 22graden.
Het dak ligt 155 graden ten opzichte van het noorden.

In de offerte:
Solaredge omvormer SE25000 (SE25K)
Optimizers: P650 (per 2 panelen) (119 stuks)
Panelen: JASOLAR JAM6(k)(bk) 60/315 (315wp) 238 stuks

Ik begrijp dat het een iets grotere installatie is dan normaal hier besproken word, maar ik denk dat dat niet zoveel uitmaakt.

Alvast bedankt voor jullie meedenken :)

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-11 09:50
Geen schaduw=geen solaredge. Neem lekker een paar SMA omvormers.

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-11 19:23
@BoerFrits De verhalen over slecht presterende SolarEdge installaties draaien vooral om kleine residentiële installaties.
Vaak zijn deze installaties ontworpen op het randje van de technische (on) mogelijkheden van SolarEdge.

Wat is de reden dat je voor SolarEdge wilt kiezen? Check sowieso eerst op voorhand even met je verzekering voordat je een krabbel onder de offerte zet, bedrijfsmatige verzekeringen willen tegenwoordig wel eens dwarsliggen, ofwel krijg je een flinke premie verhoging, ofwel verplichten ze een systeem met AFCI (SolarEdge).

Mocht de verzekering geen eisen stellen zou ik eens kijken naar de Sma core 1 omvormers. Door de vele MPP trackers heb je ook een mooie vorm van schaduw management.

Als je toch graag SolarEdge wilt, informeer eens naar de SE82.8K.
Deze omvormer kun je zien als 3 losse 27.6K omvormers ineen. Het voordeel hiervan is dat je maar 1 AC voeding hoeft te leggen in plaats van 3, hierdoor kun je de prijs misschien wat drukken.

• BoerFrits
205Gutmann schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 21:26:
@BoerFrits

Wat is de reden dat je voor SolarEdge wilt kiezen?
uote]Niet specifiek een reden, een van de bedrijven die een offerte aanbied ziet het als de heilige graal. Zelf begin ik daar steeds meer aan te twijfelen.
205Gutmann schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 21:26:
@BoerFrits
Check sowieso eerst op voorhand even met je verzekering voordat je een krabbel onder de offerte zet, bedrijfsmatige verzekeringen willen tegenwoordig wel eens dwarsliggen, ofwel krijg je een flinke premie verhoging, ofwel verplichten ze een systeem met AFCI (SolarEdge).

Mocht de verzekering geen eisen stellen zou ik eens kijken naar de Sma core 1 omvormers. Door de vele MPP trackers heb je ook een mooie vorm van schaduw management.
Als het maar voldoet aan de NEN1010 en de sterkteberekening van het gebouw in orde is.

De andere offerte die ik heb liggen is met Akcome monopanelen 315wp en de door jou genoemde SMA core 1 omvormer.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Lees dit ook even en vraag de experts naar hun mening erover.
https://www.mcelectrical....nverter-optimiser-review/

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:00
Ik hoop dat hij ook de nieuwe gaat testen. Heb nu een SolarEdge met 12 optimizers en tot heden nog geen problemen mee gehad. Is er eigenlijk al een review beschikbaar voor de huidige omvormers? Dit zijn nog de "oude" en te herkennen aan het scherm wat niet meer op de huidige zit.

• 205Gutmann
@AUijtdehaag Het begint er een beetje op te lijken dat er een hetze tegen SolarEdge gaande is.
MCelectrical heeft deze review jaren geleden gemaakt, in tussentijd is er aan het product een hoop verbeterd.
Bovendien is het Australische klimaat niet te vergelijken met ons klimaat.
Voor specifieke toepassingen is het een mooi systeem, en om eerlijk te zijn is het voor een installateur een ontzettend makkelijk systeem.
En ook wij hebben in de tussentijd diverse problemen gehad met SolarEdge, de meeste hiervan worden door SolarEdge netjes opgelost.

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07:05

BlueTooth76

Let the sun shine!

205Gutmann schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 18:12:
@AUijtdehaag Het begint er een beetje op te lijken dat er een hetze tegen SolarEdge gaande is.
MCelectrical heeft deze review jaren geleden gemaakt, in tussentijd is er aan het product een hoop verbeterd.
Bovendien is het Australische klimaat niet te vergelijken met ons klimaat.
Voor specifieke toepassingen is het een mooi systeem, en om eerlijk te zijn is het voor een installateur een ontzettend makkelijk systeem.
En ook wij hebben in de tussentijd diverse problemen gehad met SolarEdge, de meeste hiervan worden door SolarEdge netjes opgelost.
Ik zie het niet zozeer als een hetze, eerder als het pushen van SolarEdge door installateurs in situaties waar het geen enkele meerwaarde heeft.

Er is vaak een gebrek aan noodzaak om je dak vol te leggen met stukjes elektronica die stuk kunnen gaan.

Begrijp me goed, ik heb zelf nu 1,5 jaar SolarEdge met 68 panelen en het werkt tot nu tot uitstekend maar in gevallen zonder schaduw heb je gewoon geen optimizers nodig.

Er wordt vaak gesteld "ja, maar met een optimizer kan je precies zien welk paneel stuk is".

In de praktijk is het vooral handig om te zien welke optimizer stuk is... want die gaan in verhouding véél vaker stuk dan een paneel... Het vergroot alleen je kans op defecten...

Dus nee, geen hetze.

Gewoon neutraal bekijken:

Heb ik optimizers nodig? Nee? Kies dan voor een degelijke stringomvormer.
Heb ik noemenswaardige schaduwen of vreemde dakvlakken? Mogelijk is SolarEdge daar een oplossing.

