Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuksin
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 29-08-2022
Het zal ongetwijfeld dagelijks gevraagd worden, maar ik kon de vorige betreffende thread niet vinden.
Ik ben zelf een PC in elkaar aan 't denken en het gaat me vrij degelijk af, maar er zijn me nog een paar dingen onduidelijk met name betreffende de GPU.

Mijn oog is gevallen op de RX5700 echter zijn er meerdere verschillende modellen die vrij fors variëren in prijs, maar wat prestaties betreft niet heel anders lijken. Ik heb de volgende modellen naast elkaar gezet:

https://tweakers.net/pric...;1459354;1444412;1442124/

Mijn streven is om een game PC te bouwen die voorlopig nog wel even mee gaat, maar ik hoef absoluut niet alles op de hoogst mogelijke graphics spelen; ik zie 't verschil tegenwoordig sowieso amper, maar ik game ook vooral voor de verhalen die ze vertellen.
Ik heb dus veel meer interesse in een kast die weinig laadtijd garandeert dan eentje die games op 4K draait.

Tot nu toe heb ik de volgende build voor ogen:
- MSI B450 Tomahawk MAX
- AMD Ryzen 5 3600 Boxed
- Crucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESB
- Intel 660p 1TB
- Seagate Desktop HDD, 1TB

De voeding, koeling en kast moet ik nog even uitzoeken- suggesties zijn uiteraard welkom.
De hamvraag is echter of ik er spijt van ga krijgen als ik nu een goedkopere videokaart kies.
Wat zijn jullie ideeën hierover?

Overigens ben ik een complete leek als 't hier op aan komt- dit is de eerste keer dat ik zelf een PC bouw. Mochten jullie nog andere, ongerelateerde tips hebben dan hoor ik ze uiteraard graag! :)

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Je hebt in je vergelijking 2 verschillende types opgenomen; de RX5700 en de RX5700 XT. De XT is een stuk sneller maar ook een stuk duurder.
De beste reguliere RX5700 is volgens mij deze.

Paar belangrijke vragen:
Wat is de resolutie en de refreshrate van het scherm wat je hebt/wil hebben?
Wat voor fps en grafische instellingen wil je halen?

Als je bijvoorbeeld zegt: 60fps op 1080p, dan is een 5700 al overkill, heb je genoeg aan een 5500/5600 of een GTX1660.

Dan nog iets, waarom een slome harde schijf?

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Afhankelijk van je kast of er plek is

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:37
Verder zijn er enkele modellen met problemen:
- Asus Strix 5700XT, heeft een problem met quality control waardoor er exemplaren zijn waarbij het koelblok niet goed vast zit en dus slecht contact maakt waardoor de kaart onnodig warm wordt.
- Ook bij de XFX modellen is er een soortgelijk probleem.
- Asus TuF 5700XT, heeft te hoge voltage waarden waardoor die onnodig veel stroom trekt en daardoor te warm wordt. Tevens de reden waarom Asus de prijs van de TuF kaarten verlaagd heeft.
- De Thic modellen van XFX zien er erg mooi uit, helaas is het cooling design ronduit slecht. De 5700 Thic is inmiddels al een meme geworden onder tech youtubers.

Gelukkig zijn er ook kaarten die echt geweldig draaien, de Sapphire en Powercoler kaarten vooral.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuksin
Wintervacht schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 18:02:
Je hebt in je vergelijking 2 verschillende types opgenomen; de RX5700 en de RX5700 XT. De XT is een stuk sneller maar ook een stuk duurder.
De beste reguliere RX5700 is volgens mij deze.

Paar belangrijke vragen:
Wat is de resolutie en de refreshrate van het scherm wat je hebt/wil hebben?
Wat voor fps en grafische instellingen wil je halen?

Als je bijvoorbeeld zegt: 60fps op 1080p, dan is een 5700 al overkill, heb je genoeg aan een 5500/5600 of een GTX1660.

Dan nog iets, waarom een slome harde schijf?
Ik wil 'm voor nu nog aan m'n tv scherm hangen, dat is een Philips 4K tv (exacte model zou ik vanavond ff moeten opzoeken). Pas als we een huis hebben gekocht waar ik een aparte "studeer"kamer heb ga ik er ook een dedicated scherm bij kopen.
Ik ben niet zo'n FPS purist die woedend wordt als 't onder de 60 dropt, maar ik zou 't zonde vinden als ik wegens de visuals "uit" m'n game gehaald wordt. Als die 5700 die jij aanraadt al voldoende *edit* *is voor mijn wensen zal ik daar dus eens naar kijken.

