Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

offertes bespreken zonnepanelen op west-zuidwest 3300Wp

Pagina: 1
Acties:

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-11 12:51
Ik ben er inmiddels een jaartje of 3 uit, maar om een collega te helpen ben ik me toch weer wat aan het verdiepen en vraag ik jullie hulp.

Situatie: 2 onder 1 kap, dak achterzijde op west-zuidwest. Ruimte voor ca. 10 panelen. Een aantal komen op het platte dak (uitbouw) en een aantal zowel liggend als staand op het schuine dak van de woning. Er is verder geen schaduw aanwezig.

Er zijn 3 offertes opgevraagd:
  • Leverancier 1: 12 panelen type DM320 M159-60 black met een Goodwe 3600 D-NS omvormer voor 5762 euro inclusief BTW.
  • Leverancier 2: 12 panelen Jinko Cheetah All-Black 315Wp met een Solax X1 Boost 3,6 -2xMPP omvormer voor 4118 euro inclusief BTW.
  • Leverancier 3: 10 panelen LG 330 FB met SolarEdge Power otimizer P370 en Solaredge HD-Wave 3000 omvormer voor 5458 euro.
Zelf neig ik erg naar leverancier 2. Echter ik kan niet zoveel info vinden over de panelen icm de omvormer. Leverancier 1 is te duur en leverancier 3 wil met optimisers werken, wat volgens mij niet nodig is, ondanks dat de dakhoeken verschillen en de panelen in zowel liggende als staande vorm gemonteerd worden. Hebben jullie nog tips?

Qua bevestigingsmateriaal en aanpassingen meterkast zit het allemaal in de offertes, dus dat is wel een eerlijk vergelijk.

dak collega

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik zou eerst eens wat maten willen zien, van het dak... en dan kijken wat er past.
Je hebt natuurlijk wel wat schaduw vd dakkapel op de panelen eronder, als de zon over het dak komt.

Een stringomvormer heeft 2x mppt ingang.
Dan is de hoeveelheid panelen ook van belang om de ingang optimaal te laten werken.
5 panelen (bijvoorbeeld) is echt te weinig. (tenzij je voor panasonic kiest met hogere Vmpp)

Een ervaring met solax vind je hier:
busscherski in "Advies zonnepanelen"

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-02-2020 18:04 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek