Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Brandende Wandcontactdoos

Pagina: 1
Acties:

• Grifoendor
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 20:15
Beste Tweakers,

Vanochtend bij het inschakelen van een verbruiker op een andere WCD, begon de WCD in de foto's te knetteren en op te lichten. Natuurlijk snel de verbruiker uitgeschakeld en daarnaast de huurbaas ingelicht.

Nu heb ik net de WCD eens opgehaald en ik zie duidelijke brandplekken en daarnaast ziet het er qua aanleg raar uit naar mijn mening. Wie kan mij hier iets zinnigs over vertellen, naast een elektricien laten komen? Zie de foto's.

Groet,

Matthijs

https://imgur.com/a/Q2TG6R7

• DukeBox
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 20:32

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Toevallig een normale stekker in een geaard stopcontact ? Die zijn wat dunner en als de klemmen niet helemaal goed meer zijn dan kan het flink gaan vonken.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• milo-vs
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 20:34
Los van het zwarte draad wat er niet hoort, denk ik dat je probleem zit in een slecht vastzittend contact van de nulgeleider.

• Onbekend
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 19:56
Het is erg warm geworden zoals op de foto is te zien.
Warm worden komt door weerstand en (hoge) stroom. Mogelijk dus door contactproblemen van de stekker in het stopcontact, of dat de bedrading naar het stopcontact niet strak vast gedraaid zit.

Edit:
Echt de draden zijn zwart en niet het contactgedeelte in het stopcontact. De draden zitten waarschijnlijk niet stevig genoeg vast.

Onbekend wijzigde deze reactie 04-02-2020 18:04 (22%)

Speel ook Airplane Manager en Repeat

• Grifoendor
Wilke schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 18:13:
Waarschijnlijk zit de boel doorgelust via lassen achter deze wandcontactdoos.

Waarschijnlijk maakt 1 van die lassen nauwelijks contact. Dat is idd erg (brand)gevaarlijk.
Er zitten inderdaad een aantal draden doorgelust via een soort van wit klein doosje. Helaas van huiselektra niet zo heel veel verstand.
Onbekend schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 18:03:
Het is erg warm geworden zoals op de foto is te zien.
Warm worden komt door weerstand en (hoge) stroom. Mogelijk dus door contactproblemen van de stekker in het stopcontact, of dat de bedrading naar het stopcontact niet strak vast gedraaid zit.

Edit:
Echt de draden zijn zwart en niet het contactgedeelte in het stopcontact. De draden zitten waarschijnlijk niet stevig genoeg vast.
Ik heb wel enigszins verstand van elektronica, maar er zit verder niks verkeerd aangesloten qua bedrading?
DukeBox schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 17:59:
Toevallig een normale stekker in een geaard stopcontact ? Die zijn wat dunner en als de klemmen niet helemaal goed meer zijn dan kan het flink gaan vonken.
Ik deed dus geen stekker in dit stopcontact, maar in een andere. Toen begon deze dus te knetteren..

Grifoendor wijzigde deze reactie 04-02-2020 18:16 (58%)

• Wilke
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 21:07
Waarschijnlijk zit de boel doorgelust via lassen achter deze wandcontactdoos.

En maakt 1 van die lassen nauwelijks contact. Dat is idd erg (brand)gevaarlijk.

Wilke wijzigde deze reactie 04-02-2020 18:15 (4%)

• evilution
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online
Is dit een schakelaar/wcd combi?

In ieder geval:
1: zwarte draden horen niet thuis in een wcd.
2: Ik zie een wcd met randaarde maar geen aardedraad.
3: vermoedelijk is die andere wcd via deze aangesloten/doorgelust.

Je installatie lijkt me niet veilig.

evilution wijzigde deze reactie 04-02-2020 18:50 (15%)

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 21:14

Rukapul

Moderator General Chat
Bij de zwart geblakerde draden zal er wel geen goede verbinding zijn (niet goed aangedraaid).