Met betrekking tot de HDD, ik heb gehoord dat 't het verstandigst is om de SSD zo min mogelijk te laten draaien afgezien van de sturingsprogramma's. De games kan je dan beter installeren op een tweede harde schijf. Ik heb inderdaad ook gehoord dat het dan wel relevant is dat die zo'n hoog mogelijk RPM heeft- als ik het goed begrijp is daar in dit geval geen sprake van? Haha, wat is dan een acceptabel RPM? Of is het sowieso niet nodig wat jullie betreft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenben
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-09 08:35
Ik gok dat je een budget hebt van rond de 400€?
Ik zou dan kijken voor 1 van de volgende kaarten :

https://tweakers.net/pric...ragon-radeon-rx-5700.html

https://tweakers.net/pric...on-radeon-rx-5700-xt.html

AMD Ryzen 7 3700x - Sapphire Nitro + RX5700XT - Samsung Odyssey Neo G7 32" | Samsung 65QN93B | Denon AVR-X1700H DAB | Monitor Audio Silver RX6 | BK XXLS 400 FF | PS5 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Fuksin schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 18:25:
[...]

Ik wil 'm voor nu nog aan m'n tv scherm hangen, dat is een Philips 4K tv (exacte model zou ik vanavond ff moeten opzoeken). Pas als we een huis hebben gekocht waar ik een aparte "studeer"kamer heb ga ik er ook een dedicated scherm bij kopen.
Ik ben niet zo'n FPS purist die woedend wordt als 't onder de 60 dropt, maar ik zou 't zonde vinden als ik wegens de visuals "uit" m'n game gehaald wordt. Als die 5700 die jij aanraadt al voldoende *edit* *is voor mijn wensen zal ik daar dus eens naar kijken.
Ik denk dat je TV wel terugschaalt naar 1080p o.i.d. als je er een laptop of pc aan hangt toch?
Anders kom je misschien bedrogen uit, gamen op 4k is simpelweg nog (steeds) not done, daar zijn gpu's nog niet krachtig genoeg voor. Voor een steady fps op 4k heb je al gauw een 2080 Super of Ti nodig, zelfs dan draait alles nog niet op hoogste settings.
Kortom: voor die TV hoef je het niet te doen, ik zou zeggen steek wat tijd in onderzoeken wat voor scherm je wilt hebben. Voor 1080p tot 144Hz is een 1660 Super de beste deal momenteel, voor 1440p/60Hz en hoger zit je al gauw naar een 5700XT of een 2060 Super te kijken.
Ik heb zelf de 5700 op het ook voor een build op 1080p/144Hz, is al wat overkill eigenlijk.
Met betrekking tot de HDD, ik heb gehoord dat 't het verstandigst is om de SSD zo min mogelijk te laten draaien afgezien van de sturingsprogramma's. De games kan je dan beter installeren op een tweede harde schijf. Ik heb inderdaad ook gehoord dat het dan wel relevant is dat die zo'n hoog mogelijk RPM heeft- als ik het goed begrijp is daar in dit geval geen sprake van? Haha, wat is dan een acceptabel RPM? Of is het sowieso niet nodig wat jullie betreft?
Een HDD is tegenwoordig alleen nog maar interessant voor redundante opslag, of gewoon heel veel opslag (denk aan 4+ TB). SSDs zijn er in allerlei smaken, van budget tot Samsung, allerlei snelheden, van 500MB/s voor een SATA SSDtje tot aan een theoretische limiet van 3.nogwat GB/s, het ligt allemaal maar net aan wat je er aan uit wilt geven.
Dat de levensduur minder is dan die van een HDD is al een tijd niet meer zo, de NVMe SSD van Gigabyte kan bijvoorbeeld 1,6 petabyte wegschrijven voordat de kans op falen om de hoek komt kijken. Dat krijg je als normale gabruiker nooit voor elkaar :p Komt neer op 600+ GB per dag zegmaar.
Het is zeker waar dat de chips sneller slijten als ze heel vaak (vaker dan 'normaal') beschreven worden, maar de controllers zorgen er tegenwoordig wel voor dat data netjes verspreid wordt en dus de levensduur ook waarborgen.
Er zit nog wel verschil in TLC en QLC flash, TLC (Triple Level Cell) heeft een langere levensduur dan QLC (kun je het al raden?) dus wordt vaak aangeraden, dan kom je al gauw uit bij de m.2 schijfjes van Kingston, Adata of XPG.

Wat een relaas, TL;DR: HDD is niet nodig, alles kan gewoon op 1 ssd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuksin
Wintervacht schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 19:01:
[...]

Ik denk dat je TV wel terugschaalt naar 1080p o.i.d. als je er een laptop of pc aan hangt toch?
Anders kom je misschien bedrogen uit, gamen op 4k is simpelweg nog (steeds) not done, daar zijn gpu's nog niet krachtig genoeg voor. Voor een steady fps op 4k heb je al gauw een 2080 Super of Ti nodig, zelfs dan draait alles nog niet op hoogste settings.
Kortom: voor die TV hoef je het niet te doen, ik zou zeggen steek wat tijd in onderzoeken wat voor scherm je wilt hebben. Voor 1080p tot 144Hz is een 1660 Super de beste deal momenteel, voor 1440p/60Hz en hoger zit je al gauw naar een 5700XT of een 2060 Super te kijken.
Ik heb zelf de 5700 op het ook voor een build op 1080p/144Hz, is al wat overkill eigenlijk.

[...]