[ Voor 4% gewijzigd door BlueTooth76 op 05-02-2020 18:29 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• 205Gutmann
@BlueTooth76 Ik zie tegenwoordig in zowat elk topic wat over SolarEdge gaat de link van MCelectrical voorbij komen, met als enigste comment dat je het maar eens moet lezen.
Het voegt weinig toe aan de discussie en komt op mij over als bashen.
Ik heb als installateur al meer dan 1000 optimizers geplaatst, hiervan heb ik 2 stuks P370 defect gehad, een stuks P600, en een omvormer welke vanuit de doos defect was.
Verder krijg ik van klanten nooit klachten over niet werkende monitoring portalen, de grote Chinese jongens daarentegen, daar krijg ik bijna wekelijks wel een melding van dat de monitoring er weer eens uitligt.

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07:05

BlueTooth76

Let the sun shine!

205Gutmann schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 18:30:
@BlueTooth76 Ik zie tegenwoordig in zowat elk topic wat over SolarEdge gaat de link van MCelectrical voorbij komen, met als enigste comment dat je het maar eens moet lezen.
Het voegt weinig toe aan de discussie en komt op mij over als bashen.
Ik heb als installateur al meer dan 1000 optimizers geplaatst, hiervan heb ik 2 stuks P370 defect gehad, een stuks P600, en een omvormer welke vanuit de doos defect was.
Verder krijg ik van klanten nooit klachten over niet werkende monitoring portalen, de grote Chinese jongens daarentegen, daar krijg ik bijna wekelijks wel een melding van dat de monitoring er weer eens uitligt.
Ik had het over degelijke stringomvormers :P Niet over Chinese jongens :P

Ik begrijp je punt...

Maar het is zonde om €45 per paneel extra te betalen. Voor 3 optimizers koop je ook weer een extra paneel en dat levert wel geld op. En het blijft een extra stukje complexe elektronica op het dak, dat het 25 jaar moet volhouden en 's zomers in de zon ligt te bakken (naja, onder je paneel maar daar is het niet echt koel).

Met schaduw begrijp ik het allemaal wel, heb hier ook dakkapellen die roet in het eten gooien en het werkt allemaal prima. Maar anders was ik toch echt voor Fronius of SMA gegaan.

Ik heb op Tweakers soms SolarEdge aangeraden maar vaak ook niet.

[ Voor 10% gewijzigd door BlueTooth76 op 05-02-2020 18:37 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:16

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Bij dit formaat installaties vallen de meerkosten van solaredge enorm mee. De optimizers gaan per 2 panelen en die 27kW omvormer is relatief goedkoop ten opzichte van de string concurrentie.

Het is nog steeds duurder hoor, maar niet zoveel duurder dan een kleine (huis) installatie
BlueTooth76 schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 18:35:
[...]

Ik had het over degelijke stringomvormers :P Niet over Chinese jongens :P

Ik begrijp je punt...

Maar het is zonde om €45 per paneel extra te betalen. Voor 3 optimizers koop je ook weer een extra paneel en dat levert wel geld op. En het blijft een extra stukje complexe elektronica op het dak, dat het 25 jaar moet volhouden en 's zomers in de zon ligt te bakken (naja, onder je paneel maar daar is het niet echt koel).

Met schaduw begrijp ik het allemaal wel, heb hier ook dakkapellen die roet in het eten gooien en het werkt allemaal prima. Maar anders was ik toch echt voor Fronius of SMA gegaan.

Ik heb op Tweakers soms SolarEdge aangeraden maar vaak ook niet.

• BoerFrits
prein2 schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 07:44:
Bij dit formaat installaties vallen de meerkosten van solaredge enorm mee. De optimizers gaan per 2 panelen en die 27kW omvormer is relatief goedkoop ten opzichte van de string concurrentie.

Het is nog steeds duurder hoor, maar niet zoveel duurder dan een kleine (huis) installatie

[...]
Er zit hier ongeveer 6000 euro tussen een installatie met of zonder optimizers.

Andere vraag, Ik lees vaak iets over een benodigde opstartspanning om de omvormer aan te laten slaan. Is het zo dat een omvormer die ondergedimensioneerd word eerder aanslaat? dus 75kwp met een 50kw omvormer (sma core1 stp40-50) versus bijvoorbeeld 75kwp met 3x solaredge 25k?

• prein2

prein2

BoerFrits schreef op maandag 24 februari 2020 @ 22:30:
[...]

Er zit hier ongeveer 6000 euro tussen een installatie met of zonder optimizers.

Andere vraag, Ik lees vaak iets over een benodigde opstartspanning om de omvormer aan te laten slaan. Is het zo dat een omvormer die ondergedimensioneerd word eerder aanslaat? dus 75kwp met een 50kw omvormer (sma core1 stp40-50) versus bijvoorbeeld 75kwp met 3x solaredge 25k?
Dat gaat op stringniveau. Ook dit is een typisch 'kleine installatie' probleem, aangezien een 3 fase omvormer typisch/optimaal 750 volt wilt. Jij hebt zoveel panelen dat je die altijd wel in goede strings kunt onderverdelen

• BoerFrits
Hoe denken jullie over onderdimensioneren van de omvormer? Heb nu in gedachten om 83000 kwp op het dak te leggen. Volgens de designer van Sma kom je dan met de stp50-40 op een jaaropwek van ongeveer 75000 kwh. De omvormer kan Max 50 kw AC leveren. Zelf dacht ik dat wanneer straks het salderen eraf is je niet zoveel hebt aan de hoge piek opbrengsten. Maar veel meer aan een vlakkere curve over de dag. Die je met deze setup eerder bereikt.

Ik zat dat te denken aan 22 315wp panelen per string. En dat keer 12.

[ Voor 7% gewijzigd door BoerFrits op 01-03-2020 22:22 ]

• prein2

prein2

Je gaat met een kleinere omvormer niet beter een vlakke curve krijgen. Je krijgt de hoge pieken niet, maar niet (of verwaarloosbaar voor de puristen) extra opbrengst op andere momenten.
Dat betekent dat je simpelweg energie niet gaat opwekken die je wel kàn opwekken.