Maar wat een rommelige en oude meuk:
Laskklem wegmoffelen in opbouw doos
Kleurgebruik draden niet standaard
Zwarte draad 1.5mm2 iov 2.5mm2?
Geen aardedraad naar geaard stopcontact (doodzonde!)
Aardcontact afgebroken (etc)

Als alle elektra in het huis er zo uitziet dan is de kans op gevaar flink hoger dan normaal.

• Grifoendor
Rukapul schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 19:16:
Bij de zwart geblakerde draden zal er wel geen goede verbinding zijn (niet goed aangedraaid).

Maar wat een rommelige en oude meuk:
Laskklem wegmoffelen in opbouw doos
Kleurgebruik draden niet standaard
Zwarte draad 1.5mm2 iov 2.5mm2?
Geen aardedraad naar geaard stopcontact (doodzonde!)
Aardcontact afgebroken (etc)

Als alle elektra in het huis er zo uitziet dan is de kans op gevaar flink hoger dan normaal.
Ik heb zo een vaag vermoeden dat alle elektra in het huis er zo uit ziet.. (Studenten appartement uit +- 1880) WCD's met en zonder aarde door elkaar en ik denk eerlijk gezegd nergens een aarde aangesloten. Letterlijk en figuurlijk oude meuk ;) Al het gebruikte draad is wel van dezelfde diameter zo te zien.

In ieder geval bedankt voor alle reacties, ik ben weer wat wijzer geworden. Kijken of de verhuurder de kosten van deugdelijke elektra kan verhalen op de huiseigenaar (huisjesmelker).

Grifoendor wijzigde deze reactie 04-02-2020 19:27 (9%)

• miciel
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 19:24
uw blauwe draden zitten verkeerd. er passen er wel 2 onder.
maar dan 1 links en 1 rechts van de schroef.
nu zitten er 2 links ? en de rechterkant is leeg.
het is dus niet heel raar dat je vonkvorming krijgt.
want hier is het niet voor gemaakt.
(even de eerste foto goedt uitvergroten)
eventueel kan je nog een foto van onderaf maken. ;)
(zodat de lege ingang eropstaat.)

beter kan je in het doosje erachter een las maken.
dmv een lasklem gebruiken hiervoor. (door de elektricien doen)

het kan zeker geen kwaad om alles na te laten lopen.
en te laten herstellen. dit zal allicht niet het enige foutje zijn.
zeker niet in zulke huizen. (helaas) meestal is het of alles is goed.
of het is allemaal slecht. maar dit is niet 1 fout, dit zijn er meerdere.
(stuk of 5 a 6 als je het mij vraagt)

• Skyrunner
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 08:07
Paar duidelijke foto's maken en doorsturen naar huisbaas en mogelijk verzekering om het te fixen ivm mogelijk brandgevaar.

Slordig hobby project, duidelijk geen vakkundig iemand mee beziggeweest.

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

• Thalaron
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 20:40
Ik had zelf ook een slecht WCD in de keuken in mijn vorige flat. Niet zoals hier overigens, maar je kon er gewoon niets insteken zonder dat de stekker eruit viel.

Het verhuurbedrijf ingeschakeld om dit op te lossen. De elektricien heeft vervolgens nieuwe draden getrokken bij alle WCD voor de keuken. Niet omdat deze aan vervanging toe waren, maar omdat het randaarde WCD waren en dan is het verplicht deze ook als zodanig aan te sluiten. Op zich logisch gezien je er vanuit moet kunnen gaan dat wanneer er aarde op zit... er aarde aangesloten is.