Een HDD is tegenwoordig alleen nog maar interessant voor redundante opslag, of gewoon heel veel opslag (denk aan 4+ TB). SSDs zijn er in allerlei smaken, van budget tot Samsung, allerlei snelheden, van 500MB/s voor een SATA SSDtje tot aan een theoretische limiet van 3.nogwat GB/s, het ligt allemaal maar net aan wat je er aan uit wilt geven.
Dat de levensduur minder is dan die van een HDD is al een tijd niet meer zo, de NVMe SSD van Gigabyte kan bijvoorbeeld 1,6 petabyte wegschrijven voordat de kans op falen om de hoek komt kijken. Dat krijg je als normale gabruiker nooit voor elkaar :p Komt neer op 600+ GB per dag zegmaar.
Het is zeker waar dat de chips sneller slijten als ze heel vaak (vaker dan 'normaal') beschreven worden, maar de controllers zorgen er tegenwoordig wel voor dat data netjes verspreid wordt en dus de levensduur ook waarborgen.
Er zit nog wel verschil in TLC en QLC flash, TLC (Triple Level Cell) heeft een langere levensduur dan QLC (kun je het al raden?) dus wordt vaak aangeraden, dan kom je al gauw uit bij de m.2 schijfjes van Kingston, Adata of XPG.

Wat een relaas, TL;DR: HDD is niet nodig, alles kan gewoon op 1 ssd.
Ah, okee super. Zo'n HDD is ook sowieso in eerste instantie nergens voor nodig, I guess. Mocht ik 't ooit zó bond maken dat ik 'm helemaal vol prop dan kijk ik tegen die tijd wel even verder.

Ik heb overigens deze tv: pricewatch: Philips 43PUS6262 Zwart
Zo te zien 60Hz / 3840x2160 (4K), maar daarvoor is dus inderdaad m/n beoogde videokaart "overkill", zoals jij het zei.

Misschien dat ik dan beter gewoon voor een wat lager model kan gaan- ik ga nog even naar schermen kijken en laat het daar van af hangen. Ik merk gewoon dat ik zo'n Ronald Goedemondt strijkijzer-oerman word als 't om dit soort dingen gaat: het is zo moeilijk om een "minder" model te kopen, zelfs als ik weet dat ik het betere model precies nergens voor nodig heb haha.
In ieder geval bedankt voor je hulp! Ik ga even rondkijken en kom er, mezelf kennende na veel te lang wikken en wegen, later waarschijnlijk nog een keer op terug. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Fuksin schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 22:35:
[...]

Ah, okee super. Zo'n HDD is ook sowieso in eerste instantie nergens voor nodig, I guess. Mocht ik 't ooit zó bond maken dat ik 'm helemaal vol prop dan kijk ik tegen die tijd wel even verder.

Ik heb overigens deze tv: pricewatch: Philips 43PUS6262 Zwart
Zo te zien 60Hz / 3840x2160 (4K), maar daarvoor is dus inderdaad m/n beoogde videokaart "overkill", zoals jij het zei.

Misschien dat ik dan beter gewoon voor een wat lager model kan gaan- ik ga nog even naar schermen kijken en laat het daar van af hangen. Ik merk gewoon dat ik zo'n Ronald Goedemondt strijkijzer-oerman word als 't om dit soort dingen gaat: het is zo moeilijk om een "minder" model te kopen, zelfs als ik weet dat ik het betere model precies nergens voor nodig heb haha.
In ieder geval bedankt voor je hulp! Ik ga even rondkijken en kom er, mezelf kennende na veel te lang wikken en wegen, later waarschijnlijk nog een keer op terug. :)
Hee, jouw build, jouw centen :p
Als het jeukt moet je krabben zeggen ze ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phanthix
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-08 14:13
Als je dus gaat gamen op je tv zal je de in-game resolutie op 1080p moeten zetten wil je degelijk kunnen spelen. Anders zal je de graphics zo laag moeten zetten dat het er niet uit ziet ondanks de 4K resolutie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScSi
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-09 22:42

ScSi

Belg.

@JeroenNietDoen
Asus brengt voor de TUF een upgrade uit - nog geen idee of dit veel zal helpen, maar wou het maar meedelen

https://be.hardware.info/...utm_campaign=hardwareinfo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Fuksin

Welke kast/behuizing ga je gebruiken ?

HDD kan prima voor opslag, en SSD voor OS, Software en meest gespeelde game(s).

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuksin
Hackus schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 11:48:
@Fuksin

Welke kast/behuizing ga je gebruiken ?

HDD kan prima voor opslag, en SSD voor OS, Software en meest gespeelde game(s).
Dat weet ik nog niet- ik koester ergens nog de hoop om zo'n 90s kast op de kop te tikken ergens (die met 'n "turbo" knop, de goeie ouwe tijd) en 't daar allemaal in passen, maar volgens mij is dat niet zomaar te doen.
Ik heb me sowieso nog niet echt verdiept in de behuizing, voeding en koeling.
In de Best Buy Guide van januari stond deze voeding: pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W
Volgens mij (afgaande op het verbruik van de onderdelen) is dat voldoende. Het enige wat dan nog resteert lijkt me de behuizing en koeling. Hebben jullie daar suggesties over? :)
Pagina: 1