Over het algemeen kun je zeggen dat iets onderdimensioneren geen enkel probleem is, want je hebt nu eenmaal niet zo vaak de ideale omstandigheden. Jij hebt het nu over >50% onderdimensioneren, dat is m.i. wel wat veel.
Aan de andere kant, het is wel optimaal qua prijs, want anders kom je bijna altijd uit op 2 omvormers wat zowieso duurder is.

Als je het invoert in de SMA design tool, dan kun je zien wat je verliest aan verwachtte opbrengst, dat gecombineerd met de meerprijs geeft wat info. Salderen heeft daar niet zoveel mee te maken, je gaat toch wel terugleveren op momenten. Dus puur kijken wat de extra kWhs opbrenst aan extra installatiekosten oplevert. Dan kun je, in combinatie met de prijs die je er voor krijgt een terugverdientijd berekenen.

• BoerFrits
@BoerFrits
Heb je een foto van het resultaat?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0TktCl17U6Rb5yaQLTyxS_tx3ec=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G49OBwLv10Uf35LQywmbKj8R.jpg?f=fotoalbum_large

• BoerFrits
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ga_NxIkJdyQwk-KJtECgpGxLU_8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7TnOZ0HxMAHcxEXMvLHwKz5p.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XVLk8BM8hgQGkSSq-EsaDrFv4e0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RkDTzFC6r74TUK5ERA7lD5cb.jpg?f=user_large

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:54
Mooie installatie.
252 panelen, hoe verdeeld qua string indeling?
SDE+ of salderingsregeling?
Wat is je netaansluiting? 1 aansluiting voor zakelijk en woning samen?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• AUijtdehaag
  • Niet online
Goede keuze...

Ben wel benieuwd of je zelf ook iets aan logging doet, buiten het standaard portal?

• BoerFrits
busscherski schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 10:09:
Mooie installatie.
252 panelen, hoe verdeeld qua string indeling?
SDE+ of salderingsregeling?
Wat is je netaansluiting? 1 aansluiting voor zakelijk en woning samen?
14 strings met 18 panelen. Omvormer heeft 12 aansluitingen, de laatste 2 aansluitingen hebben allebeide 3 strings onder hun hoede. Verder 3x80 aansluiting dus salderen. Tot nu toe ongeveer 45% direct verbruik aldus SMA ENERGY METER. Prognose 75000 kwh opbrengst. Een aansluiting voor woning en zakelijk.

• BoerFrits
AUijtdehaag schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 10:20:
Goede keuze...

Ben wel benieuwd of je zelf ook iets aan logging doet, buiten het standaard portal?
heb zowel EnnexOS en SunnyPortal gekoppeld. Er zit een Sma data manager en energy meter tussen om eigen verbruik inzichtelijk te maken. En om in de toekomst makkelijker apparatuur te gaan schakelen op basis van opgewekt vermogen

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:08
Er had aan de rechterkant nog wel een rijtje bij gepast ;) Zit er actieve koeling in die omvormer, want kan me voorstellen dat het best stoffig is vlak bij die voersilo's?

• AUijtdehaag
  • Niet online
BoerFrits schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 10:24:
[...]

heb zowel EnnexOS en SunnyPortal gekoppeld. Er zit een Sma data manager en energy meter tussen om eigen verbruik inzichtelijk te maken. En om in de toekomst makkelijker apparatuur te gaan schakelen op basis van opgewekt vermogen
Meteen het hele pakket dus... ;)

Maar je kan eventueel zelf ook nog loggen op je eigen "odroid C4 of N2+"
En aan de hand van de gegevens kan je er ook domotica aan koppelen via bijvoorbeeld Home Assistant.

Ik hou me normaal gezien bezig met kleine(re) installaties uitlezen, maar dit is ook wel interessant O-)

• BoerFrits
AUijtdehaag schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 10:30:
[...]

Meteen het hele pakket dus... ;)
Jep. Enigste nadeel was en is is de zeer beperkt ondersteuning vanuit de leverancier. Ondanks dat ze officieel SMA dealer zijn hebben ze de laatste jaren alleen maar solaredge verkocht. En zodoende wisten ze het bestaan van EnnexOS niet eens. Ik heb dan ook zo ongeveer zelf alles gekoppeld met behulp van de YouTube filmpjes van SMA. Dus energymeter aan de smart data manager en aan ennexOS etc. Wel leerzaam dat wel :Y

• BoerFrits
Nielson schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 10:26:
Er had aan de rechterkant nog wel een rijtje bij gepast ;) Zit er actieve koeling in die omvormer, want kan me voorstellen dat het best stoffig is vlak bij die voersilo's?
Klopt. Als ik ooit nog ga SDE'en of ik wil meer op zuid om wat voor reden ook kan dat. Daarom dus niet gecentreerd op het dak. Voor nu nog niet zo interessant. Omvormer heeft wel wat ventilators ingebouwd. Stof van silo's is er niet echt daar. Producten worden afgevoerd met een vijzel. Meeste stofvorming op plekken waar het vrij valt.

• busscherski
Ik weet niet of SDE++ ook achteraf kan maar zo ja meteen aanvragen. Of je er gebruik van gaat maken zie je later wel.

Een melkveehouderij plus woning verbruikt doorgaans toch niet veel meer dan 35.000 kWh per jaar of heb ik dat mis?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• BoerFrits
busscherski schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 11:06:
Ik weet niet of SDE++ ook achteraf kan maar zo ja meteen aanvragen. Of je er gebruik van gaat maken zie je later wel.