Dus mocht de huisbaas een elektricien op zijn/haar kosten sturen, vraag hier even naar mocht men er niet zelf over beginnen O-)

D3 Profile - <GoT>Narada#2663 - 5,49 kWp (18x 305Wp Denim glas-glas (3 plat- / 15 schuindak) i.c.m. SolarEdge SE5K op 3-fase / Zuid-Oost)

• DukeBox
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 20:32

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Thalaron schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 08:07:
Ik had zelf ook een slecht WCD in de keuken in mijn vorige flat. Niet zoals hier overigens, maar je kon er gewoon niets insteken zonder dat de stekker eruit viel.
Ja, dat was een beetje wat ik dacht dat de mogelijke oorzaak was maar toen zag ik dat TS de stekker in een ander stopcontact had gestoken. Vooral veel gebruikte stopcontacten waar wisselende stekkers in gaan (mét randaarde en zonder/plat), die pinnen zijn meestal verschillend van dikte waardoor de dunnen op den duur niet lekker meer wil.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Superflip
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 21:17

Superflip

*pwiet*

Wij hebben exact hetzelfde gehad in onze koopwoning, zelfs zonder belasting.
Gelukkig was er op dat moment iemand aanwezig die het geknisper hoorde, als slechthorende zou dit slecht zijn afgelopen voor mij.

De oorzaak was bij ons een kabel die wat losser was komen zitten in een lasklem (oude type waarbij men de kabels samen draait). Volgens de elektricien kan dit met elke kabel gebeuren die losser zit, dit veroorzaakt dan trillingen en warmte die niet meer weg kan. Na langere tijd gaat het branden.

• Delakhan
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 18:23
miciel schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 04:42:
uw blauwe draden zitten verkeerd. er passen er wel 2 onder.
maar dan 1 links en 1 rechts van de schroef.
nu zitten er 2 links ? en de rechterkant is leeg.
het is dus niet heel raar dat je vonkvorming krijgt.
want hier is het niet voor gemaakt.
(even de eerste foto goedt uitvergroten)
eventueel kan je nog een foto van onderaf maken. ;)
(zodat de lege ingang eropstaat.)
Wauw... goed gezien! _/-\o_

^Dit en door verhuurder gehele woning na laten lopen.
Geen enkele elektricien zou dit in zijn hoofd halen is duidelijk hobbyist.

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Superflip schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 10:55:
Wij hebben exact hetzelfde gehad in onze koopwoning, zelfs zonder belasting.
Gelukkig was er op dat moment iemand aanwezig die het geknisper hoorde, als slechthorende zou dit slecht zijn afgelopen voor mij.
Is geknisper altijd iets om je zorgen over te maken? Ik hoor het ook soms in de keuken als ik het licht uit doe voor het moment dat de knop nog niet helemaal ingedrukt is. Bij aan of uit knispert hij niet alleen die halve seconde ertussen als je er op drukt.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Waterbeesje
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 15-02 15:06

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Hier geen diploma's maar wel ervaring met elektra (hele huis opnieuw aangelegd, met complimenten van de elektricien die nadien heeft gecontroleerd).

Duidelijk onervaren geknutsel zonder ook maar een keer op te zoeken / na te vragen hoe het hoort.

Wat ik hier zou willen zien:

uit de muur komen 4 draden:
- bruin (fase)
- blauw (massa)
- groen/geel (aarde)
- zwart (van schakelaar naar de lamp).
- eventueel tweede zwarte draad indien hotelschakeling, maar zo te zien is dat hier niet nodig.

Bruin:
Uit de muur naar WCD, daar een tweede bruine draad op bevestigd en naar het eerste contact op de schakelaar toe.

Blauw:
Uit de muur naar de andere pool van de WCD

Groen/geel:
Uit de muur op de aarde van de WCD (hier dus afwezig)

Zwart (schakeldraad):
Op de andere pool van de schakelaar en rechtstreeks naar de lamp. Hierop staat dus geen spanning als de lamp uit staat.

(de lamp: ene pool zwart en tweede pool blauw)

De schroefjes vind ik vaak drama op deze contacten, ze draaien snel dol dus klemmen niet goed meer.
Ik gebruik zelf liever uitvoeringen met klemmetjes. Je kunt dit overwegen als je een nieuwe laat plaatsen, of de keuze aan de elektricien overlaten.

