Toon posts:

MacBook Pro 13 (2019) toetsenbord reparatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ondanks dat ik vooral een frontpage lurker ben toch een account aangemaakt voor het volgende probleem/vraag.

Ik heb twee weken geleden een MacBook Pro 13" aangeschaft voor mijn studie. Nu moet ik echter concluderen dat een toets het niet goed meer doet (klikt niet goed en voelt 'mushy' aan).
Uiteraard niks geks mee gedaan. Zojuist ook langs geweest bij de Apple store en het advies gekregen deze te laten repareren.

Zijn er Tweakers die hier ervaring mee hebben? Hoe snel hadden jullie hem terug? Was alle data nog aanwezig? En was het probleem inderdaad verholpen?

De jongen bij de Apple Store informeerde mij dat de reparatie 1-2 weken zou duren, wat natuurlijk een beetje onzin is voor een €1500 apparaat waarvan ik pas twee weken in bezit ben. Maar ik moest ook een back-up maken van mijn data. Hoe moet ik mij dit voorstellen? Wipen ze de SSD?

Ander advies is ook welkom! _/-\o_

Beste antwoord (via Verwijderd op 05-02-2020 10:21)

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:55
Advies van data backup is "standaard" omdat je dan nooit kan zeggen: ik ben niet gewaarschuwd en nu is mijn data weg.
offtopic:
Dit is meer van toepassing als bijvoorbeeld gheugen defect is en het blijkt later ook de disk te zijn

Ze dekken zichzelf dus in.
Reparatie tijd heeft weinig van doen met de leeftijd van het product (of het nu 2 weken of 2 jaar oud is, het moet in beide gevallen opgestuurd, open geschroefd, onderdelen verzameld, getest e.d. worden). Hoogst waarschijnlijk is ook gezegd "doorgaans duurt het 1-2 weken" omdat een reparatie nooit 100% te voorspellen is.

Overigens is het altijd aan te raden om een backup van je data te hebben, en zeker bij garantie afhandeling zou ik het wel doen als het kan (stel dat de laptop onverhoopt verloren gaat of beschadigd raakt).

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Aragnut
Advies van data backup is "standaard" omdat je dan nooit kan zeggen: ik ben niet gewaarschuwd en nu is mijn data weg.
offtopic:
Dit is meer van toepassing als bijvoorbeeld gheugen defect is en het blijkt later ook de disk te zijn

Ze dekken zichzelf dus in.
Reparatie tijd heeft weinig van doen met de leeftijd van het product (of het nu 2 weken of 2 jaar oud is, het moet in beide gevallen opgestuurd, open geschroefd, onderdelen verzameld, getest e.d. worden). Hoogst waarschijnlijk is ook gezegd "doorgaans duurt het 1-2 weken" omdat een reparatie nooit 100% te voorspellen is.

Overigens is het altijd aan te raden om een backup van je data te hebben, en zeker bij garantie afhandeling zou ik het wel doen als het kan (stel dat de laptop onverhoopt verloren gaat of beschadigd raakt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vond het al gek m.b.t. data backup. Zal sowieso een back upje maken.

Wat betreft de duur van reparatie heb je gelijk. Het is natuurlijk niet lekker dat je splinter nieuwe MacBook al de reparatie in kan, vandaar mijn (vanuit emotie geschreven) reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
Fijn is inderdaad anders, en het kan zomaar zijn dat hij sneller terug is. Mijn ervaring is dat mensen blij zijn als het sneller gaat dan gezegd, en (behoorlijk) boos kunnen zijn als het 1 dag langer duurt dan de voorspelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Verwijderd Dit is een bekend probleem, daardoor hebben ze ook een speciaal programma lopen voor onderstaande modellen:

https://support.apple.com...program-for-mac-notebooks

In de praktijk nemen ze het ruim, ik ken mensen die hem al binnen een week terug hadden.
Vaak kregen ze dan ook gelijk een nieuwe topcase en accu omdat alles vast gesoldeerd zit.

Ik zou er gewoon een schone installtie op zetten, zodat al je data veilig is.

•MacBook (Retina, 12­-inch, begin 2015)
•MacBook (Retina, 12-­inch, begin 2016)
•MacBook (Retina, 12-­inch, 2017)
•MacBook Air (Retina, 13-inch, 2018)
•MacBook Air (Retina, 13-inch, 2019)
•MacBook Pro (13-inch, 2016, twee Thunderbolt 3-poorten)
•MacBook Pro (13-inch, 2017, twee Thunderbolt 3-poorten)
•MacBook Pro (13-inch, 2019, twee Thunderbolt 3-poorten)
•MacBook Pro (13-inch, 2016, vier Thunderbolt 3-poorten)
•MacBook Pro (13-inch, 2017, vier Thunderbolt 3-poorten)
•MacBook Pro (15-inch, 2016)
•MacBook Pro (15-inch, 2017)
•MacBook Pro (13-inch, 2018, vier Thunderbolt 3-poorten)
•MacBook Pro (15-inch, 2018)
•MacBook Pro (13-inch, 2019, vier Thunderbolt 3-poorten)
•MacBook Pro (15-inch, 2019)

[ Voor 3% gewijzigd door Greatsword op 04-02-2020 17:15 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-09 19:36
Als je hem niet wilt laten repareren, maar wilt retourneren en geld terug, of omruilen voor een ander nieuw exemplaar, moet je bij de verkoper wezen.

Als je deze online gekocht hebt, heb je recht op bedenktijd - kopen op afstand. Meestal is dat 2 weken, sommige winkels zijn coulanter. In de winkel gekocht: kan zijn dat ze het niet omruilen. Again: de ene winkel is coulanter dan de andere.

Maar of dat allemaal sneller gaat dan een reparatie via Apple... dat is te bezien...

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 12:47
Geronimous schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 12:57:
Als je deze online gekocht hebt, heb je recht op bedenktijd - kopen op afstand.
In deze niet relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
Want? ik lees nergens waar hij de Macbook heeft gekocht...

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 12:47
Omdat de zichttermijn vervalt wanneer het gebruik aangevangen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
De Rikster schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 13:38:
[...]

Omdat de zichttermijn vervalt wanneer het gebruik aangevangen wordt.
Technisch gezien heb je gelijk. Maar definieer 'in gebruik genomen'.. je mag een MacBook gewoon uitpakken en testen binnen de bedenktijd.

Gezien binnen deze bedenktijd al een aanwezig defect zich laat zien zullen weinig webshops de discussie aangaan over dat grijze gebied tussen 'uitpakken en testen' en 'in gebruik genomen'...

Maar zoals gezegd is het maar zeer de vraag of deze gang überhaupt sneller is dan een reparatie: zeer waarschijnlijk niet

[ Voor 24% gewijzigd door Geronimous op 05-02-2020 14:29 ]

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Pagina: 1