Een melkveehouderij plus woning verbruikt doorgaans toch niet veel meer dan 35.000 kWh per jaar of heb ik dat mis?
Verbruik is erg afhankelijk hoe het bedrijf eruit ziet. Zijn er al veel machines gelectrificeerd, of wordt er nog veel met diesel gedaan etc. Maar meeste invloed heeft hoeveel melk er geproduceerd wordt. Dit moet gemolken en gekoeld worden. Voor het melkproces is best veel stroom nodig, denk aan warm water, vacuüm, perslucht en procescomputers. Koeling gaat ook hard. Met water koelen we de melk tot 20 a 15 graden maar de rest tot 4 graden gaat elektrisch. Voor de rest hebben wij nog ventilatoren die in de zomer de koeien koelen, eigen watervoorziening die water op pompt en reinigt. Een mestscheider etc. Met elkaar komen we toch op 75000kwh per jaar aan verbruik. Dat verbruik is gemiddeld voor onze omvang

• busscherski
Oja, wellicht vergelijk ik met een kleiner bedrijf. Elektrische mestscheider heeft ook niet iedereen.

Nu is gas nog goedkoop en saldering goed.

Maar misschien kun je in de toekomst warm water maken met een warmtepomp, midden overdag want dan heb je PV genoeg.
Of misschien de melk een graadje koeler midden overdag?

• 205Gutmann
busscherski schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 11:06:

Voor SDE+ subsidie heb je een aansluiting nodig >80 ampère.
En achteraf aanvragen is helaas niet mogelijk, op het moment dat je een aanvraag indient mag er nog geen ondertekende opdracht zijn verstrekt.
De aanleg van de installatie mag pas aanvangen na goedkeuring van de aanvraag.

• BoerFrits
Heel blij met m`n installatie.

Helaas toch problemen met de spanning die vaak opliep vorige zomer naar boven de 253v. Gelukkig had heeft m`n buurman wel op 2 adressen in de straat SDE aangevraagd en ging de netbeheerder daarvoor een 2 de trafo in de straat plaatsen en de al bestaande trafo vervangen. Dit was in oktober, toen geen last meer gehad van overspanning. Tot het de laatste tijd weer mis was. Contact met de netbeheerder gehad. Die hebben gemeten en het probleem toegegeven. Waarschijnlijk moet de kabel die vanaf de straat/mijn oprit naar de trafo gaat vervangen worden (kabel vanaf de meterkast tot de straat is al vervangen tijdens de meterverzwaring). Omdat ik het toch wel zonde vond dat de omvormer er met mooi weer regelmatig uitklapt heb ik nu een Volt-Watt response ingesteld, beetje een noodoplossing maar zodra het voltage nu richting de 252v gaat bouwt de omvormer het vermogen af, zodra het voltage weer zakt omdat er een machine of wat dan ook aanslaat gaat ie weer naar vol vermogen :)

YouTube: Tech Tip: Configuring a Volt-Watt response using the Data Manager M

bovenstaand filmpje gevolgd. werkt nu mooi :*)

• busscherski
@BoerFrits
Goed opgelost. Een Goodwe 3 fase model heb ik hetzelfde out of the box zien doen.
Wanneer gaat de netbeheerder de kabel in de straat upgraden? Over hoeveel meter gaat het?

@Sennamph1938
Heb je nieuwe optimiser voltage grafiekjes?

• BoerFrits
@busscherski Volgens Enexis kan het nog wel n jaartje duren voor het aangepakt word. Gaat om ongeveer 100 meter. Dus daarom ook deze oplossing.

• Cklaver
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:09
Mooie oplossing! Ik heb hetzelfde probleem op mijn solaredge omvormers. Zou er een soort gelijke ‘ volt to watt restriction ‘ optie zijn?

Mijn omvormers vallen meerdere keren per dag uit door de slechte kabel van trafo naar huis adres (randje buitengebied)

• BoerFrits
intussen poosje verder. Installatie werkt verder prima.

Zit wel met de gedachten om ergens extra panelen te gaan leggen. Verbruik is intussen een 10000 kwh per jaar hoger en dat zie ik komende jaren alleen maar groeien.

Nadeel is dat we een 3x80 aansluiting hebben. Kunnen dus maximaal ongeveer 50kw het net oppompen.

Misschien een Oost-West opstelling erbij om buiten de huidige piek in opwekking meer te kunnen doen?

• busscherski
Is je netspanning nog hoog?
Wat voor daken heb je nog ter beschikking?
Je huidige 50 kW omvormer heeft al flink wat Wp, die verder uitbreiden met panelen in dezelfde richting lijkt me niet zo voor de hand te liggen.
Max vermogen dat door je zekeringen kan (als die op een koele plek hangen en goede ventilatie hebben) is ongeveer 3 x 80 A x 245 V x 1.1 = 65 kW. 245 V netspanning want bij vol vermogen zal je netspanning hoog zijn. Die factor 1.1 omdat zekeringen ook langdurig meer kunnen doorgeven dan de nominale waarde.
(ik ken zelfs een installatie met een 25 kW omvormer en ruim 31 kWp zuid achter 3x25A, al zit die wel relatief dichtbij de trafo, ik snap ook niet hoe dat kan)

Nu heb je toch al domotica dus kun je een van de omvormers dynamisch begrenzen zodra de teruglevering teveel wordt, je kunt de grens bijvoorbeeld bij 60 of 65 kW leggen.
Afhankelijk van je typische verbruik op de beste 4 uren van lente en zomerdagen kun je dan een omvormer kiezen. Bijvoorbeeld 25 kW.
En afhankelijk van je daken daar weer een bepaald aantal Wp bij.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:12
@BoerFrits lijkt ook nog een behoorlijk verbruik te hebben (45% eigen verbruik van een 75kW installatie op een 50kW omvormer - dat is best netjes);

Hoeveel is dat in de zomer bij piekopbrengst?

Kan zomaar zijn dat de 25kW omvormer die @busscherski suggereert niet eens geknepen hoeft te worden.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• BoerFrits
busscherski schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 22:50:
Is je netspanning nog hoog?
Wat voor daken heb je nog ter beschikking?
Je huidige 50 kW omvormer heeft al flink wat Wp, die verder uitbreiden met panelen in dezelfde richting lijkt me niet zo voor de hand te liggen.
Max vermogen dat door je zekeringen kan (als die op een koele plek hangen en goede ventilatie hebben) is ongeveer 3 x 80 A x 245 V x 1.1 = 65 kW. 245 V netspanning want bij vol vermogen zal je netspanning hoog zijn. Die factor 1.1 omdat zekeringen ook langdurig meer kunnen doorgeven dan de nominale waarde.
(ik ken zelfs een installatie met een 25 kW omvormer en ruim 31 kWp zuid achter 3x25A, al zit die wel relatief dichtbij de trafo, ik snap ook niet hoe dat kan)

Nu heb je toch al domotica dus kun je een van de omvormers dynamisch begrenzen zodra de teruglevering teveel wordt, je kunt de grens bijvoorbeeld bij 60 of 65 kW leggen.
Afhankelijk van je typische verbruik op de beste 4 uren van lente en zomerdagen kun je dan een omvormer kiezen. Bijvoorbeeld 25 kW.
En afhankelijk van je daken daar weer een bepaald aantal Wp bij.
Nee spanningsklachten zouden nu niet mogen voorkomen, kabel vanaf straat naar trafo is 2 weekjes terug vervangen. Enexis geeft echter aan dat de spanning op de 10KV na de trafo soms ook te hoog oploopt 8)7 dus dat werd hier het volgende project.

Alleen nog maar zuid daken beschikbaar, enigste oost west dak is asbest en dat wil ik eerst saneren, en de vraag is dan of die schuur uberhaubt blijft bestaan. Zit zelf te denken om een klein stukje land op te offeren voor oost west opstelling.

• BoerFrits
Ronald schreef op woensdag 29 december 2021 @ 00:05:
@BoerFrits lijkt ook nog een behoorlijk verbruik te hebben (45% eigen verbruik van een 75kW installatie op een 50kW omvormer - dat is best netjes);

Hoeveel is dat in de zomer bij piekopbrengst?

Kan zomaar zijn dat de 25kW omvormer die @busscherski suggereert niet eens geknepen hoeft te worden.
Ergens tussen de 12 en 15kw op zonnige dagen.

Ik zou dus kunnen redeneren, 50+25 kw opbrengst, 15 eigen verbruik is 60kw leveren?

• Ronald
Correct, wat je direct zelf verbruikt gaat niet door de meter... en belangrijker niet door die 80A zekeringen.

Als je levert bij 245V zoals de berekening van @busscherski blijf je tot 59kW onder de 80A.
Blijft de netspanning lager, dan een paar kW minder.

Dus 75kW productie - 15kW verbruik ~= 59kW: gaat goed.

En dan hebben zekeringen marge voor ze eruit gaan... Al wil je dat vanwege de bedrijfsvoering echt wel voorkomen vermoed ik. (Wat voor hoofdzekeringen worden er bij 80A gebruikt ?)

Als je de bedrijfsvoering ook nog kan sturen dat het grootste verbruik tijdens de zonuren is... Helemaal te gek natuurlijk.

Veldopstelling O-W is in theorie een optie, maar ik heb de indruk dat 30 graden al steil is.
Even gevisualiseerd: https://www.thomasberger....2=25000&temp_coeff2=-0.48

Hoe steiler de opstelling, hoe meer land het kost. vanwege rij-tot-rij beschaduwing.
Zijn installaties op dak op deze schaal ook vergunningvrij? Op land in elk geval niet voor zover ik weet...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Ronald
En nog een optie: Is het mogelijk de woning zonder al te duur graafwerk een eigen aansluiting te geven (lees kan en wil Enexis dat leveren)? Dan pak je er toch even 17KW bij; en de jaarlijkse kosten van een 3x25A zijn negatief.

• busscherski
Je zou ook voor een wat steiler zuid dak kunnen kiezen. Of een noord dak dat vrij plat is.

• busscherski
Of zelfs een zuid gevel (officieel vergunningsplichtig maar als het vanaf de straat niet zichtbaar is...)

• busscherski
Of oostwest 90 graden bifacial panelen.
Ideale match icm landbouw?

https://www.trouw.nl/duur...dkoopste-stroom~b1f87734/

Edit:
Wel een mooie curve. Gesimuleerd met 50 kWp aan panelen die aan beide kanten evenveel produceren. En je landbouwgrond doet het ook nog goed.

https://www.thomasberger....2=50000&temp_coeff2=-0.48

[ Voor 47% gewijzigd door busscherski op 29-12-2021 19:34 ]

• BoerFrits
Ronald schreef op woensdag 29 december 2021 @ 09:39:
En nog een optie: Is het mogelijk de woning zonder al te duur graafwerk een eigen aansluiting te geven (lees kan en wil Enexis dat leveren)? Dan pak je er toch even 17KW bij; en de jaarlijkse kosten van een 3x25A zijn negatief.
Heb er even over nagedacht, maar loop toch tegen paar dingen aan. De kabel naar de oude aansluiting ligt er nog maar is er niet een in de categorie die Enexis wil gaan hergebruiken denk ik, oude teer kabel, te kort afgeknipt bij verplaatsen meter. Komt bij dat ik liever geen grote vermogens meer door de woning wil. Dus dan kom je aan serieus graafwerk.

• BoerFrits
busscherski schreef op woensdag 29 december 2021 @ 10:25:
Je zou ook voor een wat steiler zuid dak kunnen kiezen. Of een noord dak dat vrij plat is.
Heb nog wel zuid en noord dak, maar zuid ljikt me meer van hetzelfde en noord is opbrengst zeer matig?