Op 10 MHz blijven steken...

• PhatFish
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 14:29

PhatFish

and, uhm......Moo

Grifoendor schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 19:25:
[...]

Ik heb zo een vaag vermoeden dat alle elektra in het huis er zo uit ziet.. (Studenten appartement uit +- 1880) WCD's met en zonder aarde door elkaar en ik denk eerlijk gezegd nergens een aarde aangesloten. Letterlijk en figuurlijk oude meuk ;) Al het gebruikte draad is wel van dezelfde diameter zo te zien.

In ieder geval bedankt voor alle reacties, ik ben weer wat wijzer geworden. Kijken of de verhuurder de kosten van deugdelijke elektra kan verhalen op de huiseigenaar (huisjesmelker).
Kan ook zijn dat een vorige bewoner is gaan klooien. Hoe dan ook, verantwoordelijkheid van de verhuurder. Als de verhuurder moeilijk gaat doen, eens kijken of de brandweer wil inspecteren oid. Huisjesmelkers hoef je geen medelijden mee te hebben.

PhatFish wijzigde deze reactie 05-02-2020 14:15 (3%)

...

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 21:16

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Waterbeesje schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 14:06:
Hier geen diploma's maar wel ervaring met elektra (hele huis opnieuw aangelegd, met complimenten van de elektricien die nadien heeft gecontroleerd).

Duidelijk onervaren geknutsel zonder ook maar een keer op te zoeken / na te vragen hoe het hoort.

Wat ik hier zou willen zien:

uit de muur komen 4 draden:
- bruin (fase)
- blauw (massa)
- groen/geel (aarde)
- zwart (van schakelaar naar de lamp).
- eventueel tweede zwarte draad indien hotelschakeling, maar zo te zien is dat hier niet nodig.

Bruin:
Uit de muur naar WCD, daar een tweede bruine draad op bevestigd en naar het eerste contact op de schakelaar toe.

Blauw:
Uit de muur naar de andere pool van de WCD

Groen/geel:
Uit de muur op de aarde van de WCD (hier dus afwezig)

Zwart (schakeldraad):
Op de andere pool van de schakelaar en rechtstreeks naar de lamp. Hierop staat dus geen spanning als de lamp uit staat.

(de lamp: ene pool zwart en tweede pool blauw)

De schroefjes vind ik vaak drama op deze contacten, ze draaien snel dol dus klemmen niet goed meer.
Ik gebruik zelf liever uitvoeringen met klemmetjes. Je kunt dit overwegen als je een nieuwe laat plaatsen, of de keuze aan de elektricien overlaten.
Je bent me voor, maar dat is inderdaad precies hoe ik het ook zou willen zien (betwijfel of ik het zo netjes zou kunnen verwoorden).

En die geblakerde draden zijn [understatement]NIET GOED[/understatement]!

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• alwind
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 16:08
Sowieso vervangen natuurlijk. Ik zou ook wat andere stopcontacten gaan controleren :)

alwind wijzigde deze reactie 05-02-2020 14:39 (67%)

• deepbass909
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 15:20

deepbass909

Moderator General Chat

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Huurhuis? Afblijven van de bedrading en huisbaas inschakelen. Wil hij niet meewerken, dan de brandweer inschakelen.
Dit soort fratsen in een vooroorlogse woning (je zegt 1880) is succes op brand bijna gegarandeerd. Juist in oude woningen wil je dat bedrading e.d. veilig is.

Wat je nu hebt zitten, is sowieso niet goed. Ik dacht eerst 2 zwarte en 1 blauwe draad te zien, maar het blijkt dat de rechter zwarte ooit blauw was. Die is dus verbrand en moet sowieso vervangen worden.
evilution schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 18:45:
Is dit een schakelaar/wcd combi?

In ieder geval:
1: zwarte draden horen niet thuis in een wcd.
2: Ik zie een wcd met randaarde maar geen aardedraad.
3: vermoedelijk is die andere wcd via deze aangesloten/doorgelust.

Je installatie lijkt me niet veilig.
Niet helemaal, een WCD kan wel een zwarte ipv bruine draad bevatten als dit een geschakelde fase is en dat lijkt hier wel het geval. Als ik het goed zie, loopt die draad namelijk links langs de schakelaar en gaat hij er aan de bovenkant in. Dat zou suggereren dat de WCD met die schakelaar in en uit geschakeld kan worden (bijv. voor een lamp).
Maar verder is het moeilijk te zien, want op die ene blauwe draad na, is zo'n beetje alles zwart of zwart geblakerd :X

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Grifoendor
PhatFish schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 14:14:
[...]

Kan ook zijn dat een vorige bewoner is gaan klooien. Hoe dan ook, verantwoordelijkheid van de verhuurder. Als de verhuurder moeilijk gaat doen, eens kijken of de brandweer wil inspecteren oid. Huisjesmelkers hoef je geen medelijden mee te hebben.
Huisjesmelkers heb ik absoluut geen medelijden mee, het enige is dat de verhuurder niet de eigenaar is. De verhuurder huurt het restaurant pas sinds kort en daar komt dus ook de verhuur aan ons nog bij.

Heb in ieder geval voor nu de min draad netter aangesloten, niet op elkaar gedrukt dus. En ga met de verhuurder om de tafel, om de elektra te laten controleren en waarschijnlijk ook die van het restaurant.

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

deepbass909 schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 14:37:
Niet helemaal, een WCD kan wel een zwarte ipv bruine draad bevatten als dit een geschakelde fase is en dat lijkt hier wel het geval. Als ik het goed zie, loopt die draad namelijk links langs de schakelaar en gaat hij er aan de bovenkant in. Dat zou suggereren dat de WCD met die schakelaar in en uit geschakeld kan worden (bijv. voor een lamp).
Maar verder is het moeilijk te zien, want op die ene blauwe draad na, is zo'n beetje alles zwart of zwart geblakerd :X
Er lijkt een zwarte draad naar de WCD te lopen, welke vanuit daar naar de schakelaar loopt. Ik zie geen enkele bruine draad (of is die bovenaan de schakelaar zwartgeblakerd?)
Als de bruine draad ook zwart is: zeker niet meer gebruiken, ook de schakelaar niet. Tot het is gefixt

Daarnaast lijkt de blauwe draad uit de WCD doorgekoppeld te zijn... met 1 WCD en 1 schakelaar mag dat zeker niet het geval zijn: blauw hoort niet op de schakelaar aangesloten te zijn. Doe je dit wel, en gaat de lamp van zwart naar bruin, dan blijft er spanning op de fitting van de lamp en kun je er nooit veilig aan werken zonder de gehele stroomgroep af te halen.

Levensgevaarlijk wanneer iemand "denkt" dat de lamp (gehele apparaat incl lichtbron) veilig kan worden vervangen: lamp is uit dus is toch spannignsvrij? Enkel als de bruine draad is onderbroken (door bijvoorbeeld de schakelaar) en de rest van het systeem helemaal correct is aangesloten. En dat betwijfel ik als ik dit soort fratsen tegenkom... Toevallig elders nog katoenen draden?

Met de verhuurder om tafel gaan om ALLE electra te laten inspecteren lijkt me op zijn minst verstandig.

Schroef samen met de verhuurder elders nog eens een paar WCD's en schakelaars open, zowel bij jou als in zijn zaak... wie zal zeggen wat je daar tegen komt. Dan kan in overleg met de huisbaas weer verder worden gekeken naar de juiste oplossing.

edit:
Marzman schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 13:29:
[...]

Is geknisper altijd iets om je zorgen over te maken? Ik hoor het ook soms in de keuken als ik het licht uit doe voor het moment dat de knop nog niet helemaal ingedrukt is. Bij aan of uit knispert hij niet alleen die halve seconde ertussen als je er op drukt.
Verkort antwoord: ja.
Dan is er iets dat eventjes slecht contact maakt, kan vonken veroorzaken en daarmee iets laat branden dat erg droog / brandbaar is. Bijvoorbeeld een behangetje naast de WCD, dat vlamt vaak geweldig!

Waterbeesje wijzigde deze reactie 05-02-2020 15:34 (15%)

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

@Grifoendor Ik zou als ik jou was, even alle WCD nakijken. even behuizing er af draaien en foto's van maken.

@Eating Iron. Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

• Grifoendor
Waterbeesje schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 15:27:
[...]

Er lijkt een zwarte draad naar de WCD te lopen, welke vanuit daar naar de schakelaar loopt. Ik zie geen enkele bruine draad (of is die bovenaan de schakelaar zwartgeblakerd?)
Als de bruine draad ook zwart is: zeker niet meer gebruiken, ook de schakelaar niet. Tot het is gefixt

Daarnaast lijkt de blauwe draad uit de WCD doorgekoppeld te zijn... met 1 WCD en 1 schakelaar mag dat zeker niet het geval zijn: blauw hoort niet op de schakelaar aangesloten te zijn. Doe je dit wel, en gaat de lamp van zwart naar bruin, dan blijft er spanning op de fitting van de lamp en kun je er nooit veilig aan werken zonder de gehele stroomgroep af te halen.

Levensgevaarlijk wanneer iemand "denkt" dat de lamp (gehele apparaat incl lichtbron) veilig kan worden vervangen: lamp is uit dus is toch spannignsvrij? Enkel als de bruine draad is onderbroken (door bijvoorbeeld de schakelaar) en de rest van het systeem helemaal correct is aangesloten. En dat betwijfel ik als ik dit soort fratsen tegenkom... Toevallig elders nog katoenen draden?

Met de verhuurder om tafel gaan om ALLE electra te laten inspecteren lijkt me op zijn minst verstandig.

Schroef samen met de verhuurder elders nog eens een paar WCD's en schakelaars open, zowel bij jou als in zijn zaak... wie zal zeggen wat je daar tegen komt. Dan kan in overleg met de huisbaas weer verder worden gekeken naar de juiste oplossing.
Bruine draad komt uit de muur en gaat via een koppelstuk over in zwart draad en daarnaast nog een zwarte draad uit de muur, ik gok dat deze gekoppeld is naar de WCD aan de andere kant van de kamer. De min is inderdaad geblakerd, het is in ieder geval een zooitje qua aanleggen. Gebruik het stopcontact zeker niet meer!

• Grifoendor
Hackus schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 15:32:
@Grifoendor Ik zou als ik jou was, even alle WCD nakijken. even behuizing er af draaien en foto's van maken.
Ja, lijkt mij sowieso verstandig. Ga ik doen!

• Fairy
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online

Fairy

5220wp

TLDR;

Ik zie dat rechtsonder (moeilijk te zien) waarschijnlijk 2 draden aan 1 kant van de schroef is ingestoken. Dit vormt een hefboom waardoor de buitenste draad amper contact maakt. Als dat zo is, dan is dit ondeugdelijk geïnstalleerd.

Als de dragen aan beide kanten van de schroef zijn ingestoken, dan hebben ze beiden normale druk en mag dit probleem normaal gesproken niet voorkomen.

Een doorlus van een stopcontact is overigens niet geheel vreemd, mits goed gemonteerd.

PS. Zwarte draad is absoluut een no-go. Dat is meestal schakeldraad en vaak ook dunner dan 2,5mm².
PS2. Waar is de aardedraad?? Dit is een schijnveiligheid als die er niet op zit. Afkeur!
PS3. Prijs je gelukkig dat deze niet aan (bijv.) de wasmachine zat die gaat draaien zodra je op je werk zit.

Fairy wijzigde deze reactie 05-02-2020 15:46 (21%)

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Grifoendor schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 15:33:
[...]