• BoerFrits
busscherski schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:56:
Of oostwest 90 graden bifacial panelen.
Ideale match icm landbouw?

https://www.trouw.nl/duur...dkoopste-stroom~b1f87734/

Edit:
Wel een mooie curve. Gesimuleerd met 50 kWp aan panelen die aan beide kanten evenveel produceren. En je landbouwgrond doet het ook nog goed.

https://www.thomasberger....2=50000&temp_coeff2=-0.48
Hoe marktrijp zijn die bifacial panelen? Ik wil er wel graag lang plezier van hebben dus laat me niet graag lenen voor experimentele producten :)

• BoerFrits
Heb op sunnydesign opzet gemaakt met 45 west en 45 oost met een SMA 25000 TL30. 375 wp panelen.
Verwachte opbrengst rond de 27000kwh. Hoeveel ruinte zou zoiets innemem als ze op een veld komen te liggen. Ik had zelf bedacht dat je er een soort dakjes van maakt? zoals dit https://www.google.com/ur...q676OlfUCFQAAAAAdAAAAABAD

• busscherski
BoerFrits schreef op maandag 3 januari 2022 @ 08:54:
[...]
Heb nog wel zuid en noord dak, maar zuid ljikt me meer van hetzelfde en noord is opbrengst zeer matig?
Voor een snelle indicatie kun je een tabel zoals https://tweakers.net/g/fo...01F18EaSx%2Ffull.jpg/img] gebruiken.

20 graden richting zuid levert dan op jaarbasis 97% van het theoretische maximum. Het is al vrij plat dus relatief gezien zal de opbrengst al enigszins over de dag verspreid zijn. Maar goed, door je beperkte netaansluiting zal dit dus iets meer aftoppen dan de andere opties. Zo blijft er bijvoorbeeld 90% over.

Een 20 graden noord dak haalt 70%, 22 graden eerder 68%. Ik zie geen situatie waar dit beter is dan zuid.

Oost-west 45 graden helling haalt ongeveer 77%, topt wellicht af tot 75% oid, maar in ruil daarvoor start het wat vroeger en gaat wat langer door. Ook als het gewoon op dak kon lijkt dit me nog niet zo snel gunstiger als alles gewoon zuid. Vergeet niet dat je bij veldopstelling vergunning moet aanvragen en er grond aan kwijt bent. Op de grond zul je met deze helling denk ik een flinke tussenruimte moeten laten, bijvoorbeeld zoveel dat je de grond ook kunt benutten voor teelt van gras? Dus dat je er met de trekker tussendoor kunt? Of anders beter platter leggen. Maar bijvoorbeeld oostwest 20 graden is qua karakteristiek niet zo heel veel anders dan zuid 20 graden.

Oostwest 90 graden haalt per kant 48% van het theoretische maximum. Als je een bifacial paneel kunt vinden dat je verticaal mag monteren en aan elke kant evenveel opwekt is dat dus samen 96%. En dat hoeft nauwelijks af te toppen omdat de opwekking het tegenovergestelde is van je zuid opstelling.
Probleem is dat ik niet weet waar je geschikte panelen kunt kopen.
En uiteraard is dit ook vergunningplichting en is de benodigde tussenafstand zodanig dat je het zo moet inrichten dat je er bijvoorbeeld met de trekker tussendoor kunt om gras te maaien oid. Deze opstelling is vanaf luchtfoto's overigens denk ik vrij lastig te identificeren als zonnepanelen.
BoerFrits schreef op maandag 3 januari 2022 @ 08:56:
[...]

Hoe marktrijp zijn die bifacial panelen? Ik wil er wel graag lang plezier van hebben dus laat me niet graag lenen voor experimentele producten :)
Bifacial panelen op zich zijn gewoon te koop. Het type dat ik aanhaal moet dan volledig bifacial zijn en geschikt voor verticale montage. Ik weet niet waar je die koopt maar het lijkt me niet experimenteel.

• Ronald
Ik heb een privaat kopietje van PVCalc die wat meer oppervlakken aan kan...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A0FhXEUcj5cj0_50pLFDtr1Czp8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z9tRgo3rK2hMQKFvq6boDr0q.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yf9_W7f9eStQrWrO8Vt-W9gVmKY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H4vxz1fnm2Ds886zSfm2jdoh.png?f=fotoalbum_large

LG Neon 2 roept 70% bifaciality factor: https://www.lg.com/global...072cells(LGxxxN2T-V5).pdf

Poor-mans bificial? Rug-aan-rug normale panelen dus? De vraag is of dat überhaupt veel duurder gaat zijn...

Probleem is niet of de tractor er tussen door kan.... zo dicht wil je ze denk ik niet bij elkaar hebben.

• busscherski
Ronald schreef op maandag 3 januari 2022 @ 20:35:
Probleem is niet of de tractor er tussen door kan.... zo dicht wil je ze denk ik niet bij elkaar hebben.
Als je gaat voor gecombineerd PV-landbouw gebruik zou je het misschien zo kunnen inrichten dat de trekker met schudder er tussendoor past. Met 14 meter tussen de rijen zal de schaduw in de ochtend en avond toch zeer beperkt zijn neem ik aan. Daarnaast laat dit ook weer een beetje ruimte voor natuur onder de panelen.

• busscherski
Ronald schreef op maandag 3 januari 2022 @ 20:35:
Ik heb een privaat kopietje van PVCalc die wat meer oppervlakken aan kan...

[Afbeelding]

[Afbeelding]

LG Neon 2 roept 70% bifaciality factor: https://www.lg.com/global...072cells(LGxxxN2T-V5).pdf

Poor-mans bificial? Rug-aan-rug normale panelen dus? De vraag is of dat überhaupt veel duurder gaat zijn...