Bruine draad komt uit de muur en gaat via een koppelstuk over in zwart draad en daarnaast nog een zwarte draad uit de muur, ik gok dat deze gekoppeld is naar de WCD aan de andere kant van de kamer. De min is inderdaad geblakerd, het is in ieder geval een zooitje qua aanleggen. Gebruik het stopcontact zeker niet meer!
Klinkt als een te korte bruine draad en iemand is te lui geweest even een stukje "goede" draad te gaan halen bij de bouwmarkt.

Als ik vragen mag: waar gaat de tweede blauwe draad heen?

De 1,5mm draad zou trouwens geen probleem mogen vormen als de kleur juist was, daar mag bijna 20A doorheen theoretisch. Wel kan de spanning verminderd zijn bij het apparaat indien de draad erg lang is (=hogere weerstand)

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 21:21

CurlyMo

www.pilight.org

Eens met alles wat er tot nu toe gezegd is. Maar een nuance. Toen ik bij de bouwmarkt een paar combinatieschakelaars kocht zoals in dit topic te zien, was bij allemaal de schakelaar en WCD doorgelust met een zwarte draad.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• Fairy
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online

Fairy

5220wp

CurlyMo schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 15:46:
Eens met alles wat er tot nu toe gezegd is. Maar een nuance. Toen ik bij de bouwmarkt een paar combinatieschakelaars kocht zoals in dit topic te zien, was bij allemaal de schakelaar en WCD doorgelust met een zwarte draad.
Dat kan, als het binnen dezelfde unit zit. In het geval van dit stopcontact komt zwart ook van buiten. Dit is in principe niet mogelijk als je je aan de regels houd.

• Tjebakka
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 16:31

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Ik zie het al: dit is een brandcontactdoos. :+

aangezien het niet meer nodig is om nogmaals aan te geven dat dit veroorzaakt is door prutswerk.

If it aint fixed, it's broken.

• Grifoendor
Fairy schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 15:38:
TLDR;

Ik zie dat rechtsonder (moeilijk te zien) waarschijnlijk 2 draden aan 1 kant van de schroef is ingestoken. Dit vormt een hefboom waardoor de buitenste draad amper contact maakt. Als dat zo is, dan is dit ondeugdelijk geïnstalleerd.

Als de dragen aan beide kanten van de schroef zijn ingestoken, dan hebben ze beiden normale druk en mag dit probleem normaal gesproken niet voorkomen.

Een doorlus van een stopcontact is overigens niet geheel vreemd, mits goed gemonteerd.

PS. Zwarte draad is absoluut een no-go. Dat is meestal schakeldraad en vaak ook dunner dan 2,5mm².
PS2. Waar is de aardedraad?? Dit is een schijnveiligheid als die er niet op zit. Afkeur!
PS3. Prijs je gelukkig dat deze niet aan (bijv.) de wasmachine zat die gaat draaien zodra je op je werk zit.
Dit was inderdaad het geval en deze heb ik dus nu aan beide kanten gedaan om het slechte contact in ieder geval te verhelpen..
Waterbeesje schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 15:41:
[...]

Klinkt als een te korte bruine draad en iemand is te lui geweest even een stukje "goede" draad te gaan halen bij de bouwmarkt.

Als ik vragen mag: waar gaat de tweede blauwe draad heen?

De 1,5mm draad zou trouwens geen probleem mogen vormen als de kleur juist was, daar mag bijna 20A doorheen theoretisch. Wel kan de spanning verminderd zijn bij het apparaat indien de draad erg lang is (=hogere weerstand)
Beide blauwe draden gaan de muur in, weet niet waar deze weer uit komen.

Grifoendor wijzigde deze reactie 05-02-2020 16:12 (45%)

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Nu online
RA wcd waarvan de aarding niet is aangesloten deugd voor geen meter nee. Verhuurder mag e.e.a. wel eens (laten) nakijken.
deepbass909 schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 14:37:
Als het een stopcontact voor algemeen gebruik is moet die zwarte draad dan alsnog wel 2,5mm2 zijn.

Maarja, zwart in 2,5mm2 wordt niet verkocht in de Praxis dus denken sommige lieden dat het niet bestaat....

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 19:44
@Grifoendor woon je in NL of in BE? Gezien de wetgeving wat kan verschillen...

In NL mag je vaak vanuit je contract niet aan stopcontacten zitten. Sowieso is de huisbaas verantwoordelijk voor goede afwerking (Daarom dat het niet mag). Van dit soort situaties maak je dan melding en moet hij meteen(kortst mogelijke periode) een monteur langs sturen want brandgevaar. Gezien dit met spoed behandeld wordt is dit vaak nog dezelfde dag.

In België zijn de regels voor verhuur minder strikt. Hierdoor ben je wat minder beschermd en moet je kijken wat er in je contract staat. Dit valt onder kleine reparaties. soms zit dat niet in servicekosten soms wel.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

99ruud99 schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 17:25:
@Grifoendor woon je in NL of in BE? Gezien de wetgeving wat kan verschillen...

In NL mag je vaak vanuit je contract niet aan stopcontacten zitten. Sowieso is de huisbaas verantwoordelijk voor goede afwerking (Daarom dat het niet mag). Van dit soort situaties maak je dan melding en moet hij meteen(kortst mogelijke periode) een monteur langs sturen want brandgevaar. Gezien dit met spoed behandeld wordt is dit vaak nog dezelfde dag.

In België zijn de regels voor verhuur minder strikt. Hierdoor ben je wat minder beschermd en moet je kijken wat er in je contract staat. Dit valt onder kleine reparaties. soms zit dat niet in servicekosten soms wel.
Ik denk dat België eerder strenger is tegenwoordig. Electrische installaties moeten ook periodiek gekeurd worden en veranderingen moet je vastleggen want je moet een tekening hebben.

/▌

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 19:44
Hmm ik weet enkel situatie jaar geleden, toen woonde Mijn vriendin nog in Leuven. In België lappen ze de regels aan hun laars en niemand doet er wat aan.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

99ruud99 schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 19:12:
Hmm ik weet enkel situatie jaar geleden, toen woonde Mijn vriendin nog in Leuven. In België lappen ze de regels aan hun laars en niemand doet er wat aan.
Ja, dat klopt wel. 9 van de 10 huizen worden afgekeurd. Maar de regels zijn er wel :)

/▌

• wolly_a
  • Registratie: september 2002
  • Niet online
Er zijn al heel veel goede dingen gezegd hier. Ik zou de verhuurder vragen de hele installatie te laten controleren door een erkende installateur. Dit is letterlijk spelen met vuur.

Zo’n doorlus van de nul is niet echt verboden, maar ook absoluut niet wenselijk. Bij een flinke belasting op de achtergelegen WCD komt de volle belasting op dat wankele contact. Daar onstaat dan enorme hitte met brand tot gevolg. Daarnaast klopt, zoals al genoemd, er geen drol van de gebruikte kleuren.

Ik zou hier ook niet te gemakkelijk over doen. Dit is echt levens gevaarlijk. En dingen goed vastleggen op foto!

Nikon D7000 / D7100 | Nikon 35mm 1.8 | 50mm 1.8 | 17-55 2.8 | 70-200 2.8 | 80-400 4.5-5.6 | Tamrom 17-50 2.8 | Tokina 11-16 2.8 | Nikon SB-800 / SB-900

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Gewoon even uit nieuwsgierigheid:
Zijn er al (plannen voor) vervolgstappen?

• Grifoendor
Waterbeesje schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 14:29:
Gewoon even uit nieuwsgierigheid:
Zijn er al (plannen voor) vervolgstappen?
Een update volgt morgen!

Edit: net even overlegd en we laten een elektricien langskomen om alles na te kijken en te herstellen.

Grifoendor wijzigde deze reactie 13-02-2020 13:11 (19%)

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True