Geweldige curves. Ik heb het omvormer aftoppen (rood) en daarvoor gecorrigeerde totale opbrengst (beige) op momenten dat er voldoende direct eigen verbruik is er bij in getekend. Grappig om te zien dat er op deze dag wanneer de zon op z`n hoogst staat er midden overdag een best diepe dip ontstaat. En dat de oostwest 90 graden panelen het nog best goed doen.
Als je alleen naar deze dag zou kijken kan er naast het 90 graden helling oost-west ook nog wel wat zuid bij.

edit:
plaatje bijgewerkt

edit2:
nog een keer het plaatje bijgewerkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cb_68E9hS_l6OMfJsBbA4IiSgZY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MCFRZKGAg5qB2lMSA2FkHnpR.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door busscherski op 03-01-2022 22:00 ]

• BoerFrits
Bedankt iedereen voor het meedenken en het geven van inzichten.

het combineren van (bificiale) panalen is praktisch nog maar matig haalbaar. Ja het kan maar icm met de teelt van gras loop je tegen veel beperkingen. Dat word de keuze niet.

Panelen op een loos hoekje gras ging eerst door mijn gedachten om zo een Oost West opstelling te kunnen maken. Maar dat voordeel is niet super groot. Komt bij dat een gespreidere opwek mooi is maar nog niet super interresant ivm salderen. Daarnaast nog de mogelijke vergunninsplicht.

Houd ik over een aantal zuid en noord daken.

Meer panelen op zuid kan, maar brengt zich mee dat voor die daken een sterkte berekening gemaakt moet worden. Het zijn oudere panden dus de kans dat er dan aanpassing aan de constructie gemaakt moet worden acht ik redelijk groot. Dan lopen de kosten alweer aardig op.

Dan een set op noord. Die kunnen dan op hetzelfde gebouw als waar mijn zuid set op ligt.

Enigste vraag is dan wat voor setup het interresante is. Een 25000 kwh opwek zou het mooist zijn.

• busscherski
het combineren van (bificiale) panalen is praktisch nog maar matig haalbaar. Ja het kan maar icm met de teelt van gras loop je tegen veel beperkingen. Dat word de keuze niet.
Snap ik ook wel, totaal niet handig om met machines van allerlei breedtes er tussendoor te moeten.
De situaties waar we het toegepast zien hebben misschien weidegang oid en hoeft nauwelijks gemaaid te worden. Ik vond het toch leuk om even over na te denken.
Enigste vraag is dan wat voor setup het interresante is. Een 25000 kwh opwek zou het mooist zijn.
Zuid: 25000 kWh / 0.85 / 0.97 = 30321 Wp
Noord: 25000 kWh / 0.9 / 0.68 = 40850 Wp

0.9 voor de opbrengstfactor, in geval van zuid 0.85 omdat die wat meer aftopt.

In beide gevallen dan +/- een 20 kW omvormer.

edit:
Kun je voor 10500 Wp je schuur laten narekenen en verstevigen? Ik denk het niet.

[ Voor 5% gewijzigd door busscherski op 04-01-2022 19:41 ]

• BoerFrits
busscherski schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 19:37:
[...]

Snap ik ook wel, totaal niet handig om met machines van allerlei breedtes er tussendoor te moeten.
De situaties waar we het toegepast zien hebben misschien weidegang oid en hoeft nauwelijks gemaaid te worden. Ik vond het toch leuk om even over na te denken.

[...]

Zuid: 25000 kWh / 0.85 / 0.97 = 30321 Wp
Noord: 25000 kWh / 0.9 / 0.68 = 40850 Wp

0.9 voor de opbrengstfactor, in geval van zuid 0.85 omdat die wat meer aftopt.

In beide gevallen dan +/- een 20 kW omvormer.

edit:
Kun je voor 10500 Wp je schuur laten narekenen en verstevigen? Ik denk het niet.
Thanx, Heb in sunny design nu 108x 375wp panelen met een SMA tripower 25000tl30. Zou ongeveer 25000 kwh moeten doen.

Is 375wp nog gangbaar? of doen we al meer tegenwoordig?

• busscherski
Groot verschil in efficientie is er niet bij nieuwe panelen.
Meer Wp is gewoon groter. Grotere panelen hebben minder bevestigingsmateriaal nodig. Zoek maar even.
Hier even 2 vrij willekeurige suggesties.

https://www.winkelman-zon...85wp-mono-perc-zwart.html

https://www.winkelman-zon...-perc-zilver-frame-h.html

• Ronald
Okay, dit zal niet geschikt zijn voor de grasteelt van @BoerFrits, maar ik kwam het tegen, mooi idee!

https://solarmagazine.nl/...mbineerd-met-strokenteelt
https://solarmagazine.nl/...arieert-sterk-per-locatie

• BoerFrits
Intussen poosje verder, en zoals het nu lijkt wordt de set komende paar maanden ergens gelegd,

het worden ongeveer 104 panelen met een SMA omvormer van 25kw.

Omdat ik dan uiteindelijk meer omvormer vermogen hebt dan mijn hoofdaansluiting (3x80) aan kan wil ik proberen om warm water te gaan maken aangestuurd door mn SMA data manager M.

Tot nu toe had ik in mn bedrijf 4 gasverbruikers, 3 boilers en een gevelkacheltje.

De 1ste boiler maakte warm water voor het reinigen van de melkkoeltank. Die is vervangen door een elektrische stiebel eltron 300 liter boiler. Dit water moet minimaal 80 graden zijn dus een warmtepomp viel al af.

2 de boiler is niet vervangen maar simpelweg uitgezet, Dit water gaat naar de melkrobot die er de machine intern mee reinigt, 2x per dag. De melkrobot ontvangt het water en als het niet warm genoeg is warmt ie het zelf bij. Omdat we tot nu toe geen kwh`s over hadden was dit dus altijd nog op gas.

de 2 bovenstaande ontvangen water van ongeveer 40 graden. De koelmachine van de melkkoeltank is verbonden met een warmtewisselaar die weer rouleert in een 300 liter vat, die wordt dus door de melk al mooi stukje opgewarmd.

Het gevelkacheltje is voor een klein kantoorje met omkleedruimte, daar heb ik een elektrisch convector kacheltje neergehangen van 1500 watt.

3de boiler was voor een kraan om emmers mee te wassen, en in de omkleedruimte om handen te wassen. Daar heb ik nou een elektrische doorstroomboiler neergehangen van 27kw.

Al met al dus van het gas af bedrijfsmatig.

Om nou mn eigen opgewekte stroom nog te kunnen gebruiken en te voorkomen dat mn omvormers gaan aftoppen wil ik dus graag wat aan kunnen gaan sturen.

Ik heb straks 75kw omvormer capaciteit, en er kan ongeveer 57kw het net opgepomt worden. zelf gebruik ik gemiddeld 9 a 10kw per uur met mooi weer. Dan houd ik nog 8kw over om iets mee te doen. Zelf dacht ik eraan om die boiler van 300 liter aan te sturen. Of zorgen dat het warme water om te douchen in de woning bij voldoende pv vermogen uit de doorstroomboiler komt ipv uit de gasketel in de woning zelf. Op zich goed te realiseren mits ik met die data manager m fatsoenlijk dingen kan aansturen. Iemand daar ervaring mee?

• busscherski
Als de netspanning geen probleem wordt kan er met gemak 12% meer stroom dan nominaal door die zekeringen.

Bijvoorbeeld 3 x 80 A x 1.12 x 245 V = 66 kW. Kortstondig (een kwartier ofzo) kan er nog meer stroom door. Daarmee ben je er wel. Jij hebt altijd wel een behoorlijk verbruik.

Ik ken een bedrijf met een 3x25A aansluiting, 25 kW omvormer met 31 kWp richting zuid en vrijwel geen verbruik in het weekend. Daar gaat de zekering er bijna nooit uit.

Zelf zou ik dus in jouw geval de moeite niet nemen om hiervoor met domotica aan de slag te gaan. Dan doe je het om op papier te voldoen. In werkelijkheid heb je geen probleem.
Het nobele is wel dat als je netjes binnen je 80 A blijft, het net minder belast wordt dus blijft er wat capaciteit over voor nog wat panelen bij je in de buurt. En je netspanning blijft lager.

Maar ik snap het ook heel goed als je wel iets wilt doen. Maar ga dan wel stroom door de hoofdzekering meten en niet sturen op vermogen.

Heeft die elektrische boiler een contact om in geval van veel PV heter dan 80 C te worden? Eventueel met een domotica sturing, danwel een simpele timer (betrouwbaarder, bijna even effectief).
Ook je omkleed ruimte kun je extra warm stoken bij overschot, desnoods alleen aan doen bij overschot en er een IR paneel bij hangen om te gebruiken wanneer er ook echt iemand is.

Zelf zou ik het interessant vinden om het verbruik van het elektrische kacheltje en de elektrische boiler te meten.
-Misschien kan het toch uit om een warmtepomp boiler in serie te zetten. Dan heb je alvast 60 graden water, al kunnen propaan warmtepompen al tot 75 graden, ik ken alleen geen groot model. Wel een model kiezen dat voldoende vermogen heeft om ook bij koude buitenlucht bijna elke dag weer op 60 graden te komen. (legionella)
-Dat elektrische kacheltje zul je denk ik erg weinig nodig hebben als de zon fel schijnt. (sterker nog, ik denk dat je ook met de beste domotica het merendeel van die energie moet inkopen na de salderingsregeling is afgebouwd) Als de omgeving niet te corrosief is kan een airco misschien ook uit.
Meten is weten.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik maak voor mijn tapwater (450 ltr RVS vat met hygienespiraal), gebruik van een Technische Alternative EZ3 controller met een traploos gestuurde verhitter (max 3000 watt - 1 fase)
https://www.ta.co.at/en/x...able-controllers/can-ez3/

Dit gaat volautomatisch, op basis van terug geleverd vermogen. (heb een 3-fase aansluiting)

De Ez3 praat ook modbus, al heb ik daar weinig nog mee gedaan.
Ik heb wel geexperimenteerd met het vermogen terugschroeven van een SMA, op basis van "wirkleisitung"
In Dld, mag men max 70% terugleveren van het omvormer vermogen. Met een slimmigheidje gaat daar dan eerst het eigen verbruik nog vanaf.
YouTube: TAPPS2 Programmierbeispiel "Wechselrichter Wirkleistung begrenzen"
Andersom zou volgens mij ook mogelijk zijjn, dus op basis van modbus (RTU) gegevens uit de Manager, de heater aansturen in de logica van de ez3

Ez3 is volledig programmeerbaar. Ook uit te breiden via de canbus met allerlei transmitters zoals druk, temperatuur en flow
Er zijn diverse stroomklemmen op aan te sluiten. (de EZ3 meet dus je teruglevering en regelt daar op)

Erg leuk speelgoed
Een CMI, kan je uitlezen via json eventueel. En alle bestanden uploaden via ethernet (firmware en configuraties)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Anqe2OnKLBJKAu1n8UCHg_ukPiA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BmNYTCeY6PnbKlE8LshECwzY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7dv2Y4SSYpZYnSl4N0XbyBcDFs4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fW0zvvc9RP0BdRZxGrcdt0iq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O0ziywqQi1cL-y1IBUXB3jWoUY8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3g26X8w9HKvMRiJfhcWIDZIL.jpg?f=fotoalbum_tile

In de gratis Tapps2 software zit ook een simulatiefunctie ingebouwd, zodat je eerst kan testen met de programmering.

[ Voor 34% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-04-2022 18:48 ]

• BoerFrits
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OcKXKg3twiROKDd-nNo8cplgCiI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/paseftCshaS11KwsWqDmIPcA.jpg?f=fotoalbum_large

Noord setje vandaag gelegd. Volgende week de installateur nog even in de meterkast en dan kan ie los
Pagina: 1